
Rocznik Bibliologiczno-Prasoznawczy tom 8/19
Kielce 2016

Tomasz Mielczarek
Instytut Dziennikarstwa i Informacji, Uniwersytet Jana Kochanowskiego

Słowa kluczowe: prasa opinii, tabloidyzacja, analiza zawartości
Key words: opinion-shaping press, tabloidization, content analysis

TABLOIDYZACJA PRASY OPINII

Wprowadzenie

Stwierdzenie, że prasa opinii podlega tabloidyzacji wydaje się ryzykowne. 
Zwłaszcza gdy przyjmiemy założenie, że do jej atrybutów zalicza się: wyjątko-
wy – opiniotwórczy skład zespołu redakcyjnego, dominację złożonych gatunków 
publicystycznych oraz tematykę, która koncentruje się na kwestiach społecznych, 
politycznych i kulturalnych1. Teza ta wyda się jednak bardziej zasadna, gdy zauwa-
żymy, że tabloidyzacja jest pojęciem nadzwyczaj pojemnym, pod którym kryje się 
wiele znaczeń2. W przypadku drukowanej prasy autorzy definicji zamieszczonych 
nie tylko w specjalistycznych słownikach i encyklopediach zwracają uwagę, że jed-
nym z istotnych wyznaczników interesującego nas zjawiska jest przede wszystkim 
banalizacja treści, koncentrującej się na sensacjach i anomaliach życia codzienne-
go3. Tabloidy operują prostym, potocznym językiem, unikają szerszych komentarzy 
i odwołują się do stereotypów i emocji, a nie do intelektu4. 

Równie istotnym wyróżnikiem drukowanych tabloidów jest ich szata graficzna5. 
Z jednej strony o tym, że mamy do czynienia z tabloidem świadczy niewielki format 

1 Por. zwłaszcza: Encyklopedia wiedzy o prasie, red. J. Maślanka, Wrocław–Warszawa–Kraków–
Gdańsk 1976, s. 42, 179 i 186.

2 Szerzej na ten temat: B. Hordecki, D. Piontek, Tabloidyzacja czy tabloidyzacje telewizyjnych pro-
gramów informacyjnych? (Fakty TVN i Wiadomości TVP), https://repozytorium.amu.edu.pl/jspui/bit 
stream/10593/7438/1/B.%20Hordecki,%20D.%20Piontek.pdf [dostęp: 13.02.2015].

3 Przegląd literatury związanej z tematem w: D. Piontek, B. Hordecki, S. Ossowski, Tabloidyzacja 
dyskursu politycznego w polskich mediach, Poznań 2013.

4 Różnorodne aspekty przekształceń języka używanego w tabloidach scharakteryzowano w: „Obli-
cza Komunikacji” 2010, nr 3 i 2011, nr 4.

5 Zob. też hasło „tabloid” w: Słownik terminologii medialnej, red. W. Pisarek, Kraków 2006, s. 211.



26 Tomasz Mielczarek

gazet, z drugiej zaś wysoki stopień jej ilustracyjności. W tabloidzie tekst ogranicza-
ny jest do niezbędnego minimum i rzadko występuje samodzielnie. Zazwyczaj sta-
nowi dodatek do ilustracji, która przybiera charakter fotografii, fotomontażu, grafiki 
lub też łączy w jedną całość wszystkie te elementy. 

Biorąc pod uwagę powyższe wyróżniki przyjmujemy uproszczone założenie, że 
tabloidyzację prasy sprowadzić można do przemian szaty graficznej oraz trywializa-
cji treści. Występowanie tych zjawisk przebadano w odniesieniu do lat 2013–2014 
i największych polskich reprezentantów prasy opinii: „Polityki”, „Wprost”, „New-
sweeka”, „wSieci” i „Do Rzeczy”.

Zawartość „Polityki”

Wśród wszystkich wspomnianych pism najlepiej udokumentowane zostały dzie-
je „Polityki”6. Dlatego też ograniczymy się jedynie do stwierdzenia, że tygodnik ten 
pod względem formalnym do końca 2013 r. był spółdzielnią dziennikarską. Obecnie 
jest spółką komandytowo-akcyjną – przedsiębiorstwem medialnym specjalizującym 
się w działalności wydawniczej. 

Istotnych danych dotyczących obecnego profilu pisma dostarcza jego anali-
za statystyczna. Próbę dobrano na podstawie losowania warstwowego dla lat 
2013 i 2014. Dla 2013 r. wylosowano numery 3 z 16 stycznia, 16 z 17 kwietnia, 
28 z 10 lipca i 44 z 29 października. W pierwszym badanym numerze tematem wio-
dącym eksponowanym na okładce była katastrofa smoleńska. W piśmie umiesz-
czono ogółem 67 tekstów, z czego 26 było dłuższych niż pięć znormalizowanych 
stron maszynopisu (9000 znaków), a 18 krótszych niż jedna kartka (1800 znaków). 
Kolejny badany numer koncentrował uwagę czytelników na społecznej sytuacji 
kobiet, co zapowiadał fotomontaż zamieszczony na okładce z wyeksponowanym 
tytułem – hasłem Faceci są beznadziejni. Umieszczono w nim ogółem 62 teksty, 
w tym 24 długie i 20 krótkich. Numer z lipca zbudowano wokół wątku kłopotów 
młodzieży wkraczającej w dorosłe życie. Zapowiadała to okładka z fotomontażem 
opatrzonym tytułem Pokolenie stażystów. Numer zawierał 67 różnorodnych form 
dziennikarskich, w tym 23 długie i 24 krótkie. Ostatni z wylosowanych dla tego 
roku numerów poprzedzał Wszystkich Świętych, dlatego też okładkowy fotomon-
taż zatytułowano Życie po życiu. W numerze zamieszczono 67 tekstów, z czego 
26 przekraczało pięć znormalizowanych kartek maszynopisu, a 23 było krótszych 
od kartki.

6 Zob. m.in.: W. Władyka, Polityka i jej ludzie, Warszawa 2007; T. Mielczarek, Współczesna polska 
prasa opinii, „Rocznik Historii Prasy Polskiej” 2013, t. 16, z. 1, s. 79–102; I. Hofman, Model redak-
cji i zarządzania na przykładzie Spółdzielni Pracy „Polityka”, „Zeszyty Prasoznawcze” 2014, nr 3, 
s. 472–492.



27Tabloidyzacja prasy opinii

Tabela 1. Tematyczna zawartość „Polityki” w 2013 r.

Nr 
wydania

Liczba tekstów

problematyka 
krajowa

problematyka  
międzynarodowa polityka społeczeń-

stwo ekonomia kultura

3 41 26 3 40 5 19

16 40 22 9 26 5 22

28 43 24 5 36 8 18

44 48 19 5 38 5 19

Źródło: Opracowanie własne.

Taką samą procedurę badawczą przeprowadzono wobec 2014 r. Objęła ona cztery 
wydania pisma oznaczone numerami 2 z 8 stycznia, 15 z 9 kwietnia, 37 z 10 wrześ- 
nia i 45 z 5 listopada. W numerze z 8 stycznia tematem wiodącym, eksponowanym 
na okładce tygodnika, był artykuł Joanny Podgórskiej zatytułowany O dzieciach 
dla dorosłych. Na okładce pojawiło się zdjęcie chłopczyka ubranego w sukienkę, 
z hasłem Dzieci, seks i płeć. Cały numer pisma zawierał 61 tekstów opatrzonych ty-
tułami. 23 teksty miały objętość mniejszą niż jedna stronica znormalizowanego ma-
szynopisu, 24 przekraczało objętość pięciu stronic. Na okładce numeru z 9 kwietnia 
widniało zdjęcie Barbary Piaseckiej-Johnson opatrzone podpisem Ciocia z Ameryki. 
Wewnątrz numeru pojawiły się 62 teksty, spośród których 21 było krótszych niż 
jedna kartka, a 24 przekroczyło pięć kartek. Okładkę numeru 37 zdobi fotomontaż 
mężczyzny w skórze wilka z dopiskiem Polski szef. Numer zawierał 59 tekstów, 
z czego 20 było krótszych od znormalizowanej kartki maszynopisu, a 23 – dłuższych 
niż pięć kartek. Na okładce numeru 45 znalazło się upozowane zdjęcie mężczyzny 
z biało-czerwoną opaską na oczach i podpisem Ojczyznę wolną racz nam wrócić Pa-
nie... Wydanie zawierało 56 tekstów, w tym 13 krótszych niż kartka i 28 dłuższych 
niż pięć kartek.

