Kieleckie Studia Bibliologiczne T. 4/1998

Tomasz Mielczarek

Polska prasa informacyjno-polityczna
w latach 1989-1996

1. Uwagi wstepne

W Trzeciej Rzeczypospolitej przecietnie kazdego roku ukazuje sie od 3 do
4 tys. tytulow prasowych. Systematyzacja tego dorobku jest nadzwyczaj trudna,
a dokladny opis loséw wszystkich najwigkszych tytuléw prasowych niemal
niemozliwy. Obecny stan badan umozliwia Jedynie zaprezentowanie dominuja-
ych obecnie typologicznych grup prasy, a w ich ramach tytuléw odnotowuja-
eych najwyzsze naklady. Taki tez cel stawiam sobie W niniejszym artykule po-
Swieconym prasie informacyjno-polityczne;.

- Przez prase informacyjno-polityczna rozumieé bedziemy wszystkie pisma
0golnoinformacyjne oraz polityczne, pamigtajac przy tym, ze wydawnictwa
)g0Inoinformacyjne, mimo iz nie deklaruja bezposrednio swych sympatii poli-
byeznych, odziatuja w sposéb zblizony do wydawnictw partyjnych lub zwiaza-
ych jawnie z partiami politycznymi!. Warto tez zauwazyc, ze ,,...pojgcie prasy
fiformacyjnej w praktyce prasowo-wydawniczej w wigkszym stopniu odnosi
1§ do cech idealnych (postulowanych) gazet niz rzeczywiscie spelianych.
Jazeta obok funkcji informacyjnych spelnia takze inne funkcje (np. ksztatto-
¥anie postaw). Funkcje agitacyjne i propagandowe prasa informacyjna pelni

7P

~4€) przez celowa selekcje i odpowiednie eksponowanie wiadomosci niz
Omentowanie wydarzei™.

przypadku prasy informacyjno-politycznej stosuje si¢ zazwyczaj kryteria
“tekeyine opierajace sie na edytorskich, finansowych i politycznych zwiazkach
“°80 wydawnictwa z konkretna partia polityczna. Zabieg ten jest szczegdlnie

Poglad ten wyrazit m.in. A. Paczkowski w swej pracy: Prasa polska 1918-1939, Warszawa
% 8, 29,

A A E”"yﬂﬂpﬁ"ﬁﬂ wiedzy o prasie, pod red. J. Maslanki, Wroclaw-Warszawa-Krakow-Gdansk
0, 5. 172




170 Tomasz Mielczarek

zasadny w odniesieniu do zamknigtych juz okresow historycznych, kiedy to
mozna positkowaé si¢ materiatami archiwalnymi. Jesli chodzi o pras¢ nam
wspélczesna nie dysponujemy jednak takimi zrédiami, a ponadto prasa ta, poza
nielicznymi wyjatkami, bardzo staranie zaciera wszelkie $lady swych politycz-
nych filiacji. Klasyfikacja polskiej prasy informacyjno-politycznej wydawane;
po 1989 roku pod wzgledem zwiazkow z podmiotami polityki wydaje sig¢ nie-
zbedna, ale w tym momencie przedwczesna, a ponadto wymagalaby dogigbne;
analizy tre$ciowej zawartosci kilkuset pism, co z kolei pociaga za soba ko-
nieczno$é dalszych szczegétowych badan. Dlatego tez w tym konkretnym wy-
padku postuze si¢ nieformalnymi kryteriami, ktore zaprezentuja kierunek ewo-
lucji, a jednoczesnie pozwola na unikniecie dyskusyjnej jeszcze dzisiaj klasyfi-
kacji politycznej.

Kolejnym nadzwyczaj zlozonym problemem okazuje si¢ statystyczna cha-
rakterystyka interesujacej nas grupy prasy. Zadanie to jest niemal niewykonal-
ne. Wynika to glownie z faktu rozwiazania koncernu Robotnicza Spétdzielnia
Wydawnicza ,,Ruch”, a co za tym idzie zlikwidowania podstawowego wydaw-
cy i kolportera prasy polskiej. Istotnym przeobrazeniom ulegly tez inne instytu-
cje wydajace prasg, a ponadto powstato kilkaset nowych firm, ktore nie zawsze
zainteresowane sa precyzyjnym rejestrowaniem swej dziatalnosci. Wykorzy-
stywanie jedynie danych opracowywanych przez Biblioteke Narodowa czy ez
Biblioteke Uniwersytetu Jagiellonskiego takze nie daje precyzyjnych odpowie-
dzi na interesujace nas pytania, albowiem do placéwek tych, mimo stosownych
uregulowan prawnych, nie trafiaja wszystkie pisma wydawane w Polsce.

Mimo tych réznorodnych utrudnien mozna stwierdzié, ze w interesujacym
nas okresie pras¢ polska charakteryzowata ogromna dynamika przeksztatcen
ilosciowych. U schylku lat osiemdziesiatych ogélna aktywno$¢ edytorska nie-
znacznie wzrosta (wydawano wowczas 3,1 tys. tytutéw prasowych), by ulec
powaznemu zatamaniu w 1989 roku. Natomiast w latach 19901991 odnoto-
wano znaczne ozywienie dziatalnosci wydawniczej. W owym czasie powolano
az 1026 nowych pism, z czego 636 w 1990 roku, a 490 w 1991 roku®. Z danych
statystyczaych, jakimi dysponujemy?, wynika, ze takze w kolejnych Jatach
ogolna liczba pism wydawanych w Polsce stopniowo rosta. W 1993 roku zare-
jestrowano 3,3 tys. pism, w 1994 — 3,1 tys., W 1995 roku ok. 3,4 tys.. ale
w 1996 byto ich tylko ok. 3 tys. Mozna przy tym przypuszczaé, ze ogolna liczbd

3 §. Dziki, Zmiany oferty prasowo-wydawniczej (1990-1991), _Zeszyty Prasoznawcze” 199}
nr 3—4. ‘.

4 Por. m.in. Ruch wydawniczy w liczbach za lata 1989-1995 oraz Katalog prasy P”f-“h"';
7a lata 1991/1992, 1993, 1994, pod red. S. Dzikiego, Krakéw OBP UJ 1992-1994; Kaitalog
mediow polskich za lata 1995-1996, pod red. S. Dzikicgo, Krakow OBRP UJ 1995-1996.



Polska prasa infnrmacyjnn—-pulityczna 17T

yism byla wyzsza, ale nie udato si¢ tego zarejestrowacé.
" Analiza katalogéw prasowych pozwala stwierdzi¢, ze ok. 20% ogdlu tytuléw
piescito si¢ w grupie prasy informacyjno-polityczne;. Wigkszos¢ tej prasy sta-
niskonakfadowe biuletyny organizacyjne oraz czasopisma adresowane
jo niewielkich kregow czytelniczych — gléwnie czionkéw konkretnych partii
solitycznych. Pod wzgledem spolecznego oddziatywania najwieksze znaczenie
mialy natomiast ogélnoinformacyjne dzienniki dlatego tez poswigcimy im naj-
iecej miejsca. ‘
‘Wielka niewiadoma pozostaja naklady prasy polskiej w latach dziewieédzie-
atych. W miare precyzyinie mozna okre<lic je jedynie dla dziennikow i tygo-
nikéw. Nalezy jednak pamietaé, ze w wigkszosci wypadkéw dane, jakimi tu
gdziemy operowac powstaly dzigki deklaracjom wydawcow, a prezentowane
przez nich informacie nie zostaly zweryfikowane. Do powstatego w koficu 1993
ku Zwiazku Kontroli Dystrybucji Prasy w 1996 roku nalezalo zaledwie
.90 cztonkéw. Zwiazek kontrolowat ok 110 tytutéw.
Ogolna liczba dziennikéw wydawanych w Polsce po 1989 roku zwigkszyta
. Jesli w 1980 roku wydawano ich 56, to po likwidacji koncernu RSW i cen-
y mogly ukazywac si¢ 83 tytuly. Jednakze powaznemu powigkszeniu liczby
Méw towarzyszylo znaczne zmniejszenie ich nakladéw. Co prawda w latach
21=1993 mozna bylo zaobserwowacé tendencj¢ powolnego odbudowywania
Melkosci naklad6w, ale w kolejnych trzech latach ulegfa ona zatamaniu. Zja-
KO to wigzalo sie ze zmianami wiasnosciowymi poszczegélnych tytuléw.
Wi — zagraniczni wydawcy organizowali réznorodne akcje promocyjne
krétkich okresach udawato si¢ im powigksza¢ naklady. Jednakze w odnie-
it do calego okresu widzimy zapoczatkowang juz po wprowadzeniu stanu
*inego trwala tendencj¢ obnizania sie nakladéw prasy codziennej. Dane na
femat prezentujemy w ponizszej tabeli.

B8 1. Gazety wydawane w Polsce w latach 19801996

g




172 Tomasz Mielczarek

Przeksztalceniom ulegla tez przestrzenna struktura wydawania dziennikow,
W latach 1993-1996 ustabilizowala sie liczba dziennikow ogélnopolskich
W 1993 roku bylo ich 22, a w 1996 roku — 21. Zmalala natomiast liczba dzien-
nikéw o zasiegu regionalnym. W 1993 roku bylo ich 59, a w 1996 roku — 48.

2. Moda na bezpartyjnos¢

Prasa informacyjno-polityczna ma w polskim systemie medialnym szczegol-
ne znaczenie. W XX wieku zakres oddzialywania tej prasy byl wyjatkowo du-
7y, a zjawisko to nasilito si¢ zwlaszcza w latach Polskiej Rzeczypospolitej Lu-
dowej. Ideologizacja i upolitycznienie dotyczylo nie tylko prasy informacyjne;,
ale dotknelo tez czasopism specjalistycznych lub adresowanych do wybranego
i, jakby moglo si¢ wydawa¢, apolitycznego audytorium. Tresci propagandowe
odnajdziemy bowiem m.in. w prasie hobbystycznej, sportowej itp.

Warto przypomnieé, ze wsréd prasy informacyjnej i politycznej prasa wy-
dawana przez RSW, cho¢ nie zbyt liczna, dominowala pod wzgledem nakfadow
i zakresu oddziatywania na opini¢ publiczna. W grupie tej szczegolnie wazng
role odgrywata prasa Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej, petniaca funk-
cje prasowych organdw tej partii. Prasa RSW, w tym partyjna, nie bez racji
postrzegana byla przez audytorium czytelnicze jako narzg¢dzie sprawowania
wladzy. Dlatego tez cho¢ w miar¢ popularna, byla czytana krytycznie, a jej
naklady po wprowadzeniu stanu wojennego, nie tylko ze wzgledow ekono-
micznych, systematycznie malafy.

Obserwujac przeksztalcenia polskiego rynku prasowego, mozna dojs¢ do
przekonania, ze wiosna 1989 roku polskie spoteczenstwo oczekiwalo na wy-
dawnictwa niezalezne i krytykujace dwczesny ustrdj spoteczno-polityczny. Na
takie zapotrzebowanie odpowiedziala prasa ,,Solidarnosci”. Wiosng 1989 roku
wyszlo z konspiracji okolo 1 tys. pism® tego obozu, a ponadto rozpoczgto W2
dawanie roznego rodzaju biuletynéw organizacyjnych Komitetow Obywatel-
skich przy Lechu Walgsie. Zadaniem tych biuletynow byto prowadzenie agitd”
cji wyborczej. Prasa ta, cho¢ miata znaczny wplyw na funkcjonowanie pis™
RSW, nie odniosta jednakze sukcesu. Wobec daleko idacej transformacji pism
postpezetpeerowskich oraz ,czytelnikowskich”, prasa solidarnosciowa” n¢
miala juz racji bytu. Czytelnicy odnajdywali podobne tresci w pismach wydd”

5 E. Ciborska, Pieciolecie transformacji prasy posipezetpeerowskiej (1989-1994), w Mate
rialy pomocnicze do najnowszej historii dziennikarstwa pod red. A. Slomkowskiej (dalej: Male”
rialy), Warszawa 1995, 1. 25, s. 191.



Polska prasa informacyjno-polityczna 173

wanych w profesjonalny sposéb, a ponadto znanych im od lat i dobrze zakorze-
pionych na rynku prasowym. Prasa pozostajaca jeszcze w gestii RSW staranie
zacierala swe uprzednie kontakty z PZPR i innymi partiami politycznymi funk-
'nnujqcym w latach PRL. Jeszcze przed rozwiazaniem PZPR usuwano z winiet
haslo ,,Proletariusze wszystkich krajow aczcie sie”, zmieniano tytuly poszcze-
golnych dziennikéw i czasopism. Nie bez znaczenia byt tez fakt, iz sondaze
opinii publicznej wykazywaly spoleczny ,przesyt” polityka. Po 1989 roku
1 teresowania czytelnicze czgiciej lokowano w tzw. »prasie teczowej”
(kobiecej, bulwarowej), co znacznie ostabito pozycj¢ pism informacyjno-poli-
;’ ICZ) ych.

