gtudia Bibliologiczne Akademii Swietokrzyskie] tom 7

(—
Kielce 2003

Tomasz Mielczarek
Kielce

TELEWIZJA POLSKA S.A. WLATACH 1994-2002

Telewizja Polska Spotka Akcyjna zostala powotana | stycznia 1994 r. Weze-
éniej (w latach 1953-1989) — przedsigbiorstwo to bylo jednostka budzetowa,
ktora nie tylko funkcjonowata w ramach planowej gospodarki, ale spetniala tez
funkcje ideologiczne. Medium to bylo jednym z elementow szerokiego frontu
- propagandowego i realizowalo zadania whasciwe ,,prasie nowego typu”'. Jed-
nym z pierwszych cyklicznych programéw polskiej telewizji byl Dziennik. Pro-
- gram ten, juz za prezesury Macieja Szczepanskiego (1972-1980), rozrost si¢ do
 kilku wydan, a edycje podstawowa, wzorem radzieckich Wremia, rozbudowano
' do ponadgodzinnego Wieczoru z Dziennikiem.

Ideologizacja i upolitycznienie telewizji staly si¢ szczegblnie bulwersujace
w koncu lat siedemdziesiatych. Nie bez przyczyny jednym z postulatow demo-
kratycznej opozycji byt wiasnie dostep do telewizji. Pozniejszy stosunek opo-
zycji do tego medium znalazt swoj wyraz w hasle ,telewizja klamie™. Zadanie
dostepu do telewizji, a zatem w pewnym sensie postulat jej upublicznienia,
powrdcit podczas rozméw Okraglego Stofu?,

We wrzesniu 1989 r. premier Tadeusz Mazowiecki powolal Andrzeja Dra-
wicza na stanowisko przewodniczacego Radiokomitetu. Swe nowe zajecie
 traktowal on z pewnym dystansem i nie podejmowat zbyt pochopnych decyzji.
Skutecznie jednak usuwat z Telewizji Polskiej wszystkie osoby, ktore widzo-
- Wie jednoznacznie utozsam iali ze stanem wojennym. A. Drawicz nie zapoczat-

| Przez pojecie to rozumiano media, ktore peinily funkcje propagandowo-agitacyjne
i organizatorskie. Por. Encyklopedia wiedzy o prasie, red. J. Maslanka, Wroclaw-Warszawa-Kra-
- kéw-Gdansk 1976, s. 177.

2 Szerzej na ten temat: K. Jakubowicz, Telewizja w spoleczenstwie polskim: szkic do poriretu,
W: Polskie media w okresie przemian, red. J. Oledzki, Warszawa 1991, s. 159-165.




186 Tomasz Mielczare)

kowal radykalnych zmian w Telewizji Polskiej. Bronit si¢ raczej przed radyka.-
tami 1 pseudorewolucjonistami; opuscit Radiokomitet wraz z ustapieniem pre-
miera’.

Odejscie A. Drawicza swiadczyto, ze demokratyczne przemiany zapoczatko-
wane u progu lat dziewigcdziesiatych nie zmienity relacji pomiedzy wiadza pap-
stwowa i telewizjg. Rotacja ekip rzadowych nadal pociagala za soba zmiany ny
stanowisku przewodniczacego Radiokomitetu. Premierowi T. Mazowieckiemy
(24.08.1989-3.09.1991) towarzyszyt A. Drawicz (23.09.1989-7.01.1991), Ja-
nowi Krzysztofowi Bieleckiemu (4.01.1991-5.12.1991) — Marian Terleck;
(7.01.1991-23.10.1991), a nastepnie Janusz Zaorski (23.10.1991-23.05.1992).
Z premierostwem Jana Olszewskiego (6.12.1991-4.06.1992) zwigzani byl
J. Zaorski 1 Zbigniew Romaszewski (23.05.1992-5.06.1992.). Ostatni duet rzad
— telewizja stanowili Hanna Suchocka (11.07.1992-30.09.1993) i J. Zaorski
(5.06.1992-31.12.1993).

Rotacje przewodniczacych Radiokomitetu pociagaly za sobg rewolucje ka-
drowe na stanowiskach szeféw programéw, redakcji i agencji. Zadna z tych
os6b nie sprawowala swej funkcji na tyle dlugo, by w widoczny spos6b odci-
sng¢ indywidualne pigtno na strukturach organizacyjnych lub zawartosci pro-
gramowej telewizji. Szczegdlnie szybko rotacja nastepowata wsréd os6b zwia-
zanych z informacja i publicystyka polityczna. Dzigki wywiadom i relacjom
sktadanym przez te osoby juz po opuszczeniu stanowisk wiadomo, ze mimo
oficjalnych zapewnien, zwiazki pomiedzy telewizjg i $wiatem polityki byty do
1994 r. nadzwyczaj silne. O doborze kadr decydowaly zazwyczaj wzgledy ide-
owe i polityczne, a nie merytoryczne*. Abstrahujac od karuzeli stanowisk, ana-
logia wydaje si¢ oczywista: kolektywny organizator — tym razem rzad, a nie
partia — dowolnie manipulowat kolektywnym propagatorem — telewizja.

De iure sytuacja ta ulegla zmianie w 1994 r. po wejsciu w zycie ustawy
o radiofonii i telewizji. Powolanie takich instytucji, jak: Krajowa Rada Radio-
fonii i Telewizji, Rada Nadzorcza Telewizji Polskiej S.A. czy tez Rada Pro-
gramowa miato wprowadzi¢ bariery izolujace telewizje od bezposredniej presji
podmiotéw polityki. Z biegiem czasu organy te tracilty jednakze swe izolacyjne
wlasciwosci 1 przenoszono do nich zasade politycznego parytetu. Codzienna

* A. Drawicz, Bylem prezesem TV, ~Polityka” 1995, nr 19 z 13.05; tenze, Wezasy pod lufa.
Warszawa 1997 oraz Odwrotna strona medalu. Z Jarostawem Kaczyhskim rozmawiala Teresa
Bochwic, Warszawa 1991, s, 58.

4 Zob. m.in. Poza kadrem. O kulisach rzqdzenia telewizjq mowi Maciej Strzembosz, byty dy-
rektor | programu TVP, byly doradca prezesa Radiokomitetu Mariana Terleckiego, ,,Wprost”
1992, nry 4 i 5 z 26.01 i 4.02; J. Snopkiewicz, Grabarze telewizji, ,Wprost™ 1992, nr 9 z 1.03;
A. Kwiatkowski, Kto tu dyszy za plecami, ,Polityka” 1994, nr 29 z 16.07 i in.



| Telewizja Polska S.A. w latach 1994-2002 187
|

praktyka podmiotéw polityki starajacych sig ingerowa¢ w programowa dziatal-
no$¢ telewizji publicznej mijata sie z duchem wspomnianej ustawy.

Nie mozna zatem sie dziwi¢, ze bardzo szybko doszto do konfliktéw pomig-
dzy pierwszym prezesem TVP S.A. Wiestawem Walendziakiem a rzadem
. gtworzonym przez Sojusz Lewicy Demokratycznej oraz Polskie Stronnictwo
‘Ludowe. Bodaj najbardziej spektakularnym ich przejawem byly wydarzenia
2 listopada 1994 r. Urzad Rady Ministréw celowo op6znit w owym czasie wy-
~ danie komunikatu z posiedzenia rzadu, a to spowodowalo przekazanie przez
gléwne wydanie telewizyjnych Wiadomosci niepotwierdzonych informaciji.
Prezes Zarzadu TVP S.A. W. Walendziak zostal wezwany do URM w celu
wyjasnienia postgpowania dziennikarzy kierowanego przezen medium. Zajscie
' to stato sie pretekstem do wystania przez premiera listu do W. Walendziaka.
. Waldemar Pawlak zarzucit telewizji publicznej wypozZyczanie prywatnym
- padawcom ,,za niewielkie pieniadze” wlasnego sprzgtu oraz udostgpnianie im
~ po niewspShmiernie niskiej cenie zasobow archiwalnych Telewizji Polskiej.
Krytykowat tez polityke personalna prowadzona w telewizji, plan ograniczenia
liczby placéwek korespondenckich, opieranie serwisu informacyjnego tylko na
doniesieniach zachodnich agencji prasowych oraz zlecanie produkcji progra-
~ mowej producentom zewnetrznym?®. Sadzac po tresci postawionych zarzutow,
~ premier nie byl do korica zorientowany w procesach zachodzacych w telewizji,
. niemniej jednak jego list $wiadczyt o otwartym konflikcie pomigdzy rzadem
a telewizja publiczna. W. Walendziak zareagowal na postawione zarzuty nie-
'~ przychylnie, twierdzac, iz maja one kontekst polityczny, a rzad juz ukaratl tele-
wizje, wydzielajac jej jedynie potowg wypracowanego zysku®.

Ataki koalicji SLD-PSL na telewizj¢ byly kontynuowane takze w poczat-
kach 1995 r. Na krétki czas przycichty, gdy doszio do zmiany premiera i rekon-
strukcji gabinetu. Jednak pierwsze tygodnie pracy rzadu Jozefa Oleksego cha-
- rakteryzowata nerwowos¢ i préby (podejmowane przez rzecznika prasowego
rzadu) bezposredniego wplywania na konstrukcj¢ Wiadomosci. Dopiero ofi-
cjalne spotkanie Aleksandry Jakubowskiej z W. Walendziakiem oraz szefami
pierwszego i drugiego programu (Maciejem Pawlickim. Maciejem Domanskim)
oraz wiceszefem Telewizyjnej Agencji Informacyjnej Karolem Sawickim za-
~ koriczylo poczatkowe niesnaski.

Spér przeni6st sie jednak na ptaszczyzng finansowa. W polowie marca 1995 r.
minister finanséw Grzegorz Kotodko podjat decyzj¢ o przediuzeniu kontroli
finansowej prowadzonej w TVP S.A. W miesiac p6zniej Krajowa Rada stwier-

5 Pelny tekst tego listu opublikowala ,,Gazeta Wyborcza”. Zob. Premier ma Telewizje, ,.Ga-
zeta Wyborcza™ 1994, nr 282z 5.12.
6 Nie dbam, jaka spadnie kara, ,,Gazeta Wyborcza” 1994, nr 292 z 16.12.



188 Tomasz Mielczarek

—

dzila zas, ze jedynym organem, ktéry moze odwota¢ Zarzad TVP S.A. jest jej
Rada Nadzorcza, a nie minister finanséw’.

Przewidujac zaostrzenie konfliktow z rzadem, juz w koncu stycznia 1995
W. Walendziak przeforsowat decyzj¢ o usunigciu z Zarzadu TVP S.A. Waldema-
ra Budzynskiego, odpowiadajacego za techniczng strong dziatalnodci spotkis,
Jako oficjalny powdd tej decyzji podano, iz W. Budzynski przekroczyt swe kom-
petencje i podpisal niekorzystny kontrakt na przeprowadzenie ekspertyzy doty-
czgce] przyszlosci polskiej telewizji z Francusko-Polska Wyzsza Szkola Nowych
Technik Informatyczno-Telekomunikacyjnych w Poznaniu. W. Budzynski przy-
znat zas otwarcie, iz W. Walendziak umotywowat swa decyzj¢ obawa o przyszty
los Zarzadu: ,Mowil, ze w najblizszym czasie rozpeta si¢ nad telewizja burza,
ktorej skutki 1 dla mnie, i dla Zarzadu, i dla firmy bedg katastrofalne. Tej katastro-
fie miata zapobiec moja rezygnacja™.

