
Rocznik Bibliologiczno-Prasoznawczy tom 7/18
Kielce 2015

Krzysztof Wasilewski
Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna w Gorzowie Wielkopolskim

Słowa kluczowe: „Gazeta Wyborcza”, emigracja polityczna, transfor-
macja systemowa, Solidarność
Key words: “Gazeta Wyborcza”, political emigration, system transfor-
mation, Solidarity movement

obraz emigracji niepodległościowej  
w „gazecie wyborczej” (1989–1991)

wstęp

Przyspieszone wybory do Sejmu i Senatu w czerwcu 1989 r. zapoczątkowały 
okres transformacji systemowej w Polsce. Chociaż głosowanie było jedynie częścio- 
wo demokratyczne – większość mandatów obsadzona została według wcześniej 
ustalonego klucza partyjnego – pozwoliło jednak na utworzenie pierwszego nie-
komunistycznego rządu. Stało się to możliwe dzięki klęsce wyborczej Polskiej 
Zjednoczonej Partii Robotniczej oraz poparciu Komitetu Obywatelskiego przez 
dotychczasowych sojuszników PZPR – Zjednoczonego Stronnictwa Ludowego 
i Stronnictwa Demokratycznego. Zgodnie z ustaleniami poczynionymi jeszcze pod-
czas obrad Okrągłego Stołu, 19 lipca 1989 r. Zgromadzenie Narodowe wybrało na 
prezydenta kraju gen. Wojciecha Jaruzelskiego. Do obsadzenia pozostawała funk-
cja premiera, po rezygnacji Mieczysława F. Rakowskiego i niepowodzeniu misji 
gen. Czesława Kiszczaka. Skorzystał z tej okazji Obywatelski Klub Parlamentarny, 
proponując na to stanowisko Tadeusza Mazowieckiego. Siły dawnej koalicji były 
zbyt słabe, aby wystawić kontrkandydata. 24 sierpnia przy poparciu niemal całego 
sejmu Tadeusz Mazowiecki został wybrany premierem rządu.

Utworzenie pierwszego niekomunistycznego rządu od zakończenia II wojny 
światowej było milowym krokiem na drodze Polski do pełnej demokratyzacji. Cho-
ciaż strategiczne ministerstwa wciąż znajdowały się w rękach PZPR, to proces li-
kwidacji dotychczasowego systemu władzy okazał się zbyt zaawansowany, aby go 
powstrzymać.

Wydarzenia w Polsce były pilnie obserwowane przez władze uchodźcze w Lon-
dynie. Nie podzielały one panującego w kraju optymizmu, wskazując na wciąż jesz-



64 Krzysztof Wasilewski

cze silne wpływy komunistów. Krytykowano zwłaszcza niedemokratyczny charakter 
wyborów czerwcowych, a także same obrady Okrągłego Stołu, które część niepod-
ległościowej emigracji odbierała jako próbę dogadania się opozycji z reżimem ko-
munistycznym. Znamienne były słowa premiera rządu RP na uchodźstwie edwarda 
Szczepanika, który po ogłoszeniu wyników przyspieszonych wyborów stwierdził, iż

niestety, jednak możemy również potwierdzić naszą pierwotną opinię, że Polska na-
dal nie będzie posiadać parlamentu wyłonionego w drodze demokratycznych wol-
nych wyborów i nie będą nią rządzić władze, które odpowiadałyby nieskrępowanej 
woli Narodu1.

Stanowisko emigracyjnych władz spotkało się z niezrozumieniem ze strony rządu 
Tadeusza Mazowieckiego. W pierwszym okresie swojej działalności premier z dy-
stansem traktował instytucje uchodźstwa niepodległościowego w Londynie. Zapewne 
u podłoża takiej polityki tkwiła głęboka obawa o chęć zdyskontowania zachodzących 
w kraju przemian przez przedstawicieli władz emigracyjnych. Premier Mazowiecki 
zdawał sobie sprawę, iż jego gabinet nie mógł powołać się na mandat demokratycz-
nego wyboru, co też mu wypominano. Dlatego od początku przyjął tezę o oficjal-
nym nieuznawaniu władz uchodźczych, w czym sprzyjała mu krajowa prasa na czele 
z „Gazetą Wyborczą”. Chociaż był to dziennik niezależny, w znacznej mierze jednak 
reprezentował stanowisko bliskie premierowi2.

Przedmiotem poniższych rozważań jest więc zaprezentowanie obrazu emigracji 
niepodległościowej w „Gazecie Wyborczej” w latach 1989–1991. Przyjęto tezę, iż 
dziennik ten, bezsprzecznie mający w tym okresie największy nakład i wpływ na 
postawy społeczne, prowadził kampanię prasową wymierzoną w struktury uchodź-
cze celem ich zdyskredytowania w kraju. Liczono, iż pozwoli to umocnić pozycję 
gabinetu Tadeusza Mazowieckiego i uniemożliwi emigracyjnym władzom wysuwa-
nie pretensji do partycypowania w rządzeniu. Jednocześnie pomniejszano rolę całej 
emigracji niepodległościowej, widząc w niej przeciwnika kierunku zachodzących 
w Polsce przemian.

Na potrzeby niniejszego artykułu wykorzystano przede wszystkim teksty dru-
kowane w „Gazecie Wyborczej”. Analizie treści poddano wszystkie wypowiedzi 
dziennikarskie, które traktowały o emigracji niepodległościowej. Użyty klucz doty-
czył następujących wyrazów i fraz: uchodźstwo, władze RP na uchodźstwie, władze 
emigracyjne, prezydent RP na uchodźstwie, rząd londyński, polski Londyn, Rada 
Narodowa. Pod uwagę wzięto także te teksty, w których pojawiały się nazwiska bądź 
to przedstawicieli władz uchodźczych, bądź wybitnych reprezentantów emigracji. 
Przede wszystkim zaś dotyczyło to takich osób, jak: Kazimierz Sabbat, edward 
Szczepanik, Ryszard Kaczorowski, Zygmunt Szkopiak, Zygmunt Szadkowski, Jan 
Nowak-Jeziorański, Jerzy Giedroyc, Gustaw Herling-Grudziński.

1 Cyt. za: R. Turkowski, Parlamentaryzm polski na uchodźstwie 1973–1991, Warszawa 2002, s. 83.
2 Por.: P. Wierzbicki, Familia, świta, dwór, „Tygodnik Solidarność”.



65Obraz emigracji niepodległościowej w „Gazecie Wyborczej” (1989–1991) 

„gazeta wyborcza”

Jednym z elementów porozumienia Okrągłego Stołu była zgoda władz na po-
wstanie opozycyjnego dziennika3. Tak narodziła się „Gazeta Wyborcza”, której 
podstawowym zadaniem było promowanie kandydatów Komitetu Obywatelskie-
go oraz przedstawianie oficjalnego stanowiska KO i odrodzonej „Solidarności”. 
Pierwszy numer dziennika ukazał się 8 maja 1989 r. i składał się z ośmiu kolumn. 
W artykule wstępnym redakcja zapewniała, iż „czujemy się związani z »Solidar-
nością«, lecz zamierzamy przedstawiać poglądy i opinie całego niezależnego spo-
łeczeństwa, różnych opozycyjnych kierunków”4. Rdzeń redakcji stanowiły osoby 
związane wcześniej z „Tygodnikiem Solidarność” i „Tygodnikiem Mazowsze”. 
Z polecenia Lecha Wałęsy redaktorem naczelnym został Adam Michnik, a wśród 
jego głównych współpracowników znaleźli się m.in.: Helena łuczywo, ernest 
Skalski, Anna Bikont i Piotr Pacewicz. W początkowym okresie swojej działalności 
„Gazeta Wyborcza” grupowała przedstawicieli różnych prądów, od konserwatyw-
nego i narodowego po liberalny i socjaldemokratyczny. Wkrótce jednak dziennika-
rze reprezentujący poglądy zbyt kontrowersyjne odeszli do innych tytułów5. Gazeta 
natomiast przyjęła linię jednoznacznie wspierającą Tadeusza Mazowieckiego, co 
ujawniło się szczególnie w trakcie kampanii prezydenckiej w 1990 r. Sami czytel-
nicy „Gazety Wyborczej” za jej największą wadę uznawali „tendencyjność” oraz 
„chęć pouczania odbiorców”6.

