
Rocznik Bibliologiczno-Prasoznawczy tom 7/18
Kielce 2015

Adam Radosław Suławka
Instytut Historyczny, Uniwersytet Warszawski

Słowa kluczowe: cenzura, łódź, Rosja, prasa, Wasilij Pietrow, Leopold 
Zoner, XIX–XX wiek
Key words: censorship, łódź, Russia, press, Vasily Petrov, Leopold 
Zoner, XIX–XX centuries

praSa roSyjSkojęzyczna wydawana w łodzi  
przed i wojną światową w świetle raportów  

cenzora waSilija pietrowa1

Pomimo faktu, że w ostatnich dwóch dekadach przed wybuchem I wojny świato-
wej rosyjska kolonia w łodzi była dość liczna i mieściła się w granicach 6,3–7,4 tys. 
mieszkańców (niekiedy jej liczebność sięgała nawet do 20 tys., choć należy przy tym 
pamiętać, że większość stanowili urzędnicy oraz wojskowi)2, to na tamtejszym rynku 
prasowym liczba czasopism w języku rosyjskim nie była zbyt duża i obejmowała nie-
mal wyłącznie efemerydy prasowe (tylko niewielka część z nich dotrwała do naszych 
czasów, w dodatku zachowane roczniki są w znacznym stopniu zdekompletowane).

Opracowana przez Wiesławę Kaszubinę bibliografia prasy łódzkiej wymienia 
13 czasopism w języku rosyjskim redagowanych w łodzi przed I wojną światową. 
Należały do nich m.in. pisma specjalistyczne: wydawany około 1898 r. przez Alfre-
da Zonera (syna wymienianego w dalszej części tekstu Leopolda Zonera) „Żurnał 
Tiechnologii, Promyszliennosti i Torgowli” („Czasopismo Technologii, Przemysłu 
i Handlu”)3, ukazujący się w latach 1907–1908 dwutygodnik, a następnie miesięcz-
nik „Bumaga i Galantieriejno-piszczebumażnyje prinadleżnosti” („Papier i Przybory 

1 Niniejszy tekst jest rozszerzoną wersją referatu wygłoszonego na III Ogólnopolskiej Konferencji 
Naukowej Studentów, Doktorantów oraz Doktorów pt. „Manipulacja w mediach. Fakt i narracja? Ma-
nipulacja medialna historią” w Warszawie, 13 marca 2014 r.

2 W. Górecki, Łódź rosyjska, w: Polacy i Rosjanie. 100 kluczowych pojęć, red. A. Magdziak-Mi-
szewska, M. Zuchniak, P. Kowal, Warszawa 2002, s. 272; W. Kaszubina, Czasopiśmiennictwo łódzkie 
w latach 1863–1914. Próba zarysu, „Rocznik Biblioteki Narodowej” 1970, t. 6, s. 236–237; eadem, 
Bibliografia prasy łódzkiej 1863–1944, Warszawa 1967, s. 225.

3 W. Kaszubina, Czasopiśmiennictwo łódzkie, s. 222.



28 Adam Radosław Suławka

Piśmienne”), redagowany przez A. I. Ostrowskiego, czy też istniejący w roku 1912 
tygodnik „Gołos Lodzi” („Głos łodzi”) wraz z handlowym dodatkiem „Lodzinskij 
Kommiersant” („łódzki Handlowiec”), zlikwidowany po wydaniu pięciu numerów 
(funkcje redaktorów pełnili S. O. Galperin i D. A. Nejgauz)4.

Pojawiały się również tytuły dwujęzyczne. Pierwszym z nich była ukazująca się 
w roku 1892 trzy razy w tygodniu „łódzka Gazeta Ogłoszeń – Lodzinskaja Gazieta 
Objawliennyj”, wydawana przez Niemca Rudolfa Lutra. Upadła jednak po wydaniu 
92 numerów. Redakcja zapowiadała wprawdzie pojawienie się nowego tytułu „Czas 
Wriemja Zeit”, który miał być kontynuacją o profilu politycznym, społecznym i li-
terackim, jednak ostatecznie owe plany wydawnicze nie doszły do skutku z powodu 
bankructwa Lutra5. Kolejną tego typu gazetą był wydawany w latach 1900–1902 dwa 
razy w tygodniu po polsku i rosyjsku „Lodzinskij Listok Objawliennij” („łódzki Li-
stek Ogłoszeniowy”), redagowany przez W. I. Poplauchina. Do innych ciekawych ty-
tułów można zaliczyć efemeryczny nielegalny organ prasowy SDKPiL „Bjullieten” 
(„Biuletyn”), drukowany w nakładzie 6000 egzemplarzy, przeznaczony podobnie 
jak inne rosyjskojęzyczne druki tej partii dla żołnierzy łódzkiego garnizonu (ukaza-
ły się tylko 2 numery, w lipcu i sierpniu 1906 r.)6, czy też wydany w roku 1907 stara-
niem łódzkiego Towarzystwa Miłośników Gry Szachowej „Pierwyj Alma nach Lo- 
dzinskiego Obszcziestwa Ljubitieliej Szachmatnoj Gry” („Pierwszy Almanach 
łódzkiego Towarzystwa Zwolenników Gry Szachowej”)7.

Poza wymienionymi tytułami, na rynku prasowym łodzi egzystowało kilka rosyj-
skojęzycznych dzienników: efemerydy „Lodzinskaja Mysl” („Myśl łódzka”) z roku 
1910 pod redakcją S. M. Nowinskija, „Lodzinskaja Żizn” („Życie łodzi”), pismo re-
dagowane przez S. O. Galperiana i D. Nejgauza w latach 1911–1912. Ponadto w oko-
licach 1914 r. niejaki Bergman otrzymał od władz zgodę na wydawanie dziennika 
„Lodzinskoje Utro” („łódzki Poranek”), nie wiadomo jednak, czy zdążył zrealizować 
swoje przedsięwzięcie8.