W dniu 15 maja 1995 r. Rada Nadzorcza TVP S.A. zaakceptowata sprawoz-
danie finansowe Zarzadu, ale juz nastgpnego dnia ukazal si¢ dokument Krajo-
wej Rady Radiofonii i Telewizji pt. Przysztos¢ telewizji publicznej w Polsce,
odnoszacy si¢ bardzo krytycznie do telewizji kierowanej przez W. Walendzia-
ka. Dwa tygodnie pézniej nowy czlonek Krajowej Rady Witold Grabos, bez
konsultacji z innymi jej cztonkami, ztozyl wniosek o odwotanie Rady Nadzor-
czej TVP S.A. Dnia 30 maja G. Kotodko zawiesit przyjecie sprawozdania fi-
nansowego spotki do czasu zakonczenia prowadzonej w niej kontroli. Wszyst-
kie te zdarzenia odczytane zostaty jako préba opanowania telewizji publiczne;
przez koalicj¢ rzadowa, tym bardziej ze w potowie czerwca 1995 r. nowym
przewodniczacy Rady Nadzorczej tego medium (na miejsce Cezarego Stypul-
kowskiego) zostal Karol Jakubowicz, znany juz wczesniej z krytycznego na-
stawienia do telewizji kierowanej przez W. Walendziaka'®. Do tej swoistej
rozgrywki wiaczyt sig tez prezydent Lech Walesa — 22 czerwca 1995 r. odwie-
dzit budynek przy ul. Woronicza. Zgtosit co prawda swe uwagi pod adresem

7 Decyzja o niemoznosci odwotywania rad nadzorczych Polskiego Radia i1 Telewizji w trakcie
trwania ich kadencji zostala potwierdzona wyrokiem Trybunatu Konstytucyjnego z 19 grudnia
1995 r. Wyrok Trybunatu byt odpowiedzia dang prezydentowi L. Walesie, ktéry powatpiewal
w moc prawng decyzji ministra finanséw. G. Kotodko odwotat bowiem rady nadzorcze tereno-
wych osrodkéw telewizyjnych w Lodzi i Krakowie.

8 Précz W. Walendziaka i W. Budzynskiego w skiad Zarzadu wchodzili tez: Bronistaw Bor-
kowski (finanse), Janusz Daszczyiiski (problemy prawno-organizacyjne i osrodki regionalne)
i Stanistaw Nowak (problemy programowe). Na miejsce W. Budzyriskiego powotano w styczniu
1995 r. Adama Brodziaka (technika).

? Na styku wladzy. Z Waldemarem Budzynskim, zwolnionym z zarzadu TVP rozmawia Miro-
staw Peczak, ,Polityka” 1995, nr 5 z 4.02.

10 W latach 1994-1996 w skiad Rady Nadzorczej TVP S.A. wchodzili reprezentanci ré6znych
partii politycznych. W sierpniu 1997 r. organ ten opanowali cztonkowie PSL i SLD.



Telewizja Polska S.A. w latach 1994-2002 189
stk

najpopularniejszego polskiego medium, ale tez popart W. Walendziaka. Preze-
sowi przyszli ponadto w sukurs redaktorzy naczelni najwigkszych polskich
czasopism. W specjalnie wydanym oswiadczeniu stwierdzili m.in.:

Odwolanie wiadz telewizji publicznej, dokonane na podstawie jednoznacznie
politycznych kryteriéw, oznaczac bedzie likwidacje niezaleznodci telewizji publicz-
nej, a takze zakwestionuje rolg mediow publicznych jako jednej z instytucji demo-
kratycznych, umozliwiajacej spoleczna kontrolg wiadzy'!.

Wobec tak silnego wsparcia W. Walendziak przeszedt do kontrataku i w kon-
cu lipca wystapit do warszawskiego Wojewodzkiego Sadu Gospodarczego
ouchylenie decyzji Walnego Zgromadzenia TVP S.A. (jednoosobowej spétki
Skarbu Panstwa reprezentowanej przez G.Kolodkg) zawieszajacej przyjecie
sprawozdania finansowego. Wobec faktu, iz 1 sierpnia sprawozdanie to zostalo
przyjete, W. Walendziak swéj wniosek wycofat.

~ Konflikty pomiedzy prezesem TVP S.A. a rzadem nasility si¢ w poczatku
1996 r., tj. po zakoficzeniu zwycigskiej dla lewicy kampanii prezydenckiej.
W potowie lutego ponad 50 senator6w wywodzacych si¢ gtéwnie z SLD 1 PSL
zazadato przeprowadzenia kolejnej kontroli NIK w TVP S.A.2 W owym czasie
przeprowadzano tez oceng dziatalnoéci programowej telewizji, od czego bylo
uzaleznione przedhuzenie kontraktéw dla dyrektoréw obu anten. Juz 29 stycznia
1996 r. W. Walendziak wyrazit nadziejg, iz ocena ta nie bedzie miata charakte-
ru politycznego, a jedynie merytoryczny'’. Mimo to w polowie lutego 1996 r.
Gazeta Wyborcza” poinformowala, iz ze wzgledéw politycznych odejscie
dyrektora I Programu TVP Macieja Pawlickiego byto przesadzone. Wsrod naj-
czesciej podnoszonych zarzutéw wymieniano zbyt prawicowy charakter jego
programu, co mial uosabia¢ Wojciech Cejrowski ze swa audycja WC kwa-
drans' oraz napastliwy ton audycji informacyjnych i publicystycznych — m.in.
Pulsu Dnia. Za odwotaniem M. Pawlickiego opowiedzialo sig trzech czionkow
Zarzadu TVP S.A.: Janusz Daszczyiski, Stanistaw Nowak i Bronistaw Bor-
kowski. Sam zainteresowany uznat ich postgpowanie za probe ,uwiarygodnie-
nia si¢” przed nowa wladza, a zarazem przejaw usuwania z telewizji ludzi dla
tej wladzy niewygodnych'®.

11 Cyt. za: . Gazeta Wyboreza” 1995, nr 143 z 22.06.

12 Zob. Ukrécié balagan, ,Gazeta Wyborcza™ 1996, nr 47 z 24/25.02.

13 Rzeczpospolita” 1996, nr 25 z 30.01.

14 Tytut tego programu byt zapewne polemika ze skrétem ,WC” (wartosci chrzescijanskie),
Uzywanym przez tygodnik ,Nie”.

IS Skok na kase. Rozmowa z Maciejem Pawlickim bytym dyrektorem Programu | Telewizji
Polskiej S.A., ,,Angora” 1996, nr 9 z 5.03, 5. 4-5.



190 Tomasz Mielczarek

Gtosami tych samych czlonkéw zarzadu na stanowisko dyrektora programu |
powotano Tomasza Siemoniaka. Nowy dyrektor poczatkowo dosé wstrzemigz-
liwie méwit o swych zamiarach i zapowiedzial jedynie powrét programu Ap.
drzeja Bobera Listy o gospodarce!® oraz udoskonalenie Pulsu dnia’’.

Znacznie istotniejszy okazatl si¢ kontekst zaistniatych zmian. Ujawnit oy
bowiem podzialy w Zarzadzie TVP S.A. W. Walendziak odczytat decyzje za-
rzadu jako swoiste votum nieufnosci i 28 lutego 1996 r. podat sie do dymisjj.
Decyzje swa umotywowat odwotaniem dyrektora I programu oraz checia prze-
rwania konfliktu z politykami. W stosownym o$wiadczeniu stwierdzit: . skon-
czyly si¢ mozliwosci blokowania roszczen politycznych™'s. Dymisja W. Wa-
lendziaka zrodzila cala mas¢ spekulacji na temat faktycznych jej powoddéw,
stanu telewizji oraz osoby przysziego prezesa'®. Mimo dwukrotnego glosowa-
nia przeprowadzonego 13 i 19 marca Rada Nadzorcza TVP S.A. dymisji nie
przyjeta. Wtedy to W. Walendziak wystapit z propozycja dalszego piastowania
stanowiska. W liscie skierowanym do Rady Nadzorczej stwierdzit: ,,w poczuciu
odpowiedzialnosci za sprawy spéiki jestem gotéw dalej kierowaé pracami za-
rzadu TVP"%. Jednoczesnie domagat si¢ dymisji B. Borkowskicgo i S. Nowa-
ka, ktérych obwinial o podpisanie niekorzystnej dla telewizji umowy z Curtis
Plaza.

Decyzje kadrowe zapadly w koricu marca 1996 r. Informujac o nich, ,,Ga-
zeta Wyborcza” stwierdzila jednoznacznie, iz ,stanowisko prezesa telewizji
publicznej jest jednym z ostatnich, ktérych nie obsadzila zwycieska koalicja
SLD-PSL™'. Nastgpnego dnia ujawniono, iz T. Siemoniak zamierza podzieko-
wac za wspétprace Cezaremu Jeksie (szef dziatu publicystycznego), Waldema-
rowi Gasperowi (publicystyka kulturalna) oraz Markowi Budziszowi z Pulsu
Dnia. Dnia 29 marca 1996 r. Rada Nadzorcza odwotata caty Zarzad TVP S.A.
Niemal w 2 tygodnie pézniej (12 kwietnia) nowym prezesem TVP S.A. zostal,
wywodzacy si¢ z PSL, wiceprzewodniczacy Krajowej Rady Radiofonii i Tele-
wizji Ryszard Miazek. Pozostalymi czlonkami zarzadu zostali: Tomasz Jezio-

16 Kulisy usuniecia tej audycji z ramowego programu TVP zaprezentowat jej wspélautor.
a zarazem red. nacz. ,Polityki”. Zob. J. Baczyfski, Listy bez adresu, wPolityka” 1995, nr 4!
z 14.10, s. 17.

17 Cejrowski nie musi zmieniaé pogladéw, ,Zycie Warszawy” 1996, nr 46 z 23.02; Znam
swoje miejsce. Rozmowa z Tomaszem Siemoniakiem, dyrektorem | Programu TVP, ,Rzeczpospo-
lita” 1996, nr 76 z 29.03.

18  Rzeczpospolita” 1996, nr 52 z 1.03.

19 R. Szubstarski, Przegrana wojna prezesa, . Zycie Warszawy” 1996, nr z 1.03, s. 6; Atak na
Rade, ,Wprost” 1996, nr 10 z 10.03; Puls prezesa, ,Polityka” 1996, nr 11 z 16.03.

20 Rzeczpospolita™ 1996, nr 68 z 20.03.

21 A. Kublik, Telewizja za zamknigtymi drzwiami, ,,Gazeta Wyborcza™ 1996, nr 74 z 27.03.



Ellawizja Polska S.A. w latach 1994-2002 191

ranski (finanse) Aleksander Walczak (osrodki terenowe i strategia rozwoju TVP

S.A.), Adam Brodziak (technika) i Janusz Daszczynski (program). Jedna z pierw-
szych decyzji R. Miazka bylo podporzadkowanie sobie Telewizyjnej Agencji
Informacyjnej. Na szefa Wiadomosci powotano uprzedniego redaktora naczel-
nego telewizyjnej Panoramy Jarostawa Grzelaka, powiazanego z PSL Marka
' Kase na stanowisko wicedyrektora TAI ds. oddzialow terenowych i korespon-
dentéow oraz Henryka Cicheckiego na stanowisko dyrektora Biura Zarzadu®’.
Szefem Panoramy zostal Stawomir Zielinski, ktéry podczas kampanii prezy-
denckiej reprezentowal A. Kwasniewskiego.

Powyzsze zmiany nie zakonczyly jednak przetasowan personalnych. W dniu
30 sierpnia 1996 r. odwotano dyrektora I Programu TVP S.A. T. Siemoniaka.
Powodem dymisji bylo — jak stwierdzil Zarzad — ,niewykonanie zadan progra-
 mowych zwiazanych z ukltadem ramowym zgodnie z przyjetymi wczesniej
ustaleniami”23. Za tg do$¢ zlozona motywacja kryla si¢ sprawa programu publi-
cystycznego Echa dnia. Program ten mial zastapi¢ kontrowersyjny Puls dnia.
T. Siemoniak prace nad nowa audycja powierzyt staremu zespotowi redakcyj-
nemu, a to nie zyskato akceptacji Zarzadu. Wraz z T. Siemoniakiem gotowos¢
rezygnacji ztozyli wszyscy szefowie redakcji I programu®. Gléwny zaintereso-
wany uznal, Zze cala sprawa ma kontekst polityczny. Stwierdzil, iz ,,Faktem jest,
ze postawiono mi zadanie czysto polityczne i w tym sensie decyzja o moim
odwolaniu jest czysto polityczna™>.

