
Rocznik Bibliologiczno-Prasoznawczy	 tom 4/15, zeszyt 2
Kielce 2012

Jolanta Dzierżyńska
Kielce

Dywersyfikacja w polskich mediach  
– moda czy konieczność?

Wyraźną tendencją w działalności największych polskich firm medialnych jest 
dywersyfikacja działalności – wchodzenie na nowe rynki z  nowymi produktami. 
Wśród zalet dywersyfikacji wymienia się przede wszystkim zmniejszenie ryzy-
ka działalności gospodarczej, zwłaszcza niwelowanie skutków dekoniunktury lub 
starzenia się dotychczasowego sektora produkcji, oraz efekt synergii, wynikający 
z połączenia różnych zasobów, co zwiększa rentowność i może stanowić podstawę 
długofalowego rozwoju. Najogólniej rzecz ujmując, dywersyfikacja produkcji służy 
bądź to utrzymaniu, bądź poprawie pozycji rynkowej firmy.

Jaki jest cel dywersyfikacji przedsiębiorstw medialnych? Analizując rozwój 
dwóch największych na polskim rynku medialnym firm – Agory i TVN, można zary-
zykować twierdzenie, że dywersyfikacji ich działalności towarzyszą odmienne cele.

Agora osiągnęła swoją pozycję na polskim rynku wydawniczym, sprawnie roz-
wijając produkt, jakim była „Gazeta Wyborcza”:
–	 systematycznie rozszerzała ofertę czytelniczą o  nowe produkty („Magazyn”, 

„Gazeta Telewizyjna”, dodatki tematyczne),
–	 umiejętnie łączyła tematykę krajową i lokalną, dokonując ekspansji na rynek kra-

jowy (w  latach 1990–1993 powołano sieć 17 oddziałów regionalnych gazety, 
a następnie kolejne 4),

–	 włączała do działalności podstawowej kolejne etapy produkcji gazety: zbudowa-
ła profesjonalną sieć handlowców i zaoferowała nowoczesne metody sprzedaży 
reklam i ogłoszeń (kampanie reklamowe o zasięgu krajowym i o zasięgach lokal-
nych, bogata gama dodatków tematycznych umożliwiająca sprofilowanie rekla-
my) oraz rozbudowała własną bazę poligraficzną, która zapewniła automatyzację 
produkcji i wdrażanie nowoczesnych technologii informatycznych, służących do 
przygotowania i druku „Gazety Wyborczej”.
Umacnianiu pozycji lidera na rynku prasy poprzez utrzymanie wysokiego nakła-

du „Gazety Wyborczej” służyła też kontrola wzrostu ceny egzemplarzowej, tj. ogra-



44 Jolanta Dzierżyńska

niczenie wzrostu ceny egzemplarza do poziomu inflacji. Firma prowadziła ponadto 
intensywne działania promocyjne (głównie we własnych mediach).

Począwszy od 1996 roku, Agora dywersyfikuje działalność i inwestuje w inne, 
oprócz prasy, segmenty rynku medialnego. Kupuje udziały w spółkach radiowych 
i mniejszościowy pakiet akcji w Telewizyjnej Korporacji Partycypacyjnej1. Podsta-
wowe przychody zapewniała jednak spółce „Gazeta Wyborcza”. W  latach 1995–
1997 średnio 96% przychodów pochodziło ze sprzedaży egzemplarzowej i  usług 
reklamowych „Gazety Wyborczej”2.

Można przypuszczać, że poszerzenie działalności o nowe segmenty rynku me-
dialnego to efekt osiągnięcia dominującej pozycji na rynku wydawniczym, a  nie 
pesymistycznych prognoz na temat rozwoju biznesu prasowego. Wprawdzie na po-
czątku lat dziewięćdziesiątych XX wieku można było zaobserwować spadek nakła-
dów gazet i liczby czytelników, ale negatywny trend wielkości sprzedaży „Gazety 
Wyborczej” występujący w  latach 1992–1996 udało się odwrócić3. Stale rosnący 
rynek reklamy w  Polsce i  systematyczny wzrost przychodów ze sprzedaży po-
wierzchni reklamowej w „Gazecie Wyborczej” również nie uzasadniał zmiany stra-
tegii wydawniczej spółki. Według wyliczeń Agory polski rynek reklamowy w latach 
1996–1997 oraz przychody spółki ze sprzedaży powierzchni ogłoszeniowej w tym 
okresie uległy podwojeniu4.

Dopiero wejście Agory na rynek papierów wartościowych i zmiany w otocze-
niu rynkowym sprawiły5, że większy nacisk położono na multimedialność spółki. 
Dywersyfikacja działalności stała się głównym postulatem zgłaszanym przez akcjo-
nariuszy, a przynajmniej analityków giełdowych. Według ich szacunków, wartość 
spółki mogła znacząco wzrosnąć, zwłaszcza dzięki inwestycjom w Internet. Specja-
liści wyceniali wartość spółki następująco: wydawanie i druk GW – około 4 mld zł, 
radio – prawie 200 mln zł, telewizja – 11,4 mln zł, łącznie około 4,3 mld zł. Internet 
– ich zdaniem – mógł podnieść wartość spółki o 1–3,5 mld zł (spółki nowych tech-
nologii podlegają dużym wahaniom wycen)6.

Za multimedialnością przemawiały też zmiany zachodzące na rynku reklamo-
wym. Monitorująca ten rynek spółka7 szybko dostrzegła, że roczne wzrosty wy-

1  TKP była wspólnikiem Polskiej Korporacji Telewizyjnej, nadawcy płatnego programu Ca- 
nal+Polska.

2  Prospekt emisyjny Agora S.A., Warszawa 1998, s. 71.
3  Wzrost sprzedaży w 1997 r. (o 3%) i w 1998 (o ponad 9%) przypisywano energicznej promocji 

„Gazety Wyborczej”, wprowadzeniu nowych dodatków o charakterze poradnikowym, polityce „regio-
nalizowania” treści oraz zwiększeniu liczby konkursów i plebiscytów dla czytelników. Por. Prospekt 
emisyjny s. 75.

4  Prospekt emisyjny, s. 77.
5  Akcje Agory zadebiutowały na giełdzie w Warszawie 20 kwietnia 1999 r., a w Londynie GDR-y 

są notowane od 23 lutego 1999 r.
6  Por. Agora – raport analityczny CDM PEKAO z 28.04.2000  r., http://www.bankier.pl [dostęp: 

wrzesień 2011].
7  Agora już w 1993 r. utworzyła dział badań i analiz rynku.



45Dywersyfikacja w polskich mediach

datków na reklamę prasową osiągają coraz mniejszą dynamikę. Rosła przy tym 
konkurencja mediów elektronicznych. Przewidywano też, że wejście Polski do Unii 
Europejskiej zaostrzy konkurencję w mediach, więc czas pozostały do akcesji nale-
żało wykorzystać do poszerzenia skali operacyjnej. Spółka planowała więc dalsze 
różnicowanie działalności i inwestycje w nowe przedsięwzięcia wydawnicze, radio-
wo-telewizyjne, internetowe i reklamowe. Zamierzała to czynić przez zakup istnie-
jących biznesów. Jej priorytetem był rynek polski, ale nie wykluczano możliwości 
ekspansji poza Polską, przede wszystkim w Europie Centralnej8.