Jedynym długowiecznym tytułem był istniejący w latach 1894–1914 dziennik 
„Lodzinskij Listok” („łódzki Listek”), redaktorem którego był zamieszkały w ło-
dzi Niemiec wyznania rzymskokatolickiego Leopold Zoner (1839–1915). Posiadał 
on w łodzi od około 1874 r. litografię, wyposażoną początkowo w dwie, a później 

4 Eadem, Bibliografia prasy łódzkiej, s. 29–30, 75.
5 J. Jaworska, Luter Rudolf, w: Słownik pracowników książki polskiej, red. I. Treichel, Warsza-

wa–łódź 1972, s. 530; W. Kaszubina, Czasopiśmiennictwo łódzkie, s. 216; eadem, Bibliografia prasy 
łódzkiej, s. 127.

6 W. Kaszubina, Bibliografia prasy łódzkiej, s. 28; eadem, Czasopiśmiennictwo łódzkie, s. 229; 
J. Myśliński, Polska prasa socjalistyczna w okresie zaborów, Warszawa 1982, s. 167–168; idem, Prasa 
polskich partii socjalistycznych przed 1918 r. Studium porównawcze systemów prasowych, w: Z dzie‑
jów polskiej prasy robotniczej 1879–1948, red. J. Myśliński, A. Ślisz, Warszawa 1983, s. 34–35. Szerzej 
na temat nielegalnych wydawnictw łódzkiego SDKPiL również w: P. Samuś, Dzieje SDKPiL w Łodzi 
(1893–1918), łódź 1984, s. 96–103.

7 W. Kaszubina, Bibliografia prasy łódzkiej, s. 160.
8 Ibidem, s. 117–118.



29Prasa rosyjskojęzyczna wydawana w łodzi przed I wojną światową 

w trzy maszyny litograficzne. Swoją działalność wydawniczą rozpoczął w 1881 r. 
od drukowania dziennika „Lodzer Tageblatt”, pisma przeznaczonego dla Niem-
ców zamieszkujących łódź. Starania o wydawanie gazety rosyjskojęzycznej podjął 
w 1893 r., otrzymując zezwolenie od Głównego Urzędu do Spraw Prasy w listopa-
dzie br. Pierwszy numer „Lodzinskiego Listka” ujrzał światło dzienne w styczniu 
1894 r., początkowo pojawiając się dwa razy w tygodniu9. W latach 1896–1900 ga-
zeta ukazywała się jako dziennik, jednakże od roku 1901 ponownie była wydawana 
co pół tygodnia. Objętość pojedynczego numeru wynosiła cztery strony. Na łamach 
„Listoka” zamieszczano ogłoszenia łódzkich władz miejskich, a także policmajstra 
Chrzanowskiego. Stałe działy to: „Miestnaja Chronika” („Kronika miejska”), „Ra-
znyje Izwiestija” („Różne wieści”), „Iz russkoj pieczati” („Z prasy rosyjskiej”), czy-
li przegląd prasy rosyjskiej z Królestwa Polskiego oraz Rosji. Od czasu do czasu 
publikowano na jej łamach również felietony. Niemal cała zawartość była jednak 
przedrukowywana z innych gazet, o czym szerzej w dalszej części tekstu. Co cieka-
we, według jednego z raportów cenzora Pietrowa, Leopold Zoner w rzeczywistości 
nie brał wcale udziału w przygotowywaniu kolejnych numerów gazety, powierzając 
to zadanie innym redaktorom10. Pod koniec 1904 r. „Lodzinskij Listok” ponownie 
stał się dziennikiem, ponadto z czasem został wzbogacony o ilustracje oraz kronikę 
sądową. Na jego łamach pojawiła się również poezja.

Pismo od początku posiadało całkiem duży nakład, wynoszący ok. 1500 egzem-
plarzy, który w kolejnych latach ulegał zwiększeniu – aż do 4000 sztuk. W tak długim 
utrzymywaniu się na rynku prasowym powyższego tytułu pomogło przede wszyst-
kim wsparcie głównego policmajstra łodzi Hilarego Chrzanowskiego, który kiero-
wał dystrybucją gazety wśród właścicieli sklepów, domów i restauracji, a także kup-
ców oraz fabrykantów (w wielu przypadkach nie znali oni nawet języka rosyjskiego), 
a także egzekwował należność przy pomocy rewirowych11. Wprawdzie prenumerata 
gazet oraz roznoszenie ich po domach było rozpowszechnioną w łodzi pod koniec 
XIX w. formą zaopatrywania się w prasę12, jednak w przypadku innych ówczesnych 
tytułów prasowych proceder ten nie był wykonywany przez funkcjonariuszy poli-
cji. Ponadto cenzura łódzka najczęściej zabraniała miejscowym gazetom przedruków 
z prasy warszawskiej oraz rosyjskiej13. Główną przyczyną tych wyjątków robionych 

 9 J. Jaworska, Zakłady graficzne Leopolda Zonera w Łodzi (1874–1914), „Biuletyn Poligraficzny” 
1977, nr 3, s. 42–51; eadem, Zoner Leopold, w: Słownik pracowników, s. 1026.

10 14. Charakterystyka druków periodycznych, podlegających nadzorowi Łódzkiej Inspekcji do 
spraw Druku [w 1909 r.], w: Prasa Królestwa Polskiego w opinii władz cenzury rosyjskiej (1901–
1914). Dokumenty, red. J. Kostecki, M. Tobera, Warszawa 2013, s. 76.

11 S. J. Bonarowicz, Historya czterech miesięcy 28/I–28/V 1905. Strejk w Królestwie Polskiem, Kra-
ków 1906, s. 128; W. Górecki, Łódź rosyjska, s. 273; XV‑lecie „Rozwoju”, w: Kalendarz „Rozwoju” 
na 1913 rok, łódź 1912, s. 3–4.