Szefem ,Jedynki” zostal, utozsamiany z SLD, Stanistaw Nowak. W tym sa-
mym czasie funkcje szefa publicystyki ,,Dwéjki” powierzono Pawlowi Popia-
kowi, bylemu redaktorowi naczelnemu ,Zielonego Sztandaru”, a do 1994 r.
rzecznikowi prasowemu PSL. Dyrektorem telewizyjnego Biura Analiz 1 Strate-
gii Rozwoju zostat uprzedni zastgpca redaktora naczelnego ,,Przegladu Tygo-
dniowego™ Andrzej Kwiatkowski.

Zmiany personalne zainicjowane przez R. Miazka spotkaty si¢ z krytyczna
" oceng dwéch czlonkéw Krajowej Rady — Marka Jurka i Jana Szafranca.
W specjalnie wydanym o$wiadczeniu stwierdzili oni, Ze nie aprobuja usuwania
z telewizji publicznej programéw i oséb zwiazanych z W. Walendziakiem.
- W poczynaniach Zarzadu upatrywali za$ zamachu na ,,otwarty i pluralistyczny
charakter radiofonii i telewizji”?6. Wydarzenia zachodzace w TVP S.A. znala-
 2ly tez niespodziewany oddzwigk migdzynarodowy. Byly prezydent USA Jim-

22 Rzeczpospolita” 1996, z 4/5.05.

23 Rzeczpospolita” 1996, nr 203 z 31.08.

24 Byli to: Witold Beres, Rafat Grupinski, Piotr Nycz, Marian Kmita i Mirostaw Spychalski.
25 T. Siemoniak, Widzialem telewizje Miazka, ,Gazeta Wyborcza™ 1996, nr z 6.09.

26 Oswiadczenie czlonkéw KRRiTV, Niedziela” 1996, nr 37 z 15.09.



192 Tomasz Mielczarel
it

my Carter wystosowal do A. Kwasniewskiego pismo, w ktérym wyrazat niepo.-
ko) o wolnos$¢ i niezaleznosé telewizji publicznej w Polsce. List J, Cartera sy-
gnowat tez wiceprzewodniczacy dzialajacej przy Duke University w stanje
Péinocna Karolina Komisji ds. Polityki Wobec Radia i Telewizji?’.

Kierunek ewolucji telewizji publicznej w 1996 r. bodaj najcelniej scharakte.
ryzowal K. Jakubowicz. Wedlug jego opinii na éwczesnym etapie r0ZWojuy
demokracji w Polsce trudno bylo odpolitycznia¢ telewizj¢. ,Nasi politycy jus
wiedza — stwierdzit K. Jakubowicz — ze panowanie nad telewizja publiczng tq
dla nich pocatunek $mierci. Jednakowoz sa tak zadni pojawienia si¢ na antenie
telewizyjnej, ze po prostu zapominajg o wszelkim rozsadku i ostrzezeniach2s
K. Jakubowicz w innym wywiadzie prasowym przyznal jednoczesnie, 7e
w przypadku W. Walendziaka Rada Nadzorcza sformutowata negatywne oceny
dopiero po roku jego dziatalnosci, natomiast w przypadku R. Miazka zgtoszono
je juz po 5 miesigcach?.

Mimo tych ostrzezen polityczna walka o telewizj¢ publiczna byta kontynu-
owana. W marcu 1997 r. szefem TAI zostat Jacek Snopkiewicz, a 40 zatrudnio-
nych tam dziennikarzy zaprotestowato przeciwko nieustannym personalnym rota-
cjom, ktére utrudnialy im normalng prace. W 3 miesiace pézniej J. Snopkiewicza
atakowaly niemalze wszystkie wazniejsze ugrupowania polityczne. ,,Przysztos¢
telewizji zalezy od ukladu politycznego — stwierdzit szef TAI — Kazdy, kto po
wyborach zdobedzie wladzg, bedzie cheial mieé swoich ludzi na Woronicza'0,

Kadencja zarzadu TVP S.A. kierowanego przez R. Miazka skoriczyla sie
I stycznia 1998 r. Petnit on jednak swa funkcj¢ do polowy tego roku, kiedy to
26 czerwca kolejnym prezesem telewizji publicznej zostal czlonek Krajowej
Rady, wspodtorganizator kampanii wyborczej A. Kwasniewskiego, Robert
Kwiatkowski. Bardzo szybko doszto do konfliktu pomiedzy reprezentujacym
Akcje Wyborcza Solidarnosé ministrem skarbu Emilem Wasaczem a nowym
prezesem TVP S.A. Tym razem jednak nie dyskutowano nawet o formule pro-
gramowe] publicznego nadawcy czy tez o jego kondycji finansowej, lecz za-
mierzano przeja¢ jego zyski, a gdy to sie nie udato, sformutowano wniosek
o postawienie TVP S.A. w stan likwidacji.

Inicjatywa ta nie zyskata wigkszego poparcia. Nie oznaczato to jednak, ze
napiecia pomigdzy prawicowym rzadem a centrolewicows telewizja ostabty.

27 Rzeczpospolita” 1996, nr 211 z 10.09.

28 Stan burzy i naporu [wywiad z K. Jakubowiczem), ,Zycie Warszawy” 1996, nr 224
z 24.09.

% Ostrzezenie dla Miazka [Rozmowa z K. Jakubowiczem], , Gazeta Wyborcza” 1996, nr 220
z 20.09.

30 A. Kublik, Polityk to 2ty redaktor. Rozmowa z Jackiem Snopkiewiczem, szefem Telewizy)-
nej Agencji Informacyjnej, ,,Gazeta Wyborcza” 1997, nr 142 z 20.06, s. 7.



Telewizja Polska S.A. w latach 1994-2002 193

—

Do kolejnych wyboréw parlamentarnych, tym razem wygranych przez SLD,
corocznie prezes TVP S.A. przezywal stresy zwigzane z tzw. skwitowaniem,
czyli akceptacja wykonania budzetu spétki przez ministerstwo finanséw.

Zarzuty wobec publicznego nadawcy nie ostably takze po kolejnej zmianie
konfiguracji polskiej sceny politycznej z 2001 r. Tym razem opozycja zarzucata
~ TVP S.A., iz byla ona zbyt prorzadowa®!. Zastrzezenia te na niewiele si¢ zdaty.
Wobec realnego ukiadu sit politycznych R. Kwiatkowski niemal automatycznie
- zostal wybrany prezesem TVP S.A. na kadencj¢ 2002-2006, a jego zastgpca
zostal powiazany z PSL Tadeusz Skoczek.
~ Nawet pobiezny przeglad konfliktéw, jakie zachodzity po 1994 r. pomigdzy

Zarzadem TVP S.A. a organami panstwa, dowodzi, iz wladze nieustannie pro-
- bowaly wywiera¢ bezposredni wplyw na funkcjonowanie tego medium. Kon-
flikty te wykazywaty, iz ponad czterdziestoletnie przyzwyczajenia bezposred-
~ niego kierowania przez najwyzsze wladze pafistwowe polska telewizja okazato
sie bardzo trwate i trudne do wyrugowania.

Miniemy sie jednak z prawda, twierdzac, ze nie probowano ograniczy¢ pre-
sji, jaka wywieraly na telewizj¢ wszystkie podmioty polityki, a nie tylko sfery
- rzadowe. Wyodrebniono, tatwe do rozpoznania przez widzow, audycje prezen-
tujace stanowisko prezydenta, parlamentu i rzadu. Zgodnie z zaleceniem Kra-
jowej Rady powotano programy umozliwiajace partiom politycznym prezento-
wanie wlasnego stanowiska wobec najwazniejszych probleméw nurtujacych
opini¢ publiczna. Reprezentanci organizacji spolecznych mieli tez mozliwos¢
- wystgpowania w innych audycjach. Uczyniono zatem pierwszy krok na drodze
ku pluralizmowi w telewizji, ale batalia o polityczne wiadanie tym medium nie
- zostata jeszcze zakonczona.

; Wypada w tym miejscu zauwazy¢, ze préby manipulowania telewizja pu-
bliczna nie sa wiasciwe tylko dla Polski czy tez Europy Wschodniej. Wystepo-
waly one takze w panstwach oznacznie dluzszym stazu demokratycznym
1 prowadzily do nieformalnego podziatu kanatéw telewizyjnych pomigdzy do-
minujace ugrupowania polityczne. W Polsce mieliSmy jednak do czynienia
~ z rozbitg scena polityczna i ograniczona liczba kanatéw. Dlatego tez taki model
- stosunkéw pomiedzy sfera polityki a telewizja nie wydawat si¢ mozliwy do
zrealizowania. TVP S.A. stala przed alternatywa zachowania niezaleznosci,
- badz podporzadkowania jednemu, dominujacemu w danym czasie podmiotowi
- polityki.
Zauwazmy ponadto, ze presja politykéw na telewizje nie ma do konca ra-
~ cjonalnych podstaw. Dowiodly tego chociazby badania OBOP-u. Wykazaty

—

31 Zbyt rzqadowa telewizja publiczna, ,Rzeczpospolita” z 10.07.2002.



194 Tomasz Mielczarek

one, ze sama obecnos$¢ w telewizji, cho¢ wazna, nie przesadzala jeszcze
o sukcesie wyborczym. Preferencje wyborcow, tak jak 1 postawy spoleczne,
okazywaly sie nadzwyczaj ztozone i wieloczynnikowe. Sukces osiagano na-
wet wtedy, gdy telewizja przedstawiata dane ugrupowanie polityczne w ne-
gatywnym Swietle’2. Z innych sondazy wiemy natomiast, ze telewidzowie
w coraz mniejszym stopniu interesowali si¢ polityka. Tendencja ta byla
szczegolnie silna wsréd mtodziezy. Ponad 30% uczniéw szkét ponadpodsta-
wowych ogladalo jedynie filmy, a dzienniki i programy informacyjne ok.
15-16%*.

Wskazniki te ulegaly jednak istotnej zmianie w odniesieniu do calego au-
dytorium telewizji. Jednym z najpopularniejszych programéw byto nadal glow-
ne wydanie Wiadomosci, w poczatkach lat dziewig¢dziesiagtych ogladane co-
dziennie przez ok. 15-16 mln oséb, a dziesigc lat pézniej przez nie mniej niz
8 min oséb. Dla 2/3 sposréd nich bylo to podstawowe, a czesto jedyne zrédio
informacji o otaczajacym ich $wiecie. Polacy byli przy tym bardzo tradycyjni.
Cho¢ szef tego programu — Adam Pieczynski (1994-1996) — i kierowany prze-
zen zespoOt dziennikarzy podejmowali préby zmiany tych przyzwyczajen, wi-
dzowie Wiadomosci domagali si¢ tresci politycznych. Dlatego tez stanowily
one od 15 do 20 minut emisji tego programu. Dopiero u schytku lat dziewigc-
dziesiatych, i to w dodatku pod presja prywatnej konkurencji, Wiadomosci za-
czely zmieniaé swg formute. W poczatkach XXI w. podstawowy program in-
formacyjny telewizji publicznej charakteryzowal si¢ w miar¢ wartka akcja
i elastycznoscia. Czesciej podejmowano tematyke codziennych ludzkich spraw,
relacje kondensowano do kilkudziesigciu sekund, starano si¢ nadawac je bez
uprzedniego nagrywania. Warto przy tej okazji doda¢, ze prekursorem tego
typu programéw informacyjnych w telewizji publicznej byi, uruchomiony
27 czerwca 1986 r., Teleexpress™.