Inwestycje w rynek radiowy sprawiły, że w 2010 roku Agora posiadała 28 roz-
głośni9, ale radio nie było dla Agory dużym źródłem przychodów i zysków. Spółka 
nie zdołała stworzyć na tym rynku modelu krajowo-lokalnej struktury, sprawdzo-
nego w prasie. Brak ogólnopolskiej stacji radiowej uniemożliwił osiągnięcie efektu 
synergii. Wskaźnik słuchalności rozgłośni należących do grupy był znacznie niższy 
niż liderów rynku10. Podobnie rzecz się miała z wpływami reklamowymi. Przychody 
Agory z działalności radiowej stanowiły niewielki udział w przychodach spółki – 
w 2010 roku było to niespełna 7%. Dawało to jednak Agorze 11-procentowy udział 
w rynku reklamy radiowej11.

Kolejnym przejawem dywersyfikacji było poszerzenie działalności wydawniczej 
o  sektor czasopism. Wykorzystując okres recesji (lata 2001–2003) oraz odpowia-
dając na zaostrzającą się konkurencję na rynku mediów, Agora w 2002 roku kupiła 
spółkę City Magazine, wydającą bezpłatne magazyny pod tym tytułem, oraz 12 cza-
sopism od Prószyński i S-ka Czasopisma Sp. z o.o. Dzięki tym inwestycjom dotarła 
do nowych grup czytelników i poszerzyła ofertę dla reklamodawców, chociaż nie 
podwyższyła znacząco wartości spółki12. Ze względu na wysokie nakłady, zwłaszcza 
na promocję poszczególnych tytułów i koszty druku, czasopisma przynosiły począt-
kowo straty13. Od 2005 roku osiągnęły rentowność, ale ze względu na spadek sprze-
daży, który dotknął wszystkie ogólnopolskie czasopisma, ich udział w przychodach 
spółki malał: w 2007 roku wynosił 8,3%, a w 2010 – 7,5%. Edycja nowych tytułów 
(„Avanti”, „Auto+” „Logo”) oraz doskonalenie zawartości i graficznej formy pozo-

8  Por. Raport roczny Agory 1999, http://www.agora.pl [dostęp: wrzesień 2011].
9  Było to: 19 stacji lokalnych nadających pod marką Złote Przeboje, 7 stacji lokalnych nadających 

pod marką Roxy FM, jedna radiostacja lokalna oferująca muzykę w formacie AC (Adult Contempora-
ry) oraz ponadregionalna stacja TOK FM. 

10  Udział stacji radiowych Agory w rynku słuchalności rósł początkowo dzięki zwiększaniu liczby 
stacji i wynosił według SMG/KRC: 1997–1,5%, 1998 – 4%, 1999 – 7,6%, 2000 – 9,8%. Później usta-
bilizował się na poziomie ok. 4%. 

11  Por. Informacja o podstawowych problemach radiofonii i telewizji w 2010 r., http://www.krrit.
gov.pl [dostęp: wrzesień 2011].

12  Kupiony za prawie 1 mln zł „City Magazine” było pismem bezpłatnym, wychodzącym w nakła-
dzie ok. 100 tys. egz., a szacowany na ok. 100 mln zł pakiet czasopism miał ok. 8% udziału w runku 
magazynów i 66 mln przychodów ze sprzedaży. Por. raport DM BIG BG z 19.02.2002r., http://www.
bankier.pl [dostęp: wrzesień 2011].

13  Zobacz: Raport roczny Agory 2005, http://www.agora.pl [dostęp: wrzesień 2011].



46 Jolanta Dzierżyńska

stałych pism sprawiły, że Agora zwiększyła wprawdzie swój udział w czytelniczym 
i reklamowym rynku magazynów, ale nie zachwiała supremacji wydawców zagra-
nicznych, zwłaszcza niemieckich, którzy opanowali ponad 50% rynku czytelniczego 
i reklamowego. W 2010 roku udział Agory w wydatkach reklamowych w magazy-
nach ogólnopolskich wynosił zaledwie 6,6%.

Kolejnym sposobem na zwiększenie skali działania było wejście w segment pra-
sy bezpłatnej. W 2001 roku Agora stworzyła „Metro”. Początkowo był to dodatek do 
„Gazety Wyborczej” w Warszawie, a od 2005 roku bezpłatny dziennik ukazujący się 
również w innych miastach. Po wycofaniu się szwedzkiego Metropolu „Metro” stało 
się jedyną bezpłatną gazetą codzienną w Polsce i osiągnęło wysoki zasięg mierzony 
czytelnictwem w dużych miastach14. Jego wpływy reklamowe wynosiły jednak za-
ledwie około 10% przychodów z reklam osiąganych przez „Gazetę Wyborczą”, przy 
porównywalnym rozpowszechnianiu obu tytułów.

Nowym segmentem rynku, na którym Agora zaznaczyła swoją obecność, była 
reklama zewnętrzna. Z końcem 2002 roku spółka kupiła firmę AMS, która wpraw-
dzie była liderem w branży outdoor, ale nie osiągała rentowności i wymagała po-
ważnej restrukturyzacji. Po intensywnych zabiegach optymalizacji i  rozbudowy 
sieci (przede wszystkim backlightów i citylightów, reklamy wielkoformatowej na 
ścianach budynków i  wprowadzeniu reklamy na autobusach) oraz dzięki ogólne-
mu wzrostowi wydatków na reklamę zewnętrzną, segment outdooru zaczął być zys-
kowny i pod względem przychodów zajmował drugą, po prasie codziennej, pozycję 
w grupie. W ostatnich latach marża zysku AMS podlegała sporym wahaniom, ze 
względu na dużą sezonowość i zależność wpływów z reklamy zewnętrznej od ko-
niunktury gospodarczej. Zagrożeniem dla pozycji Agory w tym segmencie stała się 
również konsolidacja firmy Ströer i News Outdoor, które wspólnie opanowały około 
35% rynku. Udział grupy AMS w wydatkach na reklamę zewnętrzną w 2010 roku 
wynosił 26,5%.

Oczekiwane przez analityków giełdowych wejście Agory w segment Internetu 
nastąpiło stosunkowo późno. Chociaż „Gazeta Wyborcza” jako jedna z pierwszych 
stworzyła swoją wersję online i posiadała wszelkie atuty (kontent, własnych spe-
cjalistów, rozległą sieć korporacyjną, doświadczenie w tworzeniu kampanii rekla-
mowych), by zbudować na tej podstawie portal internetowy, dała się wyprzedzić 
konkurencji. Portal gazeta pl. powstał dopiero w czerwcu 2001 roku i pod względem 
oglądalności długo ustępował stronie internetowej „Gazety Wyborczej” oraz innym 
portalom. Przychody z działalności internetowej Agory, na które oprócz wpływów 
reklamowych składały się przychody z prowadzonego wspólnie z Computerlandem 
pasażu handlowego Vendi.pl., stanowiły początkowo ułamek procenta przychodów 
grupy. W 2000 roku było to około 0,4% przychodów ogółem, a w 2001 – 0,5%15.

14  W 2010 r. „Metro” rozpowszechniane było średnio w 399 tys. egz., co dawało mu dzienne czy-
telnictwo na poziomie 3,4% i  trzecią pozycję wśród ogólnopolskich gazet codziennych. Por. Raport 
roczny Agory 2010, http://www.agora.pl [dostęp: wrzesień 2011].

15  Por. raporty roczne Agory 2000 i 2001 r., http://www.agora.pl [dostęp: wrzesień 2011].



47Dywersyfikacja w polskich mediach

Zwiększająca się liczba osób korzystających z I nternetu i  dynamiczny wzrost 
wydatków na reklamę internetową nie miały wpływu na komercjalizację domeny. 
Pod koniec 2004 roku portal gazeta.pl. miał 27-procentowy zasięg w polskim Inter-
necie i zaledwie 11% udziału w rynku reklamy online16. W strategii Agory w tym 
segmencie mediów wyraźnie zarysowała się tendencja do rozwoju bezpłatnego kon-
tentu (serwisy informacyjne, w tym tworzone przez użytkowników, np. serwis blo-
gów Blox.pl i Forum) kosztem płatnych usług internetowych (poczta, hosting stron 
prywatnych, ogłoszenia itp.). Pion Internetu długo pozostawał więc nierentowny.