12 Zob.: J. Kostecki, Czytelnictwo czasopism w Królestwie Polskim w drugiej połowie XIX w., 
w: Problemy literatury polskiej okresu pozytywizmu, red. e. Jankowski, J. Kulczycka-Saloni, Wro-
cław–Warszawa–Kraków–Gdańsk–łódź 1983, t. 2, s. 325, 331.

13 M. Tobera, Cenzura czasopism w Królestwie Polskim na przełomie XIX i XX wieku, „Przegląd 
Historyczny” 1989, t. 80, z. 1, s. 54.



30 Adam Radosław Suławka

dla „Listoka” był fakt, że policmajster Chrzanowski otrzymywał do własnej kieszeni 
część zysków z prenumeraty (według Stefana J. Bonarowicza, miała to być kwota 
12 tys. marek)14. Ten opłacalny dla Zonera oraz Chrzanowskiego proceder ograniczy-
ła w znacznym stopniu działalność łódzkiego dziennika o profilu narodowym „Roz-
wój”. W jednym ze swoich numerów poinformował on czytelników, że „Lodzinskij 
Listok” nie jest oficjalnym pismem urzędowym i nie ma przymusu kupowania tej ga-
zety. Wskutek tego liczba prenumeratorów spadła do kilkuset osób15. Ponadto jeden 
ze zwolnionych przez Chrzanowskiego funkcjonariuszy udał się ze skargą na byłego 
przełożonego do generała-gubernatora księcia Oboleńskiego, który ukarał policmaj-
stra naganą. Ta relatywnie niska kara została uzasadniona tym, że nie było żadnych 
dowodów, by Chrzanowski kierował się osobistymi korzyściami16. Należy zwrócić 
uwagę, że w ówczesnej Rosji istniała tendencja do upaństwowienia prasy, a przy-
najmniej do istnienia na rynku jak największej liczby tytułów przychylnych wobec 
władz17, zapewne więc fakt, iż Chrzanowski wspierał lojalną wobec władz gazetę, 
jakim był „Lodzinskij Listok”, wpłynął na tak niską karę dla niego.

Gazeta była dalej prenumerowana głównie przez pracowników administra-
cji miejskiej, a także przez niewielką liczbę Żydów i prawosławnych. Ponadto za 
sprawą cenzora Paskala z czasem otrzymała dotację ze strony Zarządu Miejskie-
go w wysokości 3000 rubli rocznie (według innych danych 2000 rubli rocznie), 
co umożliwiło jej dalsze funkcjonowanie na rynku jako dziennika. Wsparcie ze 
strony miejskiego ratusza było dla Zonera szczególnie ważne również dlatego, że 
od połowy 1905 r. „Lodzinskij Listok” był jego głównym przedsięwzięciem wy-
dawniczym. Wspomniany wcześniej „Lodzer Tage blatt” został bowiem wchłonięty 
przez znacznie popularniejszy wśród łódzkich Niemców „Neue Lodzer Zeitung” 
(wydawany od roku 1902 początkowo pod tytułem „Handels- und Industrieblatt 
Neue Lodzer Zeitung”)18. Zapewne w celu zyskania jeszcze większej przychylno-
ści władz Leo pold Zoner w listopadzie 1904 r. zadeklarował chęć przekazania 5% 
dochodów z prenumeraty „Lodzinskiego Listka” na rzecz rannych i chorych „boha-
terskich obrońców ojczyz ny”, czyli rosyjskich żołnierzy biorących udział w wojnie 
rosyjsko-japońskiej19.

14 S. J. Bonarowicz, Historya czterech miesięcy, s. 128–129. Całkowity dochód z prenumeraty gaze-
ty miał wynosić 40 000 rubli (każdy z prenumeratorów miał płacić 10 rubli rocznie wraz z przesyłką).

15 Zob.: S. J. Bonarowicz, Historya czterech miesięcy, s. 129–130; W. Kaszubina, Czasopiśmien‑
nictwo łódzkie, s. 237; XV‑lecie „Rozwoju”, s. 24. Więcej na temat dziennika „Rozwój” i jego wpływu 
na szerzenie polskiej świadomości narodowej w łodzi w: J. Chańko, Gazeta „Rozwój” (1897–1915). 
Studium źródłoznawcze, łódź 1982.

16 S. J. Bonarowicz, Historya czterech miesięcy, s. 129.
17 H. Bałabuch, Nie tylko cenzura. Prasa prowincjonalna Królestwa Polskiego w rosyjskim syste‑

mie prasowym w latach 1865–1915, Lublin 2001, s. 42.
18 Archiwum Główne Akt Dawnych (dalej: AGAD), Kancelaria Generała-Gubernatora Warszawy 

(dalej: KGGW), sygn. 102797, k. 1–4; S. J. Bonarowicz, Historya czterech miesięcy, s. 136; J. Jawor-
ska, Zakłady graficzne Leopolda Zonera, s. 44; XV‑lecie „Rozwoju”, s. 35.