Badania OBOP-u wykazaty ponadto duza popularnos¢ programéw publicy-
styczno-politycznych®. Ok. 90% dorostych Polakéw ogladato przynajmnie]
jeden z 15 tego typu programéw emitowanych przecig¢tnie w tygodniu w TVP
S.A. Najwyzej posr6d nich oceniano Puls dnia (poczatkowo 22%, a w sierpniu
1996 r. — 10% wskazan), nastgpnie: Listy o gospodarce (odpowiednio: 21%
i 6%), Tylko w Jedynce i Wydarzenia tygodnia (po 14%) oraz Linie specjalnd
(9%, a we wrzesniu 1996 r. — 6%). Ten ostatni program przyciggal uwage m.in.

32 Wybory parlamentarne, ,,Serwis OBOP” grudzieri 1991, s. 58.
33 Badania OBOP-u (N=1260), Tu cyt. za: ,Zycie Warszawy” 1994, nr 183 z 30.07.
34 M. Czubaj, ,, Teleexpress” na zakrecie, ,Polityka” 2001, nr 28 z 14.07.

35 Badania przeprowadzono w lutym 1995 r. na liczacej 1121 osoby, losowej prébie miesz-
kancéw Polski w wieku powyzej 16 lat.



Telewizja Polska S.A. w latach 1994-2002 195

dlatego, ze jako jeden z pierwszych zastosowal system audiotele. System ten
(wprowadzony 29 marca 1995 r.) umozliwiat widzom telefoniczne glosowanie
— opowiadanie si¢ za okreslonym cztowiekiem badz pogladami, przy czym wi-
dzowie programu byli na biezaco informowani o rezultatach sondazu. Do-
$wiadczenia Linii specjalnej okazaly si¢ tak zachegcajace, ze stopniowo zaczeto
je wykorzystywa¢ w inych programach o charakterze rozrywkowym — m.in.
wyborach Miss Polonia, festiwalu w Sopocie itp. Wkrétce okazato sieg, iz sys-
tem ten przynosit telewizji duze zyski (w 1995 r. — 3,5 min PLN, w 1996 r. -
ok. 16 min PLN). W 1997 r. w konkursach, w ktérych gtéwna nagroda byt sa-
mochdd, brato niekiedy udziat do 200 tys. 0s6b*. Z biegiem czasu popularnosé
audiotele zmalata. Mimo to czysty zysk TVP S.A. z jednego tylko takiego
przedsigwzigcia wynosit ok. | min zi. Zainteresowanie widzéw podtrzymywano
m.in. poprzez zadawanie coraz bardziej banalnych i coraz prostszych pytan’’,

Obserwujac dyskusje dotyczaca telewizji publicznej, mozna dojsé do prze-
konania, ze wszyscy jej uczestnicy prébowali ograniczy¢ istote¢ ewolucji do
zerwania bezposrednich kontaktéw tego medium ze sferg polityki. Problem ten
mial jednak szersze uwarunkowania i powinien by¢ postrzegany przez pryzmat
calej zawartosci programéw telewizyjnych. Audycje informacyjne i spoteczno-
polityczne stanowity w nim ok. 20% czasu emisji, a dominantg programowa
byly filmy 1 seriale fabularne stanowiace ok. 30% tego czasu. Preferencje
nadawcy pokrywaty si¢ tu z oczekiwaniami telewidzow. Wedtug badan OBOP-u
w telewizji publicznej najchetniej ogladali oni filmy fabularne (88% wskazan),
programy informacyjne (87%) oraz rozrywkowe (83%) i teleturnieje (81%).

Warto tez zauwazy¢, ze nawet szefowie telewizji polskiej nadzwyczaj rzad-
ko wypowiadali si¢ w kwestiach programowych, a ich rozwazania odnosily si¢
przede wszystkim do sfery polityki. W. Walendziak — jak okreslita go ,,Arka”
»publicysta konserwatywno-liberalny” — obejmujac funkcje¢ prezesa TVP S.A.
odwotat si¢ do walki, ktéra toczyt z ,telewizja komunistyczna, socjalistyczna,
postoswieceniowa, liberalng”*®. Nie zamierzal on jednak tworzy¢ programu
w peini konserwatywnego, gdyz ,przeklenstwo tej instytucji polegato na tym,
ze zawsze )3 ktos dzierzyl 1 prébowat instrumentalnie, cz¢sto w dobrej wierze,
wykorzystywac dla postepu i szczescia ludzkosci”™.

36 Prezenter dzwoni trzy razy, ,Gazeta Wyborcza™ 1996, nr z 17/18.02.

3 W. Markiewicz, Audiotele edukuje, ,Polityka™ 1998, nr 17 z 25.04.

8 Badania OBOP-u z 3-7 marca 1995 r. przeprowadzone na prébie losowej 1086 mieszkari-
cow Polski w wieku powyzej 16 lat.

39 Wszystkie cytaty za: Dobra pryszlosé... dla kazdego? O miejscu telewizji publicznej w 2y-
ciu kulturalnym, spotecznym i politycznym. Z Wiestawem Walendziakiem rozmawiajq Krzysztof
Kopczynski i Andrzej Urbanski, ,,Arka™ 1995, nr 2, s. 46-55.



196 Tomasz Mielczarek

——

Telewizja W. Walendziaka miala przypomina¢ zwierciadlo ,ktére odbija
rzeczywisto$¢ ze wszystkimi jej niuansami”. Prawo gtosu mieli uzyskaé¢ w niej
wszyscy ci, ktérzy t¢ rzeczywistos¢ tworza. Prezes zdawal sobie sprawe, ze
choé ,,dzisiaj media pelnig rol¢ madrego wychowawcy, ktéry méwi jak jest
i jak by¢é powinno”, to jednak ,,odbiorcy nie akceptuja juz dziennikarzy w rol;
kaptanow jakiejkolwiek wiary™ i nie poddaja si¢ indoktrynacji.

Program telewizyjny nie mégt by¢ adresowany do statystycznego odbiorcy,
ale do konkretnych ich grup. Jak stwierdzit W. Walendziak: ,Niektorzy ludzie
bulwersuja si¢ na przyklad programem Wojciecha Cejrowskiego, ale ten pro-
gram adresowany jest wlasnie do bardzo konkretnej grupy odbiorcéw”. Prezes,
cho¢ swiadom, 1z nie przyszto mu zy¢ w swiecie konserwatywno-liberalnym, to
jednak konsekwentnie wprowadzat swe wizje w zycie. W pogladach o shuszno-
sci obranej drogi utwierdzata go ,sita ataku na nas, szczegdlnie wtedy, gdy
kontestujemy kulturg socjalliberalng 1 masowa, wiasnie tg, w ktorej si¢ wycho-
walismy”. W koncu zas stwierdzil, ze dzigki jego wysitkom odbiorca polskiej
telewizji mogt smialo powiedzie¢: ,,Nie bede przepraszac za to, ze jestem zo-
naty i chce mie¢ kilkoro dzieci, ze raz w tygodniu chce p6js¢ do kosciota, nie
jest mi przykro, ze nalez¢ do wyznaniowej wigkszosci 1 méwie po polsku”.
Takie postawy uzyskaly prawo obywatelstwa w telewizji publicznej dopiero
niedawno. To jest rzecz raczej nowa” — podkreslit W. Walendziak.

Prace TVP S.A. w latach 1994—1996 podsumowat kierownik dziatu publicy-
styki kulturalnej Waldemar Gasper. Za podstawowy sukces ekipy W. Walen-
dziaka uznal on wzrost ogladalnosci I programu z 77% w 1993 r. do 83%
w 1995 r. oraz wzrost wplywéw z reklam w tym programie o ponad 34% (rok
1995 do 1994). Sukcesy te miaty swiadczy¢, iz Polacy zaakceptowali formute
telewizji krytycznej wobec wszelkiej wladzy i sprawujacej gléwnie funkcje
kontrolne. Lokomotywami sukcesu okazaly si¢ takie programy, jak: Puls dnia,
Goniec Kulturalny czy tez Filmidto*.

Wedlug W. Gaspera o powodzeniu takiej telewizji zadecydowat fakt, iz ,,za-
proszenie do tworzenia politycznej i spolecznej publicystyki programu I przy-
jela elita mlodych dziennikarzy i publicystéw decydujacych o profesjonalizmie,
a takze wiarygodnosci polskiej prasy i radia réznych odcieni i opcji™!.

W. Gasper za swe najwigksze osiagnigcia programowe uznal cykl audycii
Kultura duchowa narodu, w ktérym przypominano takich twércéw, jak Jerzy
Fojek, Pawet Jasienica czy tez Stefan Kisielewski oraz srodowiska tworcze

WO W, Gasper, Cien Radiokomitetu, ,Rzeczpospolita” 1996, nr 50 z 28.02.

41 Tenze, Autoportret ,,pampersow’, , Tygodnik Powszechny” 1996, nr 15 z 14.04, O tym

srodowisku twérczym zob. tez.: C. Michalski, Powrét cztowieka bez wilasciwosci, Warszawa
1997.



Telewizja Polska S.A. w latach 1994-2002 197

zwiazane m.in. z ,,Tworczoscia”, ,, Znakiem” i ,,Czasem Kultury”. Z kolei cykl
Przywracanie pamigci mial na celu przypomina¢ nie tylko wydarzenia, ale i ich
polityczne tlo: ,,Poziom zycia w PRL-u, stopien serwilizmu 6wczesnych wiadz
wobec sowieckiego centrum, wszechwiadnos¢ propagandy”. Przejecie telewizji
przez nowe kierownictwo zwiazane z obozem rzadowym byto dla W. Gaspera
nie tylko osobistg porazka, ale wrecz narodowg tragedia. ,,Kompromis z post-
komunistami — napisal — dokonany za ceng¢ operacji na zbiorowej pamieci (co
proponowali niektérzy najbardziej szanowani intelektualisci dawnej opozy-
cji) jest naszym zdaniem zabdjczy przede wszystkim dla przyszlosci naszego
kraju”*,

Gdy w kwietniu 1996 r. rozpoczat swa pracg kolejny prezes TVP S.A.
R. Miazek, skrytykowal komercjalizacj¢ i nazbyt popularny charakter programu
publicznego nadawcy. Za podstawg niekorzystnych zjawisk zachodzacych po
1993 r. uznat brak definicji telewizji publiczne). Prezentujac wizje TVP S.A,
przypomnial, iz zachodzila sprzecznos¢ pomigdzy pogladami wyrazanymi we-
wnatrz telewizji a jej instytucjonalnym otoczeniem. W dokumencie przyjetym
przez Rad¢ Nadzorcza pt. Misja Telewizji Polskiej S.A. — jako nadawcy pu-
blicznego okresla sig¢ telewizj¢ publiczng jako instytucje spoteczng i narodowa,
wpisang w tad demokratycznego panstwa. Natomiast w wewngtrznym doku-
mencie pt. Strategia Rozwoju TVP S.A. z sierpnia 1994 r., opracowanym w Biu-
rze Analiz i Planowania Strategicznego, znajduje si¢ zupeinie odmienne rozu-
mienie roli i zadan telewizji publicznej. Na str. 19 czytamy: , Telewizja pu-
bliczna nalezy do sektora ustug (shuzb) publicznych, ma wigc swiadczy¢ ustugi
spoleczenstwu. Celem jej jest shuzenie interesom ogétu spoleczenstwa, a nie
swoim udziatowcom, nie panstwu, rzadowi czy Kosciolowi”. Poréwnanie tych
dwoch definicji sktonito R. Miazka do wysnucia wniosku, ze telewizja stata sie
strong wobec innych podmiotéw Zycia spolecznego. ,,W nastgpstwie przyjecia
takiej postawy telewizja publiczna zaczeta konkurowaé ze $wiatem polityki,
dazyta do budowania wlasnej wiarygodnosci jego kosztem™. Wedlug
R. Miazka ,telewizja nie odpowiada przed jaka$ abstrakcyjna widownia, ale
przed instytucjami panstwa pochodzacymi z wolnych i demokratycznych wybo-
réw. Telewizja publiczna powinna byé wzorem zachowan demokratycznych,
a zasady prawne godzi¢ powinny wielo$¢ pogladéw, sympatii i wyboréw poli-
tycznych, ktére tak bardzo charakteryzuja kazde s$rodowisko dziennikarskie
i twércze” — podkreslit prezes. Wielokrotnie przypominal, ze ,telewizja nie
powinna spelniaé wobec $wiata polityki funkcji kontrolnych, ale przede

42 W, Gasper, Autoportret...

43 R. Miazek, Telewizja wzorem zachowar demokratycznych, Rzeczpospolita™ 1996, nr 91
z17.04.



198 Tomasz Mielczarek

—

wszystkim rzetelnie o nim informowac¢”*. To stanowisko prezesa wzbudzito
sprzeciw wigkszosci redaktoréw naczelnych polskich gazet, ktérzy uznali, 7e
R. Miazek chce catkowicie podporzadkowac telewizje publiczng parlamentowi
1 rzadowl.