Mimo ponoszonych strat, zarząd Agory podkreślał, że najważniejszym z wyzwań 
przed jakim stoi, jest wprowadzenie spółki w erę cyfrową. Taką strategię uzasad-
niano spadkiem czytelnictwa dzienników i zmniejszeniem wpływów ze sprzedaży 
reklam, głównie z powodu przenoszenia ich do Internetu. Reklama w Internecie była 
bowiem najszybciej rosnącym segmentem rynku17. Spodziewano się również, że za-
powiadany przez operatorów telekomunikacyjnych wzrost dostępu do szerokopa-
smowego Internetu i obniżenie kosztu tej usługi dla abonentów przyczynią się do 
dalszego zwiększenia łącznych wydatków na reklamę internetową.

Agora zmodernizowała serwis internetowy GazetaWyborcza.pl, wzbogacając 
go o płatne e-wydanie „Gazety Wyborczej”. Przebudowała portal Gazeta.pl i – co 
najważniejsze – uruchomiła dwa wortale tematyczne, będące odpowiednikiem do-
datków ogłoszeniowych do gazety: GazetaPraca.pl oraz GazetaDom.pl. Wortale te 
szybko znalazły się w czołówce serwisów tego typu w polskim Internecie.

Dynamiczne zmiany w działalności internetowej zaczęły być widoczne zwłaszcza 
po zmianie prezesa zarządu Agora S.A. W sierpniu 2007 roku Wandę Rapaczyńską 
zastąpił na tym stanowisku Marek Sowa, który – w opinii wielu obserwatorów ryn-
ku mediów – miał urzeczywistnić ideę cyfryzacji spółki18. Agora rozpoczęła współ-
pracę z operatorami telekomunikacyjnymi, przygotowując serwisy informacyjne dla 
użytkowników telefonów komórkowych. Wspólnie z ATM Grupa stworzyła platfor-
mę TiVi.pl, będącą zaczątkiem telewizji internetowej. Uruchomiła internetowe radio 
Tuba.fm. Intensywnie rozbudowywała istniejące i tworzyła nowe witryny interneto-
we. W 2007 roku spółka posiadała 44 serwisy internetowe. GazetaWyborcza.pl była 
numerem jeden wśród serwisów prasowych pod względem liczby użytkowników, 
odsłon i  czasu spędzonego na nim przez internautów. Stale rosła też popularność 
portalu Gazeta.pl, dzięki czemu spółka odnotowała znaczne wpływy ze sprzedaży 
reklam internetowych19.

16  Wg. Megapanel PBI/Gemius, http://www.pbi.org.pl [dostęp: wrzesień 2011].
17  Wpływy reklamowe Internetu wzrosły w 2006 r. o ok. 60%. Internet zwiększył swój udział w cał-

kowitych wydatkach na reklamę do 3,5–4% wobec 50% telewizji, ok. 15% magazynów ilustrowanych 
i 13,5% prasy codziennej. Por. Raport IAB, http://www.iabpolska.pl [dostęp: wrzesień 2011].

18  Por. m.in.: Wanda Rapaczyńska odchodzi z Agory, „Dziennik” 19.07.2007, http://www.dziennik.
pl.

19  W 2007  r. wpływy portalu ze sprzedaży reklam internetowych (bez uwzględnienia wpływów 
z ogłoszeń internetowych w wortalach) wzrosły o 95% do poziomu 27,5 mln zł. Wpływy z ogłoszeń 



48 Jolanta Dzierżyńska

Strategię internetową Agory określano jako zagospodarowanie nisz. Liczne nowe 
domeny miały nie tyle przynosić zyski, ile zwiększać ruch, przyciągać nowych 
użytkowników, blokować rozwój konkurencji20. W opinii zarządu spółki strategia 
internetowa Agory była odpowiedzią na daleko idące zmiany na rynku mediów – 
postępującą fragmentaryzację audytoriów odbiorczych. Dowodem na to były rosną-
ce wskaźniki oglądalności kanałów tematycznych w  telewizji, wzrastająca liczba 
użytkowników wąskosprofilowanych serwisów internetowych, zwiększające się 
czytelnictwo gazet specjalistycznych, przy spadku zainteresowania tytułami maso-
wymi, o szerokim spektrum poruszanej tematyki. Zmiany w sposobie dystrybucji 
i konsumpcji mediów uwidoczniły się też w wydatkach na reklamę, które rosły naj-
szybciej w Internecie, telewizji i reklamie zewnętrznej, a najwolniej w prasie druko-
wanej, zwłaszcza w dziennikach płatnych.

Zarząd spółki zapowiedział więc przesunięcie akcentów, tak aby w 2011 roku 
większość przychodów Agory pochodziła z  działalności niezwiązanej z  wydawa-
niem gazet płatnych, czyli z tych obszarów, które dają perspektywy szybszego wzro-
stu na zmieniającym się rynku mediów (np. kanały tematyczne, platformy telewizyj-
ne w Internecie). Planom inwestycyjnym miało towarzyszyć „agresywne podejście 
do wycen” przy ocenie potencjalnych celów akwizycji. Specjaliści przyznawali, że 
mimo malejącej wyceny spółek internetowych na GPW, w segmencie internetowym 
trudno jest dokonywać tanich przejęć. Ostrzegali ponadto, że długi okres zwrotu 
inwestycji oraz niskie bariery wejścia w ten segment mogą zaważyć negatywnie na 
bieżącej wartości Agory.

Stało się tak już w 2008 roku, kiedy Agora za około 120 mln zł kupiła spółkę 
Trader.com, działającą w segmencie ogłoszeń z branży budownictwo i nieruchomo-
ści21. Akcje Agory spadły o 22%, gdyż rynek negatywnie ocenił kosztowną inwe-
stycję. Podkreślano, że Agora zapłaciła za Trader.com cenę 6,5-krotnych rocznych 
przychodów spółki, a więc porównywalną dla wyceny innych spółek internetowych 
(np. Bankier.pl, Interia.pl), w  sytuacji gdy tylko połowa przychodów Trader.com 
w 2007 roku pochodziła z działalności internetowej, a reszta z wydawnictw ogłosze-
niowych. Ryzykowność transakcji zwiększyło załamanie rynku ogłoszeń motoryza-
cyjnych oraz z branży budownictwa i nieruchomości w kolejnych latach.

Wbrew reakcjom rynku, zasięg działalności internetowej Agory powiększał się. 
Na koniec 2008 roku jej oferta internetowa obejmowała 89 marek, m.in. 2 portale, 
14 serwisów ogłoszeniowych (m.in. GazetaPraca.pl, GazetaDom.pl, Autotrader.pl.,  

internetowych w wortalach GazetaPraca.pl, GazetaDom.pl, GazetaEdukacja.pl i Komunikaty.pl wy-
niosły ponad 14 mln zł. Por. Raport roczny Agory 2007, http://www.agora.pl [dostęp: wrzesień 2011].

20  Uważał tak m.in. Krzysztof Urbanowicz, prezes Mediapolis i autor bloga media café polska. Por. 
Strategia Agory w I nternecie to tworzyć i  zapychać nisze, http://mediacafepl.blogspot.com [dostęp: 
5.08.2008]. 