- Prasa ,solidarnosciowa”, nie posiadajaca zbyt duzych $rodkéw finanso-
wych, odpowiedniego zaplecza technicznego, a niekiedy i doswiadczonych
kadr menedzerskich, rozwijata sie powoli. Dlatego tez Komisja Likwidacyjna
W podjefa intensywne starania zmierzajace do ideowe;j demonopolizacji
rynku prasowego. Z jednej strony dazyla do przekazania poszczeg6lnych tytu-

16w prasowych partiom i organizacjom politycznym, ktére zrodzity si¢ z obozu
wSolidarnosci”, z drugiej zag — do zawegzenia zakresu wplywow PZPR. Najbar-
dziej spektakularnym przejawem tych zmian byly losy ,, Trybuny Ludu”. Ostatni
umer (23/14090) tego dziennika ukazal si¢ w sobote 27 stycznia 1990 roku.
Od 29 stycznia dawny zespol redakeyjny wraz ze swym redaktorem naczelnym
Majka rozpoczal wydawanie »Irybuny Kongresowe;j”. ,, Trybuna Kon-
gresowa” wychodzita do 12 lutego 1990 roku, a nastgpnego dnia $wiatto dzien-
‘ € ujrzata ,, Trybuna”. W materiale redakcyjnym tak oto sprecyzowano jej
| ddania:

- Zaczynamy wydawaé nowg gazetg. Nowa, bo jestesmy pismem Socjaldemokracji

Rzeczypospolitej Polskiej. Czy bedzie to inna partia i lepsza gazeta, pokaze czas.
~ Miata by¢ ,,Wolna Trybuna”, ale stangto na ,, Trybunie”. Obiecujemy, ze bedzie wol-
- ha[..] Nie bedzie jadu, szczucia, ulubionego paliwa dla nienawisci i zgorzknienia
tych, ktorzy wezoraj jeszcze mieli wszystko i wszystko mogli [...] Zaczynamy two-
- rzyé nowg gazete nowoczesnej lewicy, wierzac, ze jest miejsce w Polsce dla wszyst-
kich orientacji politycznych, skoro jeste$my wreszcie we wlasnym domu®,

»Trybuna” rozpoczeta swa dziatalnosé jako gazeta codzienna SARP, a zatem

450wy organ tej partii. W stopce zapisano 15 pazdziernika 1991 roku, iz jest

) Bazela socjaldemokratyczna, co mialo sugerowac poszerzenie politycznych

Mstaw pisma. Jednak o faktycznym statusie dziennika nie przesadzaly jego

“Klaracje, ale organizacyjne i personalne zwiazki istniejace pomigdzy
bung” i SARP.

i‘M. Siwiec, Zaczynamy, , Trybuna™ 1990, nr | z 12.02.



174 Tomasz Mielczarek

Poczatkowo wydawca ,, Trybuny” byla RSW, od 31 marca do 30 kwietnia
1990 roku wydawnictwo ,,Edytor”, w maju i czerwcu koszty wydawania pismgy
ponosita SARP, a od 1 lipca 1990 roku — spotka ,Befra™ przeksztalcona nastep.
nie w spotke ,,Ad Novum”. Niezaleznie od tych formalnych przeksztalcep
pismo nadal pozostawalo w politycznej gestii SARP, a partia ta subsydiowala
dziennik w jego trudnych ekonomicznych i organizacyjnych poczatkach.

Dziennik socjaldemokratéw odziedziczyt po ,,Trybunie Ludu” system tele-
transmisji, sie¢ migdzynarodowych korespondentow oraz siedzib¢ redakcii
mieszaca si¢ przy pl. Starynkiewicza. Normalna dziatalno$¢ rynkowa dowiodla
jednak, ze u progu lat dziewieédziesiatych w Polsce zmalalo zainteresowanie
lewicowym pismem $ci$le zwigzanym ze swym politycznym dysponentem,
,, Itybuna” szybko tracita wszelkie atuty swej poprzedniczki. Zewngtrznym tego
wyrazem byto ograniczenie objetosci ,, Trybuny” do zaledwie czterech, niewy-
raznie zadrukowanych, kolumn. Spétka ,,Ad Novum” miata ogromne klopoty
z rozliczeniem si¢ z Komisja Likwidacyjng RSW. ,,Trybung” sprzedano w pa-
kiecie wraz z ,,Glosem Zyrardowa” oraz ,,Chlopska Droga” za 125 tys. z}. Nie-
wywigzywanie si¢ spotki z warunkow umowy doprowadzito w lipcu 1991 roku
do decyzji Komisji Likwidacyjnej, na mocy ktérej ,,Glos Zyrardowa” mial
przejs¢ na wlasno$¢ wojewody skierniewickiego, a pozostale dwa pisma na
wlasnos¢ skarbu panstwa. Wedlug opinii pracownikéw , Trybuny”, ktorym
grozono znacjonalizowaniem gazety, wszelkie te perturbacje mialy przede
wszystkim charakter polityczny, a Komisja Likwidacyjna zmierzata do wyel-
minowania z rynku prasowego pism reprezentujacych lewicowe poglady poli-
tyczne’. Te emocjonalne wypowiedzi, cho¢ zapewne mialy swe podstawy, nie
uwzglednialy jednak faktu, iz gléwnym celem Komisji Likwidacyjnej bylo
tworzenie zrdznicowanej ideowo oferty prasowej, a nie sekowanie jedne)
z wielu wystepujacych w demokratycznym spoteczenstwie opcji politycznych.

Pierwszym redaktorem naczelnym ,, Trybuny” zostal byly szef ,ITD”, rzecz-
nik prasowy kongresu zatozycielskiego SARP, Marek Siwiec. Wraz z nim przy-
szli do pisma inni trzydziestolatkowie, przede wszystkim uprzedni pracowniﬂ}*"
pism miodziezowych: Stanistaw Cwik, J6zef Szewczyk, Zbystaw Rykowskl,
Piotr Gadzinowski (nast. z-ca red. nacz. ,,Nie”), Krzysztof Pilawski, Ryszafd
Wojciechowski, Iwona Konarska i Dariusz Szymczycha. Ten ostatni, gdY
M. Siwiec wszedt w sklad Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, objal obo-
wiazki redaktora naczelnego. Trwata jednoczeénie wymiana kadr dziennikar
skich. Sprowadzala si¢ ona gléwnie do zwolnien, pismo bowiem nie byto
w stanie utrzymaé uprzedniego, bardzo licznego zespolu. Najnizszy pozio™

T M. Kowalski, , Trybuna” (1990-1992),w: Materialy, t. 22, s. 231,



Polska prasa infurmacyjnn-polit}'czna 175

satrudnienia odnotowano w 1991 roku kiedy w , Trybunie” etatowo pracowalo
zaledwie 50 0sGb.
W poréwnaniu z ponadpétmilionowym nakfadem, jaki »1rybuna Ludu”
psiagneta w 1988 roku, ., Trybuna” miala niewielka grupe czytelnikow. W la-
gach 19901992 jej nakiady nieznacznie przekraczaly 100 tys. egz., ale liczba
gWrotow wynosita ponad 50%. W latach 1993—1996 redakcja deklarowata na-
flad od 100 do 120 tys. ©gz. w wydaniach codziennych i ponad 200 tys. w Wy-
janiach magazynowych. Liczba zwrotéw w owym okresie nie ulegta istotnym
mianom?,
~ Nawet bardzo pobiezny przeglad zawartosci » LTybuny” wskazuje, ze dzien-
pik ten staral sie dystansowaé od swego politycznego dysponenta. Nie ukrywa-
ae swych politycznych sympatii unikat jednakze drukowania partyjnych do-
fumentow, artykutow »hagiograficznych” itp. Gazeta socjaldemokratéw, z lep-
szym lub gorszym skutkiem, spelniala funkcje informacyjne. Waznym jej
glementem byly materiaty publicystyczne (rubryki: Sto stéw, Notowania T, rybu-
‘--Pytam'a do ministra) oraz rozbudowany dziat lacznosci z czytelnikami
(Wolna Trybuna, Zycie na gorqco). Swoistym novum — nie tylko w prasie lewi-
towej — byta ,,powiesé polityczna® (Przerwana dekada), w ktérej komentowa-
10 najwazniejsze wydarzenia polityczne w kraju i na $wiecie oraz procesy
poteczne zachodzace w Polsce.
- Dziatalno$¢ Komisji Likwidacyjnej RSW pozbawila SdRP pism regional-
yeh i lokalnych. Ich miejsce zajely réznego rodzaju biuletyny organizacyjne —
Miesigczniki lub pisma wydawane nieregularnie i spetniajace funkcje organiza-
Yine oraz propagandowe. Z informacji uzyskanych w SARP wynikato, ze
‘ Wletyny te wydawano praktycznie we wszystkich miastach wojewédzkich.
atalogi prasy odnotowaly natomiast zaledwie kilka z nich. Byly to m.in.:
Mletyn Informacyjny SdRP” wydawany w Dabrowie Goérniczej, ,,Glos Lewi-
Y™ W Czestochowie, zielonogérski ,,Glos Socjaldemokracji” czy tez olsztyn-
i€ ,,Nasze Sprawy”.
‘Rdwnie nieliczna byla prasa innych ugrupowan lewicowych. Wiadomo,
““Wlasne pisma miata Polska Partia Socjalistyczna (,,Robotnik”, .Lewa No-
S), komunigci (,,Brzask™), syndykalisci i trockici.
..V Brupie pism reprezentujacych opcje lewicowa lokujemy tez tygodnik
"NIe”. Niezaleznie od etykiet, jakie przypina sie , Nie” i jego redaktorowi na-
& B€mu, pismo to, z racji nakladu oraz poruszanej tematyki, pelni wazne
“fikcje informacyjne i polityczne. Pomyst powolania satyrycznego tygodnika

:-.1; ﬁgm Katalogi prasy poiskiej oraz Ile i komu zwraca , Ruch” wZycie Warszawy™ 1994,




176 Tomasz Mielczarek

politycznego zrodzit sig jesienia 1990 roku. Pismo tworzyli dziennikarze, kto.
rzy po 1989 roku przyjeli jednoznaczng postawe polityczna i w nowym piSmig
szukali szansy na sukces zawodowy i ekonomiczny: Jerzy Urban, Marek Baran.
ski, Ewa Adamczewska, Zbystaw Rykowski, Stanistaw Pelczar, Henryk
Schultz, Przemystaw Cwikliniski, Dariusz Cychol, Dorota Lipinska 1 Grzegorz
Dymarski. P. Gadzinowski, wspominajac poczatki tygodnika, napisat: jak be-
dzie wygladal nowy tygodnik, nikt chyba, nawet J. Urban, nie mial sprecyzo-
wanego pojecia’. Ostatecznie przyjgto koncepcje, ze ,,Nie” bgdzie wzorowane
na francuskim ,La Canard Enchainer”. Przyznawano sig tez do inspiracji ply-
nacych z innego francuskiego pisma satyrycznego ,,Harakir1”.

Tygodnik ,,Nie” powstat jako zaprzeczenie nowej polskiej rzeczywistosci.
Krytykowal nowe wiadze, od pierwszych swych dni atakowal Lecha Walese,
Kosciot katolicki, ksiezy. Ukazywal réznego rodzaju malwersacje i naduzycia
towarzyszace procesowi transformacji, odwotywat si¢ do spolecznej frustracji
i obaw przed nieznanym oraz szerzyt antyklerykalizm. Odrzucit wszelkie trady-
cje polskich pism satyrycznych. Operowal dosadnym, wulgarnym jezykiem
oraz obscenicznym humorem i grafika.

Wiascicielem tygodnika byt J. Urban, a jako wydawca wystgpowata polsko
-francuska sp. z 0.0. ,,Urma”, ktora byla takze wspolwydawca miesigcznika
Dzig"0.  Nie” rozpoczelo swa dziatalnosé od 100-tysigcznego naktadu i po-
czatkowo notowato 30 tys. egz. zwrotow. Jednakze juz po trzech miesiacach
osiagnieto naklad 300 tys. egz., a procesy sadowe, jakie wytoczono pismu.
przysporzyty mu jedynie popularnosci, tak ze w 1995 roku osiagneto ono na-
ktad 730 tys. egz. Byla to gorna granica popularnosci tygodnika. Juz w 1994
roku notowat on 30% zwroty.

Nie” czesto i wszechstronnie analizowalo zakres swego oddziatywania,
badato audytorium czytelnicze i szukato mozliwosci rozwoju. Dzigki tym son-
dazom wiadomo, ze tygodnik byt czytany przez ok. 2,4 min oséb, a grupa ta
w zasadzie odpowiadata przecigtnym socjologicznym cechom polskiego spole-
czefistwa, Dziennikarze tego pisma wielokrotnie podkreslali, ze cho¢ reprezen”
tanci polskich wladz panstwowych i parlamentarzysci nie przyznawali si¢ dO
lektury ,Nie”, to zaréwno z ich wypowiedzi, jak i stownictwa wynikato jedno-
znacznie, Ze pismo J. Urbana bylo przez nich wnikliwe czytane.

Z okazji swego pigciolecia ,Nie” przeprowadzito ankiete czytelnicza. nd
ktéra odpowiedziato 4,7 tys. 0s6b. Wigkszos¢ z nich stwierdzita, ze czyta tygo”

9 p. Gadzinowski, Tygodnik , Nie" (1993), w: Materialy, t. 24, s. 162.

10 Dzié. Przeglad Spoleczny”. Miesigeznik wychodzacy od pazdziernika 1990 roku redag®”
wany przez Mieczystawa F. Rakowskiego wydawany jest przez sp. z 0.0, ,Kier” — upm:dnwsl‘
wydawce ,Nie”.