Pierwsze numery „Gazety Wyborczej” ukazywały się w liczbie 80 tys. egzempla-
rzy. Jednak w zaledwie kilka miesięcy dziennikowi udało się osiągnąć półmilionowy 
nakład. Dzięki sprawnemu systemowi teletransmisji, zbudowanemu z myślą o „Try-
bunie Ludu”, dziennik Adama Michnika mógł być drukowany w największych mia-
stach w kraju i stamtąd szybko kolportowany na wszystkie województwa7. Przede 
wszystkim zaś „Gazecie Wyborczej” sprzyjał brak realnej konkurencji. Pozostałe 
dzienniki ogólnokrajowe były wydawane przez PZPR lub stronnictwa sojusznicze, 
które cieszyły się coraz mniejszym zaufaniem społecznym. Nowe, niezależne tytuły 
pojawiły się dopiero w 1990 r. i nie mogły liczyć ani na zasoby finansowe, ani na ka-
dry, którymi od początku dysponowała „Gazeta Wyborcza”. Uprawnione wydaje się 
więc stwierdzenie, iż dziennik ten w latach 1989–1991 posiadał dominującą pozycję 
na polskim rynku prasowym.

3 J. Skórzyński, Rewolucja okrągłego stołu, Kraków 2009, s. 347.
4 O nas, „Gazeta Wyborcza” 1989, z 8 maja.
5 Szerzej na ten temat patrz: S. Remuszko, „Gazeta Wyborcza”. Początki i okolice (kalejdoskop), 

Warszawa 2006.
6 Cała prawda o „Wyborczej”, „Gazeta Wyborcza” 1996, z 8 maja.
7 T. Mielczarek, Monopol. Pluralizm. Koncentracja. Środki komunikowania masowego w Polsce 

w latach 1989–2006, Warszawa 2007, s. 95.



66 Krzysztof Wasilewski

do zaprzysiężenia rządu tadeusza mazowieckiego

W pierwszych miesiącach swojego funkcjonowania „Gazeta Wyborcza” niewie-
le miejsca poświęcała problemowi niepodległościowego uchodźstwa. Z naturalnych 
względów większość tekstów dotyczyła kampanii wyborczej i promocji kandydatów 
Komitetu Obywatelskiego „Solidarność”. emigracja, jeśli się już pojawiała, powią-
zana była właśnie z powyższymi tematami. 22 maja 1989 r. „Gazeta Wyborcza” 
opublikowała odezwę Lecha Wałęsy skierowaną do Polaków mieszkających na ob-
czyźnie. „Naród polski jest jeden w kraju i poza jego granicami – pisał przywódca 
opozycji. – W imię tej jedności, w imię wspólnej troski o Ojczyznę, wzywam Po-
laków żyjących na emigracji do uczestnictwa w wyborach 1989”8. Nie odnosząc 
się wprost do władzy RP na uchodźstwie, Wałęsa zwrócił się do enigmatycznych 
„przywódców emigracji”. Dokładnie miesiąc później dziennik opublikował tekst 
poświęcony reaktywacji przez Jana Józefa Szczepańskiego Stowarzyszenia Pisarzy 
Polskich, które miało „reprezentować literaturę polską jako całość”9. Nowa orga-
nizacja postawiła sobie ambitny cel zjednoczenia twórców krajowych i emigracyj-
nych. Ci ostatni – zdaniem Szczepańskiego – dotychczas byli „wykluczeni z insty-
tucjonalnego życia środowiska”10. Stowarzyszenie chciało natomiast przełamać tę 
„złą tradycję”.

W obu powyższych tekstach nie wspomniano o istniejących władzach RP na 
uchodźstwie. O ile w przypadku pierwszego można to usprawiedliwić kampanią wy-
borczą i chęcią pozyskania jak największej liczby emigrantów dla „Solidarności”, 
o tyle w przypadku drugiego – wydrukowanego już po wyborach – taka absencja 
może dziwić. Funkcjonowały przecież liczne instytucje i organizacje zrzeszające 
polskich twórców mieszkających na obczyźnie. Ich dzieła natomiast cieszyły się 
nieraz większą popularnością od tych powstających w kraju. Pod względem eks-
pozycji, apel Wałęsy zamieszczono na stronie szóstej, z kolei informację o SPP na 
stronie drugiej, głównie ze względu na nazwisko Jana Józefa Szczepańskiego. Więk-
szym zainteresowaniem cieszyły się tematy związane bezpośrednio z krajem, a tak-
że najbliższym otoczeniem międzynarodowym Polski.

W numerze 16. „Gazety Wyborczej” z 30 maja 1989 r. na szóstej stronie poja-
wiła się relacja ze spotkania Kongresu Opozycji Antyustrojowej. Była to inicjatywa 
organizacji i ugrupowań, które krytykowały kontraktowy charakter przyspieszonych 
wyborów parlamentarnych i zapowiadały ich bojkot. W tekście nietrudno było wy-
czuć negatywny stosunek redaktora do KOA, pomimo wcześniejszych zapewnień, 
iż wszystkie ruchy opozycyjne będą przez gazetę jednakowo traktowane. W relacji 
pojawił się też wątek emigracyjny. Kongresowi przewodził syn słynnego pisarza 
Ksawerego Pruszyńskiego i działacz polonijny z Toronto, Aleksander Pruszyński. 

 8 Do wspólnoty polskiej w świecie, „Gazeta Wyborcza” 1989, z 22 maja.
 9 Kraj i emigracja, „Gazeta Wyborcza” 1989, z 1 czerwca.
10 Ibidem.



67Obraz emigracji niepodległościowej w „Gazecie Wyborczej” (1989–1991) 

Dziennikarz całkowicie pominął jego bogaty dorobek, m.in. prowadzenie pisma 
„Słowo-Solidarność”, które w 1981 r. przedrukowywało teksty z „Tygodnika So-
lidarność”. Zamiast tego przedstawił Pruszyńskiego jako negującego porozumienia 
Okrągłego Stołu ekstremistę. Decyzję KOA o bojkocie wyborów miał on skomen-
tować następująco: „No. To Rząd Londyński ucieszy się, że są jeszcze tacy. Może 
udzieli wam wsparcia? Służę telefonem do Prezydenta”11. Autor relacji w żaden spo-
sób nie skomentował wypowiedzi Pruszyńskiego, sugerując tym samym, iż faktycz-
nie władze uchodźcze mogłyby wspierać finansowo organizacje krytykujące linię 
„Solidarności”.

Pierwsze bezpośrednie odniesienie do władz RP na uchodźstwie na łamach „Ga-
zety Wyborczej” nastąpiło dopiero 21 lipca 1989 r. Miało to związek ze śmiercią 
prezydenta Kazimierza Sabbata dwa dni wcześniej12. W tekście przedstawiono do-
syć szczegółową biografię zmarłego, odnotowując jego służbę wojskową w okresie 
II wojny światowej oraz piastowane funkcje w strukturach emigracyjnych. Wyja-
śniono ponadto, że na swojego następcę Sabbat wybrał Ryszarda Kaczorowskiego. 
Śmierć emigracyjnej głowy państwa zbiegła się z wyborem przez Zgromadzenie 
Narodowe gen. Wojciecha Jaruzelskiego na prezydenta Polski. Fakt ten może tłu-
maczyć zwłokę w podaniu informacji z Londynu. Warto również dodać, iż tekst 
dotyczący Kazimierza Sabbata został wydrukowany na pierwszej stronie „Gazety 
Wyborczej”, co wskazuje, że redakcja potraktowała go jako ważny.

Dziennik nie informował na temat stanowiska władz RP na uchodźstwie wobec 
wydarzeń w Polsce. Temat emigracji zajmował marginalne miejsce zarówno w teks-
tach informacyjnych, jak i publicystycznych drukowanych na łamach „Gazety Wy-
borczej”. Zazwyczaj artykuły miały charakter okolicznościowy. Tak było w przy-
padku wspomnienia o Stefanie Korbońskim, który zmarł 23 kwietnia 1989 r. (tekst 
wydrukowano 10 maja)13. Podobnie rzecz się miała z artykułem poruszającym temat 
rozłamu w Polskiej Partii Socjalistycznej. Chociaż dotyczył on formacji budowanej 
w kraju, to autor poświęcił akapit działalności emigracyjnej PPS14. Nie starano się 
wyjaśnić przyczyn negatywnej reakcji części emigracyjnego uchodźstwa na rozmo-
wy Okrągłego Stołu i kontraktowe wybory parlamentarne. Wbrew wcześniejszym 
deklaracjom, linia dziennika była ściśle powiązana z polityką Komitetu Obywatel-
skiego i odrodzonej „Solidarności”. Wszelkie inicjatywy kwestionujące zasadność 
dialogu z reżimem komunistycznym poddawano na łamach „Gazety Wyborczej” 
krytyce lub po prostu przemilczano.