19 AGAD, KGGW, sygn. 102797, k. 6.



31Prasa rosyjskojęzyczna wydawana w łodzi przed I wojną światową 

Działania cenzury miały istotny wpływ na prasę wydawaną w łodzi (dodajmy, 
że pierwsza gazeta ukazała się tutaj w 1863 r.). To właśnie wskutek jej ingerencji 
upadły trzy znaczące polskojęzyczne dzienniki: „Dziennik łódzki”, „Goniec łódz-
ki” oraz „Kurier łódzki”20. Na terenie Rosji carskiej od roku 1804 obowiązywała 
cenzura prewencyjna, którą szczególnie mocno egzekwowano na terenie Królestwa 
Polskiego (od roku 1869 obowiązywało na jego obszarze rosyjskie prawo praso-
we). Od 1859 r. kwestią kontroli piśmiennictwa na terenie Imperium zajmował się 
Zarząd Główny do Spraw Druku przy Ministerstwie Spraw Wewnętrznych. W la-
tach 1880–1885 za cenzurę w łodzi odpowiadał naczelnik powiatu łódzkiego, który 
zrzekł się tej funkcji na rzecz Warszawskiego Komitetu Cenzury. Ten z kolei zada-
nie bezpośredniego cenzurowania prasy powierzył głównemu policmajstrowi tego 
miasta, mającemu przesyłać mu tylko raporty. Z powodu dynamicznego rozwoju 
miasta pod koniec XIX w., w 1897 r. władze zdecydowały się na utworzenie w ło-
dzi odrębnej placówki cenzorskiej. Pierwszym piastującym to stanowisko był Piotr 
Isajewicz, wcześniej komisarz włościański w tym mieście. Wkrótce jednak okazało 
się, że z powodu „zbytniej rozwiązłości prasy łódzkiej” nie jest w stanie wykonywać 
swoich obowiązków w sposób w pełni satysfakcjonujący jego przełożonych, dlatego 
też w 1899 r. został odwołany ze stanowiska i zastąpiony przez Hieronima Gabłę, 
absolwenta prawa Uniwersytetu Lwowskiego. Po jego śmierci w 1901 r. stanowisko 
to objął Antoni Paskal vel Pascal (pochodzący ze spolonizowanej rodziny francu-
skiej; przeszedł na prawosławie). Jednocześnie cenzurą prasy cały czas zajmował 
się główny policmajster miasta, Hilary Chrzanowski. Do jego zadań należało kon-
trolowanie przede wszystkim wiadomości lokalnych, podczas gdy cenzor ogólny 
aprobował artykuły pozostałej treści21.

Tymczasem wskutek wydarzeń politycznych w roku 1905 władze carskie wpro-
wadziły wolność słowa, wkrótce jednak kontrola została przywrócona, wszakże z tą 
różnicą, że od tej pory miała ona charakter represyjny. W samej łodzi odwołano 
Antoniego Paskala, który został przeniesiony na stanowisko jekaterynosławskiego 
cenzora do spraw wewnętrznych. Tenże Paskal został uznany przez generała-adiu-
tanta Maksimowicza za zbyt miękkiego, odkąd dopuścił do druku w „Lodzinskim 
Listoku” artykuł krytycznie oceniający rządową biurokrację. Przełożeni zarzuca-
li mu ponadto skłonność do nadużywania alkoholu; wpływ na utratę przez niego 
stanowiska miało także pokrewieństwo z jednym z działaczy rewolucyjnych. Na 
jego miejsce 1 stycznia 1906 r. mianowano dotychczasowego nauczyciela historii 
i geografii w gimnazjum w Kaliszu, Wasilija Pietrowa, który stanowisko to objął 
dopiero 12 lutego 1906 r. W dokumentach był określany jako „człowiek ze zdolnoś-

20 Zob.: K. Śmiechowski, Strategie władz carskich wobec łódzkiej prasy codziennej do 1914 roku, 
„Klio. Czasopismo poświęcone dziejom Polski i powszechnym” 2014, t. 28, nr 1, s. 64.

21 H. Bałabuch, Nie tylko cenzura, s. 66; S. J. Bonarowicz, Historya czterech miesięcy, s. 136; 
J. Jaworska, Cenzura carska w Łodzi przed I wojną światową, „Roczniki Biblioteczne” 1973, t. 17, 
z. 1–2, s. 121–135; K. Konarski, Z dziejów cenzury łódzkiej, „Rocznik łódzki” 1933, t. 3, s. 301–310; 
K. Śmiechowski, Strategie władz carskich, s. 74–75; M. Tobera, Cenzura czasopism, s. 42–43.



32 Adam Radosław Suławka

ciami i wykształceniem”. Wśród jego zalet wymieniano dobrą znajomość historii 
i geografii oraz języka polskiego i rosyjskiego22. Z kolei badający tematykę cenzury 
w carskiej łodzi Kamil Śmiechowski zwracał uwagę na „intrygujący typ osobo-
wości” cenzora, przejawiający się w używaniu ostrego słownictwa wobec poszcze-
gólnych tytułów prasowych i zatrudnionych przy ich redagowaniu oraz krytycznej 
ocenie innych przedstawicieli władz państwowych w połączeniu z wysokim mnie-
maniem o własnej osobie23. To właśnie jego roczne raporty, obejmujące lata 1906–
1913 i przesyłane do Zarządu Głównego do Spraw Druku w Sankt Petersburgu, zo-
stały niedawno opublikowane w zbiorze zredagowanym przez Janusza Kosteckiego 
i Marka Toberę24, stanowiąc niezwykle cenne źródło do prezentowanej tematyki.

Ze wspomnianych raportów wynika, że znaczna część wydawanej w tym czasie 
w łodzi prasy w języku rosyjskim była redagowana przez łódzkich Żydów, przy 
czym cenzor ujmował w raportach jedynie narodowość tychże redaktorów, nie po-
dając ich nazwisk (są one znane dzięki cytowanej wcześniej bibliografii autorstwa 
W. Kaszubiny). Nisko oceniał on również jakość czasopism. Tak było np. w przy-
padku tytułu „Bumaga i Galantieriejno-piszczebumażnyje prinadleżnosti” o tematy-
ce technicznej. W raporcie za rok 1907 cenzor zwracał uwagę, że pismo utrzymuje 
się głównie z zamieszczanych na jego łamach reklam, zaś publikowane artykuły 
są nieliczne „i o treści mało poważnej”25. W kolejnym sprawozdaniu za rok 1908 
cenzor informował o „zawieszeniu do lepszych czasów” wydawania tej gazety ze 
względu na niemożność pozyskania szerszego grona czytelników26.