Tabela 2. Tematyczna zawartość „Polityki” w 2014 r.

Nr 
wydania

Liczba tekstów

problematyka 
krajowa

problematyka  
międzynarodowa polityka społeczeń-

stwo ekonomia kultura

2 47 14 6 29 8 14

15 41 21 11 26 4 21

37 40 19 12 23 6 18

45 40 16 9 26 2 19

Źródło: Opracowanie własne.



28 Tomasz Mielczarek

Zsumowanie wartości zaprezentowanych w powyższych tabelach zezwala na sta-
tystyczną charakterystykę „Polityki” z lat 2013–2014. Ogółem poddano analizie 501 
tekstów. Treści krajowe podejmowane były w 340 artykułach, co stanowiło blisko 
68% zawartości, a zatem dwukrotnie przekraczały wątki zagraniczne. Blisko 50% 
(244 teksty) dotyczyło szeroko rozumianych kwestii społecznych – zarówno aktu-
alnych, jak i historycznych. Wbrew tytułowi problematyka polityczna nie zdomi-
nowała pisma, zaliczyć do niej bowiem można około 12% zawartości (60 tekstów). 
Jeszcze mniej pisano o „czystej” ekonomii (8,5%), choć – rzecz jasna – niektóre 
teksty zakwalifikowane do kategorii „społeczeństwo” miały wymiar ekonomiczny. 
Statystycznie rzecz ujmując znaczna część „Polityki” (150 tekstów – około 30%) 
dotyczyła kultury. Było to jednak bogactwo nieco pozorne, do tej kategorii zaliczona 
została większość krótkich notatek recenzenckich, zapowiedzi i omówień dotyczą-
cych premier filmowych i teatralnych, nowych płyt, książek, wystaw itp. Niezależ-
nie od tych zastrzeżeń stwierdzić można, że analizowany tygodnik ma charakter 
pisma społeczno-kulturalnego, a kwestie polityczno-ekonomiczne stanowią w nim 
ważne, ale jedynie uzupełnienie treści. 

Wnioski te zdaje się potwierdzać analiza Iwony Hofman, która uznała „Politykę” 
za pismo opiniotwórcze i wyjątkowo dobrze zorientowane we współczesnej kul-
turze. Według jej oceny tygodnik propagował wartości republikańskie i liberalne, 
umiejętnie zarządzał swą marką, co wynikało nie tylko z wyjątkowego składu zespo-
łu redakcyjnego, ale i osobowości redaktora naczelnego7.

Wysoka ocena jakości treści nie oznaczała, że „Polityka” unikała zabiegów mar-
ketingowych właściwych dla pism, które można określić tabloidowymi. Tendencja 
ta uwidoczniła się zwłaszcza w odpowiedniej kompozycji okładek pisma. Na 102 
przeanalizowane okładki 14 uznać można za neutralne, eksponowały bowiem czte-
ry informacyjne zdjęcia oraz dziesięć reprodukcji grafik i obrazów. Znakiem roz-
poznawczym „Polityki” były fotografie prezentujące ludzi. Umieszczono je na 42 
okładkach. 15 z nich przedstawiało znanych polityków. Nieco rzadziej, choć równie 
intensywnie, sięgano po zdjęcia inscenizowane (22 przypadki) oraz fotomontaże 
(22 razy, w tym cztery fotomontaże z wizerunkami polityków). Personifikowano 
zatem przekaz medialny, albo zapowiadano go zaskakującą i przykuwającą uwagę 
kompozycją graficzną. 

Zawartość „Wprost”

Zdecydowanie krótszym stażem wydawniczym, ale i tak sięgającym lat osiem-
dziesiątych XX w., mógł się pochwalić tygodnik „Wprost”. Pismo pierwotnie tak-
że było spółdzielnią, która po różnorodnych perturbacjach mających niekiedy wy-
miar sądowy trafiła do Platformy Mediowej Point Group Polskie Media Michała 

7 I. Hofman, Model redakcji i zarządzania, s. 490–492.



29Tabloidyzacja prasy opinii

Lisieckiego. W styczniu 2013 r. redaktorem naczelnym „Wprost” został Sylwester 
Latkowski. Pod jego kierownictwem pismo zmieniło charakter. Znakiem firmowym 
stały się artykuły śledcze. Jednym z istotniejszych, który wywołał daleko idące kon-
sekwencje okazał się tekst Cezarego Łazarkiewicza, analizujący działalność agencji 
public relations MDI Strategic Solutions8. Co prawda, dziennikarz zapoczątkował 
ten wątek w „Tygodniku Powszechnym”, ale kontynuował go we „Wprost”9. Za-
atakowana agencja określiła „Tygodnik Powszechny” mianem „tabloidu dla inte-
ligencji”, szczególnie brutalnie rozprawiła się jednak z „Wprost”. Szefowie MDI 
(byli dziennikarze śledczy) Rafał Kasprów i Maciej Gorzeliński umieścili na swoim 
facebookowym profilu wpis, w którym stwierdzili, że redaktor naczelny „Wprost” 
podejrzewany jest o podwójne morderstwo. Sylwester Latkowski uznał publikację 
za pomówienie i skierował sprawę do sądu. Mimo to kryminalne epizody jego ży-
ciorysu stały się przedmiotem zainteresowania konkurencyjnych pism. Wielokrotnie 
też powracano do nich w różnych formach na portalach społecznościowych10. 

Nieco wcześniej „Wprost” opublikował cykl artykułów dotyczących ministra Sła-
womira Nowaka z Platformy Obywatelskiej, m.in. o tym, że nie ujawnił on w swym 
oświadczeniu majątkowym drogiego zegarka. Sprawa ta zakończyła się odwołaniem 
ministra i postawieniem go przed sądem. Kolejnym celem „Wprost” był Wojciech 
Fibak11. W wyniku dziennikarskiej prowokacji znany tenisista mógł być uznany za 
stręczyciela, dlatego też zapowiedział skierowanie sprawy do sądu. Co interesujące, 
współautorka tekstu zatrudniona była w „Nie” i pierwotnie zamierzała go wydruko-
wać w tygodniku Jerzego Urbana.

Bodaj największy rozgłos pismo zyskało dzięki tzw. aferze podsłuchowej. Re-
dakcja opublikowała zapisy rozmów prominentnych polityków podsłuchiwanych 
przez kelnerów warszawskich restauracji. Ten bezprawny proceder obnażył nie-
frasobliwość polityków i stał się powodem dymisji ministra spraw wewnętrznych 
Bartłomieja Sienkiewicza. Ujawnił słabość państwa, w tym przede wszystkim służb 
odpowiedzialnych za ochronę tajemnic państwowych12. Redakcja „Wprost” stała się 
przez chwilę symbolem walki o wolność słowa, zwłaszcza wtedy, gdy wszystkie 
polskie telewizje pokazały nieudolną próbę odebrania Sylwestrowi Latkowskiemu 
notebooka, na którym zarchiwizowane były nagrania publikowanych rozmów13. 

 8 O działalności tej agencji: W. Furman, Przypadek agencji MDI jako przykład spinu i kontrspinu, 
„Studia Medioznawcze” 2014, nr 4, s. 75–82.

 9 Zob.: C. Łazarkiewicz, Orzeł może. Jak się w Polsce zmienia ustawę, „Tygodnik Powszechny” 
2013, nr 37; idem, Znaleźć haki na ministra, „Wprost” 2013, nr 38.

10 Zob. np. łb, Prywatna korespondencja Sylwestra Latkowskiego na Twitterze. Naczelny „Wprost” 
żąda jej usunięcia, http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/prywatna-korespondencja-sylwestra-latkow-
skiego-na-twitterze-naczelny-wprost-zada-jej-usuniecia [dostęp: 05.01.2015].

11 M. Błańska, S. Latkowski, Zawsze wszystkich łączę, „Wprost” 2013, nr 23; M. Dzierżanowski, 
O kim mówi Wojciech Fibak, „Wprost” 2013, nr 24.