Z tekstów publikowanych w „Gazecie Wyborczej” przebija się niezrozumienie 
stanowiska emigracji niepodległościowej. Doskonale widać to na przykładzie wy-
wiadu z Sewerynem Blumsztajnem, zamieszczonym w dzienniku 7 września 1989 r. 
Ten członek KSS KOR prawie całą ósmą dekadę XX w. spędził na przymusowym 

11 P. Giedrowicz, Koalicja, „Gazeta Wyborcza” 1989, z 30 maja.
12 Zmarł prezydent Sabbat, „Gazeta Wyborcza” 1989, z 21 lipca.
13 C. Chlebowski, Wspomnienie o Stefanie Korbońskim, „Gazeta Wyborcza” 1989, z 10 maja.
14 Rozłamu PPS ciąg dalszy, „Gazeta Wyborcza” 1989, z 5 czerwca.



68 Krzysztof Wasilewski

pobycie w Paryżu. Tam nawiązał kontakt ze środowiskami emigracyjnymi, m.in. 
z „Kulturą” Jerzego Giedroycia. Tuż po wyborach kontraktowych powrócił do kraju, 
czym zyskał sympatię „Gazety Wyborczej” i wywołał pewną konsternację wśród 
niepodległościowego wychodźstwa. Zdaniem Blumsztajna, negatywny stosunek 
części emigracji do zmian zachodzących w Polsce wynikał z ich obawy o utratę 
swojej pozycji. „Sens swojego istnienia wiele osób, instytucji – mówił Blumsztajn 
– budowało na tym, że Polska nie jest wolna. Jeżeli sytuacja się ustabilizuje, to walka 
emigracji o Wolną i Niepodległą straci sens. Nad wszystkimi instytucjami emigra-
cyjnymi zawisł znak zapytania”15. W kolejnej wypowiedzi posunął się jeszcze dalej 
stwierdzając, iż „czasem się wydaje, że część emigrantów myśli w kategoriach: im 
gorzej tu, tym lepiej tam. Chcieliby zatrzymać w miejscu czas, ponieważ obecna 
sytuacja podważa zasadność ich wyjazdu z Polski”16. Co ciekawe, zważywszy na 
późniejszą linię gazety, Blumsztajn krytycznie wypowiadał się na temat Jerzego 
Giedroycia i „Kultury”, którzy z dystansem podchodzili do przemian w kraju.

„Gazeta Wyborcza” różnicowała pomiędzy emigracją niepodległościową a tzw. 
emigracją solidarnościową. O ile w przypadku tej pierwszej redakcja zachowy-
wała dosyć chłodne stanowisko, o tyle w przypadku osób, które opuściły kraj po 
1981 r. okazywała wiele sympatii i zrozumienia. Cytowany powyżej Seweryn 
Blumsztajn stanowi wzorcowy przykład. W numerze 21. dziennika pisarz Tomasz 
Jastrun wzywał, aby „wyciągnąć rękę ku »solidarnościowej« emigracji”17. W od-
powiedzi Jerzy Klechta namawiał na łamach „Gazety Wyborczej” do „odstalini-
zowania” Towarzystwa łączności z Polonią Zagraniczną „Polonia”. Według niego 
tylko w ten sposób państwo polskie mogło nawiązać dialog z uchodźstwem, choć 
zapewne dziennikarz miał na myśli jego solidarnościowy odłam18. W sierpniu 
1989 r. jeden z bliskich współpracowników Adama Michnika, Paweł Smoleński 
napisał: „Zależy nam na tym, żeby przezwyciężać różnice między pokoleniami 
polskiej emigracji”19.

od premiera mazowieckiego do prezydenta wałęsy

Powstanie rządu Tadeusza Mazowieckiego niewiele zmieniło w stosunku „Gazety 
Wyborczej” do niepodległościowej emigracji. Wręcz przeciwnie, można stwierdzić, 
że budowanie negatywnego obrazu uchodźstwa nasiliło się, co można tłumaczyć 
chęcią umocnienia pozycji nowego premiera. Zmianą jakościową, którą da się za-
obserwować po 24 sierpnia 1989 r., było wprowadzenie nowego podziału emigracji. 

15 Emigracji potrzebny jest czas, „Gazeta Wyborcza” 1989, z 7 września.
16 Ibidem.
17 T. Jastrun, Wycisnąć rękę, „Gazeta Wyborcza” 1989, z 6 czerwca.
18 J. Klechta, O odstalinizowanie „Polonii”, „Gazeta Wyborcza” 1989, z 26 czerwca.
19 P. Smoleński, Pytanie do… Macieja Morawskiego, „Gazeta Wyborcza” 1989, z 9 sierpnia.



69Obraz emigracji niepodległościowej w „Gazecie Wyborczej” (1989–1991) 

Co prawda, redakcja nadal najbliżej utożsamiała się z tymi Polakami mieszkającymi 
za granicą, którzy opuścili kraj w wyniku wprowadzenia stanu wojennego. Wydaje 
się jednak, że „Gazeta Wyborcza” dostrzegła podziały także w łonie starszego po-
kolenia uchodźców. Od drugiej połowy 1989 r. można zaobserwować zbliżanie się 
redaktorów dziennika do środowiska Maisons-Laffitte. W recenzji książki Józefa 
Czapskiego pt. Swoboda tajemna, Jan Zieliński scharakteryzował autora jako „jedną 
z najpiękniejszych postaci polskiej emigracji”20. Szacunek i sympatia dla osób zwią-
zanych z Instytutem Literackim nie może dziwić, zważywszy na bliskie kontakty re-
daktorów „Gazety Wyborczej” z Jerzym Giedroyciem w schyłkowym okresie Polski 
Ludowej. W krótkiej notatce informacyjnej z 28 lipca 1990 r. napisano: 

Maisons-Laffitte – siedziba najznakomitszego wydawnictwa i miesięcznika emigra-
cyjnego oraz ich twórcy, Jerzego Giedroycia, któremu polska kultura, myśl społecz-
na i polityczna zawdzięcza niewyobrażalnie wiele. Inna, biedniejsza intelektualnie 
i płytsza byłaby Polska, gdyby nie ten niepozorny dom pod Paryżem21.

Na takie słowa nie mogły liczyć oficjalne władze RP na uchodźstwie. Na łamach 
„Gazety Wyborczej” traktowano je nieufnie, wychodząc z założenia, iż utworzenie 
rządu Tadeusza Mazowieckiego powinno ostatecznie zamknąć rozdział emigracyj-
nych władz. „Nowa sytuacja polityczna w Polsce stwarza korzystne przesłanki do 
przezwyciężenia wszelkich barier dzielących Kraj i emigrację” – stwierdził minister 
Aleksander Hall w liście otwartym, opublikowanym na pierwszej stronie „Gazety 
Wyborczej” 25 października 1989 r.22 Jak napisał dziennikarz, słowa te skierowa-
ne były do „przedstawicieli różnych organizacji, redakcji i osobistości polskiego 
uchodźstwa”. W dalszej części artykułu stwierdził on m.in., iż rząd wprowadzi 
udogodnienia dla cudzoziemców, którzy zechcą nabyć nieruchomości w Polsce. 
Już samo określenie przedstawicieli emigracji „cudzoziemcami” musiało razić. Po-
dobnie jak przedstawienie adresatów listu Halla, wśród których zabrakło członków 
oficjalnych władz RP w Londynie. Zamiast nich znaleźli się m.in.: Jerzy Giedroyc, 
Jan Nowak-Jeziorański, Aleksander Smolar i edward Raczyński, a więc te osoby, 
z którymi redakcja „Gazety Wyborczej” utrzymywała bliskie kontakty.

Jedynie z rzadka przedstawiano punkt widzenia Polonii. Jednym z wyjątków był 
artykuł opublikowany na drugiej stronie „Gazety Wyborczej” 14 grudnia 1989 r. 
W skrócie omawiał on inicjatywę marszałka Senatu Andrzeja Stelmachowskiego, 
który proponował utworzenie Światowej Federacji Polonii23. Nowa organizacja 
miała przejąć majątek po likwidowanym Towarzystwie łączności z Polonią Zagra-
niczną „Polonia”. Ponadto tekst informował o zamiarze zwołania w Rzymie forum 
polsko-polonijnego pod patronatem papieża Jana Pawła II. Druga część artykułu 
skupiła się jednak na problemach Polonii i jej stosunku do zachodzących w Polsce 

20 J. Zieliński, Karmin i Katyń, „Gazeta Wyborcza” 1989, z 7 sierpnia.
21 Wielka emigracja, „Gazeta Wyborcza” 1989, z 28 lipca.
22 Emigracja polityczna – zaproszenie do Polski, „Gazeta Wyborcza” 1989, z 25 października.
23 Papież patronuje Polonii, „Gazeta Wyborcza” 1989, z 14 grudnia.



