INSTYTUT DZIENNIKARSTWA I INFORMACJI

Rocznik

Bibliologiczno

Prasoznawczy

pISSN 2080-4938 eISSN 2449-898X

 

Autor Ignacy S. Fiut
Tytuł MIGRACJA PRASY BEZPŁATNEJ DO INTERNETU I JEJ STRATEGIE WYDAWNICZE
Title Migration of the Free Press to the Internet and Its Publishing Strategies
Słowa kluczowe prasa bezpłatna, strategia wydawnicza, Internet, kryzys wydawniczy
Keywords free press, publishing strategy, Internet, publishing crisis
Pełny tekst / full text
Numer 17

Streszczenie

Po przełomie ustrojowym w Polsce w 1989 r. rozpoczął się dynamiczny rozwój prasy bezpłatnej, której liczbę tytułów szacowano na około 900. W latach 2004-2005 nastąpił pierwszy kryzys tego typu wydawnictw i z dziewięciu tytułów ogólnokrajowych zostały tylko cztery: "Metro", "Metropol", "Dzień Dobry" i "NaszeMiasto.pl".

Kolejny kryzys w latach 2008-2009 doprowadził do tego, że w Polsce zostały tylko dwa tytuły ogólnokrajowe prasy bezpłatnej - "Metro" i "NaszeMiasto.pl". W tym samym czasie większość wydawnictw bezpłatnych o różnej periodyczności przeniosła się do środowiska internetowego i tam jest dostępna dla czytelników. Jedynie w sytuacjach wzrostu dynamiki gospodarczej niektóre z nich są okazjonalnie drukowane i dystrybuowane za darmo.

Autor wnioskuje, że ta emigracja prasy bezpłatnej do Internetu została wymuszona przez przemiany społeczne i komunikacyjne związane z powstawaniem w wymiarze globalnym formacji o charakterze społeczno-medialnym oraz z rozwojem nowego typu gospodarki wikinomicznej.

Summary

fter the turn of the political system in Poland in 1989 the free press started noting dynamic growth with an estimated number of 900 titles. Between 2004-2005 when the first of this type of publication crisis took place only four out of the nine national titles persisted - "Metor", "Metropol", "Dzień Dobry" (Good Morning), and "NaszeMiasto.pl" (Our Town). The following crisis in the years 2008-2009 led to the fact that only two free national titles remained - "Metro" and "NaszeMiasto.pl". At the same time most free publications of varying periodicity moved to the online environment where they are available to readers. Only in situations of rising dynamic economic growth do some of them get occasionally printed and distributed for free. The author concludes that the emigration of the free press to the Internet has been compelled by the social and communication changes connected to the formation of social-media society in global dimension and the development of a new type of vicinomical economy.