R. Miazka niepokoita jakos¢ programoéw informacyjnych i1 publicystycz-
nych. Cho¢ przy ich opracowywaniu zatrudniano ok. 600 oséb, poziom niektd-
rych z nich byl wysoce niezadowalajacy. Kreslac wizje przyszlosci telewizji
publicznej, R. Miazek sugerowal utrzymanie telewizyjnego stanu posiadania, to
znaczy umacnianie potencjatu produkcyjnego, kadrowego oraz utrzymanie do-
tychczasowej widowni i wplywéw z reklam. Miat §wiadomosé, ze dla wiekszo-
sci Polakéw telewizja byta jedynym medium dostarczajacym rozrywke, wypo-
czynek i tresci kulturalne. Niepokoita go nieuzasadniona konkurencja pomiedzy
[11II programem. Program I mial mie¢ bardziej otwarty i uniwersalny charakter,
program II zas , powinien sta¢ si¢ miejscem promocji ambitniejszych gatunkéw
adresowanych do mniejszej widowni”.

Prezes TVP S.A. zamierzal tez przeprowadzi¢ wnikliwa oceng programéw
realizowanych przez producentéw prywatnych. Powotal si¢ w tym przypadku
na doswiadczenia brytyjskie, gdzie pono¢ ,,program wykonywany na zlecenie
nie moze by¢ drozszy i gorszy niz wyprodukowany przez BBC”,

Znaczna czgs¢ tych zapowiedzi zostata zrealizowana w 1996 i 1997 r. Nie
wdajac si¢ w szczeg6ly, mozna stwierdzic, iz telewizja R. Miazka utracita nieco
sw@j uprzedni polemiczny impet, stata si¢ blizsza obozowi rzadzacemu, ale tez
nie ograniczyla swych komercyjnych funkcji.

Kolejny prezes — R. Kwiatkowski, tak jak poprzednicy, wkroczyt na Woro-
nicza z hastem reform. Zamierzat oddzieli¢ pion nadawczy od produkcyjnego,
zracjonalizowa¢ zatrudnienie, a nade wszystko poddaé telewizje mechanizmom
rynkowym. Mottem jego prezesury stato si¢ hasto: Tyle misji, ile abonamentu®.
Jak juz wiemy, w dziataniach R. Kwiatkowskiego dostrzegano przede wszyst-
kim jego lewicowe sympatie. Faktem byfo jednak, iz udalo mu si¢ zmniejszy¢
zatrudnienie w TVP S.A. do ok. 5 tys. 0s6b oraz wyhamowaé wzrost kosztéw
telewizyjnej produkcji. Obejmujac swa funkcje na druga kadencje, zapowie-
dziat dalsza racjonalizacje zatrudnienia, niewielki spadek udziatu w rynku te-
lewizyjnym, a gdy zostang ku temu stworzone podstawy prawne — uruchomie-
nie kanaléw tematycznych?.

44, Zob. Dziennikarz musi si¢ godzi¢ z liniq kierownictwa, +Zycie Warszawy” 1996, z 15.04;
Nikt nikomu nie ufa, ,Polityka” 1996, nr 17 z 27.04.

%5 Tyle misji, ile abonamentu [wywiad z R. Kwiatkowskim], wRzeczpospolita” 1999, z 5.05.

6 R. Kwiatkowski, Upadek mitéw o niezaleznosci, +Rzeczpospolita” 2002, nr 76 z 4.04.



Telewizja Polska S.A. w latach 1994-2002 199

Jak juz wspominalem, ograniczanie ewolucji TVP S.A. tylko do jej zwiaz-
kéw ze swiatem polityki byloby zbyt duzym uproszczeniem. Wypada stwier-
dzi¢, iz z lepszym lub gorszym skutkiem realizowata ona funkcje telewizji pub-
licznej*’. Przypomnijmy, ze np. w 1994 r. wyprodukowano ok. 50 premiero-
wych spektakli Teatru Telewizji, 20 filméw fabularnych i 8 seriali. Spétka sfi-
nansowala tez 8 godzin filméw animowanych i byla jedynym w Polsce pod-
miotem zamawiajacym takie filmy. Sposréd 22 filméw prezentowanych w 1994 r.
podczas Festiwalu Polskich Filméw Fabularnych w Gdyni az 20 powstato przy
wspélpracy lub z udzialem TVP S.A. Jednakze wysilek ten, oszacowany na ok.
25 min z1, w catosci emitowanego programu nie byt zbytnio widoczny. Spekta-
kle Teatru Telewizji np. we wrzesniu 1994 r. stanowily zaledwie ok. 1% czasu
emisji*s, Natomiast w poczatku 1996 r. podjeto decyzje o zredukowaniu bu-
dzetu Teatru Telewizji 0 35%. Cho¢ dyrektor teatru Jerzy Koenig uspokajal, ze
ma przygotowane spektakle na ponadroczna emisjg, oczywiste bylo, iz decyzja
ta moze zawazy¢ na poziomie i liczbie przedstawien wystawianych na tej naj-
wiekszej narodowej scenie®”. W 1997 r. rozwazano nawet postulat przeniesienia
Teatru Telewizji do II programu. Jednak zdecydowane protesty Srodowisk
twérczych zablokowaty te propozycje™®.

Mimo tych zabiegéw, malato zainteresowanie telewizyjnym teatrem. W la-
tach 1980-1990 miatl on 30%, a niekiedy — nawet 40% widownig. W 1991 r.
spektakle ogladato 28%, a w 1992 r. 22% widzéw. W 1993 i 1994 r. wskaznik
ten wynosit ok. 14%, ale w 1998 r. juz tylko 4,3%. Po 2000 r. rzadko ktéry
spektakl mogl sie poszczyci¢ 5% widownia. Jeszcze gorzej w owym czasie
prezentowaly sie¢ wyniki ,, Teatru dla Dzieci” (2%), natomiast w 1998 r. odno-
towano kilka ,, Teatréw Dwaijki”, ktére miaty statystyczny wskaznik ogladalno-
sci wynoszacy 0%°!.

Innym ustawowym zadaniem spoczywajacym na publicznym nadawcy jest
produkcja filméw dokumentalnych. Filmy te realizowali najbardziej znani
i odnoszacy najwigksze sukcesy artystyczne polscy rezyserzy. Wystarczy jedy-
nie wspomnie¢, iz to wlasnie dzigki TVP S.A. zrealizowano film Marcela L.o-

47 Szerzej na ten temat m.in. M. Mrozowski, Kultura w telewizji publicznej: dylematy misjo-
narza, ,,/Zeszyty Prasoznawcze™ 1996, nr 3-4.

48 Telewizja Polska S.A. po roku przeksztatcen, Warszawa, styczen 1995, s. 1.

49 Niedobrze byé niezaleznym producentem, ,Zycie Warszawy™ 1996, z 7.03.

50 Zob. m.in.: Rozstanie z Kobrq. Rozmowa z Jerzym Koenigiem, szefem Teatru TV, ,Nie-
dziela” (dodatek do ,.Zycia Warszawy”) 1997, z 1/2.02; A. Kublik, M. Wolkowycka, Najwiekszy
teatr na swiecie, ,,Gazeta Wyborcza™ 1998, z 3.03.

51 Dane za: , Rzeczpospolita” 1998, nr 105.



200 Tomasz Mielczarek

zinskiego Wszystko moze si¢ przytrafic?, czy tez dokumentalng telenowele
Ireny i Jerzego Morawskich pt. Serce z wegla. Mimo to widzowie wykazywalj
niewielkie zainteresowanie ta produkcja. Rzadko kiedy widownia polskich
filmow 1 telenowel dokumentalnych przekraczata 10%-33.

Do mniej spektakularnych sukceséw TVP S.A. zaliczano tworzenie i upo-
wszechnianie audycji o$wiatowych. Programy te stanowity ok. 13% czasu emi-
sji, a ich realizacja byta odpowiedzia na wymogi ustawy o radiofonii i telewizji.
Programy edukacyjne adresowano gléwnie do uczniéw szkél podstawowych
i Srednich. Ich upowszechnianie bylo dotowane przez Ministerstwo Edukacji
Narodowej.

Dotacje budzetowe — poprzez Ministerstwo Spraw Zagranicznych — kiero-
wano takze do Telewizji ,,Polonia”. Kanatl ten, powotany w 1992 r., mial po-
czatkowo ogranicza¢ si¢ do retransmisji audycji I i II programu TVP. Pézniej
jednak uzyskal samodzielnos¢ i stal si¢ odrgbng jednostka organizacyjng tele-
wizji publicznej. Stopniowo poszerzano zakres jego oddzialywania. W koncu
1995 r., dzigki satelicie Eutelsat, byl on odbierany praktycznie w catej Europie
1 Izraelu. W 1997 r. TVP S.A. zawarla 25-letnia umowg¢ z amerykanskim przed-
sigbiorcg Bogustawem Spanskim na retransmisj¢ tego programu do obu Ame-
ryk 1 Australii. B. Spanski okazat si¢ jednak mato wiarygodnym partnerem. Po
pigciu latach jego dziatalnosci w USA bylo zaledwie 24 tys. abonentéw ,,Polo-
nii”’, a w Australii ich liczba wynosita ok. 8 tys.?

TV ,,Polonia” nadawala 18 godzin programu dziennie, z czego ok. 65% sta-
nowily powtorki, a pozostata czes¢ byta oryginalng twérczoscig ,,Polonii”, re-
alizowana samodzielnie badz w koprodukcji z oérodkami terenowymi. Gléw-
nymi pozycjami informacyjnymi tego programu byly Wiesci polonijne i Forum
polonijne. Znaczng czgs¢ emisji stanowily audycje religijne i historyczne, a to
wedhug niektérych opinii ,rozbudzato patriotyzm wedle przedwojennych sche-
matéw, co rozmija si¢ catkowicie z wrazliwoscig na przyklad widzéw mtod-
szych i tych mieszkajacych za granica, a z racji swych korzeni zainteresowa-
nych Polskg”%. W Europie program TV ,Polonia” docieral do nie mniej niz
3 min widzéw, a w kraju osiagalny byt dla ok. 32% Polakéw, sposréd ktérych
nie wigcej niz 5% deklarowato staly z nim kontakt. Warto w tym miejscu za-
uwazyc¢, 1z na mocy porozumienn dwustronnych TVP S.A. realizowata w rodzi-

32 Film dokumentalny to jest najszlachetniejsza czastka telewizyjnej produkcji. Rozmowa
z Tadeuszem Szymaq, szefem redakcji filmu dokumentainego PR I TVP, ,Niedziela” (dodatek do
wZycia Warszawy™) 1995, z 11/12.07.

33 Por. ,,Polityka” 2001, nr 40 z 6.10, s. 95.

34 Rzeczpospolita” 1998, nr 65 z 18.03 i wydanie z 7.05.2002.

33 M. Peczak, Bigos dla polonusa, ,Polityka” 2001, nr 43 z 27.10.



Telewizja Polska S.A. w latach 1994-2002 201

mych jezykach programy dla mniejszosci narodowych zamieszkujacych w Pol-
sce. Audycje te emitowano w programie telewizji regionalnych. Podobnie po-
stepowaly inne kraje europejskie. Np. telewizja wegierska realizowata po pol-
sku program pt. Telewizja ,,Rondo”.