70 Krzysztof Wasilewski

zmian. Za przykład posłużyła Białoruś, którą w grudniu odwiedził senator Stanisław 
Obertaniec. Według niego, tamtejsza Polonia była „pełna rezerwy wobec nowej eki-
py rządzącej Polską”24. Jak sam stwierdził, część winy leżała po stronie krajowej. 
„Za dużo było z naszej strony – przyznawał senator – pouczeń i nieprzemyślanych 
wypowiedzi, m.in. Lecha Wałęsy i Zbigniewa Romaszewskiego, nonszalancko trak-
tujących problemy Polonii”25.

W roku 1990 emigracja niepodległościowa została włączona do bieżącej gry 
politycznej. Uchwalenie noweli konstytucyjnej, skutkujące zmianą trybu wyłania-
nia prezydenta, rozpętało kampanię wyborczą w kraju. W polityczne szranki sta-
nęli m.in. Lech Wałęsa i Tadeusz Mazowiecki. „Gazeta Wyborcza” jednoznacznie 
wsparła urzędującego premiera. Choć władze RP na uchodźstwie zajęły w tym spo-
rze raczej neutralną postawę, ich sympatia kierowała się ku Lechowi Wałęsie. Gwo-
li przypomnienia należy podać, iż objęcie funkcji głowy państwa przez kandydata 
demokratycznego było jednym z warunków, po spełnieniu których władze RP na 
uchodźstwie zobowiązały się uznać przemiany w kraju. Minister informacji rządu 
RP w Londynie Walery Choroszewski wskazywał we wrześniu 1990 r., iż wśród 
emigrantów panowało przekonanie, że „władze w kraju nie są suwerenne i że naród 
nie ma pełnej swobody i możliwości podejmowania decyzji w najbardziej żywot-
nych sprawach”26.

Taka postawa niepodległościowej emigracji raziła dziennikarzy „Gazety Wybor-
czej”. W relacjach ze spotkań krajowych ministrów z władzami RP na uchodźstwie 
podkreślano ich prywatny charakter, co zresztą zgodne było z polityką informacyjną 
rządu Tadeusza Mazowieckiego. W wydaniu dziennika z 14 maja 1990 r., na siódmej 
stronie pojawiła się notatka dotycząca rozmowy ministra Aleksandra Halla z prezy-
dentem Ryszardem Kaczorowskim i premierem edwardem Szczepanikiem. Już sam 
tytuł tekstu – Prywatnie nad Tamizą – rozwiewał wątpliwości co do charakteru spot-
kania. Jak zanotował dziennikarz „Pierwsze spotkanie członka rządu w Warszawie 
z władzami emigracyjnymi trwało 2,5 godziny i odbyło się w siedzibie prezydenta RP. 
Dyskutowano o sytuacji w kraju i kontaktach kraj – emigracja”27. Minister spotkał się 
również z przedstawicielami instytucji emigracyjnych, takich jak Polski Ośrodek Spo-
łeczno-Kulturalny czy Stowarzyszenie Polskich Kombatantów. W planie wizyty zna-
lazło się ponadto spotkanie z hr. edwardem Raczyńskim, nazwanym przez dziennika-
rza „seniorem polskiej emigracji”. Autorowi notatki nie umknęło, iż polski ambasador 
Tadeusz de Virion powitany został przed gospodarzy wizyty jako „nasz ambasador”.

W samym kraju główne partie pomijały struktury emigracyjne w swoich progra-
mach demokratyzacji Polski. Jednym z niewielu wyjątków była Partia Wolności. 
Ugrupowanie Kornela Morawieckiego domagało się przekazania władzy Ryszardo-
wi Kaczorowskiemu do czasu przeprowadzenia wolnych i powszechnych wyborów. 

24 Ibidem.
25 Ibidem.
26 Cyt. za: R. Turkowski, Parlamentaryzm polski na uchodźstwie, s. 91.
27 Prywatnie nad Tamizą, „Gazeta Wyborcza” 1990, z 14 maja.



71Obraz emigracji niepodległościowej w „Gazecie Wyborczej” (1989–1991) 

W wydaniu z 24 sierpnia 1990 r. „Gazeta Wyborcza” zamieściła na drugiej stronie 
komunikat Partii Wolności. Głosił on, iż: „Prezydent RP na uchodźstwie Ryszard 
Kaczorowski poinformował o swej gotowości objęcia urzędu głowy państwa pol-
skiego w kraju do czasu wolnych, powszechnych wyborów parlamentarnych i pre-
zydenckich”28. Trudno stwierdzić, dlaczego redakcja „Gazety Wyborczej” uznała 
powyższą informację na tyle ważną, aby zamieścić ją na drugiej stronie. Można 
domniemywać, iż starano się nie tyle zdyskredytować efemeryczną Partię Wolności, 
co raczej struktury władz RP na uchodźstwie. Podanie niesprawdzonej informacji 
mogło wywołać wśród czytelników błędne przekonanie o nie dość jasnym udziale 
emigracyjnych władz w krajowej polityce.

Wyłomem w negatywnym obrazie uchodźstwa niepodległościowego, jaki przed-
stawiano w „Gazecie Wyborczej”, był artykuł z 7 lutego 1990 r. W korespondencji 
z Wielkiej Brytanii Robert Sołtyk pisał o inicjatywie Stowarzyszenia Polskich Kom-
batantów, mającej na celu zebranie pół miliona funtów na fundusz Mazowieckiego29. 
Dziennikarz zaznaczał, że „ofiarność Polaków w Wielkiej Brytanii jest ogromna”. 
Warto także zwrócić uwagę na dalsze słowa autora, jako że stanowią one zmianę 
w dotychczasowej linii gazety. Posługując się cytatem proboszcza kościoła Chrystu-
sa Króla w Balham, autor pisze: „emigracja niepodległościowa świadczy najhojniej. 
Tzw. emigracja solidarnościowa jest w Anglii nieliczna, na dorobku i często pragnie 
zerwać wszelkie więzy z Polską”30. Oprócz datków pieniężnych, tamtejsza Polonia 
miała lobbować za wsparciem dla Polski wśród polityków brytyjskich, a także goś-
cić przedstawicieli „autentycznych” samorządów z kraju.

Redaktorzy „Gazety Wyborczej” wykorzystywali spory emigracyjnego środowi-
ska do osiągnięcia własnego celu, jakim było zdyskredytowanie w trakcie kampanii 
wyborczej Lecha Wałęsy. W wydaniu dziennika z 26 października 1990 r. zamiesz-
czono oświadczenie redakcji „Kultury”, które negatywnie odnosiło się do działal-
ności przywódcy „Solidarności”31. Za pretekst do napisania oświadczenia posłużyło 
spotkanie współpracującego z Wałęsą Zdzisława Najdera z Ryszardem Kaczorow-
skim i Zygmuntem Szadkowskim. Rezultatem rozmów było oświadczenie prezy-
denta RP na uchodźstwie o gotowości do przekazania insygniów do kraju po de-
mokratycznych wyborach. W odpowiedzi redakcja „Kultury” stwierdzała, iż miała 
„zawsze krytyczny stosunek do rządu na emigracji uważając to za formułę utrudnia-
jącą działanie polityczne”32. Następnie Jerzy Giedroyc wraz ze współpracownikami 
zarzucił Wałęsie działanie pod wpływem „wybujałych ambicji”. „Gdy rząd premiera 
Mazowieckiego zaczął funkcjonować – głosiło oświadczenie – Wałęsa poczuł się 
wyeliminowany z gry i rozpoczął kampanię za wyborem go na prezydenta. By unik-
nąć, w razie zwycięstwa, przejęcia władzy z rąk gen. Jaruzelskiego – postanowił 

28 Prezydent Kaczorowski gotów do powrotu, „Gazeta Wyborcza” 1990, z 24 sierpnia.
29 R. Sołtyk, Nic z tego im nie zbywa, „Gazeta Wyborcza” 1990, z 7 lutego.
30 Ibidem.
31 Oświadczenie paryskiej „Kultury”, „Gazeta Wyborcza” 1990, z 26 października.
32 Ibidem.



72 Krzysztof Wasilewski

wykorzystać emigrację”33. Tekst kończył się znamiennym wezwaniem: „emigracja 
powinna godnie zakończyć swoją działalność, swoją już pół wieku trwającą walkę 
o Niepodległość Polski”34.