12 Por. „Wprost” 2014, nr 25–29.
13 Vistulagate, „Wprost” 2014, nr 26; S. Latkowski, M. Majewski, Taśmociąg Platformy, „Wprost” 

2014, nr 36.



30 Tomasz Mielczarek

Ostatnim mocnym akordem dziennikarstwa śledczego uprawianego przez 
„Wprost” Sylwestra Latkowskiego była sprawa Kamila Durczoka. Zarzucono mu, 
że dopuszczał się w redakcji Faktów TVN molestowania seksualnego i lobbingu14. 
Specjalna komisja powołana przez TVN przeprowadziła wewnętrzne dochodzenie, 
po którym dziennikarz – w wyniku porozumienia stron – zaprzestał współpracy ze 
stacją. Szczegółów dochodzenia nie ujawniono, choć podano, że trzy osoby otrzy-
mały odszkodowanie w wysokości swych półrocznych pensji15. Jedynie dla formal-
ności dodajmy, że prokuratura nie postawiła Kamilowi Durczokowi żadnych zarzu-
tów, a on z kolei pozwał „Wprost” za naruszenie dóbr osobistych.

Przegląd najbardziej spektakularnych akcji prasowych „Wprost” z lat 2013–
2014 warto porównać z klasyczną statystyczną analizą zawartości tego tygodnika. 
Tak jak w poprzednim przypadku, próbę dobrano metodą losowania warstwowe-
go. Dla 2013 r. wylosowano numer 5, który zapowiadała okładka z fotomontażem 
prezentującym polityków PO i podpisem Ludzie z konserwy. Numer 20 opatrzono 
fotomontażem przedstawiającym osobę przebraną za księdza trzymającego w ręce 
garść banknotów, a będącym zapowiedzią tekstu Ile zarabia ksiądz. Z czego na-
prawdę utrzymuje się polski Kościół. Na okładce numeru 29 zamieszczono zdjęcie 
roznegliżowanej polskiej tenisistki z podpisem Czy Jezus wstydzi się Radwańskiej. 
Czy Kościół boi się ks. Lemańskiego. Okładkę numeru 46 opatrzono fotomontażem 
przedstawiającym kilkadziesiąt znanych osób i podpisem 50 najbardziej wpływo-
wych Polaków. 

Tabela 3. Tematyczna zawartość „Wprost” w 2013 r.

Nr 
wydania

Liczba tekstów

problematyka 
krajowa

problematyka  
międzynarodowa polityka społeczeń-

stwo ekonomia kultura

5 28 13 7 19 5 10

20 33 8 5 15 *16* 5

29 36 4 9 23 3 5

46 36 3 10 16 8 5

* W tym dziesięć tekstów dodatku ubezpieczeniowego

Źródło: Opracowanie własne.

Dla potrzeb analizy statystycznej dla 2014 r. także wylosowano cztery wydania 
pisma. Pierwsze z nich, oznaczone numerem 3, opatrzone zostało okładką z foto-

14 Ukryta prawda, „Wprost” 2015, nr 6; Kamil Durczok. Fakty po „Faktach”, „Wprost” 2015, nr 8; 
Nietykalny, „Wprost” 2015, nr 9.

15 O innych wątkach tej sprawy zob. W. Czuchnowski, Naciągnięte fakty „Wprost”, „Gazeta Wy-
borcza” 2015, z 18 lutego, s. 6.



31Tabloidyzacja prasy opinii

montażem zdominowanym zdjęciem Roberta Więckiewicza – odtwórcy głównej roli 
w filmie Pod mocnym aniołem, które przywodziło na myśl etykietę butelki z alko-
holem. Wszystko wyjaśniał tytuł Piję, więc jestem Polakiem. Okładkę numeru 20 
zdobił fotomontaż z podobizną Jarosława Kaczyńskiego, podpisany Jak wymyślono 
Kaczyńskiego. Na okładce numeru 30 zamieszczono zdjęcie prezydenta Rosji i tytuł 
Zbrodniarz bez kary. Ostatni badany numer – 49 otwierało zdjęcie znanej felietonist-
ki z tytułem Święta według Czubaszek. 

Tabela 4. Tematyczna zawartość „Wprost” w 2014 r.

Nr wyda-
nia

Liczba tekstów

problematyka 
krajowa

problematyka  
międzynarodowa polityka społeczeń-

stwo ekonomia kultura

3 16 10 2 16 5 3

20 31 12 7 25 7 4

30 29 16 10 19 12 4

49 35 8 3 21 17 2

Źródło: Opracowanie własne.

Ogółem analizie poddano 318 tekstów. „Wprost” koncentrowało się na proble-
matyce krajowej; pisano o niej trzy razy częściej (244 teksty – 77%) niż o spra-
wach międzynarodowych. Połowa tekstów (154) dotyczyła szeroko pojmowanych 
spraw społecznych. Tylko 11% treści (38 artykułów) dotyczyło kultury, 17% (53) 
polityki, a zagadnienia ekonomiczne (73 artykuły – 23%) uzupełniały zawartość 
pisma. Analiza statystyczna ujawniła też duże wahania w strukturze pisma. Po-
szczególne wydania mimo znacznej objętości dochodzącej do 130 kolumn, w po-
równaniu np. z „Polityką”, nie podejmowały zbyt dużej ilości tematów. Brakowało 
konsekwencji w utrzymaniu objętości wyodrębnionych działów, dlatego struktura 
poszczególnych wydań ulegała nieustannym zmianom. Niekiedy analityczna war-
tość publikowanych tekstów była dyskusyjna. Można odnieść wrażenie, że niektó-
re z nich aż nadto zainspirowane zostały materiałami promocyjnymi.

Charakterystykę badanego pisma uzupełnia analiza jego okładek z lat 2013–
2014. Na 102 przeanalizowane numery żaden nie miał okładki, którą można okreś- 
lić jako neutralną. Zazwyczaj były to fotomontaże, a jeśli nawet pojawiało się nie-
zmodyfikowane zdjęcie, opatrywano je dwuznacznym hasłem – tytułem. Przykła-
dowo fotografię Magdy Gessler opatrzono napisem Chamstwo, a Cezarego Pazury 
– Ofiara pornoszantażu. Niekiedy okładka była instrumentem ataku, tak jak to się 
stało, gdy na pierwszej kolumnie numeru 32 z 2013 r. umieszczono fotomontaż z po-
dobizną Doroty Zawadzkiej i podpisem Awantura o... pornonianię. Jedyną osobą, 
której nie zamieszczono na okładce „Wprost” w dwuznacznej sytuacji, był Jerzy 
Stuhr. Jego zdjęcia redakcja wykorzystała w latach 2013–2014 aż czterokrotnie. 



32 Tomasz Mielczarek

Pierwszą kolumnę „Wprost” zdominowały dosłowne lub przetworzone fotogra-
fie ludzi. Osoby te były znane z innych mediów, głównie z telewizji, a zatem można 
uznać je za celebrytów. W takiej też optyce prezentowano polityków, zwykle inte-
resując się tymi, którzy znaleźli się z różnych powodów w dwuznacznej sytuacji. 

Jeśli w 2013 r. okładki „Wprost” miały na celu zaciekawić potencjalnego czytelni-
ka, to w 2014 r. ich zadaniem było wywołanie szoku. Kompozycja okładkowych na-
główków była tożsama z zabiegami stosowanymi w tabloidach. Czytelnicy atakowani 
byli m.in. następującymi tytułami: Seks, kłamstwa i Szare Szeregi, Seksafera w Sejmie, 
Rozwodu nie będzie, Największa afera w polskim show-biznesie, Wrobili cię w kredyt?, 
Dorwać Kulczyka itp.

Sposób oddziaływania „Wprost” na opinię publiczną, choć niekiedy skuteczny, 
rodził pytania o etyczne aspekty takiego dziennikarstwa. Oczywista tabloidyzacja 
tygodnika stopniowo prowadziła do dekompozycji zespołu redakcyjnego. Z różnych 
powodów zaprzestali z nim współpracy: Tomasz Jastrun, Marcin Król, Magdalena 
Środa, Piotr Najsztub, Szymon Hołownia, Karolina Korwin-Piotrowska. Innym pro-
blemem wizerunkowym „Wprost” była rezygnacja redakcji z przyznawania Nagród 
Kisiela i kontrowersje wokół tytułu Człowieka Roku. 