Polska prasa informacyjno-polityczna 177

dnik niemal w calosci. Najwyzej ceniono artykuty P. Gadzinowskiego, D. Cy-
chola, J. Urbana, M. Barafiskiego, D. Lipiriskiej. Wigkszosé czytelnikow byta
zadowolona z pisma i nie widziala potrzeby modyfikowania jego zawartosci,
Najczesciej zglaszanym mankamentem byla natomiast zbyt mala liczba mate-
rialow poswigconych tzw. ,sferze budzetowej” — szkolnictwu, stuzbie zdrowia
itp. Czytelnicy domagali sig tez, by pismo ograniczylo swe wulgarne stownic-
two, albowiem przekleistwa uzywane byly w nim bez umiaru i czgsto bez
wigkszego uzasadnienia.

- J. Urban, podsumowujac ankiete stwierdzil, ze ,Nie” celowo ma prowin-
gjonalny, tj. polski charakter. Tematyka miedzynarodowa traktowana jest
w nim marginalnie, albowiem zazwyczaj nie interesuje ona czytelnikoéw. Do-
bitnie podkreslal, ze ,Nie” odcina sie od zwiazkoéw z SLD, a wobec tego
ugrupowania politycznego uprawiamy rzeczowq krytyke!'. Redaktor naczelny
dodal, ze Inne czasopisma i gazety twierdzq obludnie, ze sq obiektywne. Je-
stesmy pismem stronniczym, lewicowym, choé irytujqcym dla lideréw SLD.
Stwierdzil ponadto, ze w momencie powolywania ,Nie” przypuszczal, iz
dzie to tygodnik polityczny o charakterze satyrycznym, czasopismo wesole
1 peine wygtupdw. Ewolucja poszia w innym kierunku — jestesmy czasopi-
smem faktow, moze nawet smutnym ze wzgledu na wymowe tego, o czym pi-

- Ogromne powodzenie tygodnika , Nie” w pewnym sensie thtumaczylo kio-
poty innego czasopisma o lewicowej orientacji — »Przegladu Tygodniowego”.
Bdycje ,,Przegladu” rozpoczeto z poczatkiem 1994 roku, ale po wydaniu za-
ledwie pigciu numer6w tygodnik zostat zawieszony. Pismo zostato wznowio-
ie 13 stycznia 1995 roku. Jako wydawca wystgpowala sp. z 0.0. Agencja
Artystycznych ,, Tymoteusz”. ,,Przeglad” poczatkowo redagowata Hele-
ha Kowalik-Ciemniewska, a nastepnie Jerzy Domanski. Pismo drukowano —
Jak deklarowat wydawca — w naktadzie 50 tys. egz.

. Dzialalnos¢ Komisji Likwidacyjnej doprowadzila do demonopolizacji
¥nku prasowego, torowata droge pluralizmowi, a zarazem znacznie ograni-
“2yla wplywy prasy lewicowej. Swa dawna, uprzywilejowana pozycje utra-
Y tez inne partie i organizacje spoleczne dziatajace w latach Polski Ludo-

€j. Ugrupowania te, cho¢ formalnie nie zostaly pozbawione wlasnej prasy,
acity mozliwos¢ faktycznego wplywania na polski system medialny, a co
® tym idzie — polska opini¢ publiczna. Wystarczy w tym miejscu jedynie
‘SPomnieé, iz sztandarowy dziennik Stronnictwa Demokratycznego ,.Kurier
OIski” stat sie wiasno$cia Zygmunta Solorza, a pisma sygnowane przez

" Od Urbana, Nie” 1995, nr 47(269) 2 23.11.



178 Tomasz Mielczarek

Wydawnictwo Ludowe ukazywaty sie w niewielkich nakfadach i nie cieszyly
sie zbytnia popularnoscig'?.

Transformacji ulegt tez dziennik stowarzyszenia PAX ,,Stowo Powszechne”
Pierwszy numer _Stowa-Dziennika Katolickiego™ ukazat si¢ 22 stycznia 1993
roku. Od 1993 roku wydawca pisma byla sp. z 0.0. ,Inco Veritas” wchodzaca
w skiad wydawnictwa ,,Civitas Christiana”. Pierwszym redaktorem naczelnym
katolickiego ,Stowa” byl Jerzy Marlewski, zastapiony w 1995 roku przez
Adama Wieczorka, a w 1996 — Andrzeja Chojnowskiego. Wedlug deklaracji
wydawey w 1993 roku naklad ,Stowa” w codziennych wydaniach wynosil
60 tys. egz., a w wydaniach magazynowych — 140 tys. egz. Zwroty stanowily
35%. Pismo mialo 3 wydania: warszawskie, gnieznienskie i terenowe.

W 1996 roku naklad dziennika systematycznie spadal. Wedlug ,,Gazety
Wyborczej” sprzedaz pisma,w dni powszednie nie przekraczata 8 tys. egz,
a w wydaniach sobotnio-niedzielnych 80 tys. egz. Miesigczny deficyt pisma
wynosit ok. 0,4 min zi". Dlatego tez wydawca podjat decyzje o likwidacji
_Stowa”. Pismem zainteresowat sig szef radia ,Maryja™ o. Tadeusz Rydzyk, ale
i on uznal, ze nie da si¢ go uratowac.

,Stowo” bylo ogélnopolskim dziennikiem przedstawiajacym — procz bieza-
cych informacji migdzynarodowych i krajowych — przede wszystkim materialy
dotyczace zycia Kosciota w Polsce i na éwiecie. Opinie na temat tego dziennika
byly zréznicowane, i to zaréwno Episkopatu Polski, jak i czytelnikow. Analiza
pisma przeprowadzana przez Episkopat wykazala, ze ,,Stowu”™ brakowalo kon-
sekwencji programowej, a pomieszczana W nim publicystyka nie zawsze byla
wysokiego lotu. W zespole redakcyjnym trwaly konflikty pomigdzy pracowni-
kami wywodzacymi sig¢ z ,,Stowa Powszechnego” a osobami, ktore weszly do
niego w pézniejszym okresie — m.in. z upadlego ,Nowego Swiata”!4. Mimo
krytycznych uwag Episkopat podkreslat, ze ,Slowo” bylo potrzebne, w Polsce
bowiem winien funkcjonowaé wysokonaktadowy i wptywowy dziennik kato-
licki.

12 W 1991 roku PSL podjelo nicudana prob¢ wydawania ,,Powszechnego Dziennika Krajo-
wego”. Bardziej trwaly byl tygodnik redagowany przez Zenona Kraskg ,,Dziennik Ludowy
Pismo to wychodzito od pazdziernika 1991 roku do kwietnia 1994 roku w deklarowanym przct
wydawcg nakladzie 40 tys. egz. Naczelnym wydawnictwem PSL pozostawat tygodnik LZiclony
Sztandar”. Pismo to powolywalo si¢ na przedwojenne tradycje, a jako datg swego zatozenia PO
dawalo 19 kwietnia 1931 roku. ,Ziclonym Sztandarem” kierowal do 1996 roku Pawel Popiak-
pismo nie informowato o swym nakladzie. Nadto PSL dysponowat kilkoma innymi wydawnic
twami 0 zasiegu regionalnym i lokalnym. Byly to m.in.: ,,Koniczynka” (mies., Kluczbork), ,Pias!
Tarnowski” (mies.), ,,Siewca” (mies., Suwatki) i inne.

13 _Stowo" bez czytelnikéw, ,Gazeta Wyborcza” 1997, nr 5 2 7.01.

14 Czym ,, Stowo” si¢ stalo, ,Gazeta Wyborcza” 1994, nr 285z 8.12.



Polska prasa informacyjno-polityczna 179

- Wiasng pras¢ wydawaly tez partie polityczne i organizacje spoleczne, ktore
zyskaty mozliwos¢ legalnej dziatalnosci dopiero po 1989 roku. Niezaleznie od
liczby cztonkow i realnych wplywow politycznych, organizacje te staraly sie
wydawac periodyk (informacyjny lub teoretyczno-polityczny) o zasiegu ogol-
qopolskim oraz pisma regionalne i lokalne. W wielu wypadkach wydawanie
wilasnej prasy bylo podstawowa, a niekiedy jedyna, forma publicznej aktywno-
ugrupowan politycznych. Warto w tym miejscu zauwazy¢, iz najwigcej ty-
tuléw prasowych miata ,,Solidarnos¢™"s, Konfederacja Polski Niepodlegte;!s,
ale jej wydawcami byli ponadto Republikanie, Chrzescijafiska Demokracja,
Lonserwatysci, Porozumienie Centrum czy tez Zjednoczenie Chrzescijansko-
Narodowe i in. Z nowszych inicjatyw wydawniczych mieszczacych si¢ w tej
formule wypada wymieni¢ m.in.: utworzony 26 sierpnia 1995 roku dziennik
,Glos” Antoniego Maciarewicza (wyd. Dziedzictwo Polskie, naki. 20 tys. egz.),
powolany w koricu 1996 roku , Glos Narodu Polskiego” (wyd. Biuro Sekretarza
Generalnego BBWR), czy tez stworzony z myéla o parlamentarnej kampanii
wyborczej, wychodzacy od grudnia 1996 roku ,Tygodnik Matopolska —
AWS?17.

r, - Nawet dos¢ pobiezny przeglad pism pehiacych funkcje organéw organizacji
Spoteczno-politycznych skiania do wniosku, iz prasa ta nie cieszyla si¢ duza
popularnoécia. Swiadczyly o tym niewielkie Jej naklady oraz dos¢ hermetyczna
resciowa zawartos¢, adresowana do czytelnikow zaznajomionych z dziatalno-
icig konkretnego ugrupowania politycznego.

3. Nieudane podboje

Prasa polityczna, w tym partyjna, w polowie lat dziewigcdziesigtych miata
Mewielki wplyw na opini¢ publiczng i stanowila margines polskiego systemu
Medialnego. Dlatego tez partie, ktére odniosty polityczny sukces w 1989 roku

3 s Sztandarowym pismem zwigzku pozostawal, wydawany w 50-tysigcznym nakladzie,
"YRodnik Solidarnosé™. Nadto ,.Solidarnoéé” wydawala m.in.: ,Biuletyn Solidarnos¢ Swicto-
ISk, Solidarno$¢-Poznai”, ,,Co Drugi Tydzien™, . Feniks”, ,,Rezonans-Solidarnosé Olsztyn”
& 3 Podstawowym pismem KPN byla , Gazeta Polska”. Ten dwutygodnik byl wydawany przez
~HUP | Kompan™ sp. z 0.0.; mial mutacj¢ $laska (,,Gazeta thska“}. Wedlug deklaracji wydawcy
0 odbijano w nakladzie 30 tys. egz. Dwutygodnika KPN nic nalezy myli¢ z powolang
2. harcu 1993 roku ,,Gazeta Polska” Piotra Wierzbickiego. Tygodnik P. Wierzbickiego byl wy-
~rany przez Niezalezne Wydawnictwo Prasowe i w 1996 roku deklarowal naklad 125 lys. egz.
B ' Pismo to powolano na bazie wychodzacego od listopada 1989 roku ,.Tygodnika Malopol-




180 Tomasz Mielczarek

zainteresowaly si¢ tytulami juz istniejacymi na rynku prasowym. Staraly si¢ je
przejaé i dzigki nim oddziatywaé na postawy polityczne polskiego spoleczen-
stwa. Przykladem tego typu dziatalnosci byla proba zdobycia przez KPN
_Sztandaru Mlodych”. Rozglosu tej sprawie nadal konflikt, jaki wybucht po-
miedzy z?spolem redakcyjnym dziennika a jego potencjalnym politycznym
dysponentem.

Dzialania zmierzajace do wyodrebnienia ,Sztandaru Miodych™ z RSW
(Mtodziezowej Agencji Wydawniczej) zespot redakeyjny tego pisma podjat juz
w poczatkach 1988 roku, ale dopiero 1 stycznia 1990 roku Zarzad Gtowny kon-
cernu wydal zezwolenie na powolanie Oficyny Wydawniczej »Sztandaru Mio-
dych”. Nowa jednostka organizacyjna otrzymata 52 tys. zi pozyczki na rozpo-
czecie swej dziatalnosci.

Ustawa likwidujaca RSW dawata mozliwo$¢ przekazywania pism spotdziel-
niom dziennikarskim, w ktorych sktad weszta co najmniej polowa zespotu re-
dakcyjnego. W ,Sztandarze” nie doszio do tego albowiem miody zespol nie
posiadal stosownych srodkow finansowych, a ponadto znaczna czes¢ dzienni-
karzy wigzala swe nadzieje z organizowanym w owym czasie dziennikiem
.Nowa Europa”, ,Sztandarem” zainteresowata si¢ natomiast KPN. W paz-
dzierniku 1990 roku Konfederaci okupowali budynki publiczne, domagajac sie
dostepu do s$rodkow komunikowania masowego. Zaprzestali tej akcji, gdy
Komisja Likwidacyjna RSW obiecata im przyznanie kilku tytulow prasowych.
Zgodnie z wola Lecha Walgsy jednym z nich miat by¢ ,,Sztandar Mtodych”,
kierowany przez Krzysztofa Krola. Na wies¢ o przekazaniu dziennika KPN
praktycznie caty zespdt ztozyl wyméwienia z pracy i zaangazowat si¢ w spolce
.Zarzadzanie i Bankowos¢” — wydawcy ,Nowej Europy”. Decyzja Komisji
Likwidacyjnej zostata zanegowana przez Tadeusza Mazowieckiego. Premier
uznal, ze mianowanie ,politycznych komisarzy” w poszczegdlnych tytulach
prasowych prowadzi do ich upartyjnienia, a ponadto mija si¢ z duchem prowa-
dzonych w owym czasie reform. Dlatego tez zakazal Komisji Likwidacyjne)
dalszych takich decyzji'’.