Pytania o zasadność podtrzymywania struktur władz RP na uchodźstwie pojawia-
ły się na łamach „Gazety Wyborczej” tym częściej, im bliżej było do zaplanowanych 
na listopad–grudzień 1990 r. wyborów prezydenckich. W wydaniu gazety z 15 paź-
dziernika zamieszczono na pierwszej stronie krótką informację, że „prezydent RP 
na obczyźnie, Ryszard Kaczorowski, zgodził się przekazać wybranemu w wyborach 
powszechnych prezydentowi Polski insygnia władzy prezydenckiej II Rzeczpospoli-
tej”35. Była to odpowiedź na propozycję Komitetu Obywatelskiego, który 23 września 
zgłosił pomysł przekazania insygniów, licząc, iż prezydentem zostanie Lech Wałęsa.

Tematyce insygniów oraz przyszłości władz RP na uchodźstwie redakcja „Gaze-
ty Wyborczej” poświęciła obszerny artykuł, opublikowany na siódmej stronie wy-
dania z 15 listopada 1990 r., a więc na dziesięć dni przed pierwszą turą wyborów. 
Tekst był relacją ze spotkania Andrzeja Stelmachowskiego z prezydentem Kaczo-
rowskim. Jak zaznaczył autor, marszałek Senatu był „pierwszym przedstawicielem 
władz polskich przyjętym w londyńskiej siedzibie prezydenta RP na uchodźstwie”36. 
Nie dodał przy tym, że wcześniejsze spotkania emigracyjnych władz RP z przedsta-
wicielami polskiego rządu odbywały się poza oficjalnymi siedzibami na wyraźne 
żądanie Warszawy. Tym razem w zamian za przybycie do rezydencji prezydenta, ten 
zgodził się odwiedzić polską ambasadę w Londynie, krok na który nie zdecydował 
się żaden z jego poprzedników. Jak powiedział Stelmachowski: „Dotychczas dla 
działaczy niepodległościowego nurtu naszej emigracji niedopuszczalne było prze-
kraczanie tego progu. Jest to więc wyraźny sygnał, że podział niedługo się zakończy 
i zręby III Rzeczypospolitej będziemy budować razem”37.

W dalszej części artykułu marszałek Senatu wypowiedział się na temat przyszło-
ści władz RP na uchodźstwie. Przyznał, że licząc na zdobycie przychylności emigra-
cyjnych struktur, Warszawa rozpatrywała możliwość, aby nowo wybrany prezydent 
złożył przysięgę zaczerpniętą z Konstytucji kwietniowej. Należy wszak pamiętać, 
iż władze RP w Londynie swój legalizm wywodziły wprost z ustawy zasadniczej 
uchwalonej 23 kwietnia 1935 r. Z kolei w kraju nadal obowiązywała Konstytucja 
z 1953 r., choć wielokrotnie nowelizowana po zaprzysiężeniu rządu Tadeusza Mazo-
wieckiego. Nawiązując do zbliżających się wyborów prezydenckich, Stelmachow-
ski zauważył, że: 

Przekazanie insygniów prezydenckich nastąpi zapewne po wyborach prezydenckich 
lub parlamentarnych. Nie można się zanadto śpieszyć, najpierw musi to zostać za-

33 Ibidem.
34 Ibidem.
35 Prezydent i insygnia, „Gazeta Wyborcza” 1990, z 15 października.
36 Zakończenie misji?, „Gazeta Wyborcza” 1990, z 15 listopada.
37 Ibidem.



73Obraz emigracji niepodległościowej w „Gazecie Wyborczej” (1989–1991) 

akceptowane przez wiodące kręgi emigracji, które w najgorszych latach stalinizmu 
strzegły idei niepodległościowej. Nie można dopuścić, żeby z tego powodu doszło 
w polskim Londynie do rozłamu38. 

Chociaż – jak sam zaznaczył – został poruszony problem zakończenia misji przez 
władze RP na uchodźstwie, uchylono się od przedstawienia określonego terminarzu 
lub warunków.

Wynik pierwszej tury wyborów prezydenckich, w której Tadeusz Mazowiecki 
zajął dopiero trzecie miejsce, redakcja „Gazety Wyborczej” odebrała jako porażkę 
młodej demokracji. W politycznym starciu Lecha Wałęsy ze Stanisławem Tymiń-
skim dziennik wsparł tego pierwszego, widząc w przybyszu z Ameryki Południowej 
marionetkę służb specjalnych39. Na niekorzyść Tymińskiego miała ponadto wpływać 
jego znajomość z niektórymi przedstawicielami Polonii południowoamerykańskiej, 
w tym przede wszystkim z oskarżanym o antysemityzm Janem Kobylańskim40. Dla-
tego też ostateczne zwycięstwo przywódcy „Solidarności” uznano za sukces.

emigracja niepodległościowa ponownie została wepchnięta w krajową politykę. 
O ile jednak wcześniej „Gazeta Wyborcza” przedstawiała ją raczej w negatywnym 
świetle, starając się w ten sposób wzmocnić pozycję premiera Mazowieckiego, o tyle 
w okresie poprzedzającym drugą turę wyborów prezydenckich nastąpiła zmiana ja-
kościowa publikowanych na jej łamach artykułów. Powód był prosty – władze RP 
na uchodźstwie na czele z prezydentem Kaczorowskim z sympatią odnosiły się do 
Lecha Wałęsy. Kiedy więc stanął on do starcia z Tymińskim, który sam był emigran-
tem, wsparcie „polskiego Londynu” mogło okazać się kluczowe w walce o głosy 
polskiej diaspory.

Po wyborach prezydenckich temat emigracyjnych władz pojawiał się w kontek-
ście przekazania insygniów prezydenckich Lechowi Wałęsie. W wydaniu „Gazety 
Wyborczej” z 15 grudnia 1990 r. zamieszczono na pierwszej stronie informację o pla-
nowanym na 22 grudnia przybyciu prezydenta Kaczorowskiego do stolicy celem prze-
kazania insygniów z okresu II RP zaprzysiężonemu prezydentowi Wałęsie41. Cztery 
dni później rozszerzono tę informację o szczegóły dotyczące uroczystości. Jak prze-
kazał autor tekstu, podczas rozmów szefa kancelarii prezydenta-elekta Jacka Merkla 
z członkami misji prezydenta Kaczorowskiego ustalono, iż przekazanie insyg niów 
odbędzie się o godz. 16 w Zamku Królewskim w Warszawie42. Cytowany Andrzej 
Stelmachowski przyznał, iż w trakcie tej samej uroczystości, obaj prezydenci podpi-
szą „dokument zachowania działalności Rady Narodowej (na uchodźstwie) do czasu 
demokratycznych wyborów parlamentarnych w Polsce”43. W przytaczanym artykule 
warto zwrócić uwagę na słownictwo, którym posłużył się autor. Już sam tytuł Prezy‑

38 Ibidem.
39 A. Dudek, Historia polityczna Polski 1989–2005, Kraków 2007, s. 127.
40 B. Orłowski, Wydarzyło się 25 listopada, „Gazeta Wyborcza” 1990, z 4 grudnia.
41 Prezydent i 22 grudnia, „Gazeta Wyborcza” 1990, z 15 grudnia.
42 Prezydent prezydentowi, „Gazeta Wyborcza” 1990, z 19 grudnia.
43 Ibidem.



74 Krzysztof Wasilewski

dent prezydentowi stawia znak równości pomiędzy Wałęsą a Kaczorowskim. Także 
w samym tekście obie postacie traktowane są z jednakową tytulaturą.

W omawianym okresie jedynie nieliczne artykuły traktujące o uchodźstwie nie-
podległościowym pojawiły się na łamach „Gazety Wyborczej” bez związku z bieżącą 
krajową polityką. ów wyjątek stanowiły teksty poświęcone kulturze emigracyjnej, 
którą powoli zaczynano postrzegać jako integralną część dziedzictwa narodowego. 
Wiele w nich miejsca zajmowała osoba Gustawa Herlinga-Grudzińskiego. Było to 
związane z faktem, iż pisarz ten jako jeden z niewielu artystów mieszkających poza 
krajem zdecydował się na powrót. W wydaniu z 20 października 1990 r. „Gaze-
ta Wyborcza” scharakteryzowała Grudzińskiego jako „współtwórcę miesięcznika 
»Kultura«”, „kilkuletniego współpracownika Radia Wolna europa”, wreszcie autora 
Dziennika pisanego nocą, licznych esejów i opowiadań44. O pisarzu gazeta wspo-
minała już wcześniej, m.in. z okazji przyznania mu nagrody Pen-Clubu. Nie ulega 
wątpliwości, że redakcja „Gazety Wyborczej” uważała Grudzińskiego za ważny au-
torytet, o czym zresztą świadczy jego współpraca z dziennikiem w kolejnych latach. 
Warto jednak pamiętać o późniejszej krytyce pisarza, który zaczął wypowiadać się 
jednoznacznie przeciwko kompromisowi z postkomunistyczną lewicą.

