INSTYTUT DZIENNIKARSTWA I INFORMACJI

Rocznik

Bibliologiczno

Prasoznawczy

pISSN 2080-4938 eISSN 2449-898X

 

Autor Justyna Kubik
Tytuł USIECIOWIENIE PRASY LOKALNEJ PRZYMUS CYBERKULTUROWY CZY MOŻLIWOŚĆ POSZERZANIA OFERTY WYDAWNICZEJ?
Title Networking the Local Press. Compulsion of Cultural Cybernetics or Possibility of Publication Offer Expansion?
Słowa kluczowe cyberprzestrzeń, prasa lokalna, cyberkultura, oferta wydawnicza, sieć (Internet)
Keywords cybernetic space, local press, cultural cybernetics, publication offer, network (Internet)
Pełny tekst / full text
Numer 17

Streszczenie

Cyberprzestrzeń umożliwia tradycyjnym czasopismom lokalnym konkurowanie na wolnym rynku. Otwiera też nowe możliwości ich rozwoju w dobie dostępu do Internetu zarówno w miastach, jak i na wsiach (głównych obszarach ich kolportażu).

Drukowane przekazy uzupełniane zostają w sieci komunikatami audiowizualnymi - fotokastami, filmami, galeriami zdjęć itp. Wydawcy zamieszczają je na stronach internetowych albo na portalach społecznościowych, gdzie tworzą profile swoich marek, gromadząc wokół nich swoiste fandomy. Powstają też e-wydania (elektroniczne wersje pism).

Ponadto cyberprzestrzeń daje pojedynczym wydawcom lokalnym zdolność do łączenia się w "usieciowioną" grupę, stanowiącą atrakcyjną ofertę rynkową dla reklamodawców (np. projekt Stowarzyszenia Gazet Lokalnych).

Summary

Cybernetic space enables traditional local magazines to compete on the free market system. It also opens new avenues for their development in the era of Internet accessibility both in the cities and rural areas (the main areas of their distribution).

Printed sources are supplemented on the network by audio-visual announcements - photocastings, films, galery of pictures etc. Publishers feature them on websites or on community portals where they create profiles of their brand, gathering characteristic fan groups around them. E-editions (electronic versions of the magazine) are also coming into being.

Besides, cybernetic space gives individual publishers the local ability to merge into a "networking" group that constitutes an attractive market offer for advertizers (eg. the Association of Local Newspapers Project).