„Wprost” redagowane przez Sylwestra Latkowskiego, choć wzbudzało ogromne 
emocje, nie poszerzyło grona czytelników. Wydaje się, że dużo większym proble-
mem dla wydawcy niż niewielka sprzedaż był stopniowy odpływ reklamodawców. 
Podjął on zatem decyzję o zmianie redaktora naczelnego. Od 23 marca 2015 r. obo-
wiązki te zaczął pełnić Tomasz Wróblewski. Od tego czasu tygodnik przybrał neu-
tralny charakter, czego m.in. dowiódł podczas przeprowadzonych w 2015 r. kampanii 
wyborczych. Zmiana charakteru pisma spowodowała jednak odpływ czytelników, 
których ubyło około 30%. Z drugiej zaś strony o tyle samo wzrosła wartość reklamy 
lokowanej w tygodniku16.

„Newsweek Polska”

Kolejnym pismem zaliczanym do prasy opinii jest „Newsweek Polska”. Pierw-
szy numer tego tygodnika ukazał się 3 września 2001 r. Kierował nim, wcześniej 
zastępca redaktora naczelnego „Wprost”, Tomasz Wróblewski. W 2006 r. stery prze-
jął Michał Kobosko. Pełnił on swe obowiązki do 2011 r., kiedy to zastąpił go przej-
ściowo Wojciech Maziarski, a następnie – od lutego 2012 r. – Tomasz Lis. Nowy 
redaktor naczelny zapowiedział redagowanie pisma rzetelnego i krytycznego, zaś 
sytuację w Polsce opisał stosując metaforę mgły, „z której najmocniej przebijają się 
głosy z marginesów”17.

16 I. Kołacz, Pieniądze lubią ciszę, „Press” 2015, nr 7–8.
17 Ataki na Króla i Karnowskiego, obrona Tuska i Wałęsy – Tomasz Lis wita się w „Newsweeku”, 

www.wirtualnemedia.pl/print/ataki-na-króla-i-karnowskiego-... [dostęp: 02.04.2012] oraz T. Wojtas, 



33Tabloidyzacja prasy opinii

Gdy „Newsweek” był wprowadzany na rynek nęcił czytelników urozmaiconą 
i barwną szatą graficzną. Można nawet stwierdzić, że to właśnie on narzucił pozosta-
łym tygodnikom sposób komponowania numerów, lakoniczność tekstów, sięganie 
po tematykę związaną z życiem codziennym telewizyjnych gwiazd oraz eksponowa-
nie nacechowanych emocjonalnie zdjęć. Kompozycja pisma miała ułatwić lekturę, 
co szczególnie spodobało się młodym czytelnikom. Szybko się jednak okazało, że 
młodzież nie miała stałych upodobań czytelniczych. Po okresie fascynacji sprzedaż 
„Newsweeka” malała. Aby odwrócić tę tendencję – jak zauważył Wojciech Maziar-
ski – „Wydawca chciał celebrytę na stanowisku szefa redakcji, bo miał poczucie, że 
celebryta [pismo] sprzedaje”18.

Tomasz Lis wzmocnił lifestylowy profil „Newsweeka” głównie poprzez druko-
wanie wywiadów z celebrytami oraz politykami. Później jednak widoczny był stop-
niowy spadek liczby wywiadów i sukcesywne powiększanie objętości artykułów. 
W „Newsweeku” pojawiły się felietony. Pismo dość szybko opowiedziało się za 
Platformą Obywatelską, co można było zauważyć zwłaszcza w artykułach wstęp-
nych redaktora naczelnego. Wystąpiła też duża zbieżność pomiędzy tematami po-
dejmowanymi przez Tomasza Lisa w jego audycji emitowanej w TVP 2 i wiodącymi 
tematami „Newsweeka”. 

Gdy przeanalizujemy tematy eksponowane na okładkach pisma w 2013 r. okazu-
je się, że na 52 wydania w 11 przypadkach podejmowano kwestie seksualności. Ko-
ściół katolicki był tematem wiodącym dla siedmiu wydań, kwestie gender – siedmiu, 
polityką zajmowano się sześć razy, a cztery razy zdrowiem. 

Okładka „Newsweeka” operowała fotomontażem i fotografią. Zaledwie dwa razy 
nadano jej neutralny charakter. Najchętniej sięgano po zdjęcia celebrytów (szczegól-
nie ulubieni Maciej i Jerzy Stuhr) oraz polityków (trzykrotnie eksponowano w nega-
tywnym kontekście Antoniego Macierewicza). Postać księdza pojawiła się na okład-
ce tygodnika siedmiokrotnie. Stowarzyszenie Dziennikarzy Polskich za szczególnie 
bulwersującą uznało okładkę numeru 9 z 25 lutego 2013 r. Przedstawiała ona zdjęcie 
chłopca klęczącego przed księdzem w pozycji sugerującej seks oralny. SDP nomino-
wało Tomasza Lisa za tę okładkę do dziennikarskiej antynagrody Hiena Roku.

W okładkowych nagłówkach najchętniej używano (zarówno w formie rzeczow-
nikowej, jak i przymiotnikowej) słów Polska i Polak. Wystąpiło ono aż dziewię-
ciokrotnie, co można odczytywać jako zbieżność z nazwą telewizyjnego progra-
mu Tomasza Lisa. Także w 2014 r. do polskości odwoływano się dziewięć razy. 
Zdecydowanie ograniczono tematykę seksualności i Kościoła. W większym stopniu 
skoncentrowano się na różnorodnych aspektach życia celebrytów (temat wiodący 12 
numerów) oraz polityków (14 numerów). Można jednak odnieść wrażenie, że był to 
zabieg formalny, celebryci nie zawsze okazywali się bowiem dosłownymi bohatera-
mi tekstów, ale służyli jako egzemplifikacja kwestii społecznych.

Okładki, pozwy i pierwsza liga – Tomasz Lis o „Newsweeku” (wywiad z T. Lisem), www.wirtualneme-
dia.pl/print/ataki-na-króla-i-karnowskiego-... [dostęp: 05.10.2012].

18 Szerzej o tym w: Pełno zasadzek. Z Wojciechem Maziarskim rozmawia Renata Gluza, „Press” 
2012, nr 7, s. 19.



34 Tomasz Mielczarek

Działania podjęte przez nowy zespół redakcyjny przyniosły efekty. „Newsweek” 
w 2012 r. odnotował przejściowy wzrost sprzedaży. W 2014 r. sprzedaż ponownie 
się obniżyła, ale zjawisko to dotknęło w podobnym stopniu wszystkie pisma z ana-
lizowanej grupy.

Czasopisma konserwatywne

Początków kolejnych dwóch pism, które poddamy analizie poszukiwać wypada 
już w 2011 r. Wtedy to na rynek wprowadzony został tygodnik „Uważam Rze. Pi-
sane inaczej”19. Redaktorem naczelnym pisma został Paweł Lisicki, a jego zastępcą 
Michał Karnowski. Pod względem ideowym i politycznym „Uważam Rze” w zasa-
dzie powielało sympatie „Rzeczpospolitej”. Gdy właścicielem Presspubliki został 
Grzegorz Hajdarowicz jedynie kwestią czasu był konflikt pomiędzy nim a zespołami 
redakcyjnymi „Uważam Rze” i „Rzeczpospolitej”20. Wydawca odwołał z funkcji re-
daktora naczelnego „Uważam Rze”, zarzucając mu naruszanie dyscypliny pracow-
niczej21. Wraz z Pawłem Lisickim odeszło z „Uważam Rze” około 30 publicystów 
i dziennikarzy, m.in. Piotr Gabryel i Bronisław Wildstein22. Wydali oni stosowne 
oświadczenie i rozpoczęli wydawanie własnego tytułu23. 

W tym samym czasie redakcję „Uważam Rze” przejął Jan Piński wraz z były-
mi dziennikarzami „Wprost”. Na łamach pisma pojawili się publicyści wywodzący 
się Kongresu Nowej Prawicy, Młodzieży Wszechpolskiej i Narodowych Sił Zbroj-
nych. Nie odnieśli oni jednak sukcesu. Sprzedaż „Uważam Rze” gwałtownie spadła. 
W 2012 r. wynosiła 126,5 tys. egzemplarzy, a w 2013 r. – niespełna 18 tys. egzem-
plarzy. Pismo od grudnia 2013 r. przekształcono w miesięcznik kierowany do ludzi 
biznesu.