21  Marki internetowe posiadane przez spółkę to Domiporta.pl, Autotrader.pl (motoryzacja), Ta-
bor24.pl (maszyny i pojazdy użytkowe) i Kupsprzedaj.pl (ogłoszenia drobne). Oferta prasowa obej-
mowała m.in. „AutoBiznes Ogłoszenia”, „Domiporta Oferty Nieruchomości” czy „Nieruchomości 
Warszawa i okolice”.



49Dywersyfikacja w polskich mediach

Domiporta.pl), 12 serwisów społecznościowych (np. Blox.pl, Cafe.pl), 21 serwi-
sów rozrywkowych (m.in. Plotek.pl, Popcorner.pl) oraz kilkanaście serwisów tema-
tycznych, np.: Wyborcza.pl, Sport.pl. I  choć spółka odnotowywała wzrost liczby 
użytkowników, liczby odsłon i czasu spędzonego w serwisach Agory, nie zdołała 
wykreować w Internecie marki (poza „Gazetą Wyborczą”), która dałaby jej palmę 
pierwszeństwa wśród polskich internautów. Większość z jej serwisów stanowiła kal-
kę cudzych pomysłów i funkcjonowała na obrzeżach Internetu. Znów pojawiły się 
głosy, że polityka tworzenia nowych i wykupywania istniejących marek interneto-
wych ma na celu wyłącznie zwiększenie zasięgu, liczby realnych użytkowników 
i odsłon, co przekłada się na wpływy reklamowe Agory. Poprawie pozycji w polskim 
Internecie (co w praktyce oznaczało wyższe notowania w badaniach popularności 
witryn internetowych Megapanel) służyć nawet miało „wypożyczanie” statystyk od 
innych serwisów, ujawnione przez Inernet Standard22. Zabiegi te przyczyniły się do 
wzrostu przychodów segmentu internetowego Agory. Ich udział w przychodach ca-
łej grupy w 2008 roku wynosił 6%, w 2009 – 7,6%, a w 2010 – 9,1%. Co ważniejsze 
jednak, po latach strat Internet stał się wreszcie rentowny.

Agora nie może poszczycić się sukcesami na rynku telewizyjnym. Za zbyt ryzy-
kowne uznała inwestycje we wchodzącą na polską scenę telewizję cyfrową i pozbyła 
się swoich udziałów w TKP23. Plany nabycia telewizji ogólnopolskiej pokrzyżowała 
Agorze próba nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji, zakładająca ograniczenia 
dotyczące tzw. koncentracji kapitału w mediach, tj. poziomej konsolidacji polskie-
go rynku medialnego. Sytuacja skomplikowała się jeszcze bardziej po opublikowa-
niu w „Gazecie Wyborczej” artykułu ujawniającego zamiar wyłudzenia od Agory 
ogromnej łapówki w zamian za korzystne zapisy w ustawie o radiofonii i telewizji. 
Zarząd spółki uznał wręcz, że to rząd Polski zablokował transakcję zakupu telewizji, 
torpedując w ten sposób rozwój Agory24. Późniejszy brak inwestycji w sektor tele-
wizyjny tłumaczono perspektywiczną oceną wartości tego sektora. Zakładano, że 
na skutek cyfryzacji, a tym samym fragmentaryzacji rynku telewizyjnego, wycena 
poszczególnych stacji telewizyjnych ulegnie zdecydowanemu obniżeniu i wówczas 
przyjdzie czas na budowanie zasobów audiowizualnych Agory25. Za prezesury Mar-
ka Sowy spółka Agora chciała przejąć udziały w rozrywkowo-informacyjnej tele-
wizji Superstacja, ale pomysł zakupu, posiadającej ułamkowy udział w audytorium 
telewizyjnym stacji, został bardzo negatywnie oceniony przez specjalistów. Być 
może dlatego nastąpiła ponowna zmiana prezesa spółki26. Później Agora intereso-
wała się jeszcze zakupem młodzieżowego kanału 4fun.tv., ale w końcu poprzestała 

22  Szerzej na ten temat: Ostra walka na rynku portali internetowych, „Gazeta Prawna”, 7.05.2009.
23  Spółka przynosiła straty, a Agora – zgodnie z decyzjami zarządu – pozbywała się udziałów w fir-

mach, w których nie była w stanie wpłynąć na zarządzanie ani uzyskać pakietu kontrolnego.
24  List do Akcjonariuszy. Raport roczny Agory 2003, http://www.agora.pl [dostęp: wrzesień 2011].
25  Por. Wojny cenowe Agory – wywiad z Wandą Rapaczyńską, „CEO” czerwiec 2007.
26  Oficjalnym powodem odejścia Marka Sowy były względy osobiste. Wśród przyczyn zmiany 

prezesa spółki podawano jednak: kontrowersyjną decyzję zakupu Trader.com, fiasko planów wejścia 
na rynek telewizyjny, a  nawet różnice w  kulturze korporacyjnej byłego prezesa i  koncernu Agora, 



50 Jolanta Dzierżyńska

na stworzeniu – w końcu września 2009 roku – internetowego serwisu Plej.Gazeta.
pl. (obecnie Gazeta.tv.), prezentującego materiały audiowizualne.

W marcu 2010 roku Agora zainwestowała w całkowicie nowy dla siebie segment 
działalności, kupując pakiet kontrolny Centrum Filmowego Helios, które prowadzi-
ło trzecią co do wielkości (po Cinema City International i Multikino) sieć kin. I choć 
prowadzenie multipleksów wydawało się działalnością odległą od dotychczasowych 
doświadczeń Agory, chwalono spółkę za transakcję w segmencie, który – jak prze-
widywano – będzie się w przyszłości dynamicznie rozwijał i wykazywał mniejszą 
wrażliwość na kryzysy na rynku reklamy27. Po sfinalizowaniu transakcji w końcu 
sierpnia 2010 roku przychody z  segmentu kinowego osiągnęły 5% przychodów 
Agory, a w I półroczu 2011 roku –15%.

Dzięki dywersyfikacji produkcji Agora opiera się kryzysom na rynku czytelniczym 
i reklamowym. Jej przychody od kilku lat znajdują się na zbliżonym poziomie, chociaż 
wyraźnie spadają wpływy ze sprzedaży wydawnictw i usług reklamowych, zwłaszcza 
w prasie drukowanej. Ta jest jednak na razie źródłem największych przychodów i zy-
sków Agory oraz wykazuje najwyższą rentowność (marża zysku wynosi ok. 20%).

Tabela 1. Przychody Agory oraz rentowność poszczególnych segmentów w  latach 2004–
2010

2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010
Przychody ze sprzedaży 
(w tys. zł) 1 001,1 1 202,1 1 133,7 1 272,3 1 277,7 1 110,1 1 116,7

Sprzedaż usług  
reklamowych (w tys. zł) 642,1 711,6 754,5 847,7 920,6 734,3 715,7

Sprzedaż wydawnictw 
(w tys. zł) 237,9 238,7 178,7 210,7 236,4 246,8 208,9

Marża zysku dla prasy 
(w %)

17,7 17,3 3,2 9,6
20,0 20,1 22,9

Marża zysku dla  
Internetu (w %) –46,0 –12,2 4,6

Marża zysku dla  
czasopism (w %) –13,5 5,7 10,7 18,6 16,0 18,6 19,0

Marża zysku dla reklamy 
zewn. (w %) x x 13,2 12,6 –3,9 –6,2 3,2

Marża zysku dla radia 
(w %) –6,7 –14,9 –7,2 2,0 4,6 1,6 4,8

Źródło: Raporty roczne Agory.

które prowadziły do zaniedbań „Gazety Wyborczej”. Por. Marek Sowa odbił się od styropianu, „Puls 
Biznesu” 24.11.2008.