Kolejnym rosyjskojęzycznym tytułem w łodzi, redagowanym przez miejsco-
wych Żydów, była „Lodzinskaja Mysl”. Dziennik ten oficjalnie deklarował się jako 
bezpartyjny, jednak według cenzora Pietrowa miał on charakter filosemicki, ponadto 
jego redakcja składała się wyłącznie z Żydów (nie wymieniał jednak z nazwiska żad-
nego z nich). Według rosyjskiego urzędnika, redakcja tej gazety zamierzała uzyskać 
szerszą popularność poprzez „niestosowne wyskoki przeciwko władzy”. Nałożył na 
nich grzywnę w trybie administracyjnym, która spowodowała kłopoty finansowe 
i w konsekwencji upadek pisma27. Bardzo podobny los spotkał ukazującą się rok póź-
niej gazetę „Lodzinskaja Żizn”. Pietrow ocenił jej redaktorów jako „półpiśmiennych 
Żydów” (ponownie nie wymieniając ich z nazwiska), a sama gazeta, według cenzora, 
miała zdobyć popularność „poddając ośmieszeniu i zjadliwej krytyce wielką część 

22 AGAD, KGGW, sygn. 102797, k. 9, 38, 41, 44; J. Jaworska, Cenzura carska w Łodzi, s. 141–
144; N. G. Patruszewa, Cienzor w gosudarstwiennoj sistiemie doriewolucionnoj Rossii (wtoraja poło‑
wina XIX – naczało XX wieka), Sankt Petersburg 2011, s. 138–139; K. Śmiechowski, Strategie władz 
carskich, s. 75.

23 K. Śmiechowski, Strategie władz carskich, s. 75.
24 Zob.: Wstęp w: Prasa Królestwa Polskiego, s. 7–29.
25 9. Charakterystyka prasy łódzkiej [w 1907 roku], w: Prasa Królestwa Polskiego, s. 56.
26 14. Charakterystyka druków periodycznych, s. 66.
27 17. Charakterystyka [łódzkich, częstochowskich i sosnowieckich] druków periodycznych w 1910 

roku, w: Prasa Królestwa Polskiego, s. 83; 18. Charakterystyka [łódzkich, częstochowskich i sosno‑
wieckich] druków periodycznych w 1910 roku, w: ibidem, s. 87.



33Prasa rosyjskojęzyczna wydawana w łodzi przed I wojną światową 

ważnych zjawisk rosyjskiego życia społecznego i najważniejszych władz”. Podobnie 
jak w przypadku „Mysli”, do upadku tytułu przyczyniła się grzywna w wysokości 
300 rubli, nałożona na wniosek cenzora. Tym razem przyczyną ukarania miał być 
artykuł popierający bojkotowanie przez Polaków rosyjskich szkół państwowych28.

Wspomniani redaktorzy wkrótce potem założyli kolejne czasopismo w języku ro-
syjskim, tygodnik „Gołos Lodzi” o tematyce artystyczno-literackiej (według W. Ka-
szubiny ów periodyk miał być „zapełniony przeważnie beletrysty ką”)29. Jednakże 
już po wydaniu 3. numeru cenzor pozwał ich do sądu za zamieszczenie „pornogra-
ficznego opowiadania”. Ponadto inne publikowane na łamach gazety opowiadania 
miały stać, według Pietrowa, na niskim poziomie („ubogie pod względem treści”) 
i być głównie przedrukowywane z innych czasopism. W rezultacie, po wydaniu kil-
ku numerów owo, zdaniem cenzora, „poronione przedsięwzięcie” musiało zostać 
przerwane30. Należy przy tym zwrócić uwagę, że obowiązujące w carskiej Rosji 
przepisy zobowiązywały cenzorów do szczególnego kontrolowania tekstów pod ką-
tem treści nieobyczajnych i niemoralnych. Dlatego też często wykazywali się pod 
tym względem dużą nadgorliwością, uznając za sprzeczne z moralnością takie zwro-
ty, na które większość osób w ogóle nie zwróciłaby uwagi31. Ponieważ archiwalne 
numery tygodnika nie zachowały się do naszych czasów, nie można stwierdzić, czy 
zakwestionowane przez Pietrowa opowiadanie rzeczywiście zasługiwało na mia-
no „pornograficznego”. Cenzor nie wspomniał natomiast nic w swoich raportach 
o dodatku do tego pisma pod tytułem „Lodzinskij Kommiersant”. Nie wspomina on 
również nic na temat dziennika „Lodzinskoje Utro”, który jego potencjalny redaktor, 
Bergman (sądząc po nazwisku, również narodowości żydowskiej) miał zacząć wy-
dawać około 1914 r. Przyczyną tego jest zapewne fakt, że z powodu wybuchu wojny 
nie zdążył sporządzić kolejnego sprawozdania za rok 1914, choć z drugiej strony 
owa inicjatywa prasowa mogła ostatecznie nie dojść do skutku.

Powyższe raporty zawierają najwięcej informacji na temat najdłużej ukazującego 
się w łodzi rosyjskojęzycznego dziennika, „Lodzinskiego Listoka”, który – jak już 
wspomniano wcześniej – stał się niejako przyczyną powołania na stanowisko łódz-
kiego cenzora Wasilija Pietrowa. W pierwszym raporcie za rok 1906 Pietrow wspo-
mniał o tym tytule w przypisie, zwracając uwagę, że wówczas była to jedyna gazeta 
w łodzi wychodząca w języku rosyjskim, wspierana finansowo przez magistrat mia-
sta. Cenzor nisko ocenił jej jakość, pisząc: „organ ten ani ze względu na treść, ani 
zasięg rozpowszechniania nie może być uważany za przywódcę opinii publicznej”32.  