,Sztandar Miodych” wystawiono na przetarg, a jego nowym wiascicielem
zostala spotka ,,.SM-Media”, w ktorej sklad wehodzili: kierowana przez Leszka
Balcerowicza Fundacja Edukacji Ekonomicznej, PP ,Polskie Nagrania”, Barba-
ra Holding SA i mieszkajacy w Wiedniu Wojciech Gaweda (49% udzialf:r“’)‘:
Pomiedzy pracownikéw rozdysponowano 15% udzialéw pisma. ,Sztandar
sprzedano za 1,2 min zt tj. ok. 1 min $. Taka struktura wiasnosci utrzymata s1¢

I8 p. Dybicz, Transformacja prasy méodziezowej (1989-1992), w: Materiaty, t. 22, s. 93.

19 Zob. A. Grajewski, Bitwa o prase. Krétki zarys likwidacji koncernu prasowego R
. Wiez” 1992, nr 11, s. 51.

N4



Polska prasa informacyjno-polityczna 181

- do 1994 roku kiedy to powotano ,,Dom Wydawniczy SM”, w skiad ktorego,
procz wspomnianych juz podmiotéw, weszly szwajcarska grupa kapitalowa
- Jiirga Marquarda i Fibak Investment Group. W 1995 roku dziennik byt wlasno-
- §cia sp. z 0.0. ,Dom Wydawniczy SM”, w ktdrej — procz Fibaka — 70% udzia-
t6w posiadat szwajcarski koncern JMG Ost Presse Jiirga Marquarda?.

Spotka ,,SM™-Media byla tez wydawca, procz ,,Sztandaru”, popularnego
miesi¢cznika ,,Flirt” oraz sensacyjno-kryminalnego miesiecznika dla dorostych
wGoniec Aferalny”. We wszystkich tych pismach zatrudniano 170 oséb, w tym
110 dziennikarzy. Zespét redakcyjny byt bardzo mtody. Srednia wieku dzienni-
- karzy nie przekraczata 30 lat.
~ ,Sztandar”, podobnie jak wszystkie polskie pisma, zmienit swq szat¢ gra-
ficzna. 5 lutego 1990 roku dziennik ukazat si¢ w zmniejszonym formacie (A-3),
 ale z uprzednia winieta. Kolejnej, bardziej radykalnej, zmiany szaty graficznej
~ dokonano w polowie 1994 roku. Sposob przeprowadzenia tej operacji oraz
- nowa konstrukcja graficzna gazety byt krytykowany zaréwno przez redaktora
- naczelnego pisma, jak i przez czytelnikow. ,Sztandar” najwyzszy naklad od-
~notowal w 1980 roku — 235 tys. egz. W 1989 roku odbito juz tylko 204 tys. egz.
pisma, a w 1991 roku zaledwie 130 tys. egz. W kolejnych latach zahamowano
- Spadek nakladu. W 1993 roku wynosit on ok. 150160 tys. egz. w wydaniach
codziennych i 450 tys. w wydaniach magazynowych, a w 1996 roku — jak
deklarowal wydawca — 100 tys. egz. w wydaniach codziennych i 230 tys.
- W wydaniach magazynowych?'. Biorac jednak pod uwage czytelnictwo tej ga-
- Zety, mozna przypuszczac, ze dane te byly zawyzone.

- Dziennik w latach 1990-1994 mial charakter ogélnoinformacyjny. Pbzniej
Jednak wraz ze zmiang redaktora naczelnego (Jerzego Domanskiego w marcu
1995 roku zastapit Michal Komar) ,,Sztandar” ewoluowal w strone pisma
- popularnego, w ktrym nie stroniono od sensacji. Jedng z form uatrakcyjnienia
Pisma byly kolumny lokalne mutowane dla duzych aglomeracii miejskich.

Innym przykiadem nieudanej proby opanowania tzw. ,starego” tytutu byly
dzieje ,Gromady-Rolnika Polskiego”. Pismo to utworzono w 1947 roku.
aw latach osiemdziesiatych, z racji swego blisko pétmilionowego naktadu,
| bylo drugim ogélnopolskim dziennikiem. Jeszcze w 1989 roku naklad
- »Gromady” wynosit 430 tys. egz.

Zgodnie z dyrektywa Komisji Likwidacyjnej, 29 lutego 1990 roku pracow-
Nicy dziennika powotali spéldzielnig, ktora obowigzki redaktora naczelnego
Powierzyta bylemu przewodniczacemu Zwiazku Miodziezy Wiejskiej Leszkowi

B

20 p. Dybicz, Przeksztalcenia ,, Sztandaru Miodych”, w: Materialy, 1. 26, s. 207.
2 Tenze, ,.SM" w nowej formule, w: Materialy, t. 24. s. 153 oraz Katalog mediéw z 1995,




182 Tomasz Mielczarek

Lesniakowi. Tytul, za 2,5 mln 24, przekazano jednakze spotce ,,Corso™ firmuja.
cej PSL ,,Solidarnos¢” (nast. jako: Stronnictwo Ludowo-Chrzescijanskie) Joze-
fa Slisza. Starania tego ugrupowania o prawa do ,,Gromady-Rolnika Polskiego™
wspieral m.in. L. Walgsa i przewodniczacy Obywatelskiego Klubu Parlamen-
tarnego Bronistaw Geremek?.

Przekazanie ,.Gromady” w rece PSL , Solidarno$¢” doprowadzito do powo-
fania nowego tytutu, kierowanej przez Leszka Lesniaka, ..Gromady Rolnikow”.
Dziennik ten ukazywat si¢ od 17 kwietnia 1991 roku, a od 25 kwietnia 1992
roku wydawano go pt. ,Gazeta Rolnicza”. ,,Gazeta Rolnicza” w latach 1993
~1994 wychodzita w deklarowanym przez wydawce nakladzie 70 tys. egz,
a w latach 1995-1996 deklarowany naklad wahal si¢ od 45 do 60 tys. egz.
w wydaniach codziennych i od 80 do 90 tys. w wydaniach magazynowych.

,Gromada-Rolnik Polski” sukcesywnie tracifa czytelnikéw. Cho¢ w latach
1993-1995 wydawca informowal, iz pismo odbijane byto w ilosci 100-150 tys.
egz. (50% zwrotow), to dziennik zostal zawieszony w marcu 1995 roku.
Umiarkowane powodzenie ,,Gazety Rolniczej” i upadek ,.Gromady” swiadczy-
ly, iz niezaleznie od politycznych perturbacji zwigzanych z transformacja tytu-
tu, prasa adresowana tylko dla wsi i rolnikow nie cieszyta po 1989 roku sig¢ zbyt
wielkim powodzeniem.

Zainteresowanie wlasnym pismem codziennym przejawialo takze Porozu-
mienie Centrum. Partia ta chciata przeja¢ jedna z najpopularniejszych polskich
popotudniéwek” — , Express Wieczorny”. Pismo to zalozono 20 maja 1946
roku. W latach siedemdziesiatych nakfady ,Expressu” siggaty 800 tys. egz.
a w latach osiemdziesiatych — 450 tys. Kiopoty wydawnicze, jakie wystapily na
poczatku lat dziewieédziesiatych, nie ominely takze tej gazety. W 1990 roku jej
nakfad spadt do 200 tys. egz.

Express Wieczorny” byl gazeta, o ktora rywalizowaly dwa ugrupowania:
Polska Partia Socjalistyczna — wydawca pisma w latach 1946-1948 — oraz Po-
rozumienie Centrum, wystepujace jako Fundacja Prasowa ,,Solidarnosci”. Sta-
rania tej ostatniej popieral m.in. dGwczesny prezydent — elekt L. Walgsa. Zgod-
nie z ustawa o likwidacji RSW 30 marca 1990 roku 100 (na 110) pracownikow
pisma zatozylo spoldzielni¢ dziennikarska. Mimo to dziennik, za 1,6 min zl,
sprzedano 11 stycznia 1991 roku Fundacji Prasowej ,,Solidarnosci”. Spotkalo
sie to ze zdecydowanym protestem czlonkéw spoldzielni pracowniczc):
W pierwszej polowie lutego 1991 roku blisko 80% zespotu redakcyjnego przc
szto do ,,Expressu” — pisma zatozonego 10 pazdziernika 1990 roku. Dziennik
ten wydawano rano, a redagowat go byly zespot ,Expressu Wieczornego™.

22 M. Pionkowska, Kontrowersje wokdt ,, Gromady-Rolnika Polskiego”, w: Materialy, t. 23,
s. 216.



Polska prasa informacyjno-polityczna 183

Po zakupieniu ,Expressu Wieczornego” przez Fundacje Prasowa ..Soli-
darnosci” redaktorem naczelnym pisma zostat Krzysztof Czabanski. Pelit on
'swe obowiazki do sierpnia 1991 roku kiedy to nowym redaktorem naczelnym
zostal Andrzej Urbanski. Juz we wrzesniu 1992 roku A. Urbanski zostat jed-
‘nakze odwotany z tej funkcji. Wszedt on bowiem w konflikt z prezesem zarza-
du Fundacji Prasowej ,,Solidarno$ci” Stawomirem Siwkiem, bliskim wspolpra-
‘cownikiem Jarostawa Kaczynskiego. A. Urbariski zaproponowal, by PC weszlo
‘w skiad koalicji rzadowej. Postulowat tez przeksztalcenie wydawnictwa wspot-
ke, w ktorej wigkszo$¢ udzialéw mieliby prywatni inwestorzy. Partia utracifaby
co prawda wplyw na linig polityczna pisma, ale wydawnictwo mialo przynosié
Jej dochody. Koncepcj¢ A. Urbaniskiego zrealizowano tylko czesciowo. 1 paz-
‘dziernika 1992 roku powotano spétke, ale w 100% byta ona witasnoscia Funda-
¢ji Prasowej ,,Solidarnosci”. Nowym redaktorem naczelnym pisma i prezesem
spotki zostat ponownie K. Czabariski. W lipcu 1993 roku 80% udziatow w
‘spolce kupit holding prasowy JMG Ost Presse AG, a pozostate 20% Fibak
Press S.A. W slad za tym redaktor naczelny stwierdzit, ze do przesztosci naleza
czasy, kiedy to ,,[Express Wieczorny” byt organem PC2,
~ Perturbacje zwiazane ze zmianami wiasnosciowymi ,Expressu” odbity sie
‘niekorzystnie na jego nakladzie. W 1991 roku wynosit on 140 tys. egz.,
aw 1992 roku juz tylko 120 tys. egz. w wydaniach codziennych i 380 tys.
‘W wydaniach magazynowych. W 1993 roku wydawca deklarowat 150-tysigczny
‘naktad, w 1994 — 160 tys. egz. (nakiad zweryfikowany — 153 tys. egz., sprzedaz
=102 tys.), a w 1995 — 150 tys. egz. w wydaniach codziennych i 400 tys. egz.
‘W wydaniach magazynowych?. W 1996 roku zweryfikowany $redni naklad
Pisma wynosit 136 tys. egz., a zwroty siegaly 30%.
~ Ograniczenie zasiggu oddziatywania ,Expressu Wieczornego” wynikato
takze z faktu dynamicznego rozwoju ,,Super Expressu”. Dziennik ten do lutego
1991 roku wydawata i finansowata Komisja Likwidacyjna RSW, co w pewnym
Sensie rekompensowalo wezesniejsze jej decyzje dotyczace sprzedazy ,,starego”
Wiuhu. 27 lutego 1991 roku Zjednoczone Przedsiebiorstwa Rozrywkowe
1 Dziennikarska Spoldzielnia Pracy zawiazaly spotke ,Express Wieczorny-
Kulisy”, celem ktorej byto wydawanie ~EXpressu” (nast¢pnie ,,Expressu Poran-
f1ego™). W 1991 roku pismo to znajdowato si¢ w bardzo zlym potozeniu finan-
SOWym. Pod wzgledem zawartosci i szaty graficznej bylo niemalze identyczne
“»Expressem Wieczornym” dlatego tez czytelnicy prawie go nie dostrzegali.

B Zycie Warszawy” 1993, z 17/18.07.
2 D. Grzelewska, Kontrowersje wokél przetargu ,, Expressu Wieczornego”, w: Materialy,
~23,5.212.

25 Rynek Prasowy” 1996, nr 8, s. 46.




184 Tomasz Mielczarek

Przy nakladzie wynoszacym 40 tys. egz. zwroty wynosily ok. 50%. Spotka
przynosifa straty, a ,,Express” utracit swa drukarnig i siedzibg redakcji miesz-
czaca si¢ przy pl. Zawiszy.