Jako ważne wydarzenie potraktowała „Gazeta Wyborcza” jubileusz 50-lecia 
„Dziennika Polskiego i Dziennika w Londynie”. W wydaniu z 16 lipca 1990 r. na 
stronie drugiej zamieszczono obszerny artykuł poświęcony temu tytułowi, wzbo-
gacony o krótką historię całego niepodległościowego uchodźstwa45. Artykuł zbu-
dowano na wypowiedzi Karola Zbyszewskiego, najstarszego stażem dziennikarza 
„Dziennika Polskiego” i jego wieloletniego redaktora naczelnego. Autorka tekstu 
podała podstawowe informacje na temat kondycji emigracyjnego pisma, zaznacza-
jąc, że jest to jeden z symboli niepodległościowego uchodźstwa.

Wobec londyńskich gigantów o milionowych nakładach – pisze dziennikarka 
– „Dziennik” z kilkoma tysiącami egzemplarzy jest karzełkiem. Ale osiągnął swoisty 
rekord: jest najstarszym na świecie pismem codziennym w języku polskim, ukazują-
cym się bez przerw46.

przyspieszone wybory parlamentarne

Do końca 1990 r. zdołano przeprowadzić wolne wybory samorządowe oraz pre-
zydenckie. Bezsprzecznie umocniło to polską demokrację, w której jednak znajdo-
wał się pewien wyłom. Parlament, do którego prerogatyw należało m.in. powoły-

44 Wtorek 18:50. Skończyłem niedawno 70 lat…, „Gazeta Wyborcza” 1990, z 20 października.
45 M. Papuzińska, Już 50 lat ukazuje się w Londynie „Dziennik Polski” – gazeta emigracji niepod‑

ległościowej, „Gazeta Wyborcza” 1990, z 16 lipca.
46 Ibidem.



75Obraz emigracji niepodległościowej w „Gazecie Wyborczej” (1989–1991) 

wanie i odwoływanie rządu, a także zmiana konstytucji, wyłoniony został w drodze 
kontraktowych wyborów. W sejmowych ławach znajdowali się więc w dużej mierze 
posłowie pozbawieni mandatu społecznego, a zawdzięczający swoje miejsce jedynie 
partyjnemu kluczowi. Na problem ten zwracały uwagę władze RP na uchodźstwie, 
uzależniając swoje rozwiązanie od przeprowadzenia w Polsce demokratycznych wy-
borów do parlamentu. „Konieczność dokonania wolnych wyborów parlamentarnych 
w kraju” podnosiła m.in. Lidia Ciołkoszowa, ciesząca się niesłabnącym autorytetem 
wśród niepodległościowej emigracji47.

Na początku lutego 1991 r. właśnie Lidii Ciołkoszowej „Gazeta Wyborcza” 
poświęciła obszerny artykuł. Tekst utrzymany był w tonie patronackim, nakazu-
jącym traktować struktury emigracyjne z pewnym dystansem i lekceważeniem.  
Już w pierwszym akapicie można było przeczytać: „Nie zagryźli się, jak to bywało 
w gettach emigranckich. Aleksander Hall, gdy przyjechał do Londynu, nie mógł się 
nadziwić tej zgodzie”48. Artykuł skupiał się na przedstawieniu założeń emigracyj-
nej Polskiej Partii Socjalistycznej, na jej różnicach z krajową PPS i całym ruchem 
robotniczym. Chociaż nie sposób odmówić autorce pozytywnego stosunku do poru-
szanego tematu, to jednak uciekanie się do takich sformułowań, jak np. „Pani Lidia” 
(zamiast Lidia Ciołkoszowa), deprecjonowało pozycję bohaterki artykułu. Dzienni-
karka wykorzystała też okazję, aby skrytykować Lecha Wałęsę. 

W miarę jak mówił – relacjonowała spotkanie z prezydentem w POSK – mimowolnie 
porównywała [L. Ciołkoszowa] go do pepeesowskich działaczy robotniczych. Bo-
jowców, bez szkół, prosto z katorgi, którzy szli na posłów, na prezydentów miast49. 

Dalej oddała głos samej zainteresowanej: 

I jak się umieli znaleźć! Nie chodzi o wykształcenie czy język, ale o poczucie miary, 
o proporcje. A tu bez przerwy: ja, ja, ja… Nie mogłam wytrzymać tej pychy; zadzwo-
niłam potem do Raczyńskiego, że czuję się upokorzona50.

Wraz z przekazaniem insygniów prezydenckich II Rzeczypospolitej, część kra-
jowej elity politycznej uznała, iż temat emigracji niepodległościowej przestał ist-
nieć. Postawę taką zajęła redakcja „Gazety Wyborczej”, co znalazło odzwierciedle-
nie w malejącej liczbie tekstów dotyczących polskiego uchodźstwa. Obraz końca 
uchodźstwa i jego integracji z krajem dobrze widać na przykładzie prezentacji oso-
by Gustawa Herlinga-Grudzińskiego. Na pierwszej stronie „Gazety Wyborczej” 
z 9 maja 1991 r. wydrukowano krótką informację na temat powrotu Grudzińskiego 
do kraju. Już wcześniej redakcja gazety stawiała pisarza za wzór, przede wszystkim 

47 R. Turkowski, Parlamentaryzm polski na uchodźstwie, s. 94.
48 E. Berberyusz, Socjalistka, „Gazeta Wyborcza” 1991, z 2 lutego.
49 Ibidem.
50 Ibidem.



76 Krzysztof Wasilewski

dlatego, że zdecydował się powrócić do Polski. Na pytanie dziennikarki, czy nie boi 
się rozczarowania, Grudziński odpowiedział:

Sytuacja w Polsce jest bardzo trudna. Moim największym oczekiwaniem jest zoba-
czyć, że Polska wkroczyła w etap postkomunistyczny. Oczywiście nie oczekuję tu 
żadnego cudu nad Wisłą, ale chciałbym zobaczyć przynajmniej zadatki wejścia w ten 
nowy etap51.

W dniu przybycia Grudzińskiego do kraju, „Gazeta Wyborcza” poświęciła mu 
długi artykuł. Obok przedstawienia bogatego dorobku pisarskiego, Włodzimierz Bo-
lecki omówił także poglądy polityczne. 

Opinie Herlinga od lat są wyzwaniem dla krajowych elit politycznych i intelektual-
nych – pisał. – Smagające i prowokujące, demaskujące frazesy i pustosłowie, kunkta-
torstwo i obłudę, a przede wszystkim rozmaite formy kabotyństwa – stały się słowem 
uważnie czytanym, nawet wtedy, gdy przynosiły prawdy niemiłe. Polityczna bezkom-
promisowość, moralna jasność, przenikliwość i niezależność sądów we wszystkich 
niemal sprawach publicznych uczyniła z Herlinga jeden z nielicznych, niekwestiono-
wanych autorytetów polskiego życia duchowego52. 

Wydaje się, że autor Archipelagu Gułag stał się pozytywnym bohaterem tekstów 
„Gazety Wyborczej” przede wszystkim ze względu na swój powrót do kraju i ak-
ceptację nowej elity solidarnościowej. Warto przypomnieć, że na podobny krok 
nie zdecydowali się ani Jerzy Giedroyc, ani tym bardziej ostatni prezydent RP na 
uchodźstwie Ryszard Kaczorowski. Liczba artykułów odnoszących się do Gusta-
wa Herlinga-Grudzińskiego, które ukazały się na łamach „Gazety Wyborczej” – 36 
– świadczy o dużym zainteresowaniu pisarzem. Dopiero w latach późniejszych na-
stąpiła zmiana w linii dziennika, głównie ze względu na coraz wyraźniejszą krytykę 
polskiej rzeczywistości przez Grudzińskiego.