W 1997 r. rozwazano uruchomienie kanaléw tematycznych: sportowego, in-
formacyjnego i muzycznego. Programy te zamierzano rozprowadzac, wykorzy-
stujac techniki cyfrowe w sieciach telewizji kablowych. W dniu 19 kwietnia
1997 r. uruchomiono pierwszy z nich pn. Tylko Muzyka. Program ten emitowa-
no 18 godzin dziennie, w 51% skiadal si¢ on z audycji poswigconej polskiej
tworczosci muzycznej. Tylko Muzyka zaprzestata swej dziatalnosci 15 lutego
1998 r. Jako oficjalny powdd likwidacji tego kanalu podano nikle zaintereso-
wanie reklamodawcéw oraz brak stosownych regulacji prawnych dotyczacych
funkcjonowania kanaléw cyfrowych.

Cho¢ kolejni prezesi TVP S.A. deklarowali zainteresowanie kultura naro-
dowa, to program publicznego nadawcy zdominowaty filmy i seriale amerykan-
skie. Dla przyktadu podamy jedynie, ze w przecigtnym tygodniu 1994 r. w oby-
dwu programach telewizji publicznej emitowano, tacznie z powtorkami, ok. 70
seriali — zaréwno fabularnych, jak i animowanych, przyrodniczych, edukacyj-
nych itp. OBOP poddal analizie zainteresowanie serialami wskazywane przez
publicznos¢ telewizyjna. Sklasyfikowano 64 seriale fabularne, z czego 44, tj.
blisko 66%, wyprodukowano w USA. Do grupy tej mozna tez doliczy¢ jeden
powstaty w koprodukcji amerykafisko-hiszpaiskiej. Polskie wytwornie repre-
zentowato tylko 9 seriali, tj. 14%, oraz 2 w koprodukcji polsko-niemieckiej, co
czynilo tacznie 11 seriali i ok. 17% ogétu. Wsr6éd widzoéw programu I najwigk-
sza popularnoscia cieszyly si¢ seriale emitowane po godzinie 20.00: Gliniarz
i prokurator (USA) — 59% widowni, Policjanci z Miami (USA) — 54% i Zar
tropikéw — 51%. Wéréd tzw. ,seriali popotudniowych™ najchetniej ogladano:
Dynastie Colbych (USA) — 45%, Beverly Hills (USA) - 30% i Dzien za dniem
(USA) — 29%. W programie drugim wséréd ,seriali wieczornych” pierwsze
miejsce zajeta Niewinnie aresztowana (USA) — 28%, nastgpnie Przystanek
Alaska (USA) - 21% i Btyskawice (USA) — 20%. Wsréd ,seriali popotudnio-
wych” kolejnoéé wygladata nastepujaco: Czterdziestolatek — 35%, Pokolenia
(USA) - 29% i Petna chata (USA) — 22%%. Proces ,,amerykanizacji” programu
telewizji publicznej osiagnat swe apogeum w 1996 r. Filmy i seriale produkcji
polskiej stanowity w owym czasie 10% oferty, produkcji europejskiej 37%,
a amerykanskiej — 53%>’.

56 Badania OBOP. Tu cyt. za: ,Aktualnosci Telewizyjne” 1995, nr 1, 5. 25, 60, 101 i 105.
57 Informacja o podstawowych problemach radiofonii i telewizjt, wyd. KRRiTV, Warszawa
1997, s. 128.



202 Tomasz Mielczarek

Wyniki cytowanych badan wykazaty tez, ze Polacy zainteresowani byli ro-
dzimg produkcja. Niestety pierwsze polskie telenowele takie, Jjak: Zespot adwo-
kacki, Jest jak jest czy tez Radio Romans nie osiagnely popularnosci ,,serialj
wszechczasow” — Czterech pancernych i psa oraz Stawki wigkszej niz zycie.

Sytuacja ta zaczeta ulegaé zmianie w potowie lat dziewigcédziesiatych. Cho¢
nadal dominowata produkcja amerykanska (Dr Ouinn — 40-50% ogladalnosci.
Savannah ok. 40%), to réwnym powodzeniem cieszyly si¢ polskie seriale.
Emitowany w niedzielny wieczér serial Matki, zony i kochanki, zaliczany do
gatunku ,mydlanej opery”, przyciagal do odbiornikéw nawet 15 min oséh
(50%), kryminalna Ekstradycja zanotowata ogladalnos¢ ok. 45%, a powtérka
Czterech pancernych i psa $ciagneta przed telewizory 35% audytorium?s.

Polska publiczno$¢ oczekiwala na polskich bohateréw uwiklanych w nasze
lokalne problemy. Dlatego tez w 2002 r. w telewizji publicznej krélowaty juz
niepodzielnie polskie telenowele. Takie produkcje, jak: Na dobre i na :zte.
M. jak mitos¢, Klan czy Ziotopolscy $ciagaty przed telewizory 5-8 min oséb
(ogladalnos¢ od 14 do 22%). Seriale amerykanskie mialy dwukrotnie mniejsze
audytorium. Trzeba przy tym pamietaé, iz wskazniki ogladalnosci z pierwsze;
polowy lat dziewigédziesiatych i poczatkéw XXI w. nie do konca byly poréw-
nywalne. W pierwszym przypadku TVP S.A. miala niemal monopolistyczna
pozycje, w drugim za$ spotykata si¢ z ostra konkurencja nadawcéw prywat-
nych, skutecznie odbierajacych jej widownie™.

Réwnie dynamicznie rozwijajacym sie gatunkiem programowym w TVP
S.A. okazaly si¢ teleturnieje, ktérymi zainteresowanie wykazywala nawet
redakcja katolicka (Ludzki swiat). Byly to zaréwno audycje licencjonowane
(Koto fortuny, Familiada), jak i rodzime pomysty typu Wielka Gra i Miliard
w rozumie. Przecigtnie w tygodniu 1997 r. w programie telewizyjnym emito-
wano ok. 20 teleturniejéw, ale rok pézniej byto juz ich czterdziesci. W 1997 r.
najwyzsza ogladalno$é teleturniejéw wynosita 16%, a w 2001 r. nie przekra-
czata 10%%. Ewolucja tego gatunku najdobitniej wyrazata si¢ w poréwnaniu
formuty Wielkiej gry i Familiady. Wiedzg encyklopedyczna zastgpowata wie-
dza potoczna, a nawet wyniki sondazy opinii publicznej. Mozna ponadto za-
uwazyc, ze preferowany przed 1989 r. model sukcesu grupowego (Turniej
Miast) zastgpowany byl przez sukces rodzinny i indywidualny. Ciekawym
1 zupelnie nowym zjawiskiem okazali si¢ zawodowi gracze uzyskujacy dzieki
teleturniejom niekiedy znaczne zyski. Niekwestionowanym liderem tego typu

58 Telewizyjne hity, ,, Aktualnosci Telewizyjne” z lat 1995-1997.
*? K. Lubelska, Anioty do nieba, ,Polityka” 2002, nr 10 z 11.05.
60 ~Magazyn Gazety Wyborczej” 1997, z 25.04. oraz wPolityka™ 2001, nr 51/52 z 22/29.12.



Telewizja Polska S.A. w latach 1994-2002 203

przedsiqbiorczus’ci byta rodzina Majewskich ze Zwolenia, ktéra wystapita
w 52 teleturniejach®!.

Kolejnym gatunkiem preferowanym przez TVP S.A. byt ,talk show”. Pro-
- gramy tego typu, zarébwno w telewizji polskiej, jak i za granica, cieszyly sig
duzym zainteresowaniem publicznosci, a niekiedy decydowaly o powodzeniu
catego kanatu telewizyjnego. Byly to programy — mozaiki, konstruowane we-
dhug zasady ,.cos dla kazdego™ i ,,wszystko dla kogos”.

Pierwowzoru polskich programéw typu talk show upatruje si¢ m.in. w Tele-
_echu Treny Dziedzic czy tez Karierach barierach. W poczatkach lat dziewigc¢-
dziesiatych najwigksza popularnoscia cieszyly sie: Wieczor z Alicja, MdM
i Godzina szczeroSci. Niedzielny Wieczor z Alicjq nadawany przez I pro-
gram TVP — jak dowodzily tego badania OBOP-u — ogladato 11-13% Polakéw,
- sposrod ktérych 80% oceniato go bardzo dobrze. MdM, czyli Mann do Materny,
Materna do Manna ogladato 25-28% widzdow, a bardzo podobat si¢ on 60%.
Godzina szczerosci miata kilkuprocentowa widownig. Jednakze najwyzej oce-
niany byt talk show emitowany nie przez telewizj¢ publiczna, ale Polsat”. Na
kazdy temat Andrzeja Woyciechowskiego, a nastgpnie Mariusza Szczygla po-
czatkowo gromadzit przed telewizorami 27% widzéw (w 1998 r. — 12%), kto-
rzy w wigkszosci przypadkéw wystawiali mu bardzo dobre oceny.

Z innych, niestety niezbyt udanych, audycji zaliczanych do tego gatunku
wypada wymieni¢ emitowane przez TVP S.A. Pytania do siebie znanego aktora
Wojciecha Pszoniaka i Po co nam...? rezysera Andrzeja Zutawskiego. W 1997 r.
najwigksza popularnoscia (od 10 do 16% ogladalnosci) cieszyl sie Tok szok
Jacka Zakowskiego i Piotra Najsztuba oraz Zwyczajni niezwyczajni Magdy
Olszewskiej. W 2002 r. w telewizji publicznej najwyzsza ogladalnos¢ osiagneta
Bezludna wyspa Niny Terentiew (ponad 11%) i Wieczdr z Jagielskim — 8%52.

Cecha specyficzna talk show emitowanych w telewizji publicznej bylo za-
praszanie do tych programéw oséb powszechnie znanych. Zazwyczaj unikano
tzw. medialnych ekshibicjonistow (,media pig”) gotowych przedstawi¢ przed
kamerami wszelkie, najbardziej intymne sekrety swego zycia. Inng wlasciwo-
Scia programowa TVP S.A. bylo unikanie programéw typu reality, robigcych
ogromna karier¢ u prywatnych nadawcéw. Rzecz jasna, nie oznaczalo to, iZ
publiczny nadawca unikal tzw. ,formatéw”, czyli schematéw programow na-
rzuconych przez zakupione licencje. ,.Sformatowany” byt co drugi program
z gatunku teleturniejow, talk show czy seriali®.

61_J. Podg6rska, Klasa lekkopétsrednia, ,Polityka” 1998, nr 1 z 3.01.
62 Dane za: ,,Polityka” 2002, nr 8 z 23.02.
63 Polityka™ 2002, nr 23 z 8.06, 5. 57.



