Studia Bibliologiczne Akademi Swigtokrzyskiej tom 10
Kielce 2006

Tomasz Mielczarek
Kielce

TELEWIZJA ,,POLSAT” ZY GMUNTA SOLORZA

Dzieje telewizji ,,Polsat” doskonale odzwierciedlaja daleki od wszelkich schema-
tow rozwdj kapitalizmu w Polsce po 1989 r. Telewizja ta zaczynata od niezbyt uda-
nych propozycji programowych, grzeszyla brakiem profesjonalizmu, a w pionierskim
okresie jej program wzbudzal niekiedy zazenowanie i zgorszenie. Z biegiem czasu
,Polsat” stal si¢ jednak pelnowartosciowym, a zarazem podstawowym, elementem
wspolczesnego polskiego rynku telewizyjnego.

Podobna ewolucje przeszed! wizerunek wiasciciela ,,Polsatu”. Poczatkowo Zyg-
munt Solorz w $wiecie mediow postrzegany byt jako osoba nieco egzotyczna. Nie
dosé, ze nie mial odpowiedniego merytorycznego przygotowania i doswiadczenia, to
meandry jego Zyciorysu oraz pochodzenie kapitalu budzity ogromne emocje i staty
si¢ przedmiotem niewybrednych polemik prasowych. Osoba Z. Solorza i telewizja
,Polsat” w prasowych wypowiedziach publicystycznych, a zarazem w opinii spotecz-
nej polaczyly sie w jedno. Trudno jest zatem zaprezentowac historig pierwszej pry-
watnej polskiej telewizji, nie przypominajac Zyciorysu jej wiasciciela.

Jeden z najbogatszych obecnie Polakow urodzit sig 4 sierpnia 1956 r. w Radomiu
jako Zygmunt Jozef Krok. Jego ojciec pracowat fizycznie i uprawiat amatorsko boks.
Zygmunt Krok ukonczyt szkole zawodowa 1 technikum. W doroste zycie wkroczyt
w 1977 ., kiedy wyjechat do Jugostawii na wakacje. Poinformowat tam polska am-
basade o zagubieniu paszportu. Dzigki wydanemu zamiennikowi umozliwiajacemu
przekraczanie wszystkich, a nie tylko socjalistycznych, granic uciekl do Austrii, skad
bez zgody austriackich wladz przedostat si¢ w 1978 r. do Republiki Federalnej Nie-
miec. W Monachium zglosit si¢ na policje jako Piotr Podgorski i takimi danymi po-
stugiwal sie do 1983 r. Uczyl sie jezyka niemieckiego, pracowat w restauracji i warsz-
tacie samochodowym, a nawet zarabial na sprzedazy polskich lizakow do Niemiec-
kiej Republiki Demokratyczne;.

W 1980 r. skontaktowal sie Polska Misja Katolicka w Monachium. Wysytal do
Polski paczki z darami, a w nich — jak pisano w ,,Rzeczpospolitej” — pono¢ przemycil
do Polski 600 tysigcy paczek papierosow.




124 Tomasz M ielcur&k. !
2

W 1983 r. przyszty potentat telewizyjny ozenit si¢ z obywatelkg niemieckg llong
Solorz i przyjal jej nazwisko. W 1991 r. rozwiddt sig, a w nastgpnym roku ponownje
ozenil. Jego wybranka byta pracownica banku, w ktérym posiadat konto — Matgorza.
ta Zak. Od tego czasu nasz bohater uzywat podwéjnego nazwiska Solorz-Zak.

Z. Solorz wrécit do Polski w polowie lat osiemdziesiatych. W 1988 r. we Wrocta.
wiu, wspolnie z Andrzejem Rusko i1 Aleksandrem Myszka, zalozyt firme ,,Solpo}?
oraz stal sie wiascicielem domu handlowego przy ul. §widnickiej. Wkrotce Aleksan-
der Myszka 1 Jozef Birka zalozyli firmg prawnicza, ktéra obstugiwata wszelkie przeqd-
siewziecia Solorza.