1 listopada 1991 roku Walne Zgromadzenie Udzialowcow spotki ,.ZPR-
Express” odwotalo uprzednie kierownictwo redakcji (Andrzeja Bunna i Marka
Adamskiego), a losy gazety oddalo w rece wspétautora sukcesu ,,Gazety Wy-
borczej” Grzegorza Lindenberga.

G. Lindenberg poczatkowo pehnit funkcje prezesa Zarzadu spoiki, a redakto-
rem naczelnym pisma zostal po formalnym odejsciu A. Bunna 15 lutego 1992
roku. Nowy redaktor naczelny, wspélnie z amerykarska firma konsultingowy
,Reyher-Reyher”, wystapil z propozycja catkowitej reorganizacji pisma. Zmie-
niono tytu} z ,.Express Poranny” na ,,Super Express” oraz przyjeto koncepcje
wydawania ilustrowanego dziennika lamanego w formie tabloidu. Teksty pu-
blikowane w piémie odznaczaly si¢ jezykowa prostota i jasnoscia wypowiedzi.
Byly krétkie i dotyczyly codziennych spraw Polakéw?¢. Jak wspominat dzien-
nikarz ,.Super Expressu”: Przez kilka miesiecy w redakcji pracowali cenzorzy -
ludzie z ulicy, ktérzy czytali teksty i zaznaczali to, czego nie rozumiejq?’.

Super Express” od kwietnia 1992 roku rozpoczal wydawanie kolorowego
dodatku telewizyjnego ,,Super Tydzien”. Pozniej pojawily si¢ dodatki specjali-
styczne: muzyczny ,.Super Rock”, dziecigcy ,,Super Expressik”, feministyczny
~Super Baba”, motoryzacyjny ,Motorynek” i inne. Juz w grudniu 1991 roku
uruchomiono wydanie magazynowe, ktore w sierpniu 1992 roku przejela
Urszula Surmacz-Imienifiska, poprzednio dziennikarka todzkiego ,.Expressu
Ilustrowanego”. Magazyn zawieral glownie materialy poradnikowe, reportaze
kryminalne, kronike¢ matrymonialng i plotki z zycia gwiazd telewizyjnych.
Latem 1993 roku magazyn zyskat nazwe ,,Weekend”, a 19 wrzesnia tego roku
U. Surmacz-Imienifiska objefa funkcje redaktora naczelnego ,,Super Expressu’
G. Lindenberg zostal ponownie prezesem spotki wydawniczej i obowiazki
te petnit do kwietnia 1996 roku.

.Super Express” jest typowg popotudniowka, ale pismo jest wydawane ra-
no®. Ma zdecydowanie apolityczny charakter i zajmuje si¢ gtéwnie tematykd

26 G. Lindenberg, Testament prezesa, czyli jak pisa¢é w . Super Expressie”, ,Press” 1996.

nr3,s. 15-17.

21 M. Pietraszczyk, Od buntu do koncernu. Historia ,, Super Expressu”, w: Materiaty, U 20,
s. 220.

28 Dzienniki popoludniowe wyrézniaja si¢ swoista formula wydawnicza i dynamiczna 57
graficzng. Adresowane s do masowego odbiorcy, operujg prostym i przystgpnym jezykiem: 1c
profil jest bardzo bliski prasie bulwarowej. Zob. Encyklopedia wiedzy o prasie, s. 73. Ostatni®
polska popotudniéwka bylo , Echo Krakowa”. Jednak od 6 maja 1996 roku takze i ta gazeta wy*
dawana byla rano.

gzald



Polska prasa informacyjno-polityczna 185

sensacyjng i obyczajowa. Pismo bylo tez znane z nie zobowiazujacego stosunku
‘do prawa wyborczego. Mimo stosownych zakazéw tamalo tzw. ,cisze wybor-
cza” i drukowato przed wyborami parlamentarnymi i prezydenckim wyniki
‘sondazy opinii publiczne;j. Niewatpliwa zaleta dziennika byt bliski kontakt
'z czytelnikami. Inicjowano réznorodne akcje, uruchomiono ,,goracy linig” —
telefon, dzieki ktoremu czytelnicy informowali gazete o swych problemach, ale
tez dostarczali jej dobrze platnych sensacyjnych informacji.
~ Gléwnym zrodtem sukcesu pisma okazala si¢ jednakze nie jego tresciowa
zawartosc, ale konkursy organizowane przez redakcjg¢. Poczatkowo souper
Express” drukowal numery dowodéw osobistych, a nastgpnie — po uzyskaniu
licencji od angielskiej firmy ., Thompson” — uruchomit konkursy ,.zdrapki”.
Czytelnicy wraz z egzemplarzami gazety otrzymywali pokryta specjalng farbg
karte konkursowa. Zgodnie z zaleceniami pisma wyszukiwali (zdrapywali) od-
powiednie liczby i symbole, ktorych kombinacje dawaty wysokie nagrody.
Dzigki ,zdrapce” ,,Super Express” odnotowal rekordowy wsrod polskiej prasy
‘codziennej naklad, ktory 15 maja 1995 roku wyniést 2 min egz. Rzecz jasna,
~ Srednie naklady byly nizsze. W 1994 roku pismo drukowano w przecietnej ilo-
8¢ 408 tys. egz., z czego sprzedawano 324 tys. egz.. W 1995 roku w wydaniach
©odziennych bylo 460 tys. egz., a magazynowych — 794 tys. egz. W 1996 roku
Sredni zweryfikowany naklad wynosit 432 tys. egz. Juz w 1994 roku ,Super
Express” pod wzglegdem nakfadu byt drugim polskim pismem codziennym.
Mimo to dziennik popadt w klopoty finansowe. Zatamanie sprzedazy prasy
Codziennej widoczne latem 1994 roku oraz zaangazowanie duzych srodkow
W budowe nowej drukarni spowodowato, ze pismo rok 1994 zamkneto deficy-
~ em 6,7 min zt. Dlatego tez rozpoczeto poszukiwania zagranicznego inwestora,
~ Ktéry wspariby ,,Super Express™ znacznym zastrzykiem finansowym. Ostatecz-
1y wybor padt na szwedzki koncern Tidnings AB Marieberg, nalezacy do ro-
| iziny Bonnier i wydajacy popotudniéwke »EXpressen” (380 tys. egz. naktadu)
Oraz opiniotwoérezy dziennik »Dagens Nyheter” (384 tys. nakiadu)?’,
- »ZPR-Express” podpisal umowe z Tidnings AB Marieberg 20 grudnia 1994
Oku. Szwedzi za 30% udzialéw wykupili dtugi firmy, otrzymali obietnice wy-
MIpu dalszych 20% akeji, a kapital zalozycielski spotki podniesiono do
I“ 3 min zt. Dzigki temu »Super Experess” ukonczyl wczesniejsze inwestycje
Mogt od 12 kwietnia 1995 roku ukazaé si¢ w kolorowej szacie graficznej.

2 Reprezentanci tego koncernu pojawili si¢ w Polsce juz wiosna 1994 roku, Wspdlnic a An-
*Zejem Wilmowskim prowadzili w owym czasie przygotowania do wydawania ogélnopolskiego
o onika |24 godziny”. Z inicjatywy tej Jednak nic nie wyszlo. Zob. A. Bilik, Jak nie powstat
Elennik 24 godziny™. w: Materialy, 1. 26, s. 251-252.




186 Tomasz Mielczarek

W 1995 roku zatrudniano w redakcji 339 oséb. ,,Super Express” mial 6 od-
dzialow i 24 korespondentéw terenowych3’.

Obserwujac nieudane proby przejecia tzw. ,starych” tytutéw, wypada za.
uwazy¢, iz ugrupowaniom reprezentujacym prawa czes¢ sceny politycznej nie
udalo sie po 1989 roku utworzy¢ dlugowiecznego i wysokonakladowego pisma,
Pierwsza probe edytorska podjeto juz w grudniu 1990 roku. Ukazal si¢ wow-
czas pierwszy numer ilustrowanego tygodnika informacyjnego pt. ,.Spotkania™.
Pismo to powstalo z inicjatywy paryskiego wlasciciela ,,Editions Spotkania®
Piotra Jeglinskiego. Zachecit on koncern Groupe Express Paris (wydawce ty-
godnika ,,L’Express”) do poczynienia znacznych inwestycji w Polsce i uru-
chomienia magazynu o niezaleznych pogladach, mieszczqcych sie w granicach
kultury europejskiej i chrzescijanskiej. P. Jegliniski byt pierwszym prezesem
spotki ,,Spotkania-Presse”, a funkcje¢ redaktora naczelnego objat poczatkowo
Maciej lfowiecki, pozniej za$ penit ja Anatol Arciuch. Mimo znacznych inwe-
stycji poczynionych przez Francuzéw (komputeryzacja redakcji, nowoczesna
drukarnia itp.) tygodnik nie zainteresowat czytelnikéw. Zachodnioeuropejscy
inwestorzy liczyli na 150-tysigczny naklad, wydawca deklarowat, iz drukowat
100 tys. egz., faktycznie za$ udato mu si¢ sprzedac¢ zaledwie 20 tys. egz.’' swe-
go pisma. Mimo zaangazowania znanych dziennikarzy (m.in. Jerzego Wysoc-
kiego i Jacka Maziarskiego) ,,Spotkania” zamknigto w maju 1993 roku. Pismo
nie przybralo zdecydowanego kierunku politycznego. Przez caly czas jego ist-
nienia $cieraly si¢ w nim opcja liberalna z chrze$cijanisko-prawicowa. Francu-
ski wydawca nie byl zainteresowany dyskusjami programowymi, a decyzj¢
likwidacyjng umotywowat ogromnym deficytem tygodnika.

Jeszcze wezesniej — 14 lutego 1993 roku — zamknigto ,,pismo codzienne dla
wszystkich sfer” pt. ,Nowy Swiat”. Pierwszy numer ,,Nowego Swiata” ukazal
si¢ 1 grudnia 1991 roku. Pismo wydawal Niezalezny Instytut Wydawniczy.
W spotce 10% udzialéw posiadata Fundacja Prasowa ,,Solidarnosci™. Dziennik
redagowal Andrzej Karnkowski, a nastgpnie Piotr Wierzbicki; mutowano 20
dla Krakowa i Lodzi. Deklarowany naktad wynosit 120 tys. egz.

Kontynuacja ,Nowego Swiata” byla, redagowana przez dziatacza BBWR
Mieczystawa Gila, ,,Nowa Gazeta”. Pismo adresowano do czytelnikow o kon-
serwatywnych pogladach. Z ,Nowa Gazety” wspélpracowali m.in. Maciej 1o~
wiecki, Tadeusz Szyma, Lech Dymarski i Ryszard Terlecki. W kolegium redak-
cyjnym znalezli si¢ tez dziatacze BBWR — Tadeusz Zyro i Wiestaw 105
Dziennik zamierzal wspiera¢ ugrupowania prawicowe: PC, RdR, ZC hN

30 M. Pietraszczyk, Od buntu do koncernu, s. 225-226.
31 Zycie Warszawy” 1993, nr z 27.05.1993,



Polska prasa informacyjno-polityczna 187

i BBWR Pismo korzystato z bazy lokalowe;j i materialnej ,,Spotkan”. Edytora —

»Koncern Wydawniczy SA” wspomagat finansowo stale mieszkajacy za grani-

cq Roman Zalewski, ktéry juz wczesniej byl zaangazowany w wydawanie
-, Nowego Swiata™?, »Nowa Gazetg” zawieszono po kilku zaledwie tygodniach
jej dziatalnosci — jesienig 1993 roku.

Ugrupowania polityczne, ktére po 1989 roku przejely wladze, podejmowaly
ponadto zabiegi o pozyskanie wplywow w pismach o zasiggu regionalnym
i lokalnym. Dla osiagnigcia tego celu wystepowaly w ramach réznorodnych
- spotek nierzadko wspomaganych kapitatem zagranicznym. Np. w przetargu
0 ,,Gazete¢ Poznariska” wystapita apolityczna — jak wskazywata nazwa — Wiel-
- kopolska Izba Przemystowo-Handlowa, za ktora kryto sie Zjednoczenie Chrze-
Scijansko-Narodowe. ZChN, wspierane przez L. Walgse, zabiegalo tez
0 ,,Gazet¢ Poznanska”. Firma ,,Semico” zainteresowana .Gazeta Olsztyriska”™
zwiazana byla z Kongresem Liberalno-Demokratycznym. O wroctawska
- Gazete Robotnicza”, bydgoska ,Gazete Pomorska” i o ,,Glos Szczecinski”
“zabiegalo Porozumienie Centrum. O ~Gazete Krakowska” rywalizowaly PC
i Unia Demokratyczna. W rzeszowskich . Nowinach” udziaty zdobyly ,,Soli-
‘darnos¢” i Stronnictwo Ludowo-Chrzescijanskie Jozefa $lisza®. Solidarnogé¢”

partycypowata tez w ,,Dzienniku Polskim”, ,.Dzienniku Zachodnim” i ,,Dzien-
niku Baltyckim”¥,

4. Gdzie lezy polityczny $rodek?

Przytoczone powyzej przyklady, a nade wszystko losy ,,Sztandaru Mio-

dych”, »~Gromady-Rolnika Polskiego” i ,,Expressu Wieczornego™ dowiodly.,
2e bezposrednie podporzadkowanie tzw. »starego” tytutu prasowego partii po-
litycznej prowadzito jedynie do konfliktow i podwazato dalsza egzystencje
Pisma. Z nieco lepszym skutkiem, ale réwniez nie bez konfliktéw, przebiegato
Przejmowanie pism przez grupy dziennikarskie reprezentujace $cisle okreslony
Swiatopoglad i zwiazki ideowe, ale nie utozsamiane z konkretna partia poli-
yezna. W taki bowiem sposob mozna interpretowaé przejecie ,,Zycia Warsza-
WY” przez spotke ,,Zycie Press”.