19 Szerzej o tym piśmie: Po prostu Uważam Rze. Z Pawłem Lisickim rozmawia Piotr Gruszyn, 
Warszawa 2013. Zob. też: Pełna przyjaźń. Z Pawłem Lisickim rozmawia Mariusz Kowalczyk, „Press” 
2013, nr 2.

20 Z „Rzeczpospolitej” usunięto m.in. Cezarego Gmyza za niewiarygodny tekst o odkryciu na 
szczątkach prezydenckiego samolotu śladów trotylu, co sugerowało dokonanie zamachu na Lecha 
Kaczyńskiego. Irytacja wydawcy była tak wielka, że odmówił on zwyczajowej ochrony prawnej To-
maszowi Wróblewskiemu, Pawłowi Lisickiemu i Cezaremu Gmyzowi kiedy wytoczono przeciw nim 
pozwy za inne teksty opublikowane w „Rzeczpospolitej”. 

21 O tej grupie dziennikarskiej zob. też: M. Janicki, G. Rzeczkowski, Trybuni ludu, „Polityka” 
2012, nr 50.

22 Nadto byli to m.in.: Sławomir Cenckiewicz, Cezary Gmyz, Piotr Gontarczyk, Jerzy Jachowicz, 
Igor Janke, bracia Karnowscy, Piotr Kobalczyk, Waldemar Łysiak, Robert Mazurek, Maciej Pawlicki, 
Marek Pyza, Agnieszka Rybak, Piotr Semka, Łukasz Warzecha, Igor Zalewski, Piotr Zaremba, Rafał 
Zawistowski, Rafał A. Ziemkiewicz i Piotr Zychowicz.

23 Tekst tego oświadczenia w: Redakcja „Uważam Rze”: tygodnik pozostaje niezależny i odważny, 
www.wirtualnemedia.pl/print/redakcja-uwazam-rze-tygodnik... [dostęp: 12.11.2012].



35Tabloidyzacja prasy opinii

Pierwszy numer czasopisma „wSieci. Tygodnik Osobistych Opinii” ukazał się 
26 listopada 2012 r. Jego wydawania podjęła się spółka Fratria kierowana przez 
Tomasza Przybka24. Początkowo „wSieci” było dwutygodnikiem w cenie 2,90 zł. 
Pierwszy numer sprzedano w ilości 150 tys. egzemplarzy, by następnie rozkolpor-
tować jeszcze 40 tys. dodruku. Nakład kolejnego numeru zwiększono do 200 tys., 
a numer trzeci wydano w liczbie 250 tys. egzemplarzy. Od początku 2013 r. pismo 
było tygodnikiem, początkowo w cenie 2,90 zł, a następnie 5,90 zł. W 2013 r. śred-
nia sprzedaż pisma wynosiła 94 tys., a w 2014 r. – 77 tys. egzemplarzy.

Początki „wSieci” związane były z procesem sądowym, jaki Fratrii wytoczy-
ła Gremi Media (wydawca m.in. „Rzeczpospolitej” i „Uważam Rze”). Postawiono 
zarzut, że naruszono interesy Gremi Media, która dysponowała serwisem interne-
towym „wSieci Opinii”. Nowy tytuł mógł wprowadzić w błąd czytelników, którzy 
wcześniej korzystali z serwisu. Sąd pierwszej instancji przychylił się do wniosku 
Gremi Media i zakazał nowemu pismu używania spornego tytułu25. Dlatego też od 
numeru 10 do 30 z 2013 r. tygodnik ukazał się z winietą „Sieci”. Później jednak, po 
kolejnej decyzji sądu, powrócono do pierwotnego tytułu26.

Reaktor naczelny Jacek Karnowski w pierwszym numerze pisma stwierdził, że 
wobec selektywnego doboru informacji przez najważniejsze media jedynym nie-
cenzurowanym miejscem pokazywania rzeczywistości jest sieć. Przedstawił też swe 
ideowe inspiracje i związki z innymi podmiotami wydawniczymi27. 

W skład zespołu redakcyjnego „wSieci” weszli byli dziennikarze „Uważam 
Rze”, co jednoznacznie przesądziło o jego zawartości. Pismo określiło się mianem 
konserwatywnego. Koncentrowano się na polityce, kulturze, kwestiach społecznych 
i historii. Swoistym znakiem firmowym tygodnika były felietony lub – używając 
internetowej terminologii – blogi. Średnio w numerze publikowano ich około 15. 
Pisywali je nie tylko członkowie zespołu redakcyjnego, ale też m.in. Marta Kaczyń-
ska, Jan Pietrzak, Andrzej Zybertowicz.

Redaktor naczelny „wSieci” Jacek Karnowski w portalu wirtualnemedia, przy 
okazji pierwszej i drugiej rocznicy funkcjonowania pisma, dość wszechstronnie wy-
powiadał się o jego kondycji i miejscu na rynku. Uznał, że tygodniki opiniotwórcze 
wyraźnie podzieliły się pod względem ideowym. Na jednym biegunie znajdowały 
się – jak stwierdził – tygodniki liberalne, prorządowe, antyopozycyjne, mainstre-
amowe, których „cechą wspólną są płynące do nich ogromne transfery pieniędzy ze 
sfery publicznej”28. Na drugim biegunie były natomiast pisma konserwatywne, pa-

24 Szerzej o tych firmach: http://www.fratria.pl/; http://www.apella.com.pl/o-nas.html [dostęp: 
25.02.2015].

25 Stanowisko Fratrii w tej sprawie: Hajdarowicz atakuje, jednak redakcja tygodnika „wSieci” nie kapi-
tuluje, http://www.niedziela.pl/artykul/4183/Hajdarowicz-atakuje-jednak-redakcja [dostęp: 23.02.2015].

26 Odzyskane „W”, czyli wraca tygodnik „wSieci”, www.niedziela.pl/artykul/5729/Odzyskane-
-%E2%80%9EW%E2%80%9D-czyli-wraca-tygodnik [dostęp: 23.02.2015].

27 J. Karnowski, Na powitanie, „wSieci” 2012, nr 1.
28 http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/jacek-karnowski-po-roku-w-sieci-osiagnelismy-

zalozone-cele-z-naddatkiem [dostęp: 03.03.2015].



36 Tomasz Mielczarek

triotyczne, walczące o historyczną prawdę. Nie oznaczało to, że te ostatnie mówiły 
jednym głosem. Różniły się one w takich szczegółach, jak np. tragedia smoleńska 
czy stosunek do historii. 

Nie są to oczywiście jakieś przepaście, reprezentujemy wszyscy szeroko pojęty obóz 
konserwatywny. Ale najważniejsza różnica to oczywiście kapitał – my budujemy na 
kapitale polskim, sprawdzonym, niepokomunistycznym29.

Za dość ogólnymi deklaracjami redaktora naczelnego szły wzbudzające kontro-
wersje działania praktyczne. „wSieci” nie stroniło od ataków personalnych. Postacią 
ze świata polityki, która szczególnie irytowała redaktorów tygodnika był Donald 
Tusk. Wizerunek premiera wykorzystywano wielokrotnie do różnorodnych foto-
montaży umieszczanych na okładkach pisma. Opatrywano je zapowiedziami mate-
riałów publikowanych w numerze: Smutny finał. Rachunek za pięć lat zabawy Tu-
ska30, Wódz lewicy. Od rewolucji do rewolucji31. 

W podobnej poetyce utrzymany był numer 24 z 2014 r. Tym razem na okład-
ce znalazło się zdjęcie 17-letniej Marysi Sokołowskiej i zapowiedź: Powiem wam, 
dlaczego premier jest zdrajcą32. Umieszczenie zdjęcia licealistki, która publicznie 
zaatakowała premiera zostało dostrzeżone przez konkurencyjne „Do Rzeczy”. Pu-
blicyści tego tygodnika Robert Mazurek i Łukasz Warzecha skrytykowali okładkę, 
a Rafał A. Ziemkiewicz stwierdził, że świadczyła ona o niskim – tabloidowym po-
ziomie pisma. Było jedynie kwestią czasu przeniesienie tej polemiki do internetu. 
Publikowano tam różnorodne opinie czytelników i przeciwstawiano Marysię So-
kołowską Joannie Szczepkowskiej, która w owym czasie przeniosła swe felietony 
z „Gazety Wyborczej” do tygodnika „Do Rzeczy”. Jacek Karnowski napisał w por-
talu wpolityce.pl, że 

zdumiewa agresja ze strony kolegów publicystów wobec tej dziewczyny. Nawet jeżeli 
uważają, że przesadziła, że Tusk nie zdradził Polski, to przede wszystkim powinni się 
cieszyć, że młoda, wspaniała dziewczyna martwi się o Polskę33.

