INSTYTUT DZIENNIKARSTWA I INFORMACJI

Rocznik

Bibliologiczno

Prasoznawczy

pISSN 2080-4938 eISSN 2449-898X

 

Autor Mateusz Zapała
Tytuł ZJAWISKO CHURNALISMU W NAJPOPULARNIEJSZYCH OGÓLNOPOLSKICH PORTALACH INTERNETOWYCH W 2012 ROKU
Title Churnalism as Portrayed in the Most Popular Polish National Internet Portals in 2012
Słowa kluczowe churnalism, media relations, dziennikarstwo, portale internetowe
Keywords churnalism, media relations, journalism, Internet portals
Pełny tekst / full text
Numer 17

Streszczenie

Churnalism najczęściej definiowany bywa jako konstruowanie wypowiedzi prasowych opartych na tzw. press kit, bądź materiał wytworzony przez inną redakcję przy jednoczesnym zatajeniu ich pierwotnego źródła. Churnalism nierzadko uważany jest za jedną z podstawowych bolączek współczesnego dziennikarstwa, w szczególności internetowego. Artykuł otwiera przegląd najważniejszych definicji omawianego zjawiska. Główną jego część stanowi badanie, w którym sprawdzono, czy wspomniane zjawisko występuje w polskich portalach ogólnoinformacyjnych. Pod tym kątem zbadano serwisy Onet.pl, Wirtualna Polska, Gazeta.pl i Interia.pl - w 2012 r. najpopularniejsze polskie portale według Badania Megapanel PBI/Gemius. Próbę badawczą stanowiły tekstowe wypowiedzi dziennikarskie, które w ciągu siedmiu dni (tydzień konstruowany) opublikowano na głównych stronach tychże. W artykule określono skalę tego zjawiska, a także wskazano najczęstszą tematykę wypowiedzi jednoznacznie zidentyfikowanych jako churnalistyczne (oraz zaprezentowano ich pierwotne źródła). Scharakteryzowano także różne typy churnalismu.

Summary

Churnalism is mosty defined as construction of press statements based on what is referred to as press kit or material produced from a different editing, by simultaneously holding back the original source. Churnalism is freqently considered one of the fundamental ills of contemporary journalism, especially internet journalism. The article presents a review of the most significant definitions of the discussed subject. The main part consists of research, in which it was ascertained if this phenomenon is available on the Polish national general information portals. From this point of view, the services of Onet.pl, Wirtualna Polska, Gazeta.pl and Interia.pl - the most important Polish portals in 2012 according to research by Megapanel PBI/Gemius were examined. The research specimens consisted of journalistic text messages, which were, within seven days (constructed week) published in their most important pages. The article defines the scale of this issue, and indicates the most frequent subject of statements simultaneously identified as churnalistic (as well as presenting their original source). Different kinds of churnalism were also accentuated.