2 Tamze 1993, nr z 9.07.

_ 3 E. Ciborska, Pigciolecie transformacji prasy posipezetpeerowskiej (1989-1994), w: Mate-
Flaly, 1.25, 5. 191-207.

M D. Gdanska, Transformacja dziennikow poczytelnikowskich (1 989-1992), . Zeszyty Praso-
“lawceze” 1992 nr 1-2.s. 110-111.



188 Tomasz Mielczarek

Takze i w tym wypadku préby transformacji pisma podejmowano juz
w koncu 1989 roku. Motorem tych zmian byt 6wczesny redaktor naczelny tego
dziennika Artur Howzan. Powolal on, zarejestrowana 29 marca 1990 roku,
spotke w ktorej sktad wszedt Krakowski Bank Handlowo-Przemystowy, Zrze-
szenie Prywatnego Handlu i Ustug oraz Urzad Miasta Stotecznego Warszawy.
RSW otrzymata 25% akcji. Wspolnicy zadeklarowali, ze nie bgdg ingerowac
w linie programowa pisma, ktora jednak winna mie¢ charakter centrowy. Wo-
bec znacznej dekapitalizacji drukarni oraz odseparowania od pisma Biura
Ogloszen Warszawskiego Wydawnictwa Prasowego spotka utracila plynnosc
finansowa i rozpoczela poszukiwania zagranicznego inwestora. Dziennikiem
interesowali sie w owym czasie: szwedzki koncern Tidnings AB Marieberg,
Rupert Murdoch, Robert Maxwell*® i Westdeustche Allgemeine Zeitung,
Z tygodnia na tydzien pogarszala si¢ sytuacja finansowa dziennika, a pierwszy
kwartat 1990 roku zamknat on stutysigcznym deficytem. W poczatkach 1990
roku powstata ponadto inna spétka zainteresowana prawami do tytutu. Byt to
Dom Prasy Przyjaciét ,,Zycia Warszawy” (zarejestrowany 20 marca 1990 ro-
ku). Roszczenia wiasnosciowe zglaszaly ponadto Spéidzielnia ,,Czytelnik™ oraz
powolana 31 maja 1990 roku Spotdzielnia Pracy Dziennikarzy. 2 czerwca 1990
roku na famach pisma ukazala si¢ deklaracja spotdzielcow, ktorzy obiecali
redagowaé pismo niezalezne, obiektywne i reprezentujace centrowg lini¢ poli-
tyczng. Zapowiedzi tych nie udalo si¢ im jednak zrealizowa¢. Komisja Likwi-
dacyjna RSW funkcje p.o. redaktorow naczelnych powierzyta Kazimierzowi
Woycickiemu i Tomaszowi Wotkowi.

Nowi redaktorzy reprezentowali t¢ grupe dziennikarzy, ktora nie poddala si¢
weryfikacji w stanie wojennym badz tez nie przeszla jej pomyslnie. W latach
osiemdziesiatych dziennikarze ci pracowali w prasie katolickiej (T. Wotek byl
zatrudniony w miesieczniku pallotynéw pt. ,,Krélowa Apostotow”, a K. Woy-
cicki w ,,Wiezi”), prasie niskonaktadowej lub tez imali si¢ innych zawodow.
W potowie 1990 roku do ,Zycia Warszawy”, procz wspomnianych juz osob,
przeszli m.in.: Pawel Hertz, Jerzy Jaruzelski, Jerzy Wysocki i Janusz Reiter.
6 czerwea 1990 roku ukazala sie ich deklaracja programowa, w ktorej stwier-
dzili, iz nowe ,,Zycie” nie zamierza by¢ niczyim organem, ale tez nie bedzie
podchodzito do nowej rzeczywistosci obojetnie. Nowe kierownictwo pismé
zamierzalo harmonijnie zestroié¢ dotychczasowe dokonania ,Zycia” z tym 0Zyw-
czym porywem, ktory [...] wyrwal Polske z marazmu i pchngl jq ku suwerenno-

35 R, Maxwell zamierzal ponadto kupi¢ ,Dziennik Lodzki”. Szerzej o dziatalnosci tego kon
cernu w Polsce w poczatkach lat dziewigédziesiatych w: R. Frister, Przygoda z Maxwellem. Pol-
skie gazety na sprzedaz, Polityka™ 1996, nr 31 z 3.08.



Polska prasa informacyjno-polityczna 189

$ci | demokracji*S. Tekst deklaracji miat charakter ogolny i w zasadzie nie prze-
sadzal o ideowej linii pisma. Bardzo szybko doszio jednakze do transformacji
tresciowej zawartosci dziennika. Jak uwazala »Gazeta Polska™’, uplasowal sie
orr na prawo od centrum, a dla kierunku ewolucji nie byly bez znaczenia pogla-
dy szefow pisma oraz ich kontakty z Forum Prawicy Demokratycznej, Ruchem
Miodej Polski i Partia Konserwatywna. T. Wolek Jako byly szef biuletynu
I Zjazdu ,,Solidarnosci”, Biura Informacji Prasowej ,,Solidarnosci” oraz ,Glosu
Wolnego” utrzymywal bardzo bliskie kontakty z prezydentem L. Walesa.
Rownolegle z przetasowaniami kadrowymi dokonujacymi si¢ w lonie gazety
trwaly przygotowania do sprzedazy tytulu. Ostatecznie prawa wilasnosciowe
uzyskala spétka ,Zycie Press”. Nabyta ona tytut za 4 mln zi, chod jej oferta pod
wzgledem cenowym ustepowala trzem innym kontrahentom. O Zwyciestwie
wZycia Press” przesadzilo polityczne poparcie, jakie spotka zyskala od Belwe-
deru, Unii Demokratycznej, wSolidarnosci”, Zwiazku Pisarzy Polskich i Zrze-
szenia Filmowcow Polskich, lokalnych wiadz Warszawy oraz kilkudziesieciu
postow OKP.
. ,Zycie Press” skladato si¢ poczatkowo z kilkunastu podmiotéw — m.in.: STEI
Nicoli Grauso (400 udzialéw), ,,Czytelnika” (160 udziatéw), Wielkopolskiego Ban-
ku Kredytowego (150 udziatéw), ,.Lexomu” Roberta Smoktunowicza (40 udziatow)
‘oraz ,Varsovi Press” (90 udzialéw). Z biegiem czasu wycofat si¢ z niego
»Czytelnik™ i WBK, a praktycznie wszystkie akcje znalazly si¢ we wloskich rekach.
Jednakze aby zadoséuczyni¢ zezwoleniu Agencji Inwestycji Zagranicznych dopusz-
Czajacej mniejszosciowy udziat Wiochow w . Zyciu Press” N. Grauso utworzyl
‘W Polsce spotke SEI, ktéra odkupita cze$é¢ udzialéw od STEL W ten sposob
N. Grauso kontrolujac faktycznie ponad 98% udziatéw ~Zycia Press”, nominalnie
‘mial mniejszosciowy pakiet akcji’®,
Dobér wioskiego kontrahenta nie by} przypadkowy. Redaktorzy pisma doszli
Dowiem do przekonania, iz zagraniczny partner, choé powinien gwarantowac
Znaczny przyptyw kapitatu niezbednego dla modernizacji redakcji i budowy nowo-
C2zesnej drukarni, nie moze pisma zdominowaé. Odrzucili zatem propozycje mig-
9zynarodowych koncernéw medialnych dominujacych na rynku europejskim
;iéwiatowym. Wybierali pomigdzy stosunkowo niewielkimi, ale wyspecjalizowa-
I partnerami: norweskim koncernem wydawniczym Orkla Media i grupa
. Grauso. O zwycigstwie Wiochéw zadecydowat fakt, iz N. Grauso podejmowat
Gecyzje osobiscie i robit to szybko. Gwarantowat on tez unikalng pozycje dla spotki

% Jakiego Zycia chcemy, ,,Zycie Warszawy” 1990, z 6.06.
37 Gazeta Polska” 1995, nr 50 z 14.12.

3% W. Lewandowska, Dolegliwosci transformacji Zycia Warszawy”, w: Materialy, t. 25,
360.



190 Tomasz Mielczarek

K. Wéycickiego i T. Wolka. To wiasnie od ,,Varsovi Press” zalezata obsada funkcj;
redaktora naczelnego, polityka kadrowa prowadzona w pismie oraz jego ideowe
oblicze. Natomiast wszelkie aspekty finansowego funkcjonowania dziennika uza-
leznione byty od strony wloskiej. Ona takze powotata spolke ,,Publicitas Poland” —
jedynego koncesjonariusza reklam i ogloszen publikowanych w LZyciu Warszawy”,

Zgodnie z umowa kupna strona wioska dokonata znacznych inwestycji. Redak-
cja zostala skomputeryzowana, uruchomiono nowoczesng drukamig. Inwestycje te
pozwolity na opracowanie nowej — ciekawszej szaty graficznej pisma. Nowe
Zycie”, reklamujac si¢ haslem ,.gazeta duzego formatu”, trafito do czytelnikow
29 czerwca 1992 roku. Dziennik zyskal codzienny dodatek publicystyczny
(uruchomione w pazdzierniku 1993 ,.Zycie Extra”), sobotnio-niedzielny magazyn
.Niedziela”, poniedziatkowy dodatek komputerowy ,,Bit”, piatkowy ogloszeniowy
Z6lty Serwis”, sobotni dodatek telewizyjny oraz redagowany przez Aleksandre
Jakubowska kolorowy magazyn pt. ,Femina”. Od dnia wyboréw samorzadowych
(19 czerwca 1994) , Zycie”, jako jedyna gazeta w Polsce, wychodzilo takze w nie-
dziele. Srednia objetos¢ dziennika w latach 19931994 wynosifa ponad 60 kolumn.
Nadto wydawca zorganizowat hojnie sponsorowane konkursy prasowe, a w 1994
roku przeprowadzit huczne obchody 50-lecia gazety. Jednym z elementow uswiet-
niajacych te rocznice byt koncert mediolanskiej orkiestry La Scali pod batuta Ricar-
do Mutiego.

Wszelkie dziatania promocyjne oraz modemizacja ,Zycia” ustaty, gdy stato sic
jasne, ze N. Grauso nie otrzyma koncesji na ogélnopolska telewizje prywatna. Za-
mkniecie nadajnikow ,,Polonii 17 spowodowato drastyczne cigcia w gazecie.
Zmniejszono jej objetosé o ok. 50%, ale utrzymano poprzednia — wysoka cenc.
W drugiej potowie 1994 roku docieraly do opinii publicznej informacje
o rozmowach N. Grauso majacych na celu sprzedaz tytutu. Jednakze pismo nadal
pozostawato we wloskich rekach.

Daleko idaca modernizacja pisma, transformacja jego zawartosci i zmiana szaty
graficznej bez niezbednego w takim przypadku przygotowania czytelnikow dopro-
wadzily do znacznego spadku nakladow. W latach siedemdziesiatych i osiemdzic-
sigtych ,,Zycie” znajdowato ponad 370 tys. nabywcow. W roku 1989 byto ich ponad
270 tys., a w dwa lata pozniej — 168 tys. Juz po modernizacji, tj. w 1993 roku pismo
wychodzito, jak deklarowat wydawca, w nakladzie 200 tys. egz. Podobny nakfad
podano takze w 1994 roku. Jednakze wielkosci zweryfikowane przez Zwiazek
Kontroli Dystrybucji Prasy byly nizsze i wynosily 113 tys. egz. (sprzedaz — 82 1y5
egz.) W 1995 roku wydawca deklarowal nakfad 128 tys. egz., ale jego konkuren¢!
uwazali, ze byl on znacznie nizszy, a sprzedaz — jak sadzono — nie przekroczyla 5”_
tys. egz. W 1996 roku zweryfikowany naklad wynosit 61 tys. egz., a sprzedaZ
40 tys. egz.