Niewiele miejsca poświęcała „Gazeta Wyborcza” zagadnieniu sytuacji Polaków 
na Wschodzie. O ile inne krajowe gazety i czasopisma, jak np. dwutygodnik „ład”, 
odkrywały ten temat, dziennik Adama Michnika pozostawał na niego obojętny. Je-
śli już decydowano się poruszyć ów problem, zazwyczaj prezentowano go w od-
miennym od pozostałych tytułów prasowych tonie. Na pytanie o to, jak traktować 
Polaków zamieszkujących tereny dawnego ZSRR, próbowano znaleźć odpowiedź 
w obszernym artykule pt. Ambasadorzy nie repatrianci, zamieszczonym w „Gazecie 
Wyborczej” 16 sierpnia 1991 r. Tekst w dużej mierze składał się z wywiadu z Janem 
Platerem-Gajewskim, przewodniczącym Towarzystwa Więzi i Pomocy Polakom 
w ZSRR, który w 1988 r. powrócił do kraju. 

51 I. Morawska, Nie oczekuję cudu nad Wisłą, „Gazeta Wyborcza” 1990, z 9 maja.
52 W. Bolecki, Gustaw Herling‑Grudziński w Polsce!, „Gazeta Wyborcza” 1991, z 8 maja.



77Obraz emigracji niepodległościowej w „Gazecie Wyborczej” (1989–1991) 

My często mylimy pojęcie ojczyz ny i świadomości narodowej – mówił Plater-Gajew-
ski. – Pojęcie ojczyz ny łączy się z miejscem urodzenia, niezależnie od przynależności 
narodowej. Można w drugim lub trzecim pokoleniu urodzić się poza granicami kraju 
i mieć silne poczucie przynależności do danego narodu53.

Rozmówca przekonywał, że należało zrezygnować z pomysłów sprowadzenia Pola-
ków z byłego ZSRR do Polski. Zdaniem Plater-Gajewskiego, obowiązkiem polskie-
go rządu było przede wszystkim zapewnienie mieszkań dla obywateli mieszkają-
cych w kraju, a dopiero w drugiej kolejności pomoc osobom polskiego pochodzenia. 
„Po pierwsze – mówił – nie może być mowy o »repatriacji«, ponieważ ani ci ludzie, 
ani ich ojcowie, ani dziadowie, nigdy w Polsce nie byli”54.

W niewielkim też stopniu „Gazeta Wyborcza” wykorzystała emigrację niepodle-
głościową w walce wyborczej. Redakcja dziennika jednogłośnie opowiedziała się za 
utworzoną pod koniec 1990 r. Unią Demokratyczną, na której czele stanął Tadeusz 
Mazowiecki. Przyjęta ordynacja wyborcza umożliwiała głosowanie poza granicami 
kraju, dlatego wiele z ugrupowań prowadziło kampanię także wśród Polonii. Rela-
cje z przygotowywania do wyborów w Londynie przedstawiano na łamach „Gazety 
Wyborczej” rzadko. W wydaniu z 24 października 1991 r., w artykule o znamiennym 
tytule Głosuj, głosuj!, dziennikarka przedstawiła rywalizację polskich partii o gło-
sy emigrantów. Najwięcej miejsca poświęciła Unii Demokratycznej, prezentując ją 
jako główną siłę polityczną. Pisała m.in.:

Z apelem wystąpili też zwolennicy Unii Demokratycznej, (Głosuj na Unię, gdziekol-
wiek jesteś) a wizyta Aleksandra Halla, który spotkał się z Polonią w Polskim Ośrod-
ku Społeczno-Kulturalnym (POSK) wywołała wiele zainteresowania55. 

Jednocześnie dziennikarka zauważała, iż chociaż 

podczas wyborów prezydenckich w Londynie bardzo popularny był Tadeusz Mazo-
wiecki, obecnie sympatie przesunęły się w kierunku prawicowym. Aktywny jest lon-
dyński oddział Zjednoczenia Chrześcijańsko-Narodowego, działają PPS i Narodowa 
Demokracja. Unia Polityki Realnej przysłała emigracji swoje ulotki56.

W powyższym artykule poruszano także inną kwestię. Redakcja „Gazety Wy-
borczej” chłodno przyjęła możliwość głosowania przez emigrantów, uważając, iż 
nie posiadając właściwego rozpoznania w sprawach kraju, tradycyjnie będą sprzy-
jać prawicy. Znalazło to swoje odzwierciedlenie w cytowanym tekście. Ponownie 
swoje argumenty przedstawiono za pomocą wypowiedzi samych emigrantów, którą 

53 E. Kotarska, Ambasadorzy nie repatrianci, „Gazeta Wyborcza” 1991, z 16 sierpnia.
54 Ibidem.
55 W. Fałkowska, Głosuj, głosuj!, „Gazeta Wyborcza” 1991, z 24 października.
56 Ibidem.



78 Krzysztof Wasilewski

to taktykę dziennikarze „Gazety Wyborczej” stosowali już wielokrotnie. Warto za-
cytować szerzej jeden akapit: 

Od czasu do czasu ktoś wyraża też wątpliwości, czy Polacy od lat zamieszkali na 
obczyźnie i nie znający stosunków w Polsce ani osobistości życia politycznego po-
winni uczestniczyć w wyborach krajowych. „To nie brak patriotyzmu nami kieruje” 
– powiedział jeden z nich. – „Ale obawa przed dokonaniem wyboru bez należytej 
orientacji”57. 

Równocześnie „Gazeta Wyborcza” zwracała uwagę na fakt, iż część emigrantów 
nie mogła głosować z powodu braku aktualnych dokumentów. Za przykład poda-
wano wdowę po premierze Sławoju-Składkowskim, której paszport stracił ważność 
w roku 194158. Neutralnie dziennik wypowiadał się na temat utworzenia funkcji 
senatora honorowego, reprezentującego polską diasporę w izbie wyższej parlamen-
tu. W wydaniu z 13 lipca 1991 r. przedstawiono jedynie założenia tej instytucji, 
podkreślając, iż jej pomysłodawcą była Unia Demokratyczna59.

podsumowanie

W omawianym okresie temat emigracji niepodległościowej pojawiał się na ła-
mach „Gazety Wyborczej” niezwykle rzadko. Chociaż liczba artykułów poświęco-
nych tej problematyce może wydawać się dość duża, to jednak w większości były to 
krótkie notki informacyjne, umieszczone zazwyczaj na dalszych stronach dzienni-
ka. Nieczęsto towarzyszyły im zdjęcia, co jeszcze bardziej utrudniało czytelnikom 
orientację w tej nowej dla nich tematyce.

Stosunek redaktorów „Gazety Wyborczej” do emigracji niepodległościowej 
można uznać za negatywny. Dziennikarze, na czele z Adamem Michnikiem, trak-
towali instytucje uchodźstwa z nieufnością, na którą wpłynęły wątpliwości władz 
RP w Londynie wobec zmian zachodzących w kraju. Zmian, których środowisko 
„Gazety Wyborczej” było głównym sprawcą i orędownikiem. W publikowanych 
artykułach akcentowano umowność władz uchodźczych, podkreślając, iż jedynym 
uznawanym rządem był gabinet Tadeusza Mazowieckiego (i kolejne). Jednocześ-
nie emigrację wykorzystywano do bieżącej walki politycznej w kraju. W celu jej 
zdezawuowania wśród czytelników, w drukowanych tekstach pisano o jej poparciu 
dla partii prawicowych, już wówczas uznawanych przez redaktorów „Gazety Wy-
borczej” za przeciwników politycznych. Podobnie rzecz się miała z pozytywnymi 

57 Ibidem.
58 Wielka Brytania, „Gazeta Wyborcza” 1991, z 28 października.
59 Senatorowie honorowi, „Gazeta Wyborcza” 1991, z 13 lipca.



79Obraz emigracji niepodległościowej w „Gazecie Wyborczej” (1989–1991) 

wypowiedziami na temat osób i instytucji emigracyjnych, kiedy wspierały one Tade-
usza Mazowieckiego i jego ugrupowanie.

Z perspektywy historycznej ciekawie przedstawia się stosunek „Gazety Wy-
borczej” do przedstawicieli niepodległościowej emigracji. Za głównego bohatera 
dziennika można uznać Gustawa Herlinga-Grudzińskiego. Z pewnością na sym-
patii, z jaką traktowano tego pisarza na łamach dziennika, zaważyła jego decyzja 
o powrocie do kraju. Również wypowiedzi Grudzińskiego wskazywały, iż akceptuje 
on zmiany zachodzące w Polsce i im nawet sprzyja. Dopiero w kolejnych latach 
narastający krytycyzm autora Archipelagu Gułag wobec nowej elity rządzącej miał 
spowodować zmianę jego wizerunku w publikacjach „Gazety Wyborczej”. Odwrot-
ną drogę przebył Jerzy Giedroyc. Początkowo współpracownicy Adama Michnika 
traktowali go z dystansem, szczególnie po jego ostatecznej decyzji o pozostaniu na 
emigracji i niepochlebnej ocenie pierwszych lat transformacji systemowej60. Cho-
ciaż odnoszono się do niego z sympatią, to jednak w opisywanym okresie Giedroyc 
nie był jeszcze przedstawiany jako autorytet. Budowa wizerunku męża stanu i wy-
bitnego redaktora rozpoczęła się znacznie później.