28 21. Charakterystyka [łódzkich, częstochowskich i sosnowieckich] druków periodycznych 
w 1911 r., w: ibidem, s. 97; 24. Charakterystyka druków periodycznych [w Łodzi] w 1912 r., w: ibidem, 
s. 110–111.

29 W. Kaszubina, Czasopiśmiennictwo łódzkie, s. 237.
30 24. Charakterystyka druków periodycznych [w Łodzi], s. 111.
31 Więcej na ten temat w: B. Mucha, Dzieje cenzury w Rosji, łódź 1994, s. 61–64; M. Tobera, 

Cenzura czasopism, s. 53.
32 7. Charakterystyka łódzkiej prasy społeczno‑politycznej [w 1906 r.], w: Prasa Królestwa Pol‑

skiego, s. 46.



34 Adam Radosław Suławka

Kolejny raport za rok 1907 również nie wystawiał zbyt dobrego świadectwa dzien-
nikowi, podkreślając, że jedynie dofinansowanie ze strony władz miasta pozwala 
mu na egzystencję: „prawie wcale nie mając prenumeratorów, istnieje tylko dzięki 
subsydiom miejskiego magistratu, za co zamieszcza ogłoszenia urzędowe”33. W in- 
nym piśmie ten sam cenzor informował, że jego treść jest przedrukowywana  
z innych gazet rosyjskich, takich jak „Nowoje Wriemja” czy „Warszawskij Dniew-
nik”, z kolei kronikę miejską dziennik miał „pożyczać” od innych łódzkich wydaw-
nictw. Poza tym pismo zamieszczało również krótkie artykuły o treści handlowej 
oraz przemysłowej, jak jednak zauważył Pietrow, one również były przedrukami 
z innych gazet łódzkich. Cenzor zwracał uwagę, że ze względu na niemal całkowity 
brak samodzielnych treści dziennik ten nie posiada żadnej orientacji politycznej. 
Zarazem jednak uznał wydawnictwo za „całkowicie prawomyślne”34.

Wspieranie przez władze miejskie oraz wystawione przez Pietrowa „świadectwo 
moralności” nie oznaczało jednak, że dziennik nie miał żadnych problemów z cen-
zurą. Dla przykładu, kolejny raport za rok 1908 wspomina o pociągnięciu do odpo-
wiedzialności redaktora Leopolda Zonera za opublikowany w czasie wizyty prezy-
denta Francji artykuł „Fallières – możliwości reklamy”, który miał według cenzora 
przedstawiać francuskiego przywódcę „w karykaturalny sposób”35. Należy przy tym 
zwrócić uwagę, że w ówczesnej Rosji ostrej cenzurze poddawane były teksty wyra-
żające się w nieprzychylny sposób nie tylko o carskich organach władzy, lecz także 
o funkcjonariuszach państwowych krajów sprzymierzonych36, nic więc dziwnego, 
że za tego typu tekst ukarano grzywną nawet popierany przez lokalną administrację 
dziennik, jakim był bez wątpienia „Listok”. W roku 1912 na łamach gazety zaczęły 
pojawiać się również felietony, publikowane przez – jak to określił cenzor – „paru in-
teligentniejszych współpracowników” dziennika. W tym czasie nakład „Lodzinskie- 
go Listoka” wzrósł ze 180 do 400 egzemplarzy, co zdaniem Pietrowa było zasługą 
właśnie wspomnianych felietonistów. Sam dziennik wciąż jednak oceniał nisko pi-
sząc, że „pozostał taką samą bezbarwną gazetą, jaką był wcześ niej”37. W roku 1913 
„Lodzinskij Listok” był ponownie jedyną rosyjskojęzyczną gazetą wydawaną w ło-
dzi. W związku z tym w ostatnim raporcie za rok 1913 cenzor Wasilij Pietrow oce-
niał stan rosyjskiej prasy w łodzi jako „bardzo opłakany”38.

Jak już wcześniej wspomniano, znanych jest 13 rosyjskojęzycznych tytułów pra-
sowych ukazujących się w łodzi przed wybuchem I wojny światowej, z czego na lata 
działalności Wasilija Pietrowa jako cenzora miasta łódź przypada wydawanie dzie-

33 9. Charakterystyka prasy łódzkiej [w 1907 r.], w: ibidem, s. 56.
34 17. Charakterystyka [łódzkich, częstochowskich i sosnowieckich] druków, s. 82–83; 21. Charak‑

terystyka [łódzkich, częstochowskich i sosnowieckich] druków, s. 97.
35 10. [Notatki o polskiej i żydowskiej prasie warszawskiej w 1908 r.], w: Prasa Królestwa Polskie‑

go, s. 60–61.
36 M. Tobera, Cenzura czasopism, s. 43.
37 24. Charakterystyka druków periodycznych [w Łodzi], s. 110; 28. Charakterystyka [łódzkich] 

druków periodycznych w 1913 roku, w: Prasa Królestwa Polskiego, s. 123.
38 28. Charakterystyka [łódzkich] druków periodycznych, s. 123.