27  Por. Agora niespodziewanie weszła w biznes kinowy, „Parkiet” 31.03.2010.



51Dywersyfikacja w polskich mediach

Dobre wyniki operacyjne segmentu prasy drukowanej to jednak głównie zasługa 
drastycznego obniżania kosztów produkcji: zmniejszania kosztów marketingu i pro-
mocji, redukcji zatrudnienia i cięcia kosztów materiałowych. Poprawianie wyników 
przedsiębiorstwa dzięki cięciu kosztów nie zapewnia długotrwałego wzrostu. Za 
prawdziwe wyzwanie dla spółki uznać należy wzrost przychodów w sytuacji, gdy 
reklama prasowa strukturalnie, a nie tylko w czasach kryzysu, traci udziały w ryn-
ku reklamowym. Mimo rosnącej dywersyfikacji działalności, Agora w dużej mierze 
pozostaje bowiem uzależniona od segmentu prasowego, który z roku na rok tracił 
udziały w rynku reklamowym zarówno w Polsce, jak i na świecie28. Udział „Gazety 
Wyborczej” w przychodach Agory wprawdzie sukcesywnie maleje, ale i tak stanowi 
najważniejszą pozycję.

Tabela 2. Udział w przychodach Agory sprzedaży egzemplarzowej oraz reklam w „Gazecie 
Wyborczej” w latach 2002–2010

2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010

81% 69,6% 62,7% 54,4% 52,5% 51,3% 49,9% 44,4% 40,5%

Źródło: Raporty roczne Agory.

Chociaż Agora w sektorze prasy radzi sobie lepiej niż konkurencja, ma stabilną 
sytuację finansową i niski wskaźnik zadłużenia, podlega surowej ocenie rynku. Ceny 
jej akcji są kompletnie nieadekwatne do wartości Grupy. Oznacza to, że inwestorzy 
nie widzą szansy rozwoju dla tradycyjnych mediów i  oczekują od spółki dalszej 
dywersyfikacji typu branch out29.

Znacznie bardziej optymistycznie postrzega się perspektywy sektora telewizji, 
więc inny duży koncern medialny notowany na giełdzie – TVN – jest wyceniany 
znacznie powyżej swojej księgowej wartości30. Dywersyfikacja działalności ma za 
zadanie umocnić jego pozycję na rynku telewizyjnym, a nie znaleźć mu inne pole 
działania.

Należąca do ITI grupa TVN rozpoczęła działalność w październiku 1997 roku 
jako telewizja ponadregionalna na zdominowanym przez telewizje o zasięgu ogól-
nopolskim rynku31. Niewielki zasięg techniczny TVN-u (ok. 7% powierzchni kraju 
i ok. 15% mieszkańców Polski) nie dawał mu szans na rozwój i podjęcie konkurencji 

28  Według ZenithOptimedia udział prasy codziennej w całkowitych wydatkach na reklamę na świe-
cie wynosił: 2003 r. – 31%, 2007 r. – 27%, 2008 r. – 25,3%, 2009 r. – 23,3%, http://www.zenithoptime-
dia.pl [dostęp: wrzesień 2010].

29  Wartość rynkowa Agory to zaledwie połowa jej wartości księgowej.
30  Wartość giełdowa TVN prawie 4-krotnie przekracza jej wartość księgową.
31  ITI zostało założone w 1984 r. przez Mariusza Waltera i Jana Wejcherta, stanowiło konglome-

rat firm (określany jako ships end chips) zajmujących się dystrybucją sprzętu i kaset wideo, usługa-
mi reklamowymi oraz produkcją przekąsek i polepszaczy do pieczywa. Później zajęło się produkcją 
programów telewizyjnych i rozpoczęło starania o utworzenie w Polsce stacji telewizyjnej. Zgodę na 



52 Jolanta Dzierżyńska

z Polsatem. Alians TVN i TV Wisła skończył się – za zgodą KRRiT – wchłonięciem 
tej drugiej przez TVN, ale zasięg stacji, choć uległ podwojeniu, nadal nie zapewniał 
wysokiego udziału w widowni telewizyjnej i wydatkach na reklamę telewizyjną.

Ratunkiem dla TVN było zwiększanie widowni, która przyciągnęłaby reklamo-
dawców. Stacja zaczęła nadawać brazylijskie telenowele i  zwiększyła liczbę pro-
gramów rozrywkowych. Znaczny przyrost widowni uzyskała dopiero w 2001 roku 
głównie dzięki dużej popularności – jednego z pierwszych na polskim rynku reality 
show – „Big Brother”. Udział w widowni ogólnopolskiej na poziomie 13,9% spo-
wodował, że stacja zaczęła liczyć się przy podziale budżetów przeznaczanych na 
reklamę telewizyjną.

Kierowanie TVN od 1 lipca 2001 roku przejął syn Mariusza Waltera – Piotr. 
Wraz z jego prezesurą zaznaczyło się marketingowe podejście do biznesu telewizyj-
nego. Dokonano segmentacji rynku. Zasięg techniczny stacji sprawiał, że widownią 
TVN byli głównie mieszkańcy dużych miast. Do ich gustów zaczęto więc dostoso-
wywać program. Pozycjonowanie produktu, bo tak zaczęto traktować program tele-
wizyjny, zakładało, że ma on dostarczać przede wszystkim rozrywki i być sposobem 
na miłe spędzanie wolnego czasu. Rozrywka w TVN była jednak bardziej ambitna 
niż ludyczna oferta Polsatu. Opierała się na sprawdzonych za granicą formatach 
oraz własnych serialach, które pokazywały problemy i rozterki młodych, zasobnych 

nadawanie ponadregionalnego programu telewizyjnego na północy Polski oraz lokalnego w Warszawie 
i Łodzi ITI otrzymało w drugim procesie koncesyjnym.

Tabela 3. Udział stacji w widowni ogólnopolskiej w % w latach 1998–2000

Stacja/rok 1998 1999 2000

TVP 55,0 51,0 49,0

Polsat 25,2 23,4 25,3

TVN  6,4 10,7 11,4

Nasza TV  1,6  1,5  0,5

Źródło: Dane AGB Polska przytaczane przez KRRiT.

Tabela 4. Udział poszczególnych stacji w  wydatkach na reklamę telewizyjną brutto w  % 
w latach 1998–2000

Stacja/rok 1998 1999 2000

TVP 39,4 40 34,5

Polsat 39,6 36 32

TVN 14,4 18 25

Źródło: Dane AGB Polska przytaczane przez KRRiT.



53Dywersyfikacja w polskich mediach

i dobrze wykształconych mieszkańców wielkich miast. Grupa docelowa stacji była 
jednocześnie najbardziej cenioną przez reklamodawców grupą odbiorców ich pro-
duktów, więc bijące rekordy popularności programy rozrywkowe „Taniec z gwiaz-
dami”, „YCD” „Mam talent”, seriale „Na Wspólnej”, „Kasia i Tomek”, „Magda M.” 
czy „Niania” przyciągały duże budżety reklamowe. Efektowna formuła programo-
wa sprawiła też, że widownia TVN stale rosła32.