Trudno stwierdzić, czy w latach 1989–1991 na łamach „Gazety Wyborczej” pro-
wadzono kampanię prasową przeciwko niepodległościowemu uchodźstwu. Z pew-
nością nie można o niej mówić, biorąc pod uwagę kryteria stosowane wobec prasy 
partyjnej sprzed 1989 r.61 Drukowane teksty nie tworzyły jednej spójnej całości, jak 
miało to miejsce np. z artykułami publikowanymi na łamach „Trybuny” w czasie 
kampanii antysemickiej w 1968 r. Mimo to można uznać, iż teksty dotyczące tego 
pokolenia polskiej emigracji pojawiające się w „Gazecie Wyborczej” wykazywa-
ły tendencję do deprecjonowania jego dorobku i znaczenia. Brakowało szerszego 
opisu skomplikowanych dziejów władz RP na uchodźstwie. W zamian dużo miej-
sca poświęcano kłótliwości niepodległościowej diaspory i jej podziałom. Nie ulega 
wątpliwości, iż sympatie dziennika kierowane były głównie do tzw. emigracji so-
lidarnościowej. Wobec emigracji niepodległościowej zachowano znaczny dystans, 
pogłębiony niezrozumieniem.

bibliografia

Berberyusz E., Socjalistka, „Gazeta Wyborcza” 1991, z 2 lutego.  
Bolecki W., Gustaw Herling‑Grudziński w Polsce!, „Gazeta Wyborcza” 1991, z 8 maja. 
Cała prawda o „Wyborczej”, „Gazeta Wyborcza” 1996, z 8 maja. 
Chlebowski C., Wspomnienie o Stefanie Korbońskim, „Gazeta Wyborcza” 1989, z 10 maja. 
Do wspólnoty polskiej w świecie, „Gazeta Wyborcza” 1989, z 30 maja. 
Dudek A., Historia polityczna Polski 1989–2005, Kraków 2007.

60 M. Frybes, Czekając na Giedroycia, „Gazeta Wyborcza” 1991, z 16 maja.
61 Por.: M. Mazur, Propagandowy obraz świata. Polityczne kampanie prasowe w PRL 1956–1980, 

Warszawa 2003, s. 33–42.



80 Krzysztof Wasilewski

Emigracja polityczna – zaproszenie do Polski, „Gazeta Wyborcza” 1989, z 25 października. 
Emigracji potrzebny jest czas, „Gazeta Wyborcza” 1989, z 7 września. 
Fałkowska W., Głosuj, głosuj!, „Gazeta Wyborcza” 1991, z 24 października.
Frybes M., Czekając na Giedroycia, „Gazeta Wyborcza” 1991, z 16 maja.
Giedrowicz P., Koalicja, „Gazeta Wyborcza” 1989, z 30 maja. 
Jastrun T., Wycisnąć rękę, „Gazeta Wyborcza” 1989, z 6 czerwca. 
Klechta J., O odstalinizowanie „Polonii”, „Gazeta Wyborcza” 1989, z 26 czerwca.
Kotarska E., Ambasadorzy nie repatrianci, „Gazeta Wyborcza” 1991, z 16 sierpnia. 
Kraj i emigracja, „Gazeta Wyborcza” 1989, z 1 czerwca. 
Mazur M., Propagandowy obraz świata. Polityczne kampanie prasowe w PRL 1956–1980, 

Warszawa 2003.
Mielczarek T., Monopol. Pluralizm. Koncentracja. Środki komunikowania masowego w Pol‑

sce w latach 1989–2006, Warszawa 2007.
Morawska I., Nie oczekuję cudu nad Wisłą, „Gazeta Wyborcza” 1990, z 9 maja. 
Orłowski B., Wydarzyło się 25 listopada, „Gazeta Wyborcza” 1990, z 4 grudnia.
O nas, „Gazeta Wyborcza” 1989, z 8 maja. 
Oświadczenie paryskiej „Kultury”, „Gazeta Wyborcza” 1990, z 26 października.
Papież patronuje Polonii, „Gazeta Wyborcza” 1989, z 14 grudnia.
Papuzińska M., Już 50 lat ukazuje się w Londynie „Dziennik Polski” – gazeta emigracji 

niepodległościowej, „Gazeta Wyborcza” 1990, z 16 lipca. 
Prezydent i 22 grudnia, „Gazeta Wyborcza” 1990, z 15 grudnia.
Prezydent i insygnia, „Gazeta Wyborcza” 1990, z 15 października. 
Prezydent Kaczorowski gotów do powrotu, „Gazeta Wyborcza” 1990, z 24 sierpnia. 
Prezydent prezydentowi, „Gazeta Wyborcza” 1990, z 19 grudnia. 
Prywatnie nad Tamizą, „Gazeta Wyborcza” 1990, z 14 maja. 
Remuszko S., „Gazeta Wyborcza”. Początki i okolice (kalejdoskop), Warszawa 2006.
Rozłamu PPS ciąg dalszy, „Gazeta Wyborcza” 1989, z 5 czerwca. 
Senatorowie honorowi, „Gazeta Wyborcza” 1991, z 13 lipca.
Skórzyński J., Rewolucja okrągłego stołu, Kraków 2009.
Smoleński P., Pytanie do… Macieja Morawskiego, „Gazeta Wyborcza” 1989, z 9 sierpnia.  
Sołtyk R., Nic z tego im nie zbywa, „Gazeta Wyborcza” 1990, z 7 lutego. 
Turkowski R., Parlamentaryzm polski na uchodźstwie 1973–1991, Warszawa 2002.
Wielka Brytania, „Gazeta Wyborcza” 1991, z 28 października.
Wielka emigracja, „Gazeta Wyborcza” 1989, z 28 lipca. 
Wierzbicki P., Familia, świta, dwór, „Tygodnik Solidarność”.
Wtorek 18:50. Skończyłem niedawno 70 lat…, „Gazeta Wyborcza” 1990, z 20 października. 
Zakończenie misji?, „Gazeta Wyborcza” 1990, z 15 października. 
Zieliński J., Karmin i Katyń, „Gazeta Wyborcza” 1989, z 7 sierpnia. 
Zmarł prezydent Sabbat, „Gazeta Wyborcza” 1989, z 21 lipca.

Streszczenie

Pytanie o rolę tzw. Drugiej Wielkiej emigracji w procesie demokratyzacji Polski pojawiło się na 
łamach krajowej prasy już w 1989 r. Środowisko „Gazety Wyborczej” z szacunkiem, ale i nieufno-
ścią podchodziło do emigracyjnych polityków. Owszem, na łamach dziennika podkreślano ich zasługi 
w kultywowaniu tradycji niepodległościowych, przywoływano wybitnych reprezentantów „polskiego 



81Obraz emigracji niepodległościowej w „Gazecie Wyborczej” (1989–1991) 

Londynu”, ale jednocześnie wskazywano, że pozostawali oni zbyt długo poza krajem. Zdaniem współ-
pracowników „Gazety Wyborczej”, emigracyjni politycy patrzyli na sprawy Polski z perspektywy 
II RP i ówczesnych podziałów, które nijak się miały do bieżących problemów kraju. Dlatego na łamach 
dziennika przekonywano, że „emigracja powinna godnie zakończyć swoją działalność, swoją już pół 
wieku trwającą walkę o Niepodległość Polski”.

the picture of independence emigration 
in the “gazeta wyborcza” daily (1989–1991)

Summary

The question of the role of, what is referred to as, the “Second Great emigration” in the democrati-
zation process of Poland appeared in the national press from 1989. The “Gazeta Wyborcza” environment 
treated politicians in exile with due respect but also with a degree of distrust. They, indeed, stressed 
their credit in cultivating the independence tradition, invoked emitent representatives of the “Polish 
London”, while at the same time indicating their prolonged stay outside their homeland, in the daily. 
According to the “Gazeta Wyborcza” journalists, politicians in exile perceived contemporary Poland 
from the perspective of the Second Polish Republic and its contemporary divisions, which are in no way 
akin to the current problems in the country. The daily is therefore convinced that “emigration should, 
with due respect, terminale its activities that have lasted for half a century in the struggle for Polish 
independence”.