Nieco łagodniej – bez deformowania wizerunku – traktowano Bronisława Ko-
morowskiego. Negatywne zainteresowanie jego osobą wzrosło zwłaszcza podczas 
prezydenckiej kampanii wyborczej, gdy „wSieci” jednoznacznie opowiedziało się 
za kandydatem Prawa i Sprawiedliwości Andrzejem Dudą.

„wSieci” personalnie zaatakowało też dziennikarzy „mainstreamowych”. Na 
okładce umieszczono m.in. rysunek przedstawiający podobiznę emerytowanego re-

29 Ibidem.
30 „wSieci” 2013, nr 4.
31 „wSieci” 2013, nr 9.
32 „wSieci” 2014, nr 24.
33 http://wpolityce.pl/smolensk/199922-rzeczywiscie-zdrade-rzadko-widac-na-biezaco-tym-

razem-jednak-widac-wyraznie-niepokojaco-wyraznie [dostęp: 04.03.2015].



37Tabloidyzacja prasy opinii

daktora naczelnego „Tygodnika Powszechnego” ks. Adama Bonieckiego z podpisem 
Adwokat diabła. W numerze 41 z 2013 r. znalazło się zdjęcie Adama Michnika wy-
konane z tzw. żabiej perspektywy podczas uroczystości wręczenia mu Orderu Orła 
Białego. Pytano przy tym W co gra Michnik34. Zdecydowanie ostrzej potraktowano 
Tomasza Lisa. W październiku 2013 r. na okładce „wSieci” znalazł się fotomontaż 
przedstawiający redaktora naczelnego „Newsweeka” w mundurze gestapowca, który 
trzyma w zakrwawionej ręce różaniec35. By czytelnik nie miał żadnych wątpliwości, 
fotomontaż opatrzono nagłówkiem Prawie jak Goebbels. W grudniu tego samego 
roku tygodnik zamieścił na pierwszej kolumnie fotomontaż prezentujący Monikę 
Olejnik u boku gen. Wojciecha Jaruzelskiego z podpisem Dzieci esbeków i ludzie 
PZPR rządzą w mediach36. W lutym 2014 r. pismo zaprezentowało zdjęcie anoni-
mowej osoby za biurkiem, nie pozostawiając żadnych wątpliwości: Mówiąc wprost 
gangster jest dziś redaktorem naczelnym wpływowego tygodnika37. W ten oto sposób 
przypomniano kryminalne epizody z życia Sylwestra Latkowskiego. Jedynie dla for-
malności dodajmy, że niemal wszystkie zaatakowane osoby skierowały wnioski do 
sądu żądając ochrony swych dóbr osobistych oraz materialnego zadośćuczynienia. 

Innym tytułem reprezentującym poglądy konserwatywne jest tygodnik „Do 
Rzeczy”. Wydawca – spółka Orle Pióro, kierowana przez Roberta Pstrokońskiego 
i Pawła Lisickiego. W skład spółki wchodzą PMPG Polskie Media38 (80% udzia-
łów) i spółdzielnia dziennikarska (20%), składająca się z redaktora naczelnego oraz 
czołowych publicystów pisma. Oba podmioty wydawnicze mają taki sam wpływ na 
linię ideową i obsadę redaktora naczelnego tygodnika.

Pierwszy numer, poprzedzony internetowym numerem zerowym tygodnika „Do 
Rzeczy”, ukazał się 25 stycznia 2013 r. Okładkę pisma zdobiło hasło Wracamy. Nie-
pokorni dziennikarze nie dali się skreślić. Sprzedano go w liczbie 119 935 egzempla-
rzy i był to najlepszy wynik osiągnięty przez tytuł do tej pory. Na spadek sprzedaży 
wpływ miała m.in. podwyżka jego ceny. Tygodnik wszedł na rynek z ceną 3,95 zł, 
w październiku 2013 r. zdrożał do 4,90 zł, a od marca 2014 r. kosztował 5,90 zł.

Z okazji wydania setnego numeru „Do Rzeczy” Paweł Lisicki, prezentując po-
czątki pisma stwierdził, że:

Tygodnik powstał niejako z marszu, jako obywatelska reakcja na niszczycielską, 
niesprawiedliwą działalność wydawcy „Uważam Rze”, który czy to powodowany 
urażoną ambicją, czy uległością wobec rządzącej Platformy – po prostu postanowił 
nasze pismo zniszczyć. (...) Nie wszyscy ci, którzy sięgnęli po pierwszy numer „Do 

34 „wSieci” 2013, nr 23.
35 „wSieci” 2013, nr 41.
36 „wSieci” 2013, nr 49.
37 A. Potocki, Kto stoi za Latkowskim, „wSieci” 2014, nr 7.
38 Platforma Mediowa Point Group Michała Lisieckiego powstała w 1997 r. Pierwotnie zajmowała 

się wydawaniem magazynu studenckiego „Dlaczego”, a później została wydawcą „Machiny”, „Filmu” 
i „Wprost”. W 2015 r., dla podkreślenia rodzimego pochodzenia kapitału, do jej nazwy dodano człon 
Polskie Media.



38 Tomasz Mielczarek

Rzeczy”, pozostali z nami. Dla części Czytelników okazaliśmy się zbyt umiarkowa-
ni, za mało zaangażowani i emocjonalni. Polska opinia publiczna podzielona jest na 
wyraźne obozy polityczne. Albo jest się za PiS, albo przeciw niemu, stąd pismo, które 
sympatyzując z ideami prawicy, zachowuje dystans do bieżącej polityki i stara się 
pokazywać własne zdanie, nie wszystkich przekonuje. Plemienność polskiego życia 
publicznego sprawia, że łatwiej przebić się na rynku krzykowi i radykalnemu gesto-
wi, trudniej opinii wyważonej i argumentowi rozumowemu39. 

Zespół redakcyjny tygodnika jest bardzo liczny, choć charakteryzuje się pewną 
płynnością. Rotacja kadr wynikała zapewne z napięć występujących w środowisku 
polskich dziennikarzy konserwatywnych. Zyskiwały one niekiedy bardzo emocjo-
nalny charakter, czego dowiodła np. dyskusja dotycząca prof. Witolda Kieżuna. 
W sierpniu 2014 r. profesor znalazł się na okładce „wSieci” uosabiając bohaterstwo 
powstańców warszawskich. W końcu września tego roku „Do Rzeczy” opublikowa-
ło tekst Sławomira Cenckiewicza i Piotra Woyciechowskiego, z którego wynikało, 
że w latach siedemdziesiątych XX w. prof. Witold Kieżun współpracował ze Służ-
bą Bezpieczeństwa i przyczynił się do rozpracowania prof. Wiesława Chrzanow-
skiego40. Protestując przeciwko tej publikacji z kapituły nagrody Strażnik Pamięci 
przyznawanej przez „Do Rzeczy” zrezygnowali Agnieszka Romaszewska i Jan Oł-
dakowski.

Tydzień później „wSieci” opublikowało wywiad z prof. Witoldem Kieżunem 
przeprowadzony przez Piotra Zarembę, Piotra Skwiecińskiego i Michała Karnow-
skiego. Naukowiec tłumaczył, że – ujmując rzecz jak najprościej – doszło do niepo-
rozumienia, bowiem to on był przedmiotem inwigilacji i na nikogo nie donosił. Piotr 
Gontarczyk sugerował z kolei, że tekst w „Do Rzeczy” był reakcją na wcześniejsze 
wystąpienia profesora, który ostro krytykował publicystów tego pisma Piotra Zy-
chowicza i Rafała A. Ziemkiewicza podważających sens wybuchu powstania war-
szawskiego. Spór pomiędzy poszczególnymi redakcjami dotyczył też innych kwestii 
historycznych41, ale i aktualnych, jak chociażby osoby Romana Polańskiego. Jego 
uczestnicy podejmowali różnorodne wątki, mające niekiedy niewielkie znaczenie 
merytoryczne, ale zyskujące wymiar emocjonalny. Grono dyskutantów rosło, po-
lemika była przenoszona do innych czasopism, ale nade wszystko toczyła się na 
portalach internetowych.