Jednym z nich byl import samochodow osobowych z NRD, Czechostowacjii Ru-
munii. Z. Solorz handlowat tez elektronika — przede wszystkim wyrobami Grundiga,
Jak twierdzita nieprzychylna Solorzowi prasa, zarobit on krocie na tej transakgji,
umiejgtnie bowiem wynajdowat luki w prawie, dzigki czemu unikat ptacenia cta i po-
datkow!.

Z. Solorz zainteresowat si¢ mediami w poczatkach lat 90. XX w. W 1992 r. kupit
upadajacy dziennik Stronnictwa Demokratycznego ,,Kurier Polski”. Cho¢ w pismie
tym poczyniono do$¢ duze naklady, a podczas konkursu prasowego ok. 1 min czytel-
nikow kupito stosowne karty, to nowy ,,Kurier” nie odniést spektakularnego sukcesu
wydawniczego. Jego czytelnictwo oscylowalo wokot 5%, z dziennika przeksztatco-
no go w tygodnik i zlikwidowano w 1999 r.

Przygoda z ,Kurierem” stanowita wstep do najwazniejszej inwestycji Z. Solorza
— telewizji. Poczatkowo bytla to Polska Telewizja Satelitarna ,,Polsat”, ktéra rozpo-
czeta dzialalno$é 5 grudnia 1992 r. Telewizjg tg pomogt uruchomié jeden z liderow
Ruchu Mtodej Polski Wiestaw Walendziak. Oprocz niego pojawili sie w ,,Polsacie”
Bogustaw Chrabota, Adam Pawlowicz i Jarostaw Selin, ktory pelnit funkcjg szefa
dzialu informacji. W. Walendziak pomogt tez w sciagnieciu z Telewizji Polskiej S.A.
do ,,Polsatu” ekipy technicznej, dzigki ktérej mozliwa byta emisja programu. Sygnat
telewizyjny emitowano za posrednictwem satelity Eutelsat I z holenderskiego osrodka
telekomunikacyjnego w Hilversum.

Krajowa Rada Radiofonii 1 Telewizji wydata koncesje na nadawanie satelitarne-
go ,,Polsatu” 5 pazdziernika 1993 r. Optata koncesyjna wyniosta 3 min zt. Telewizja
satelitarna byta dla pracownikow .,Polsatu” swoistym poligonem doswiadczalnym.
Dzigki niej uczono sie telewizyjnego fachu i doskonalono program ramowy. Sateli-
tarny ,,Polsat™ daleki byt od programowej i technicznej poprawnosci; ostentacyjnie
lekcewazyta go Telewizja Polska S.A.

Spoltke akcyjng ,,Polsat” zarejestrowano 25 marca 1993 r. we Wroctawiu. Pier-
wotnie ,,Polsat” byt w catoéci whasnoécia Z. Solorza. Kapitat zatozycielski spotki byl
sukeesywnie powigkszany i 25 wrze$nia 1993 r. osiagnat 25 min zt. Poczatkow©

| Zyciorys Z. Solorza zrekonstruowano na podstawie: R. Kasparow, J. Leski, Partia Solorza, ,,RzecZ-
pospolita™ z 28 X 1998; M. Matys, Solorz na kazdy temat, ,,Gazeta Wyborcza™ z 31 X11-2 | 2000 oraz
A. Filas, S. Janecki, Magnat, ,,Wprost™ 15 1l 1998,




Telewizja ,,Polsat” Zygmunta Solorza 125

w sktad kierownictwa stacji wchodzili m.in.: Jozef Birka, Wiestaw Walendziak, Ry-
szard Czarnecki, Piotr Nurowski, Bogustaw Chrabota i in.

Podczas ubiegania si¢ o koncesje Solorzowi udato sig zebra¢ 10 min $. Jego kon-
kurenci: Antena 1 (Time Warner, ABC, CNN) zadeklarowali 25 mln $, TV 7 (Elek-
trim, CTL, Reuters) - 30 mIn $, ZPR — 53 min §, a NTP (Panstwowa Wytwornia Fil-
mow Dokumentalnych, CME) — 20 min §.