Polska prasa informacyjno-polityczna 19]

Jedng z wielu przyczyn degradacji dziennika mozna bylo tez upatrywaé
w podziale zespotu ,starego” ,,Zycia Warszawy”. Byli pracownicy pisma, korzy-
stajac ze starej bazy poligraficznej, utworzyli 27 sierpnia 1992 roku lokalny
- dziennik warszawski pt. ,Zycie Codzienne”. Pismo to w deklarowanym przez
-wydawce nakladzie 50 tys. egz. wychodzito do 27 wrzeénia 1993 roku. Pdzniej
zostalo przeksztalcone w ,Nasze Zycie Codzienne”, by ostatecznie znikna¢
- zrynku prasowego w poczatkach kwietnia 1994 roku. Podobne podzialy mialy tez
miejsce w Czgstochowie, gdzie czgsé bylych pracownikow lokalnej mutacji pod-
jeta nieudang prébg wydawania dzielnika pt. »Czgstochowskie A-Z"39,

W poczatkach lat dziewieédziesiatych ,Zycie Warszawy” odgrywato role
‘ogolnopolskiego dziennika informacyjno-opiniotwérczego. Choé kierownictwo
 redakcji nie skrywato swych pogladéw, pismo starato si¢ zachowa¢ pelny obiek-
‘tywizm. Informujac o konkretnych faktach lub zjawiskach, publikowano komen-
ftarze dziennikarzy prezentujacych rozne, czasem catkowicie przeciwstawne racje
- polityczne. Dlatego tez zestawiano na jednej kolumnie lewicowe felietony Alek-
sandra Matachowskiego i prawicowa publicystyke Krzysztofa Czabanskiego oraz
Aliny Grabowskiej. Chociaz pismo otwarcie przyznawato sie do swych prezy-
~denckich sympatii, i bylo bodaj najlepiej poinformowane o funkcjonowaniu pre-
- zydenckiej kancelarii, nie unikalo ostrej krytyki niektorych pociagnig¢ L. Walesy.

~ Kilopoty finansowe wydawcy odbily sie niekorzystnie na tresciowej zawartosci

dziennika. (W 1989 roku zysk pisma wynosit 0,2 min zt, w 1992 roku straty

Wynosity 0,12 min zt, a w 1994 roku — 5,5 min zL.)*. Ograniczono, a nastepnie

zlikwidowano kolumny publicystyczne, zaniechano publikowania tekstow zna-

fych komentatoréw politycznych. W 1990 roku w , Zyciu” zatrudnionych byto

170 dziennikarzy, ale wobec ograniczenia objetosci pisma wydawca w potowie

1994 roku zmniejszyt ich liczbe do 90. To z kolei zmusilo redakcj¢ do zmiany

Struktury tresci gazety i skoncentrowania si¢ na problematyce policyjno-

Obyczajowej. Problematyka ta wystepowata w , Zyciu” juz wezesniej. W 1993

foku K. Woycicki podat nawet jako jedna z glownych przyczyn swej rezygnaciji

Z funkc;ji redaktora naczelnego ,.Zycia” fakt, iz pismo obierato popularng formule
I 2atracalo preferowany przez niego charakter opiniotworczy. Jednoczesnie przy-
“nal, 7e zamierzona koncepcja pisma nie moze by¢ realizowana, albowiem
Zostalo ono ,,przeinwestowane”, za co odpowiedzialnos¢ ponosi jego ekonomicz-
fie kierownictwo, a nie dziennikarz jakim Jest redaktor naczelny*!.

4 »T. Mielczarek, ,, Czestochowskie A-Z" - nieudana proba wydawania dziennika sublokla-
ego, w: Materiaty, 1. 24, s, 251-262.

- 0 Gazeta Polska” 1995, nr 50 2 14.12.,

41 W. Lewandowska, Dolegliwosci transformacji, s. 360).



192 Tomasz Mielczarek

Niezaleznie od faktycznych powodéw zmiany na stanowisku redaktora na-
czelnego, faktem bylo, iz pismo zaczglo si¢ w wigkszym stopniu interesowa¢
tropieniem malwersacji i naduzy¢ w zyciu politycznym i spofecznym. Na takiej
tez plaszczyznie zwalczano rzady Waldemara Pawlaka i Jozefa Oleksego.
Natomiast w 1995 roku ,.Zycie” prowadzito otwarta wojn¢ z kandydatem na
funkcje prezydenta RP Aleksandrem Kwasniewskim. Te¢ kampani¢ prasowa
rozpoczeto 28 pazdziernika 1995 roku artykulem Czerwona pajeczyna®® i kon-
tynuowano niemal do dnia wyboréw. 17 listopada 1995 roku ukazal sig
w ,Zyciu Warszawy” artykul T. Wolka, w ktérym autor, opowiadajac si¢ za
L. Walesa i przewidujac rozwdj wypadkow po jego klgsce, napisat m.in.:

Na pierwszy ogien p6jda media, potem firmy panstwowe i prywatne — czerwona
pajeczyna rozsnuje swoja sieé. Skonczyly si¢ zarty. [..] To jest gra o wszystko.
O pelna stawke. Zwycigzca zgarnia cala pulg. Polske*.

Przegrana L. Walesy usytuowala ,,Zycie Warszawy” w nadzwyczaj trudnym
potozeniu. W dwa dni po wyborach do redakcji dotarty sygnaly, iz wydawca
nie jest zadowolony z ekonomicznej kondycji pisma i jego politycznej sytuacji.
L. Walesa — jeszcze jako urzedujacy prezydent — odwiedzil ,Zycie Warszawy”
29 listopada. T. Wolka poparli tez dzialacze ZChN, Stronnictwa Ludowo
-Chrzescijanskiego, niektore kregi UW, ,Solidarnosci” oraz szefowie SDP
(Andrzej Sawicki) i SDK (Maciej Letowski). 5 grudnia ,Zycie” wydrukowalo
calg kolumne listow czytelnikow solidaryzujacych si¢ z redaktorem naczelnym.
Nastepnego dnia doszto do posiedzenia zarzadu spotki, podczas ktorego repre-
zentanci strony whoskiej starali si¢ odwola¢ T. Wotka. Ten nie zgodzil si¢
z decyzja i uznal ja za polityczna zemste. 7 grudnia ,,Zycie” na swej pierwszc)
kolumnie wydrukowato protest redakcyjnej organizacji ,Solidarnosci” oraz
artykut bronigcy T. Wolka.

Na konflikty polityczne natozyly si¢ problemy pracownicze. W niedziele,
10 grudnia 1995 roku odbyt si¢ strajk dziennikarzy, w ktérego wyniku pismo
nastepnego dnia nie trafilo do czytelnikow. Cho¢ cele strajku interpretowano
gléwnie na plaszczyznie politycznej, mial on socjalny charakter, a dziennikarze
domagali si¢ poprawy warunkéw pracy i podpisania uktadu zbiorowego*.

Wloscy wlasciciele pisma nie poddali si¢ presji. Uznali, iz petnigcym obo-
wiazki redaktora naczelnego jest Jerzy Wysocki, cho¢ w stopce LZycia” nadal
wymieniano T. Wolka. Przestat on pehi¢ swe obowiazki 6 stycznia 1996 roku:

2 Czerwona pajeczyna, ,.Zycie Warszawy” 1995, nr 294 z 28.11; Lider SLD zatail akcje
tamze 1995, nr 305 z 9.11; Kwasniewski pod lupq, tamze 1995, nr 306 z 10.11 i in.

43T, Wolek, Dzier po, czyli przebudzenie, ,Zycic Warszawy” 1995, z 17.11, 5. 6.

44 7Zob. Jednodniéwka , Fundusz Strajkowy Solidarnosci Zycia Warszawy”, bmr.



Polska prasa informacyjno-polityczna 193

W tym samym czasie wydawcy podjeli decyzje o zamknieciu niedzielnego wy-
dania gazety oraz nadal poszukiwali kupca na ,Zycie Warszawy”. Ostatecznie
zostal nim, ubiegajacy si¢ o to pismo jeszcze w 1990 roku, Zbigniew Jakubas?s,
Ceny zakupu nie ujawniono, cho¢ spekulowano, iz sama drukarnia warta byta
10 min $4.

Nim jednak doszlo do sprzedazy, wiosng 1996 roku na lamach ,Zycia”
deprecjonowano przysziego wlasciciela, sugerujac, ze zamierza on kupié pismo
glownie po to, by zmieni¢ jego linie polityczna. Zespolt redakeyjny uwazat bo-
wiem, Ze:

Zmiana charakteru ,,Zycia“ to, naszym zdaniem, czg$¢ ofensywy rzadzacej dzis
koalicji na polskie media. [...] Sojusz Lewicy podjat prébe bojkotowania naszej ga-
zety. Odmowa udzielania wywiadéw czy wypowiedzi towarzyszyly znaczace zapo-
wiedzi politykéw Sojuszu: kupujemy was.[...] Nie twierdzimy, ze gazeta pomystu
pana Jakubasa bedzie partyjnym organem SLD na wzér » I Tybuny”. Mamy jednak
podstawe sadzi¢, ze bedzie gazeta nie podejmujaca tematow niewygodnych dla rza-
dzacych. Unikajacg whasnych ocen, ktére polemizowatyby z programem i metodami
rzadzenia SLD. Czy pan Jakubas dazy do tego z powodu wiasnych sympatii partyj-
nych i z géry uzgodnionego z politykami planu? Czy jest moze tylko przedsiebiorca,
ktéry w warunkach znacznej ingerencji paristwa w gospodarke, chce po prostu zy¢
dobrze z kazda wladza? Nie wiemy, ale efekt jest dokladnie taki sam?’.

- Zmiana wiasciciela pociagnela za soba odejscie z gazety calego kierownic-
‘twa redakcji oraz wszystkich pracownikéw dziatu krajowego. W swym poze-
. gnalnym manifescie 35 dziennikarzy stwierdzito m.in.:

: Uwazamy, ze to cud, iz po dwéch i p6t roku catkowicie destrukcyjnej polityki
- Wydawniczej poprzedniego, wloskiego wydawcy, pismo jeszcze istnieje. Drastyczna

¥ Z Jakubas — wiasciciel firm odziezowych, rozlewni wod mineralnych (,Multivita™), dru-
kujacej ksiazki i albumy Oficyny Wydawniczej ,Multico” oraz . Kuriera Lubelskiego™. , Kurier
Lubelski” zakupit w 1991 roku. Transakcji towarzyszyly dosé dramatyczne okolicznogci. Cho¢
'Z. Jakubasa wspieral zespol redakcyjny gazety, Komisja Likwidacyjna RSW w ostatnim momen-
Cie, widzac determinacj¢ przedsigbiorcy, podniosta ceng pisma do 250 tys. zi. Z. Jakubas prébo-
- Wal ponadto uruchomi¢ w Lublinie inne pismo ,Express-Fakty”, ale dziennik ten funkcjonowat
Jedynie péttora roku i przynidsi straty rzedu 650 tys. zl. Z. Jakubas procz 250 tys. zI zainwestowal
- W modernizacje redakcji , Kuriera Lubelskiego™ 650 tys. zt., a w 1995 zakupil 78,7% udzialéw
"W Lubelskich Zaktadach Graficznych, gdzie obok jego gazety drukowano tez konkurencyjny
“wDziennik Wschodni”. Zob. W. Klusek, Transformacja , Kuriera Lubelskiego", w: Materialy,
.24, 5 262-270; tegoz, ,.Express-Fakty" — porazka nowego tytulu, tamze, t. 25, s. 415-421;
wZ ,, Kurierem" po ., Zycie”, ,Gazela Wyborcza™ 1996, nr z 22.04; Jakubas na nowej drodze
wZycia”, Rzeczpospolita™ 1996, nr 121 7 25/25.05.

| 46 Finansowa strong przejecia ,,Zycia Warszawy” przez Z. Jakubasa zajmowal sie Artur
Howzan.

47 Zycie Warszawy” 1996, nr 102 2 30.04./1.05. 5. 1.



194 Tomasz Mielczarek

podwyzka ceny w 1994 roku, polaczona z réwnie drastycznym ograniczeniem obje-

toéci, oszczedzanie na wszystkim, lacznie z korekta, odmowa jakichkolwiek inwe-

stycji, zaniechanie jakiejkolwiek promocji — wszystko to wymagalo i od dziennika-

rzy, i od czytelnikéw znacznego samozaparcia, aby przy pismie wytrwac®s.

Jako gléwny motyw tak dramatycznej decyzji podano wspomniane juz
wzgledy polityczne oraz cheé zachowania zawodowej niezaleznosci.

,Zycie Warszawy”"— stwierdzili dziennikarze — bylo przez ostatnie lata gazety
probujaca spelnia¢ rolg czwartej wiadzy wobec wszystkich kolejnych ekip rzado-
wych. Starali$my si¢ patrze¢ na rece politykom wszystkich opcji, co skazywalo nas
na konflikty, takze z ludZzmi z ugrupowan solidarno$ciowych.

J. Wysocki za$, komentujac dzieje ,.Zycia Warszawy” kierowanego przez
spotke ,.Varsovia Press”, stwierdzil, iz jego pismo staralo si¢ byC centrowe.
Uznal on, ze: :

Nowy zesp6l dziennikarski — zgodnie z zapowiedziami — zmienia profil tej ga-
zety. Na jaki? Na centrowy. Nie ma sensu przerabia¢ ,Zycia Warszawy” na druga
Trybune”. Bedzie to gazeta $rodka. Problem w tym, ze Srodek ten jest juz zupelnic
gdzie indziej*’.

Takie tez nadzieje wyrazil Z. Jakubas. Informujac czytelnikow o przejeciu
WZycia”, stwierdzil, ze pismo

bedzie gazeta obiektywna, piszaca prawde i niepodatna na jakiekolwiek opcje
polityczne. Gazeta nie bedzie zwiazana z zadna partig polityczng i nie bedzie repre-
zentowata ich interesow?’.