204 Tomasz Mielczarek

Po 8 latach dziatalnosci TVP S.A. doszlo do znacznej rekonstrukcji zawar-
tosci jej programu. Charakterystyczna jego cecha bylo oparcie go nie na domi-
nujacych audycjach, ale na blokach tematycznych, adresowanych do widzéw
znanych z sondazy socjologicznych. Zarzad Spotki podkreslit to w swym spra-
wozdaniu, piszac, iz ,Telewizja stara si¢ nadawaé o okreslonych porach pro-
gramy adresowane do tych grup widzéw, ktérzy w danym czasie najchetnie)
zasiadaja przed telewizorem®. Tworzenie blokéw audycji i filméw bylo ze-
wnetrznym przejawem konstruowania programéw wedhug tzw. ,,pasm ogladal-
nosci”. Zabieg ten powodowal, ze w dtugim tancuchu komunikowania czynni-
kiem decydujacym nie byt, jak uprzednio, nadawca, ale odbiorca. Sadzac po
konstrukcji calego programu, u publicznego nadawcy przewazyt poglad, ze
o odbiorze audycji decyduje pora emisji, a nie jego walory artystyczne czy me-
rytoryczne. Utrwalenie tej praktyki decyduje o tredci i jakosci oferty progra-
mowe]j Telewizji Polskiej S.A. Niektére tego przejawy sa juz widoczne. W tzw.
»pasmie najwyzszej ogladalnosci” (17.00-23.00) umieszczono programy adre-
sowane do widza masowego. Nie przesadzano przy tym, czy ma by¢ to
»Wszystko dla wszystkich”, czy tez ,.cos dla kazdego”. Niemniej jednak tenden-
cja ta, wzmocniona zapisami ustawowymi i stosownym rozporzadzeniem Kra-
jowej Rady o zakazie emisji migdzy 6.00 i 23.00 programéw, ktére mogq za-
grazac psychicznemu, uczuciowemu i fizycznemu rozwojowi dzieci i mtodzie-
zy, okazala si¢ trwata. Audycje telewizyjne o wyrafinowane;j tresci i godzace
w utrwalone spoleczne mity i symbole przenoszone byly na pbzne godziny
nocne. Trafialy zatem do waskiego kregu odbiorcéw. Doprowadzito to do de-
precjacji edukacyjnych i kulturotwérczych funkcji telewizji publiczne;j.

Analizujac funkcjonowanie TVP S.A., wypada podkreslié, iz blisko 40% jej
potencjatu zlokalizowane jest w oddziatach terenowych. Do 2000 r. byto ich
12%. W dniu 28 lutego 2001 r. TVP S.A. powolata osrodki regionalne dla
4 wojewédztw powstatych w wyniku zmian administracyjnych granic kraju:
Swigtokrzyski Ogrodek Regionalny podlegty oddziatowi w Krakowie, Opolski
Osrodek Regionalny podlegty Katowicom, Warmirisko-Mazurski Osrodek Re-
gionalny podlegajacy oddziatowi w Gdansku oraz osrodek lubuski podporzad-
kowany oddzialowi poznanskiemu. Pod wzgledem technologicznym w najlep-
szej sytuacji byly osrodki terenowe w Gdansku, Katowicach i Krakowie. Inne
za$ czesto pracowaly w adaptowanych pomieszczeniach, nie mialy niezbednego
sprzgtu studyjnego itp.

84 Telewizja Polska S.A....., s. 2.

55 Telewizja Polska dysponowata osrodkami terenowymi w nastgpujacych miastach: Biatym-
stoku (powotany w 1997 r.), Bydgoszczy, Gdansku, Katowicach, Krakowie, Lublinie, Lodzi,
Poznaniu, Rzeszowie, Szczecinie, Warszawie i Wroctawiu.



Telewizja Polska S.A. w latach 1994-2002 205

—

W 2001 r. oddziaty terenowe i osrodki regionalne wyemitowaty tacznie 77,5
tys. godzin programu regionalnego. W liczbie tej 23,4% przypadio na emisjg
programu tworzonego przez oddziaty. Pozostaly czas wypelnialy tzw. pasma
wspélne. Sredni dzienny czas nadawania programu regionalnego przez kazdy
oddziat wynosit 17,7 godziny, z czego érednio 4,1 godziny w ciagu dnia zaj-
mowal program wiasny. Nadawany byl on przez wszystkie oddzialy w podob-
nych pasmach czasowych; w dni powszednie: w pasmie porannym (8.00-8.35),
popotudniowym (15.25-16.30 i 17.15-19.00) oraz wieczornym (21.30-22.00);
w sobote i w niedziele godziny nadawania tych pasm byly nieco inne: pasmo
poranne (8.00-9.00), potudniowe (13.30-14.30), popotudniowe (17.00-19.00)
lub 18.00-18.20) i wieczorne (21.00-22.00).

Programy wiasne oddzialéw terenowych dostarczaly informacji o najwaz-
niejszych lokalnych wydarzeniach spotecznych, gospodarczych, politycznych,
kulturalnych, sportowych iin. Informacje te byly przekazywane gléwnie
w formie dziennikéw, ktére miaty po kilka wydan w ciagu dnia.

Wiele oddzialéw, obok audycji informacyjnych przeznaczonych dla wszyst-
kich odbiorcéw regionu, nadawato réwniez audycje adresowane do mniejszych
lokalnych spotecznosci. W formie przyktadu podam jedynie, ze trzy zamiej-
scowe redakcje oddziatu terenowego w Katowicach realizowaly magazyny
o charakterze informacyjnym dla spofecznosci zamieszkujacych dawne woje-
wédztwo bielskie (Magazyn beskidzki), dawne wojewodztwo czestochowskie
(Z krukiem w herbie) i obecne opolskie (Studio pod bukiem). Oérodek Regio-
nalny w Kielcach przygotowywat audycje informacyjne dla mieszkaficow wo-
jewodztwa $wietokrzyskiego (Kronika $wietokrzyska). Oddzial terenowy
w Poznaniu emitowatl codziennie 7 audycji informacyjnych, sposréd ktérych
3 zawieraly informacje z Poznania, 2 wydania dotyczyly wojewédztwa wielko-
polskiego i lubuskiego, dwa adresowane byly wylacznie do spolecznosci woje-
woédztwa lubuskiego (Teleskop lubuski). Oddzial terenowy w Biatymstoku,
oprécz codziennych audycji informacyjnych dotyczacych cafego regionu,
nadawal dwa razy w tygodniu audycje dla spolecznosci suwalsko-mazurskie)
oraz tomzynskiej (Panorama Lomzynska i Przeglad suwalsko-mazurski). Poza
audycjami informacyjnymi oddzialy terenowe nadawaty takze tzw. ,informato-
ry tematyczne”: kulturalne, sportowe, gospodarcze, samorzadowe 1 inne.

Wazna pozycja programu nadawanego przez oddziaty terenowe byly cy-
kliczne audycje publicystyczne, w ktérych omawiano, komentowano i Wyja-
éniano aktualne wydarzenia lokalne. Audycje te mialy swoje stale miejsce
w programie ramowym i byly nadawane z réznga czestotliwoscig — od co-
dziennych do emitowanych dwa razy w miesiacu. Oddzialy terenowe nada-
waly ponadto wiasne audycje religijne, koncentrujace si¢ zaréwno na bieza-



206 Tomasz Mielczarek

cych wydarzeniach lokalnego Kosciota katolickiego, jak tez poswiecone in-
nym wyznaniom.

Pod wzgledem statystycznym w 2001 r. w propozycjach programowych od-
dzialow terenowych dominowaty takie gatunki, jak: film — 53,3% czasu emisji,
edukacja — 8,8%, publicystyka — 8,2%. rozrywka — 5,9%, informacja — 5,6%,
muzyka — 4,9% oraz sport — 4,8%.

Jakos¢ programéw realizowanych i emitowanych przez osrodki terenowe
wyptywala posrednio z zaplecza technicznego i posiadanych funduszy. Niekt6-
re z nich osiagnely nawet krajowy sukces. Niemniej jednak w potowie lat dzie-
wigédziesiatych na anteny ogélnopolskie trafialo przecigtnie tylko ok. 10%
programow przygotowanych w osrodkach terenowych®. W poprzedniej deka-
dzie wskaznik ten byt dwa razy WYZszy.

Osrodki regionalne kosztowaty telewizje publiczng sredniorocznie ok. 300
min zi. Zatrudnialy ok. 2.5 tys. osob (40% ogétu pracownikéw TVP S.A),
zgromadzono w nich 40% majatku te instytucji. Mimo tak znacznych $rodkéw
przeznaczanych na oddziaty terenowe, nieustannie malata ogladalnos¢ ich pro-
gramow. W 1997 r. wynosita ona 5,6%. w 1998 r. — 5%, w 1999 r. — 4,1%,
natomiast w roku 2000 — 2,9%. Tendencja ta zezwolita tzw. »mediaplanerom”
(osobom planujacym umieszczanie reklam w mediach) na okreslenie tej oferty
Jako ,,niszowe;j”.

Niska ogladalnoé¢ telewizji regionalnych pociagneta za soba spadek zainte-
resowania reklamodawcéw. Jedli jeszcze w 2000 r. o$rodkom regionalnym
udafo si¢ wyemitowa¢ ponad 50 tys. godzin reklamy, ogloszen i tzw. _tele-
sprzedazy”, to w 2001 r. wielko$é ta wynosila jedynie 36 tys. godzin. Odnoto-
wano zatem spadek przekraczajacy 30%. W skali catego rynku reklamy telewi-
zyjnej udziat telewizji regionalnych wynosit jedynie 3,5%.

Kilopoty finansowe i techniczne byly zapewne podstawowa bariera utrud-
niajaca transformacje osrodkéw terenowych. Jednakze w niektérych z nich nie
wykazywano si¢ nalezyta sprawnoscia informacyjna i hotdowano konserwa-
tywnej formule programowej®’. Kontrole finansowe przeprowadzone w oérod-
kach terenowych, choé u ich podstaw nie lezaly tylko wzgledy merytoryczne,
wykazaly chaos w polityce zakup6w, produkcji i honorowania autoréw pro-
gramow. Do najczesciej popetnianych wykroczen zaliczono ponadto dokony-
wanie zakupéw programéw, ktérych warto$¢ przekraczata 50 tys. zl, a do czego
osrodki regionalne nie byly uprawnione, brak kontroli rzeczywistych kosztéw

66 Press” 1995, nr 5.

67 w polowie lat dziewig¢dziesiatych bodaj najgorsze oceny programu otrzymywal o$rodek
katowicki. Z drugiej zas strony odnosit on najwigksze sukcesy komercyjne. Zob. O sztuce auto-
kracji, ,Rzeczpospolita® 1996, nr 111 z 16.05.



|

Iilewizja Polska S.A. w latach 1994-2002 207

programéw realizowanych przez producentow zewngtrznych, batagan w emisji
reklam oraz niewlasciwe ksiggowanie przychodow z tej dziatalnosci itp.5
Trzeba dodaé, ze do osrodkéw regionalnych przenoszono toczaca si¢ w Polsce
walke polityczna. Prasa polska nieustannie informowata o programach i audy-
cjach emitowanych przez oddzialy terenowe, ktore sprzyjaly konkretnym
opcjom politycznym, czy tez udzielaniu czasu antenowego osobom wzbudzaja-
cym negatywne emocje spofeczne®.

Potaczenie 12 oddzialéw terenowych w jedng sie¢ — de facto III program
Telewizji Polskiej — bez watpienia pozwolito nieco uporzadkowac te kwestie,
ale wyhamowato procesy transformacyjne. Oddziaty terenowe, majac finanso-
we i merytoryczne poparcie centrali warszawskiej, a takze pozbawione realnej
konkurencji lokalnych nadawcéw prywatnych, nie byly zainteresowane dosko-
naleniem swej dziatalnosci i poszukiwaniem nowej roli, jaka powinny odgry-
waé w swych regionach. Wypada w tym miejscu zauwazy¢, ze nawet w TVP
S.A. nie bylo do korica sprecyzowanej wizji dalszego losu oddziatéw regional-
nych. Lech Rywin wystapil np. z propozycja ich prywatyzacji, a Karol Jakubo-
wicz proponowal, by wzorem Europy Zachodniej ograniczyc ich liczbg oraz
srodki przeznaczane na ich dzialalno$¢’. W ostatnim okresie przewazyt jednak
poglad o potrzebie utrzymania osrodkéw regionalnych. Dnia 3 marca 2002 r.
uruchomiono program TVP 3 dzialajacy na zasadzie ,rozpinanej sieci”. Pu-
bliczna tréjka oferowata zaréwno program ogélnokrajowy, jak lokalny. Sztan-
darowa audycja informacyjna tego kanatu byly ogélnopolskie i regionalne ,,Ku-
riery”. Warto przy tej okazji dodaé, ze jakos¢ tych ostatnich byla zréznicowana.
Najwyzej oceniano produkcje katowickie, wroctawskie i poznafiskie. Stawke
zamykaly za$ ,,Kuriery” olsztynskie, lubelskie i opolskie™.