35Prasa rosyjskojęzyczna wydawana w łodzi przed I wojną światową 

więciu z nich, teoretycznie więc był to okres największego rozkwitu prasy rosyjsko-
języcznej. Analizowane raporty opisują wszakże jedynie pięć takich tytułów. Losy 
prasy wydawanej w łodzi w języku rosyjskim potwierdzają spostrzeżenia Henryka 
Bałabucha, że czasopisma drukowane w tym języku na terenie Królestwa Polskiego 
nie były wcale traktowane przez cenzurę lżej od polskich39. Należy również pamię-
tać, że społeczność rosyjska w łodzi była poddawana ścisłej kontroli, gdyż oczeki-
wano od niej, że będzie pełnić rolę krzewiciela rosyjskości na terenie miasta. Dla-
tego też cenzura szczególnie dokładnie kontrolowała przeznaczone potencjalnie dla 
łódzkich Rosjan tytuły40. Z raportów Pietrowa wyłania się zatem niezbyt pozytywny 
obraz tego typu czasopism, których redaktorzy nie reprezentowali wysokiego po-
ziomu, a treści poszczególnych numerów często przedrukowywano z innych gazet. 
Należy jednak zwrócić uwagę na specyficzny charakter cenzora, mającego skłon-
ność do bardzo surowego oceniania innych przy jednoczesnym wysokim mniemaniu 
o sobie. Na łamach niektórych tytułów pojawiały się próby krytyki władz rosyjskich, 
które kończyły się karami finansowymi, a w konsekwencji zamknięciem pisma. Sam 
Pietrow bardzo krytycznie oceniał poziom umysłowy i umiejętności wydawnicze 
większości redaktorów wspomnianych gazet, nie wymieniając ich w swoich rapor-
tach nawet z nazwiska, ograniczając się jedynie do podania ich narodowości (czyli 
żydowskiej), co może wskazywać na istniejące u niego uprzedzenia co do osób na-
rodowości żydowskiej. Jedyna, ukazująca się przez dłuższy czas rosyjskojęzyczna 
gazeta „Lodzinskij Listok”, swój długi żywot zawdzięczała wyłącznie wsparciu ze 
strony władz, w zamian odwdzięczała się wobec nich całkowitą lojalnością. Nie 
jest wykluczone, że prawdziwą przyczyną represji wymierzonych w inne wychodzą-
ce w tym czasie rosyjskojęzyczne tytuły w łodzi była chęć usunięcia potencjalnej 
konkurencji.

Cenzura rosyjska w pełni kontrolowała sytuację na tym odcinku, aczkolwiek nie 
wymagało to z jej strony nadmiernego wysiłku. Zwraca uwagę fakt, że wspomniane 
tytuły nie były redagowane przez etnicznych Rosjan, lecz przez Żydów oraz Niemca. 
Najwięcej miejsca zajmuje charakterystyka najdłużej ukazującej się wówczas rosyj-
skojęzycznej gazety w łodzi, czyli „Lodzinskiego Listoka”. Pismo to było zależne 
finansowo od władz miejskich, a jego redaktor całkowicie lojalny wobec nich, mimo 
to cenzor Wasilij Pietrow nisko oceniał poziom dziennika. Leopold Zoner, redaktor 
tejże gazety, tylko raz w czasie urzędowania Pietrowa wszedł w konflikt z władzami 
(zresztą z powodu artykułu krytykującego nie władze rosyjskie, lecz przebywające-
go wówczas z gościnną wizytą prezydenta Francji), za co został ukarany grzywną. 
Ze względu na swój niski poziom, brak oryginalnych treści oraz przejawy „niepra-
womyślności” wydawnictwa rosyjskojęzyczne nie były w stanie zdobyć większego 
grona czytelników wśród łódzkich Rosjan, wówczas głównie urzędników, żołnierzy 
oraz inteligentów. Z kolei ludność polska, żydowska oraz niemiecka posiadała stoją-

39 H. Bałabuch, Nie tylko cenzura, s. 136–137.
40 K. Badziak, K. Chylak, M. łapa, Łódź wielowyznaniowa. Dzieje wspólnot religijnych do 1914 

roku, łódź 2014, s. 293.



36 Adam Radosław Suławka

ce na znacznie wyższym poziomie liczne tytuły prasowe drukowane w swoim języ-
ku, i nie była zainteresowana prasą rosyjskojęzyczną. Według Janusza Kosteckiego, 
prasa obcojęzyczna w Królestwie Polskim to posiadające „wąski adres czytelniczy 
wydawnictwa urzędowe, lokalne”, które nie budziły zainteresowania polskich czy-
telników, nawet jeżeli znali język obcy. Nie byli nimi również zainteresowani przed-
stawiciele mniejszości narodowych, którzy czytali prasę polską oraz obcojęzyczną 
importowaną legalnie41. Wszakże spory wpływ na ten stan rzeczy miała również 
cenzura rosyjska, która wspierała pisma o treści odtwórczej i pozbawionej oryginal-
ności, takie jak „Lodzinskij Listok”, nie dopuszczając zarazem do rozwoju tytułów, 
które być może z czasem przedstawiłyby czytelnikom bardziej wartościową ofer-
tę. To właśnie na skutek działalności rosyjskiej cenzury w mieście czterech kultur, 
jakim była ówczesna łódź, kultura rosyjska na polu prasowym poniosła dotkliwą 
porażkę.

bibliografia

Źródła
Archiwum Główne Akt Dawnych, Kancelaria Generała-Gubernatora Warszawy, sygn. 

102797.
„Lodzinskij Listok”, łódź 1894–1914.
Prasa Królestwa Polskiego w opinii władz cenzury rosyjskiej (1901–1914). Dokumenty, 

red. J. Kostecki, M. Tobera, Warszawa 2013.

Literatura przedmiotu
XV‑lecie „Rozwoju”, w: Kalendarz „Rozwoju” na rok 1913, łódź 1912.
Badziak K., Chylak K., łapa M., Łódź wielowyznaniowa. Dzieje wspólnot religijnych do 

1914 roku, łódź 2014.
Bałabuch H., Nie tylko cenzura. Prasa prowincjonalna Królestwa Polskiego w rosyjskim sys‑

temie prasowym w latach 1865–1915, Lublin 2001.
Bonarowicz S. J., Historya czterech miesięcy 28/I–28/V 1905. Strejk w Królestwie Polskiem, 

Kraków 1906.
Chańko J., Gazeta „Rozwój” (1897–1915). Studium źródłoznawcze, łódź 1982.
Górecki W., Łódź rosyjska, w: Polacy i Rosjanie. 100 kluczowych pojęć, red. A. Magdziak-Mi-

szewska, M. Zuchniak, P. Kowal, Warszawa 2002.
Jaworska J., Cenzura carska w Łodzi przed I wojną światową, „Roczniki Biblioteczne” 1973, 

t. 17, z. 1–2.
Jaworska J., Zakłady graficzne Leopolda Zonera w Łodzi (1874–1914), „Biuletyn Poligra-

ficzny” 1977, nr 3.
Kaszubina W., Bibliografia prasy łódzkiej 1863–1944, Warszawa 1967.
Kaszubina W., Czasopiśmiennictwo łódzkie w latach 1863–1914. Próba zarysu, „Rocznik 

Biblioteki Narodowej” 1970, t. 6.