Nowy whasciciel deklarowat ponadto, iz pismo bgdzie wnikliwe wstuchiwac
sie w glosy czytelnikow. Nowi szefowie pisma: Aleksander Checko (uprzednio
redaktor naczelny ,Prawa i Zycia”) oraz jego zastgpca Karol Malcuzynski
(dziennikarz BBC, nast. TVP SA) nie byli zwiazani z zadnym ugrupowanicn
politycznym. Do pisma przeszli zarowno dziennikarze z ,, Wprost” (szef dzialu
krajowego — Marek Sarjusz Wolski) ,,Super Expressu” jak ,Rzeczpospolite]
czy tez , Trybuny”, a jednym z czolowych jego publicystéw zostal wieloletn!
pracownik ,,Polityki” Stanistaw Podemski.

A. Checko, obejmujac funkeje redaktora naczelnego, deklarowat, ze

Bedziemy z dziennikarska rzetelno$cia przedstawia¢ fakty, udostepnia¢ famy
najprzerézniejszym pogladom, atakowaé i ujawnia¢ falsz, ztodziejstwo i glupot¢ beZ
wzgledu na polityczne pigtro i barwe’!.

8 Tamze.

49 J_ Wysocki, Poskramianie wolnosci mediéw, ,Rzeczpospolita™ 1996, nr 120 z 24.05.

30 Szanowni Czytelnicy ., Zycia Warszawy™ , ,.Zycie Warszawy™ 1996, nr 103/104 z 4-5.05
51 Zycie Warszawy™ 1996, nr 228 z 28.09.



Polska prasa informacyjno-polityczna 195

Po zwolnieniu przez Wiochow T. Wolek podjat intensywne starania majace
- na celu uruchomienie wiasnej gazety. Sygnalny numer ..Zycia"— taka bowiem
nazwe przyjeto dla nowego dziennika — ukazat si¢ 16 wrzesnia, a stala edycje
rozpoczeto 28 wrzesnia 1996 roku. Pismo wychodzito poczatkowo w nakladzie
- 200 tys. egz., a nastgpnie — jak deklarowal wydawca naktad wynosit 120 tys.
-egz., a sprzedaz 76 tys. egz. Edytorem byt Dom Wydawniczy ,,Wolne Stowo”,
- ktorego wiascicielami, procz T. Wolka, byli przedsigbiorcy budowlani Woj-
cciech Mikulecki i Heinz Ruhl. W sktad okolo 80-osobowego zespohu redakeyj-
nego weszli byli dziennikarze WZycia Warszawy” | telewizyjnego ,,Pulsu
- Dnia”™,

~ Nowy dziennik piérem swego redaktora naczelnego zadeklarowat sie jako
niezalezny i konserwatywny, pod wzgledem ideowym plasujacy sie pomigdzy
»Gazeta Wyboreza™ i ,Gazetg Polska”. Zamierzal publikowa¢ eseje m.in. takich
- autoréw jak: Krzysztof Skubiszewski, Tadeusz Konwicki, Krzysztof Zanussi,
- Wojciech Mtynarski czy tez Jarostaw Gowin. Nadto deklarowano pelnienie
funkeji informacyjnych oraz uprawianie ,dziennikarstwa $ledczego”. Zamie-
rzano podglada¢ kazda wladze, lecz szczegolnie takq, ktdra sprawuje rzqdy
monopolistyczne>,

- Trudno juz dzisiaj przewidzie¢, jakie beda dalsze losy pisma. Wypada jed-
mak zauwazy¢, ze wydawcy mieli $wiadomo$é ogromnego wZageszezenia” pol-
skiego rynku prasowego i przewidywali poczatkowy deficyt ,,Zycia”. Ogromne
-naklady poniesione na kampanie reklamowa zwiazang z uruchomieniem dzien-
nika oraz spor sadowy z Z. Jakubasem o prawo do tytuhu wZycie” sugerowaly,
- Ze czekaly ich jeszcze bardzo ciezkie chwile.

5. Stary tytul w nowych szatach

- Przykladem udanej i raczej bezkonfliktowej transformacji starego tytutu
Prasowego byla natomiast ,Rzeczpospolita”. Z inicjatywa powofania tego
Yziennika wystapit na forum Sejmu w kwietniu 1981 roku Edmund Osmariczyk.
Smo mialo symbolizowaé 6wczesne rozdzielenie kompetencji PZPR i rzadu.

2 Redaktorem nacz. wZycia” zostal T. Wolek, a jego zastgpcami: Jerzy Wysocki i Bronistaw
Wildstein, Funkeje dyrektora wydawniczego pelnila Joanna Lubieniecka, a sekretarza redakcji
l"~ Fafara. Nadto w sklad zespolu wehodzili m.in.: Piotr Skwiecinski (kierownik dzialu krajo-
- Wego) Andrzej Mictkowski (zagranica), Marek Budzisz (gospodarka), Piotr Krasowski (opinie),
Flotr Pytlakowski (reportaz). Dyrektorem wydawnictwa zostal Leszek Staflej.

BT, Wolcek, 7o wlasnie my. Prospekt reklamowy ,Zycia” publikowany m. in. w ,.Rzecz-
Pospolitej” 1996, nr 226 z 27.09.



196 Tomasz Mielczarek

co podkre$lono m.in. poprzez powotanie nowej, niezaleznej od RSW, oficyny
wydawniczej — Panstwowego Przedsigbiorstwa Wydawniczego ,Rzeczpos-
polita”. Pierwsze numery dziennika ukazaly si¢ juz w stanie wojennym -
w styczniu 1982 roku. ,,Rzeczpospolita” z racji niewydolnosci catego rzadowe-
go systemu wydawniczego stala si¢ podstawowym Zrodiem informacji prawne].
Jako pierwsza drukowala sejmowe i rzadowe akty normatywne, ktore dopiero
w kilka miesiecy pézniej oficjalnie oglaszano w ,Dzienniku Ustaw”
i .Monitorze Polskim”. Jak zauwazyt Dariusz Fikus*™, dziennik stat si¢ organem
polskiej biurokracji, a 2/3 jego blisko 250-tysigcznego nakladu upowszechniano
W prenumeracie’.

Podobny status utrzymata ,Rzeczpospolita” w koncu lat osiemdziesigtych.
Premier T. Mazowiecki 15 pazdziernika 1989 roku na redaktora naczelnego
pisma desygnowal D. Fikusa. Nastepnego dnia do redakcji dziennika wprowa-
dzit go szef Urzedu Rady Ministrow Jacek Ambroziak. Cho¢ T. Mazowiecki
nie byl zainteresowany posiadaniem wlasnego organu rzadowego, .Rzecz-
pospolita” byla w poczatkach lat dziewig¢dziesiatych postrzega jako pismo
oficjalne. Jej wyjatkowy status potwierdzal udziat D. Fikusa w posiedzeniach
Rady Ministrow (byl tam obserwatorem) oraz 150-tysi¢czna dotacja jakiej rzad
udzielit pismu w 1990 roku.

Takie usytuowanie ,,Rzeczpospolitej” nie zadowalato ani rzadu, ani zespolu
redakcyjnego. Dlatego tez w 1990 roku rozpoczgto poszukiwanie zagraniczne-
go partnera, ktory zainwestowatby w pismo, a zarazem przyczyni si¢ do jego
prywatyzacji. Wybor padl na grupe Roberta Hersanta, reprezentowang przez
hrabiego Miche’a d’Ornano, ktérego to z kolei rekomendowal D. Fikusowi
6wezesny minister spraw zagranicznych Krzysztof Skubiszewski. 1 lutego 1991
roku zarejestrowano sp. z 0.0. ,,Press Publica”, w ktorej skiad weszio PPW
~Rzeczpospolita” (51% udziatow) i francuska spotka ,.Socpress SA™ (49%
udziatéw). Polskim wkiadem do spétki byl tytul wlasnosci +Rzeczpospolite)
ktorej wartos¢ w 1991 roku oszacowano na 4,7 min §. Strona francuska, wzo-
rujac si¢ na do$wiadczeniach ,Le Figaro”, wprowadzita nowy system pracy.
skomputeryzowata redakcje oraz dostarczyla nowoczesng maszyng offsetowd:

$4). Fikus (1932-1996) prace dziennikarska rozpoczat w ,Sztandarze Mlodych” i ,[Expressi©
Wieczornym” jednak najdiuzej — ponad 25 lat — zwiazany byt z ,Polityka”. W 1980 roku wybrany
na sekretarza generalnego SDP. Po wprowadzeniu stanu wojennego odszedt z , Polityki” i WSP“!'_
nie z Stefanem Bratkowskim, Jackiem Kalabifiskim i Aleksandrem Paszyfiskim rozpoczal prace *
.Niewidomym Spoidzielcy”. W latach 1987-1989 pracowal w ,Gazecie Bankowej”, jako wolon”
tariusz wspolorganizowal ,Gazete Wyborcza™. Zob. D. Fikus, Od , Sztandaru Mlodych " do
. Rzeczpospolitej ", w: Materialy . 24, s. 152-157.

55 D. Fikus. Kontrowersje wokot ,, Rzeczpospolitef”, w: Materialy, t. 23, 5. 201-202,



Polska prasa informacyjno-polityczna 197

Wartos¢ inwestycji francuskich oszacowano na 4,5 min $, z czego 2 min §
wyasygnowano w gotéwcee. W lipcu 1995 roku rzad wystapit z inicjatywa prze-
- ksztalcenia PPW w jednoosobowa spétke skarbu panstwa. Spowodowalo
to gwaltowna reakcje Francuzow i zespolu redakcyjnego. Strona francuska za
= 2,595 min § dokupifa 2% udzialéw. Zobowiazata sig takze do kolejnej moder-
- mizacji redakcyjnego systemu komputerowego oraz budowy samodzielnej dru-
- karni prasowej. Wartos¢ tej inwestycji miata wyniesé 15 min zI56.
- W 1988 roku naklad ,,Rzeczpospolitej” wynosit 240 tys. egz. P6zn iej jednak
zaczat spada¢ i w 1990 roku zapewne oscylowat wokét 200 tys. egz. W 1994
rroku zweryfikowany nakfad dziennika wahat si¢ w granicach od 270 do 300 tys.
- egz., w 1995 byt zblizony do 280 tys. egz., a w 1996 — 266 tys. egz. W prenu-
meracie sprzedawano ok. 50% nakladu. Zwroty wynosity od 20 do 40 tys. egz.
W koncu 1995 roku ,,Rzeczpospolita™ miala charakter spotki z ograniczona
odpowiedzialnoscia. W jej skiad wchodzily ,,Press Publica” — 51% udzialéw —
i jednoosobowa spétka skarbu panistwa. ,,Press Publica” miata 4-osobowy za-
' rzad, skladajacy si¢ z 2 Polakéw i 2 Francuzéw. Strategiczne decyzje mogly
zapadaC jedynie przy poparciu 80% gloséw. Natomiast jako jednoosobowa
- spotka skarbu panstwa PPW ,Rzeczpospolita” miata 6-osobowa rade nadzorcza
skladajacq si¢ z 2 przedstawicieli gazety i 4 reprezentantéw skarbu paristwa.
Pracownicy mogli wykupi¢ 20% akcji po cenach preferencyjnych. W wypadku
sprzedazy akcji przez rzad prawo pierwokupu mieli Francuzi.
- Taka struktura spotki utrzymata si¢ do 22 maja 1996 roku. Wtedy to norwe-
ska spotka Orkla Media kupita od Francuzéw 51% udzialéw Press Publiki”
150,8% udzialéw w drukamni gazety ,,Warszawa Print”. Cene transakcji okre-
Slono na 46 miIn $7. Zmieniono sktad zarzadu. Prezesem spotki zostat Norweg
Jan Lindh. Ponadto w skiad zarzadu weszli wiceprezesi: Elzbieta Ponikato
1 Piotr Mikosz oraz Piotr Aleksandrowicz.
# Précz ,,Rzeczpospolitej” , Press Publica” byla wydawca dwu miesigcznikow
(,Detektyw”, ,,Sam na sam”), dwutygodnika (,,Polski Farmer”), whascicielem
Studia elektronicznego, w ktérym opracowywano kolorowe materialy przezna-
C2one dla gazet i wielkoformatowe plakaty’®. Ponadto posiadata 50% udziatéw
W kolorowym miesieczniku , Businessman” i 49% udzialéw w spétce wydaja-
C€j na Litwie polskojezyczny dwutygodnik ,,Znad Wilii”.
»Press Publica” byla takze wspéledytorem ,,Stowa Wilenskiego” — tygodni-

% Por. ,Rzeczpospolita™ 1994, nr 33  8.02 i 1995, 180 z 18.08.

%7, Nowy wspébwydawca ,, Rzeczpospolitey”, ~Rzeczpospolita” 1996, nr 119 z 23.05. oraz
Yrkla kupuje ,, Rzeczpospolitq”, ,Gazeta Wyborcza” 1996, nr 119 z 23.05.

. 7 inicjatywy ministerstwa. Jak prywatyzowano ,, Rzeczpospolitq”, ,,Rzeczpospolita® 1995,
ir 203 7 2/3.09.



59 Rzeczpospolita” 1994, nr 253 z 29/30.10.
%0 D. Fikus, ,, Rzeczpospolita” (1993), w: Materialy, t. 24, s. 137.
61 D. Fikus, Kontrowersje wokél ,, Rzeczpospolite]”, w: Materialy, 1. 23, s. 206.



















