Pożądane przez wymagającą widownię programy informacyjne i publicystyczne 
stanowiły początkowo ważny składnik oferty TVN, ale dość szybko zostały wypro-
wadzone poza główną antenę i ich udział w programie stacji znacznie spadł33. Do-
starczaniem i komentowaniem bieżących wiadomości zajął się, utworzony 9 sierp-
nia 2001 roku, satelitarny kanał informacyjny TVN 24. Pierwsza na polskim rynku 
całodobowa telewizja informacyjna wystartowała z widownią liczącą niespełna pół 
miliona osób, ale już kilka tygodni później, ze względu na wydarzenia z 11 wrze-
śnia 2001 roku, liczba widzów uległa podwojeniu, a w 2004 roku wynosiła 2 mln34. 
Utworzenie TVN 24 zapoczątkowało w Polsce proces odchodzenia od modelu tele-
wizji uniwersalnej i postępującą fragmentaryzację audytorium telewizyjnego.

ITI umacniało pozycję na rynku telewizji nie tylko przez ekspansję TVN, ale 
i przejmowanie nowych stacji. Pod koniec 2001 roku za 1 mln dolarów holding kupił 
od należącej do Bertelsmanna luksemburskiej Grupy RTL kanał satelitarny RTL7.

Kanały telewizyjne, zwłaszcza TVN, stały się najcenniejszym elementem holdingu 
ITI. Szacowano, że TVN stanowi 75–80% wartości całej grupy. ITI wyzbyło się przed-
siębiorstw z sektora spożywczego i innych niezwiązanych z działalnością audiowizu-
alną i skupiło się na zagospodarowywaniu Polakom czasu wolnego. Posiadało udzia-
ły w sieci kin wielkoekranowych (Multikino), zajmowało się produkcją programów 
telewizyjnych (Endemol Neovision). W 2001 roku kupiło również udziały w firmie 
Romana Kluski Optimus S.A. Znana głównie z produkcji komputerów i kas fiskal-
nych krakowska spółka posiadała portal internetowy Onet pl. Będący początkowo ka-
talogiem polskich stron internetowych, Onet dość szybko przekształcił się w pierwszy 
w polskim Internecie portal informacyjny. I to on był głównym celem transakcji.

Wejście na rynek Internetu było zgodne ze światowym trendem inwestowania, 
ale mało kto mógł przewidzieć wtedy konsekwencje tej fuzji dla firmy operującej 
na rynku mediów. W 2002 roku ITI wprowadziło Grupę Onet.pl na giełdę papierów 
wartościowych. Pozycja ITI na rynku telewizyjnym umacniała się. TVN, dysponu-
jąca prawie o połowę mniejszym zasięgiem technicznym niż Polsat35, w znacznie 

32  Według Nielsen Audience Measurement w II połowie 2011 r. TVN z oglądalnością powyżej 17% 
pokonał Program I TVP. Por. Oglądalność TV, http://www.press.pl [dostęp: wrzesień 2011].

33  W 1999 r. udział audycji informacyjnych i publicystycznych w programie TVN wynosił prawie 
9%, w 2003 r. – 6,7%. Później udział informacji i publicystyki zaczął wzrastać. Por. Informacja o pod-
stawowych problemach radiofonii i telewizji KRRiT z lat 2000–2010.

34  J. Piński, Prywatna telewizja publiczna, „Wprost” 2004, nr 49. 
35  Drogą naziemną TVN docierał w 2004 r. do 45,3% mieszkańców kraju, a Polsat do 84,31%. Zob. 

Radio i telewizja w Polsce. Raport o stanie rynku w chwili przystąpienia do Unii Europejskiej, KRRiT, 
Warszawa, wrzesień 2004.



54 Jolanta Dzierżyńska

mniejszym stopniu ustępowała mu pod względem oglądalności, a w 2003 roku po-
konała głównego konkurenta, jeśli chodzi o udziały w rynku reklamy.

Coraz większy wkład w sukcesy komercyjne ITI miały nowe satelitarne kana-
ły tematyczne, o które koncern sukcesywnie poszerzał swoje aktywa telewizyjne. 
Obok istniejącego od sierpnia 2001 roku TVN24 i działającego od marca 2002 TVN 
7 powstały: TVN Meteo (pogoda, maj 2003 r.), TVN Turbo (motoryzacja, grudzień 
2003  r.), ITVN (program telewizyjny o  charakterze uniwersalnym dla odbiorców 
mieszkających poza granicami Polski, kwiecień 2004 r.), TVN Style (program skie-
rowany do kobiet dotyczący stylu życia, kariery oraz zainteresowań, sierpień 2004 r.) 
oraz TVN Gra (o charakterze rozrywkowym uruchomiony w październiku 2005 r.). 
Kanały tematyczne ujawniły też swoje nowe zalety: dzięki dodatkowym źródłom 
przychodów, jakimi były w ich przypadku opłaty od operatorów kablowych i sateli-
tarnych, okazały się bardziej odporne na recesję na rynku reklamy.

Dynamiczny rozwój stacji telewizyjnych ITI i  ich dobre wyniki finansowe 
sprawiły, że sukcesem zakończyło się wprowadzenie spółki TVN na warszawską 
giełdę 7 grudnia 2004 roku. Wejście na parkiet rozpoczęło proces dywersyfikacji 
TVN poprzez przejmowanie udziałów przedsiębiorstw z Grupy ITI. W marcu 2004 
roku, TVN – jeszcze jako sp. z o.o. – objęła 100% udziałów w TVN 24 Sp. z o.o., 
a  tym samym w TVN Meteo i TVN Turbo. Transakcję oszacowano na 35  mln  
euro36. Wartość wyemitowanych akcji TVN (wystawiono do sprzedaży 25% 
wszystkich akcji spółki) wyceniano na blisko 580 mln zł, a tym samym wartość 
telewizji TVN wynosiła w 2004 roku około 2,1 mld zł. Mimo sięgającego ponad 
800 mln zł zadłużenia stacji, wartość jej akcji szybko rosła i w 2006 roku wyce-
niano TVN na 6 mld zł37.

Akcje Grupy Onet TVN nabył od ITI w 2006 roku.38 Onet.pl., chociaż był naj-
bardziej popularnym w Polsce portalem i posiadał największy, prawie 40-procen-
towy, udział w rynku reklamy internetowej, przynosił początkowo straty. Szybki 
wzrost liczby osób korzystających z I nternetu, w  tym szerokopasmowego, oraz 
dwucyfrowe wzrosty wydatków na reklamę internetową sprawiły39, że transakcję 
określano jako szansę dla TVN na wejście w nowe segmenty demograficzne rynku, 
na zdobycie większego udziału w ogólnej konsumpcji mediów oraz dostarczenie 
zawartości TVN do pozatelewizyjnej publiczności. Podkreślano też, że telewizja 

36  Zamknięcie transakcji zakupu TVN 24 przez TVN za kwotę 35 mln euro. Komunikat prasowy 
z 12.03.2004r., www. investor.tvn.pl

37  Znacznie mniej cenne były inne aktywa ITI. Segment rozrywki, w skład którego wchodziło Mul-
tikino i ITI Film Studio, szacowano na niespełna 250 mln zł. Por. Raport DM PKO BP 24.06.2002, 
www.bankier.pl.

38  W skład grupy wchodziły: portal onet.pl, spółka informatyczna DRQ – zajmująca się m.in. świad-
czeniem usług informatycznych dla firm internetowych, największy w kraju wydawca przewodników 
turystycznych Pascal oraz OPM – lider w sektorze wydawnictw elektronicznych oraz gier komputero-
wych. Do Grupy ITI należał też Tenbit – spółka prowadząca serwis rozrywkowy.

39  W 2005 r. z Internetu korzystało prawie 28% Polaków, a wydatki na reklamę sięgnęły 120 mln zł 
netto, przy 16 mln w 2000 r. Rynek reklamy w Internecie, CR Media Consulting 2005.