41 J. Kostecki, Czytelnictwo czasopism, s. 275–276.



37Prasa rosyjskojęzyczna wydawana w łodzi przed I wojną światową 

Konarski K., Z dziejów cenzury łódzkiej, „Rocznik łódzki” 1933, t. 3.
Kostecki J., Czytelnictwo czasopism w Królestwie Polskim w drugiej połowie XX w., w: Pro‑

blemy literatury polskiej okresu pozytywizmu, red. e. Jankowski, J. Kulczycka-Saloni, 
Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk–łódź 1983, t. 2.

Mucha B., Dzieje cenzury w Rosji, łódź 1994.
Myśliński J., Polska prasa socjalistyczna w okresie zaborów, Warszawa 1982.
Myśliński J., Prasa polskich partii socjalistycznych przed 1918 r. Studium porównawcze  

systemów prasowych, w: Z dziejów polskiej prasy robotniczej 1879–1948, red. J. Myśliń-
ski, A. Ślisz, Warszawa 1983.

Patruszewa N. G., Cienzor w gosudarstwiennoj sistiemie doriewoliucionnoj Rossii (wtoraja 
połowina XIX – naczało XX wieka), Sankt Petersburg 2011.

Samuś P., Dzieje SDKPiL w Łodzi (1893–1918), łódź 1984.
Słownik pracowników książki polskiej, red. I. Treichel, Warszawa–łódź 1972.
Śmiechowski K., Strategie władz carskich wobec łódzkiej prasy codziennej do 1914 roku, 

„Klio. Czasopismo poświęcone dziejom Polski i powszechnym” 2014, t. 28, nr 1.
Tobera M., Cenzura czasopism w Królestwie Polskim na przełomie XIX i XX wieku, „Prze-

gląd Historyczny” 1989, t. 80, z. 1.

Streszczenie

Niniejszy artykuł charakteryzuje rynek czasopism wydawanych w języku rosyjskim w łodzi przed 
I wojną światową na podstawie raportów łódzkiego cenzora Wasilija Pietrowa, który pełnił swą funkcję 
w latach 1906–1914. Pod władzą rosyjską w łodzi ukazywało się 13 czasopism tego typu, z czego na 
lata działalności Pietrowa jako cenzora przypada dziewięć (chociaż na łamach swoich raportów wspo-
mniał jedynie o pięciu spośród nich). W sprawozdaniach wyrażał się wyjątkowo krytycznie zarówno 
na temat poziomu tejże prasy, jak i umiejętności odpowiedzialnych za nią redaktorów. Przyczynił się do 
upadku części tytułów poprzez karanie grzywną za publikację artykułów, które jego zdaniem godziły 
w dobro władzy bądź zawierały treści nieobyczajne. Najwięcej miejsca poświęcono najdłużej wycho-
dzącemu dziennikowi „Lodzinskij Listok” (redagowany przez Niemca Leopolda Zonera). To właśnie 
z powodu rzekomo zbytniej pobłażliwości wobec powyższej gazety poprzednik Pietrowa został odwo-
łany ze stanowiska. Tytuł ten jednakże był całkowicie zależny finansowo od władz miejskich (tylko 
dzięki ich wsparciu zdołał się tak długo utrzymać na rynku) i w związku z tym był całkowicie lojalny 
wobec władz. W czasie swojego urzędowania cenzor Pietrow tylko raz nałożył na niego karę finanso-
wą. Pomimo lojalności gazety wobec władz nisko oceniał jej poziom, czemu dawał wyraz w swych 
doniesieniach. Ze wspomnianych źródeł wyłania się zatem wyjątkowo pesymistyczny obraz poziomu 
prasy rosyjskojęzycznej wydawanej w łodzi przed rokiem 1914.

the ruSSian-Speaking preSS publiShed in łódź before  
world war i in the opinion of cenSor VaSily petroV

Summary

This article describes the market of the Russian-speaking press published in łódź before World 
War I in the opinion of the łódź censor Vasily Petrov, who performed this function in the years 1906–
1914. Among the thirteen periodicals that came out in łódź during Russian rule (and nine at the time 
of Vasily Petrov’s work) only five have been mentioned and written about. He had critical opinions 



38 Adam Radosław Suławka

about the quality of the periodicals as well as the abilities of their editors in his reports. He was respon-
sible for the bankruptcy of some of the periodicals, which in his opinion undermined state interests or 
contained immoral contents. Much attention, in his reports, was focused on the longest functioning 
russian-speaking newspaper in łódź, the daily, “Lodzinskiy Listok” (edited by the German Leopold 
Zoner). It is actually due to an alleged indulgence to this newspaper that resulted in Petrov’s predeces-
sor losing his job. This daily was, however, totally dependent financially on the city authorities (only 
thanks to their support did it survive on the market for such a long time) and as a consequence of this, 
it was totally loyal to the authorities. Despite the newspaper’s loyalty to the authorities Vasily Petrov 
lowly assessed its level, which he clearly indicated in his reports. From the given sources, a pesimistic 
view of the level of russian-speaking press published in łódź before 1914 is portrayed.