O nowej formule programowej publicznej tréjki przesadzity zapewne takze
dzialania telewizyjnej konkurencji. Powszechnie bowiem uwazano, iz TVP 3
byta odpowiedzia na specjalistyczny kanat informacyjny TVN 24.

68 Szerzej na ten temat m. in. M. Kowalski, To nie misja, lecz reklama, ,Gazeta Wyborcza”™
2002, z 18.04.

69 Zob. m.in.: Wypowiedzenie ztozone, kandydatéw wielu, ,Rzeczpospolita” 1998, nr 196
z 22/23.08; B. Modrzejewska, G. Rakowicz, Miedzy Gdanskiem a Olsziynem, .Rzeczpospolita”
1998, nr 83 z 8.04; Honoraria i teczki, ,Rzeczpospolita™ 1998, nr 137 z 13/14.06; Dymisja szefa
WOT, ,Rzeczpospolita” 1999, nr 40 z 17.02; Skandal w tédzkiej telewizji, ,Gazeta Wyborcza”
2000, z 14.03; A. Glowacka, Kazali, nakrecilismy, ,Press” 2000, nr 4;: KRRiTV przyznaje sig do
bezsilnosci, ,Rzeczpospolita” 2000, nr 222 z 22.09; Polityka czy rozrywka, Rzeczpospolita”
2000, nr 248 z 23.10; L. Wroblewski, Towarzysze tu mowi Bydgoszcz, ,Gazeta Wyborcza™
z 18/19.11.2000; M. Stoka-Chlabicz, Kampania miedzymedialna, ,Press” 2002, nr 4.

10 Zob. tez: Kosztowne, rzadko ogladane, ,Rzeczpospolita”™ 1999, nr 82 2 8.04: Pieniqdze to
nie wszystko, tamze 1999, nr 253 z 28.10.

71 Press” 2001, nr 7.



208 Tomasz Mielczarek

Telewizja Polska S.A. w rankingach ,,Polityki” i »Rzeczpospolitej” pod
wzgledem przychodu zawsze plasuje si¢ w pierwszej piecdziesigtce najwigk-
szych polskich przedsigbiorstw. Choé ostatnio Jej zyski sa relatywnie mniejsze,
to i tak wiele rynkowych gigantéw moze tej firmie zazdroscié. Podstawowe
dane dotyczace budzetu spotki zaprezentowano w ponizszej tabeli.

Tabela 1. Budzet TVP S.A. w latach 1994-2001

Przychéd i Zysk netto Procentowy udzial przychodéw
Rok w mlin ,
w mld zt 51 w min zt z reklam w przychodach ogétem
1994 0,8 240 150 51,5
1995 0,9 135 79 56,5
1996 1,2 261 155 59,8
1997 1,3 166 104 56,6
1998 1,6 150 92 58,0
1999 2,0 213 137 63,7
2000 1,9 64 51 57,9
2001 1.7 78 4] 58,6

Zrédto: «Polityka” z lat 1995-2002: Informacja o podstawowych problemach radiofonii
i telewizji, Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, Warszawa 2001, s. 95 oraz Informa-
cja...., Warszawa 2002, s. 95.

Zyski TVP S.A. czerpie z abonamentu j reklam. Na te pierwsze nie ma zbyt
wielkiego wptywu chocby dlatego, iz ok. 50% Polakéw nie optaca abonamentu
radiowo-telewizyjnego. Dlatego tez publiczny nadawca zabiegat o reklamy.
Z danych przedstawionych w tabelj wynika, iz wplywy z reklam sq obecnie
podstawowym zrédiem utrzymania publicznego nadawcy. Cho¢ Telewizja Pol-
ska S.A. nie wykorzystata ustawowych limitéw, jej udziat w telewizyjnym ryn-
ku reklamowym w 1994 r. przekroczyt 80%, a w catosci tego rynku wplywy
z reklam telewizyjnych wynosity 60%. W 1996 r. I program miat udziat w ryn-
ku reklamowym na poziomie 33%, 1 program 10%, , Polsat” 37%. Swiadczyio
to, Ze w poczatkowym okresie spotka w pelni wykorzystata pozycj¢ monopoli-
sty. Ogélny czas emisji reklam w TVP S.A byt poréwnywalny z wynikami
publicznych telewizji we Francji i we Wloszech, ale w innych krajach Europy
Zachodniej telewizje publiczne osiagaly z tej dziatalnosci znacznie nizsze zy-
ski. Np. w Niemczech w 1995 r. dochody prasy w catoéci dochodéw 2z rynku
reklamowego wynosit 71%, a telewizji 20%. W Wielkiej Brytanii wielkosci te
ksztaltowaty si¢ odpowiednio: 60% i 30%, a we Francji: 40% i 35%. Tylko

72 Roczna emisja reklam w telewizjach publicznych w 1993 r. wynosita: Wiochy: RAI | —
335 godzin, RAI 2 - 296 godzin reklam, RAI 3 - 143 godzin; Francja: F2 - 350 godzin, F3 - 212



|
T

Telewizja Polska S.A. w latach 1994-2002 209

e

w ostatnich trzech latach wptywy z reklam w strukturach budzetow zachodnio-
europejskich telewizji publicznych spadly z ponad 21 % do 16%, a gtdéwnym
srédtem finansowego zasilania byt abonament, z ktérego wplywy wzrosty
7 65% do 70%. Biorac pod uwage te dane oraz fakt widocznej od 2000 r. rece-
sji polskiego rynku reklamowego, mozna sadzi¢, ze TVP S.A. dotarta do mak-
symalnego putapu nasycenia reklama. Dlatego tez wladze telewizji publiczne)
domagaly si¢ usprawnienia systemu Sciggania optat abonamentowych, tak by
w 2006 r. stanowily one ponad 40% budzetu spotki™.

Inna kwestia byla racjonalnos¢ wydatkow ponoszonych przez TVP S.A.
NIK wielokrotnie wykazywata, ze nie zawsze byty one uzasadnione™, a opinig
publiczna bulwersowaty wysokie zarobki zarzadu spéiki, ktére tylko w 2000 r,
wyniosty ok. 3 min zi”%. NIK doszia ponadto do wniosku, ze publiczny nadawca
nazbyt sie skomercjalizowat. Emitowano coraz mniej programéw kulturalnych,
o$wiatowych czy naukowych i przesuwano je na coraz p6zniejsze pory emisji’®.

Konczac charakterystyke TVP S.A. z lat 1994-2002, wypada wysnu¢ choc-
by kilka ogélnych wnioskéw. Wydaje sig, ze mimo oficjalnych zapewnien
o publicznym charakterze TVP S.A., nadal pozostawala ona jednym z wielu
narzedzi uprawiania polityki. Choé zainteresowanie widzéw programami in-
formacyjnymi i publicystycznymi malato, to jednak wszelkie sity polityczne,
kt6rym w danym momencie udawato si¢ zdoby¢ wiadze, zabiegaly o wplywanie
na ich tresci. Upolitycznienie publicznego nadawcy miato takze konsekwencje
kadrowe. Kierownicze stanowiska obsadzano wedtug partyjnego klucza, a pro-
ceder ten starano si¢ uprawiaé¢ nawet na najnizszych szczeblach decyzyjnych.

Zawartoéé programowa TVP S.A. stanowita kompromis pomigdzy wymo-
gami rynku a stosownymi zapisami ustawy o radiofonii i telewizji. Dlatego tez
program mial eklektyczny charakter, co niekiedy okreslano formutla ,,programu
uniwersalnego”. Wystgpowala tez swoista sprzecznos¢: im program zyskiwat
wyzsze noty u masowej widowni, tym wigkszy sprzeciw budzit u elit intelektu-
alnych. Stowa krytyki pod jego adresem padaty nie tylko ze strony politykow —
co bylo raczej oczywiste — ale tez krytykowaly go osoby reprezentujace Swiat

godzin. W stacjach komercyjnych wyemitowano: Canale 5, Italia | po 1000 godzin reklam, RTL+-
PRO 7, SAT 1, TF1 po 600 godzin, a w M6 — 500 godzin. Sprawozdanie Krajowej Rady, War-
szawa 1996, s. 11-12 oraz M. Nowakowski, Reklama, kultura a polityka, ,Rzeczpospolita” 1995,
nr 81 z 5.04.

73 Rzeczpospolita” 2002, nr 125 z 31.05.

74 Problemem tym szczeg6lnie interesowala sig ,Polityka”. Zob. nry: 41, 43148 2 1996 oraz
3i5z1997.

75 Rzeczpospolita” 2002, nr 108 z 10.05.

76 Por. m.in. ,,Gazeta Wyborcza” 2002, z 10.05.



210 Tomasz Mielczarc_kh

kultury i nauki. Konflikt ten zapewne trwa¢ bedzie dopéty, dopdki TVP S A.
traktowana bedzie jako swoisty tup polityczny, a kontrol¢ nad nia sprawowag¢
beda politycy, a nie ciata spoleczne reprezentujgce racje jej odbiorcéw. Trudno
przy tym nie zgodzi¢ si¢ z opinia, Ze ,,gléwne zadania telewizji publicznej maja
charakter cywilizacyjny, kulturowy, edukacyjny i polityczny — w tym sensie, e
ma ona stuzy¢ budowie i umacnianiu demokracji”?”,

Opinie widzéw na temat programu TVP S A. byly w miare dobre. Niemniej
jednak zasigg jego oddziatywania byt coraz mniejszy. O ile w 1994 r. dzienny
zasigg pierwszego programu TVP S.A. wynosit 87%, to w 1997 bylo to 67%.
W przypadku drugiego programu wielkosci te przedstawialy sig nastepujaco:
73% 159%. W 1997 r. ponad 58% czasu przeznaczonego na ogladanie telewizji
poswigcano ofercie programowej TVP S.A., ale w 2001 r. bylo to 48,9%7.
Dominacja publicznego nadawcy zostata zatem przetamana. Cho¢ kolejne ekipy
rzadowe prébowaly zawlaszczy¢ publiczng telewizje, w poczatkach XXI w. nie
gwarantowalo to juz im dominacji polityczno-ideowej. Dzigki obecnosci pry-
watnych nadawcéw polski telewidz mégt samodzielnie dokonywaé wyboru
takich pogladéw politycznych, jakie mu odpowiadaty.

7 Postulat ten przedstawit T. Goban-Klas. Zob. Czyja jest ,nasza” telewizja publiczna?,
wZycie Warszawy” 1996, z 21.05 oraz polemika K. Jakubowicza, Quo vadis, telewizjo, tamze
1996, z 24.05.

"8 Sprawozdania Krajowej Rady z lat 1994-2002.



Telewizja Polska S.A. w latach 1994-2002 211

POLISH TELEVISION S.A. IN THE YEARS 1994-2002

Summary

In spite of official assurances about the public character of TVP S.A., it still re-
mained one of the many tools of practicing politics. Although the viewers’ interest
in information and publicistic programmes decreased, all political forces which were
in power at a given moment attempted to exert influence on the content of broadcasts.
The politicisation of public television was also manifested by the selection of personnel.
Managerial posts were appointed according to the party affiliation, and this procedure
was realized even at the lowest decision levels.

The programme content of TVP S.A. was a compromise between the requirements
of the market and the proper provisions of the Act about Radio and Television. There-
fore, the programmes were eclectic, which was sometimes referred to as a universal
programme. Viewers' opinions concerning TVP S.A were relatively good. However, its
range was decreasing, and private broadcasters eliminated effectively the monopolistic
position of public television. Although the successive governments attempted to control
public television at the beginning of the 21st century, they could not achieve political
and ideological domination. Thanks to the activity of private broadcasters the Polish
viewer could independently make choice among opinions which he or she approved.