55Dywersyfikacja w polskich mediach

zdobędzie mocną pozycję w najszybciej rosnącym segmencie reklamowym, bę-
dzie miała możliwość transformacji anonimowej publiczności w lojalnych użyt-
kowników i grupy tematyczne oraz zyska nową płaszczyznę promocji i sprzedaży 
swojej oferty40.

I chociaż Onet generował zaledwie 10% całkowitych przychodów Grupy TVN, 
nie przeszkadzało to niektórym analitykom rynku prognozować, że będzie on w naj-
bliższych latach lokomotywą Grupy41. Spodziewano się rosnących zysków z reklamy 
online, której udział w rynku reklamy ogółem miał największą dynamikę wzrostu. 
Wielkie nadzieje wiązano również ze sprzedażą dodatkowych usług o charakterze 
medialno-komunikacyjnym oferowanych użytkownikom portalu Onet.pl, takich jak 
płatne konta mailowe, serwis randkowy, internetowy pasaż handlowy, serwis au-
kcyjny itp. Szczególnie optymistycznie kształtował się obraz e-commerce. Obroty 
polskiego handlu internetowego wzrosły w  latach 2000–2006 prawie 50-krotnie, 
osiągając wartość 5 mld zł42. Trzeba jednak pamiętać, że sprzedaż w I nternecie 
wciąż stanowiła zaledwie 1% ogólnej sprzedaży detalicznej, a pozycja Onet.pl w tej 
dziedzinie nie była dominująca.

Portalowi udało się uruchomić kilka popularnych serwisów: w  kwietniu 2007 
roku ruszył Zumi.pl – pierwsza w Polsce wyszukiwarka teleadresowa służąca na-
wigacji i reklamie, a w marcu 2008 roku plejada.pl. – portal poświęcony gwiazdom 
show biznesu.

Kluczowym elementem strategii internetowej Grupy TVN stała się jednak dys-
trybucja programu telewizyjnego w sieci43. W marcu 2007 roku wystartował wortal 
informacyjny TVN24.pl, który umożliwiał dostęp do informacji oraz archiwalnych 
i premierowych materiałów TVN24. Oferował również internautom odpłatną usługę 
odbioru na żywo kanału TVN24, a telewidzom możliwość zamieszczania na wortalu 
własnych filmów, wiadomości i komentarzy, które często były inspiracją dla dzien-
nikarzy programu TVN24. W lutym 2010 roku uruchomiono Onet VOD – usługę 
video na żądanie.

Dnia 23 maja 2007 roku TVN nabył za 13 mln euro udziały w spółce Mango 
Media, która działa na rynku telesprzedaży. Rynek ten bardzo szybko rozwijał się 
w Stanach Zjednoczonych i Europie Zachodniej, więc spodziewano się, że zakupy 
za pośrednictwem telewizji mogą stać się popularne również w Polsce. Zwłaszcza, 
że wraz z  cyfryzacją tego medium dostępne stawało się m.in. dokonywanie płat-
ności za pomocą odbiornika telewizyjnego. Przeszkodą w  rozwoju telesprzedaży 
w Polsce mogła być jednak ograniczona siła nabywcza głównych klientów sklepów 

40  Zob. TVN ogłasza zakup największego portalu internetowego, komunikat prasowy z 29.05.2006 r., 
www.investor.tvn.pl [dostęp: wrzesień 2011].

41  Raport DI BRE Banku 30.11.2007 r., www.bankier.pl [dostęp: wrzesień 2011].
42  Dane eCard SA, Allegro, IAB Polska przytaczane w raporcie DI BRE Banku z 30.11.2007 r., 

www.bankier.pl [dostęp: wrzesień 2011].
43  Raport roczny grupy kapitałowej TVN S.A. za 2007 r., www.investor.tvn.pl [dostęp: wrzesień 

2011].



56 Jolanta Dzierżyńska

telewizyjnych, za których uważano gospodynie domowe i emerytów. Mimo to TVN 
optymistycznie zakładał, że w perspektywie najbliższych lat przychody z telesprze-
daży wzrosną dynamicznie44.

Kolejnym krokiem w  kierunku dywersyfikacji przychodów Grupy TVN było 
przejęcie udziałów w ITI Neovision – operatora platformy cyfrowej „n” i telewizji na 
kartę. W czerwcu 2008 roku kupiono za kwotę 323 mln zł 25% kapitału zakładowe-
go i długu ITI Neovision. Platforma „n” miała około 0,5 mln abonentów i znacznie 
ustępowała pod tym względem swoim konkurentom: Cyfrowemu Polsatowi, który 
miał ponad 2,7 mln płatnych użytkowników i Cyfrze+, która dystrybuowała sygnał 
telewizji satelitarnej dla prawie 1,4 mln abonentów. Zdaniem zarządu TVN, zakup 
platformy „n” był jednak niezbędny, by zapewnić spółce dostęp do nowego kanału 
dystrybucji i wzmocnić jej siłę przetargową w procesie cyfryzacji.

Rynek surowo ocenił tę transakcję. Kurs akcji TVN S.A. uległ załamaniu i spółka 
przejściowo straciła nawet ponad 2 mld kapitalizacji w stosunku do dnia sprzed ogło-
szenia zakupu. Inwestorzy nie mogli zrozumieć dlaczego, za kwotę przewyższającą 
rynkową wycenę znacznie lepiej notowanego Cyfrowego Polsatu, TVN kupuje do-
stęp do platformy, na której jest już obecny. Tym bardziej, że gwarantem tej obecności 
była spółka ITI – główny akcjonariusz ITI Neovision i – pośrednio – główny akcjona-
riusz TVN. Podobne kontrowersje towarzyszyły kolejnym zakupom udziałów w plat-
formie „n”, bo przynosząca straty spółka stała się sporym obciążeniem dla TVN 45.

Głównym filarem Grupy TVN pozostaje segment telewizyjny. Jego udział 
w przychodach Grupy TVN wynosił: w 2006 roku – 95%, w 2007 – 90%, w 2008 
– 86%, w 2009 – 72%, a w 2010 – 65%46. Nacisk kładziony na rozwój dwóch pozo-
stałych segmentów: Grupy Onet i platformy satelitarnej „ n” miał jednak sprawić, że 
w 2013 roku stacja TVN będzie dawać Grupie TVN tylko 36% skonsolidowanych 
przychodów, a udział „n” wyniesie 33%47. Strategia polegająca na dywersyfikacji 
źródeł przychodów na obszary pozareklamowe uchroniła Grupę TVN przed ero-
zją przychodów już w 2010 roku, kiedy to na skutek spowolnienia gospodarczego 
zmniejszyły się wydatki na reklamę telewizyjną48. Strategia ta wydawała się słusz-

44  TVN S.A. nabył 100% udziałów spółki Mango Media, komunikat prasowy z 23.05.2007r., www.
investor.tvn.pl [dostęp: wrzesień 2011]. 

45  Analitycy giełdowi wyliczyli, że za 100% akcji ITI Neovision TVN zapłaciła 1,4 mld zł, kupując 
spółkę, która miała w 2009 r. niespełna 700 tys. abonentów i przynosiła straty. Gdyby zdecydowała się 
za kwotę 1,9 mld zł kupić kontrolny pakiet Cyfrowego Polsatu zyskałaby udziały w rentownym biz-
nesie i zapewniła swoim kanałom tematycznym pięciokrotnie większy zasięg. Raport DI BRE Banku 
10.11.2009 r., www.bankier.pl [dostęp: wrzesień 2011].