Choć oba konserwatywne pisma różnią się nieco rozłożeniem polemicznych ak-
centów, to miały wspólnych wrogów politycznych, do których zaliczali się przed-
stawiciele PO: Donald Tusk, Ewa Kopacz i Bronisław Komorowski. „Do Rzeczy” 
unikało, co prawda, banalnych schematów, ale i jemu zdarzało się operować uprosz-
czonym stereotypem. Bodaj najlepiej to widać na okładkach tygodnika. Oprócz 

39 „Do Rzeczy” 2015, nr 1 (100), s. 3.
40 S. Cenckiewicz, P. Woyciechowski, Tajemnica agenta „Tamizy”, „Do Rzeczy” 2014, nr 39.
41 Orle Pióro wydaje też miesięcznik „Uważam Rze. Historia”, kierowany przez Andrzeja Urbań-

skiego.



39Tabloidyzacja prasy opinii

wspomnianej już okładki z Donaldem Tuskiem42, pismo przedstawiło prezydenta RP 
jako Patrona WSI43 oraz zastanawiało się Jak „załamaną Ewę” przerobiono na „że-
lazną premier”44. Wrogów poszukiwano ponadto w mediach lewicowo-liberalnych. 
Sojusznikami byli nie tylko politycy PiS45, ale i reprezentanci środowisk konserwa-
tywnych46. 

Podsumowanie

Biorąc pod uwagę powyższe informacje stwierdzić można, że niemal wszystkie 
polskie tygodniki opinii w różnym stopniu dotknęła tabloidyzacja. Zjawisko to naj-
bardziej uwidoczniło się w szacie graficznej omawianych czasopism. Okładka nie 
spełniała tylko funkcji informacyjnych, ale nade wszystko promocyjne. Przykuwa-
ła uwagę potencjalnych nabywców personifikacją przekazu. Zdominowana została 
przez zdjęcia. Rzadko kiedy fotografie te dokładnie odwzorowywały rzeczywistość. 
Zazwyczaj wyszukiwane były niestandardowe ujęcia, choć jeszcze częściej materiał 
fotograficzny ulegał przetworzeniu. Dosłowność przekazu zwykle stosowana była 
wobec osób darzonych przez redakcję szacunkiem bądź respektem. Fotomontaż 
zarezerwowano dla politycznych przeciwników. Na okładkach eksponowano dwu-
znaczne tytuły, zdarzały się nawet przypadki wulgaryzmów. 

Redakcje wszystkich pism zabiegały, aby wewnątrz numerów tekst podawać 
w podobnej proporcji jak elementy graficzne. Następowała wizualizacja przeka-
zu, która stopniowo wprowadzana była do wszystkich drukowanych mediów, choć 
zwłaszcza do tabloidów.

Przed tabloidyzacją broniła się tylko częściowo zawartość analizowanych cza-
sopism. Zwalczające się obozy budowały pomiędzy sobą coraz wyższe szańce i ob-
darzały przeciwników nie tylko dwuznacznymi etykietami, ale – jak to pokazały 
konkretne przykłady – starały się zohydzić ich wizerunek. 

Polemiki dość szybko sprowadzone zostały z poziomu idei do personalnych ata-
ków. Jeśli w 2013 r. nieco ironiczny tekst z „Polityki” o mediach konserwatywnych 
przeszedł bez echa47, to rok później wypowiedź redaktora naczelnego tego pisma 
wywołała burzę. Jerzy Baczyński pytany, jak nazwałby takie pisma, jak „Gazeta 
Polska” czy „Do Rzeczy” stwierdził, że: 

42 Zob. też: Co ukrywa Tusk, „Do Rzeczy” 2014, nr 17.
43 Co łączy Komorowskiego z Wojskowymi Służbami Informacyjnymi rozwiązanymi przez Maciare-

wicza, „Do Rzeczy” 2014, nr 5.
44 „Do Rzeczy” 2014, nr 42.
45 Zob. np. Jarosław Kaczyński: jaki naprawdę był Leszek, „Do Rzeczy” 2014, nr 37.
46 Myślę o dzieciach, które nie narodziły się przeze mnie. Profesor Bogdan Chazan opowiada 

o swojej duchowej przemianie – od abortera do obrońcy życia, „Do Rzeczy” 2014, nr 33.
47 G. Rzeczkowski, Republika kolegów, „Polityka” 2013, nr 2.



40 Tomasz Mielczarek

Choć to brzmi kulawo: tożsamościowo-narodowe, w poglądach społecznych często 
lewackie. Gdyby nie złe skojarzenie zbitki słów, można by powiedzieć, narodowo-so-
cjalistyczne. Bo to jest taki miks populizmu społecznego z bardzo konserwatywnym 
komponentem światopoglądowym48. 

Polemizował z nim Marek Magierowski pisząc: 

Rozumiem potrzebę podtrzymania wizerunku arbitra elegancji polskiej żurnalistyki, 
lecz czytelnicy „Gazety Wyborczej” zapewne by się nie obrazili, gdyby Pan powie-
dział bez ogródek, że „Do Rzeczy”, „wSieci” czy „Gazeta Polska” to po prostu tygo-
dniki faszystowskie49. 

Jerzego Baczyńskiego otwarcie zaatakowali w sieci Stanisław Janecki, Artur 
Bazak, a Krzysztof Czabański nie tylko polemizował z tezami wywiadu, ale wy-
pominał, że Jerzy Baczyński był „przez służby specjalne PRL zarejestrowany jako 
kontakt operacyjny pseudonim Bogusław”. 

Niemal w tym samym czasie w „Gazecie Wyborczej” pojawił się cykl artykułów 
Posmoleńskie dzieci. Media, w którym w niezbyt pochlebny sposób ukazano media 
konserwatywne50. W reakcji na ten tekst zaatakowane redakcje przypomniały, że 
wszyscy, który są poza granicami ich obozu, zaliczają się do „przemysłu pogardy”. 

Zacieranie granic informacji i opinii występujące w papierowych wersjach cza-
sopism uwidacznia się szczególnie w internecie. Nacechowany emocją przekaz 
obrasta nieprzebierającymi w słowach komentarzami internautów, a to nie tylko 
upodabnia, ale wręcz nadaje mu charakter tabloidu. Brutalizacja dyskusji przynosi 
realne efekty, bowiem także dzięki niej wzrasta liczba tzw. realnych użytkowników 
portali poszczególnych czasopism51.

Innym niepokojącym zjawiskiem dotykającym prasę opinii jest personifikacja 
przekazu. Analizy statystyczne wykazują, że redakcje najchętniej sięgają po tematy-
kę społeczną podawaną poprzez pryzmat jednostkowych losów. By pozyskać czytel-
ników odwołują się przy tym do wizerunków celebrytów. 

Trudno jest też, poza „Polityką”, mówić o stabilności zespołów redakcyjnych. 
Nieustannie zmieniają się redaktorzy badanych pism. W związku z tym pomiędzy 
poszczególnymi tytułami trwa nieustanna wędrówka kadr dziennikarskich, a czytel-
nicy zaskakiwani są nazwiskami autorów, których znali z innych czasopism.

48 Plemienna wojna mediów. Sebastian Kucharski rozmawia z Jerzym Baczyńskim, redaktorem na-
czelnym tygodnika „Polityka”, „Gazeta Wyborcza” 2013, z 27 maja, s. 6.

49 M. Magierowski, Baczyński zionie ogniem miłości, „Do Rzeczy” 2013, nr 13, za: http://dorzeczy.
pl/id,840/Baczynski-zionie-ogniem-milosci.html [dostęp: 03.04.2015].

50 „Gazeta Wyborcza” 2014, z 31 marca, 1 kwietnia i 2 kwietnia.
51 W styczniu 2013 r. serwis wprost.pl miał blisko 0,9 mln użytkowników, newsweek.pl 0,73 mln, 

polityka.pl 0,37 mln. W styczniu 2015 r.: newsweek.pl. 2,7 mln, polityka.pl 0,6 mln, wprost.pl 0,5 mln, 
a gazetapolska.pl 0,12 mln. Por. http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/tygodniki-zyskaly-w-sieci-
wprost-wyprzedzil-newsweeka i http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/serwisy-tygodnikow-opinii-
newsweek-srubuje-rekord-polityka-wyprzedzila-wprost [dostęp: 05.04.2015].