46  W 2009 r. ważnym źródłem przychodów stały się opłaty abonamentowe za użytkowanie płatnej 
telewizji cyfrowej „n” przejętej przez Grupę TVN.

47  V. Makarenko, Ciągle mamy być dobrym wujkiem? – wywiad z Janem Wejchertem, szefem Grupy 
ITI, „Gazeta Wyborcza” 16.03.2009.

48  Przychody reklamowe Grupy TVN wynosiły: w  2007 i  2008  r. – 78%, w  2009 r. – 61%, 
a w 2010 r. – 57% przychodów, zmniejszając się sukcesywnie na rzecz przychodów abonamentowych, 
z telezakupów, świadczenia usług internetowych, audiotele, sponsoringu itp.



57Dywersyfikacja w polskich mediach

na także w sytuacji postępującego kryzysu na rynku reklamy telewizyjnej, tracącej 
udziały na rzecz Internetu.

Najważniejszym wyzwaniem dla spółki stała się jednak migracja do Internetu 
dużej liczby telewidzów49. Palmę pierwszeństwa w  dystrybucji treści programo-
wych przez Internet dzierżył jednak główny konkurent TVN. Polsat jako pierwszy, 
w grudniu 2009 roku, uruchomił internetową telewizję Ipla. Wprowadził ją bezpo-
średnio do odbiorników telewizyjnych Samsung i Panasonic, a następnie udostępnił 
swój program właścicielom iPhone’ów, telefonów Nokia, tabletów Galaxy Tab Sam-
sunga oraz innych działających na systemach operacyjnych Android. Jako pierwszy 
też uporał się z jedną z największych barier udostępniania programu telewizyjnego 
w sieci, jaką jest wciąż mała dostępność szerokopasmowego Internetu. Nowe kana-
ły dystrybucji nie tylko przyciągały widzów, ale dawały nadzieję na szybki wzrost 
przychodów z reklam i opłat abonamentowych50.

TVN w odpowiedzi na działania konkurencji i stale rosnącą ofertę telewizyjną 
w sieci w sierpniu 2011 roku uruchomił własną telewizję internetową TVNPlayer, 
wprowadził swoje programy do telewizorów Sony oraz zapowiedział ich wprowa-
dzenie na telefony komórkowe lub tablety. Ewidentne opóźnienie TVN w dywer-
syfikacji kanałów dystrybucji programu telewizyjnego nie wpłynęło w zasadniczy 
sposób na rynkową ocenę spółki. Na wahania kursu akcji większy wpływ miały 
ogólna koniunktura gospodarcza i plany sprzedaży aktywów Grupy niż strategia jej 
działania. Tym niemniej spekulacje na temat ceny sprzedaży TVN owocowały co-
raz częściej porównaniami z Polsatem. Zauważano, że Polsat – dzięki wejściu na 
platformy Cyfra Plus i „n” oraz do sieci kablowej Multimediow – znacznie posze-
rzył w 2011 roku zasięg oddziaływania oraz uzyskał lepsze niż TVN wyniki, jeśli 
chodzi o wpływy reklamowe51. Odważniej też inwestuje w rynek dystrybucji treści, 
co w przyszłości może mu zapewnić dominującą pozycję nie tylko w  segmencie 
telewizji i Internetu, ale i telekomunikacji. Nawiązanie przez TVN współpracy z Te-
lekomunikacją Polską w celu upowszechniania programu telewizyjnego w sieci tego 
operatora można więc uznać za próbę podążania drogą wyznaczoną przez głównego 
konkurenta.

Odpowiadając na pytanie zawarte w  tytule artykułu, można stwierdzić, że dy-
wersyfikacja działalności polskich spółek medialnych jest koniecznością w obliczu 
postępującej cyfryzacji mediów i ich konwergencji52. Zmieniający się na skutek tych 
procesów sposób odbioru mediów sprawia, że czytelnicy i widzowie odchodzą od 

49  Telewizję i video ogląda w Internecie coraz więcej osób. Serwis YouTube ma 11 mln użytkow-
ników miesięcznie, serwis Onetu – 2,7 mln. Za widzami do Internetu podążają też reklamodawcy. 
W 2010 r. reklamodawcy wydali w serwisach video 35 mln zł, w 2011 r. było to już 89 mln zł. Por. TVN 
rzuca rękawicę Polsatowi, „Dziennik Gazeta Prawna” 11.08.2011.

50  Dzięki inwestycjom w szerokopasmowy Internet Polsat spodziewał się, że jego wpływy z rekla-
my w Internecie mogą wynieść do 2013 r. 100–120 mln zł. Por. Polsat zacznie zarabiać na telewizji 
w sieci w 2010 r., „Dziennik Gazeta Prawna” 28.10.2009.

51  Por. Polsat przegania TVN, „Parkiet” 4.10.2011, www.parkiet.com [dostęp: październik 2011].
52  Szerzej na ten temat: H. Jenkins, Kultura konwergencji, Warszawa 2007.



58 Jolanta Dzierżyńska

konsumpcji określonych przez nadawcę treści i ich odbioru w wyznaczonym przez 
nadawcę czasie. Fragmentaryzacja odbioru, jego zindywidualizowanie, poszukiwa-
nie interaktywności, korzystanie z różnych kanałów dystrybucji treści medialnych 
prowadzą do „starzenia się” pewnych mediów i zmniejszenia ich audytoriów. Kie-
rujący się kryterium zysku wydawcy i nadawcy podążają więc za zmieniającymi się 
gustami swoich odbiorców i reklamodawców.

Dla wydawców, takich jak Agora, poszerzanie portfolio produktów to sposób na 
pokonanie strukturalnego kryzysu prasy – spadku czytelnictwa i malejącego udziału 
prasy w rynku reklamowym. Nowe obszary działania mają zapewnić wzrost przy-
chodów w sytuacji, gdy dotychczasowa działalność się kurczy. Utrzymanie pozycji 
spółki na rynku mediów wymaga więc dywersyfikacji typu branch out.

Nadawcy telewizyjni, w  tym TVN, korzystający z dobrej koniunktury na ryn-
ku reklamy telewizyjnej i  rosnącego audytorium, nie muszą szukać dla siebie no-
wego pola działania. Dywersyfikacja ma w ich przypadku charakter inwestycyjny. 
Różnicowanie produktów i poszerzanie zakresu działania ma im zapewnić wzrost 
przychodów dzięki efektowi synergii. Zaniechanie inwestycji, np. w nowe kanały 
dystrybucji treści, mogłoby prowadzić do utraty przewagi konkurencyjnej.

DIVERSITY IN POLISH MEDIA – FASHION OR NECCESSITY?

Summary

...Diversity in the activities of Polish media companies is a neccessity in the face of the prevalent 
media digitalization and convergency. Reception fragmentation, its individualization,the quest for in-
teractivity, utilization of different channels for media distribution lead to the „aging’’ of some media 
and the contraction of their audience. Guided by the profit criterium publishers and forwarders are fol-
lowing the changing tastes of their customers and advertisers. For publishers such as Agora, expanding 
the range of products is the panacea for the structural crisis of the press. New areas of activity are to 
guarantee higher incomes when current activities are on a decline. The maintenance of a company in 
the media market therefore requires the branch out type of divresification. Television broadcasting sta-
tions, among them TVN, taking advantage of the upturn in the television advertisement market and the 
audience expansion, will not have to explore for themselves new areas of activity. Diversification pos-
sesses, in their instance,an investment character.Product differentiation and scope of activity expansion 
are to ensure income growth owing to the synergy effect. Relinquishing investment, for instance in new 
channels of content distribution could result in the loss of competitive advantage.