41Tabloidyzacja prasy opinii

Wszystkie wymienione tytuły funkcjonują w ramach nastawionych na zysk me-
dialnych przedsiębiorstw rynkowych. Ich codzienna egzystencja uzależniona jest 
od pozyskiwania szerokiego kręgu czytelników, a zatem sprzedaży jak największej 
ilości egzemplarzy pisma. Równie ważna dla ich egzystencji jest sprzedaż własnej 
powierzchni, czyli pozyskiwanie inseratów.

Tabela 5. Sprzedaż czasopism opinii w latach 2011–2015

Rok

„P
ol

ity
ka

”

„W
pr

os
t”

„N
ew

sw
ee

k”

„G
az

et
a 

Po
ls

ka
”

„U
w

aż
am

 R
ze

”

„w
Si

ec
i”

„D
o 

R
ze

cz
y”

R
az

em

2011 134 96 104 71 132 - - 537

2012 126 74 119 66 126 511

2013 127 61 126 56 18 94 86 568

2014 121 58 118 43 - 77 60 477

*2015* 119 51 114 36 - 74 52 446

* I kwartał 2015

Źródło: Dane Związku Kontroli Dystrybucji Prasy.

Sukcesywnie maleje sprzedaż prasy opinii, choć zjawisko to jest zdecydowanie 
mniej intensywne niż w przypadku prasy codziennej. Erozja nakładów i sprzedaży 
jest zjawiskiem trwałym, które jedynie przejściowo powstrzymano w 2013 r., gdy 
na rynku pojawiły się dwa nowe tytuły, a czytelnicy zachęceni niską ceną zapewne 
kupowali je równolegle52. Gdy wykrystalizowały się profile i wzrosły ceny, wiel-
kość sprzedaży „wSieci” i „Do Rzeczy” spadła i była porównywalna z „Uważam 
Rze” z 2011 r. Jest zapewne kwestią czasu dalszy stopniowy spadek sprzedaży ca-
łej grupy. Już w 2013 r. ceny czasopism opinii wzrosły, co miało rekompensować 
spadek wpływów reklamowych. Z racji malejącego kręgu odbiorców prasa opinii 
zachowa cechy elitarne, a elitę trudno będzie utrzymać stosując zabiegi właściwe 
tabloidom. 

52 Szerzej na ten temat: M. Kowalczyk, Tłok na łowisku, „Press” 2013, nr 3.



42 Tomasz Mielczarek

Bibliografia 

Publikacje zwarte i artykuły
Encyklopedia wiedzy o prasie, red. J. Maślanka, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk 

1976.
Furman W., Przypadek agencji MDI jako przykład spinu i kontrspinu, „Studia Medioznaw-

cze” 2014, nr 4.
Hofman I., Model redakcji i zarządzania na przykładzie Spółdzielni Pracy „Polityka”, „Ze-

szyty Prasoznawcze” 2014, nr 3.
Hordecki B., Piontek D., Tabloidyzacja czy tabloidyzacje telewizyjnych programów informa-

cyjnych? (Fakty TVN i Wiadomości TVP), https://repozytorium.amu.edu.pl/jspui/bitstre-
am/10593/7438/1/B.%20Hordecki,%20D.%20Piontek.pdf [dostęp: 13.02.2015].

Łazarkiewicz C., Orzeł może. Jak się w Polsce zmienia ustawę, „Tygodnik Powszechny” 
2013, nr 37.

Mielczarek T., Współczesna polska prasa opinii, „Rocznik Historii Prasy Polskiej” 2013, 
t. 16, z. 1.

Piontek D., Hordecki B., Ossowski S., Tabloidyzacja dyskursu politycznego w polskich me-
diach, Poznań 2013. 

Po prostu Uważam Rze. Z Pawłem Lisickim rozmawia Piotr Gruszyn, Warszawa 2013.
Słownik terminologii medialnej, red. W. Pisarek, Kraków 2006.
Władyka W., Polityka i jej ludzie, Warszawa 2007.

Czasopisma
„Do Rzeczy” 2013–2015
„Gazeta Wyborcza” 2013–2015
„Newsweek” 2013–2015
„Oblicza Komunikacji” 2010–2011
„Polityka” 2013–2015
„Press” 2013–2015
„Wprost” 2013–2014
„wSieci” 2013–2015

Witryny internetowe
http://wpolityce.pl
http://www.apella.com.pl/
http://www.fratria.pl/
http://www.wirtualnemedia.pl/
www.niedziela.pl/artykul/



43Tabloidyzacja prasy opinii

Streszczenie

Niemal wszystkie polskie tygodniki opinii w różnym stopniu dotknęła tabloidyzacja. Zjawisko to 
najbardziej uwidoczniło się w szacie graficznej tych czasopism. Okładki nie spełniały tylko funkcji 
informacyjnych, ale nade wszystko promocyjne. Przykuwały uwagę potencjalnych nabywców personi-
fikacją przekazu. Zdominowane zostały przez fotografię.

Przed tabloidyzacją broniła się tylko częściowo zawartość analizowanych czasopism. Redakcje 
dbały, aby wewnątrz numerów tekst podawany był w podobnej proporcji jak elementy graficzne. Na-
stępowała wizualizacja przekazu, którą stopniowo wprowadzano do wszystkich drukowanych mediów, 
choć zwłaszcza do tabloidów.  

Zacieranie granic informacji i opinii występujące w papierowych wersjach czasopism uwidoczniło 
się szczególnie w internecie. Nacechowany emocją przekaz obrastał nieprzebierającymi w słowach 
komentarzami internautów, a to nie tylko upodabniało go, ale wręcz nadawało charakter tabloidu.

Innym niepokojącym zjawiskiem dotykającym prasę opinii była personifikacja przekazu. Anali-
zy statystyczne wykazały, że redakcje najchętniej sięgały po tematykę społeczną podawaną poprzez 
pryzmat jednostkowych losów. By pozyskać czytelników odwoływały się przy tym do wizerunków 
celebrytów. 

Erozja nakładów i sprzedaży prasy opinii jest zjawiskiem trwałym, które jedynie przejściowo po-
wstrzymano w 2013 r., gdy na rynku pojawiły się dwa nowe tytuły. Jest zapewne kwestią czasu dalszy 
stopniowy spadek sprzedaży całej grupy. Z racji malejącego kręgu odbiorców prasa opinii zachowa 
cechy elitarne, ale tę czytelniczą elitę trudno będzie utrzymać stosując zabiegi właściwe tabloidom. 

TABLOIDIZATION OF THE OPINION-SHAPING PRESS

Summary

Almost all Polish opinion-shaping magazines, to varying degrees, have been affected by tabloidi-
zation. This phenomenon is best seen in the artwork of those magazines. Their covers not only fulfil 
the information function, but are essentially promotional. Dominated by photography, they capture 
attention of potential buyers by message personification. 

Only partially has the content of analyzed magazines managed to stay away from tabloidization. 
Some editorial boards try balance the amount of a text and visual elements inside the issue. Neverthe-
less, a visualization of a message has occurred and it had been gradually introduced to all printed media, 
but especially to tabloids. 

Blurring of the boundaries between information and opinion in printed versions of the magazines 
can be clearly seen especially on the Internet. The message characterized by emotions keeps growing 
with comments of Internet users who do not exactly mince words. This does not only mimic a tabloid 
but makes it one. 

Another bothering phenomenon concerning the opinion-making press is the personification of 
the message. The statistical analysis reveals that the most popular topics among editorial offices are so-
cial ones shown as individual human stories. To win the readership, they frequently present celebrities. 

The decrease of the opinion-making press circulation and sales is an ongoing phenomenon, which 
was only temporary held back in 2013 when two new titles appeared on the market. It is undoubtedly 
only a matter of time when the sales of the whole group will resume its gradual fall. Due to the dimin-
ishing circle of readers, the opinion-making press will maintain its exclusive features, yet this reading 
elite will be difficult to keep while implementing the strategies suitable for tabloids. 