Przewodniczacy Krajowe) Rady Radiofonii 1 Telewizji Marek Markiewicz w obec-
nosci kamer telewizyjnych 1 radiowych mikrofonéw podpisat dziesiecioletnia konce-
sj¢ dla ,,Polsatu” 1 marca 1994 r. o godz. 11.00. Decyzja ta wywotata prawdziwa
polityczng burze. Powszechnie sadzono, ze Z. Solorz otrzymal koncesjg dlatego, ze
wspierato go Polskie Stronnictwo Ludowe, ale wedtug innych opinii wydano mu ja
dlatego, ze byl do przyjgcia dla wszystkich sit politycznych. Przypuszczano bowiem,
ze zostanie wykorzystany jako swoista ,,tuba propagandowa”. Szybko sie jednak oka-
zato, ze byly to plonne nadzieje. ,,Polsat” zachowywat polityczng neutralnosc. Prze-
wineli sig przez te telewizjg zarowno wspomniani juz reprezentanci prawicy, jak i zdy-
misjonowany przez prezydenta Lecha Wales¢ Marek Markiewicz, ktory prowadzit
w ,.Polsacie” audycjg ,,Sztuka informacji”. W 2001 r. w ,,Polsacie” zatrudniono na
krotko bylego redaktora naczelnego ,, Trybuny” Dariusza Szymczychg, ktéry w kon-
cu zostal ministrem w kancelarii prezydenta Aleksandra Kwasniewskiego. Te kadro-
wo-1deowe zawirowania jasno wytlumaczyt Z. Solorz: ,Nie pasjonuje mnie polityka,
jak Berlusconiego, lecz dzialalno$¢ gospodarcza. Poniewaz mys$le kategoriami biz-
nesu, mam wrazenie, ze Polsat jest odporny na polityczne naciski — wystarczy, ze sta-
cja zachowuje parytety w pokazywaniu roznych opcji™.

Decyzja koncesyjna zostata zaskarzona przez stacje konkurencyjne: ,,Antene 17,
Prywatna Telewizj¢ Polska, 1 Polskie Konsorcjum Telewizyjne TV 7. W skargach
skierowanych do Naczelnego Sadu Administracyjnego znalazio sie kilkanascie za-
rzutow, ktore sprowadzaly si¢ do trzech generalnych: podwazenia prawomocnosci
decyzji Krajowej Rady, poniewaz podczas jej powotywania dopuszczono sig uchy-
bien prawnych, dyskryminowania zagranicznego kapitahi oraz dowolnego dyspono-
wania kanatami telewizyjnymi. NSA stanal na stanowisku prawomocnosci decyzji
Krajowej Rady. Odrzucit tez, positkujac sie prawem miedzynarodowym, zarzut dys-
kryminacji zagranicznego kapitahu.

Najwigce] kontrowersji wzbudzit natomiast problem przydziatu kanatow. ,,Polsat”
otrzymat 7 kanatow duzej 1 22 matej mocy. W dokumencie koncesyjnym Krajowa
Rada zawarla zapis, ze bedzie ,,udostepnia¢ nowe czestotliwos$ci niezbedne do obje-

? Na poczatku 2006 r. w sktad Rady Nadzorczej ,,Polsatu™ wchodzili: Zygmunt Solorz, Hieronim
Ruta, Jozef Birka i Piotr Nurowski. Zarzad stacji stanowili: Alcksander Myszka (prezes zarzadu), Syl-
wester Dziki (dyrektor zarzadzajacy), Eryk Walkiewicz (dyrektor zarzadzajacy), Tomasz Lis (czlonek
zarzadu ds. programowych), Mirostaw Blaszczyk (dyrektor Biura Zarzadu i prokurent). ,,Polsat”™ mial
tez trzech dyrektoréow: Bogustawa Chrabote (dyrektor anteny), Macieja Steca (dyrektor ds. reklamy)
i Adama Brodziaka (dyrektor techniczny). Www. polsat. com. pl, dostep 12 1 2006.

3 A. Filas, 8. Janecki, Magnat..., s. 28.




126 Tomasz Mielczamk

cia zasiggiem rozpowszechniania co najmniej 80% kraju”. Stwierdzenie to nie zy.
skato akceptacji NSA, jak bowiem zauwazono, w ustawie nie pojawila si¢ instytucja
przyrzeczenia czy tez promesy*.

Letnie miesigce 1994 r. miaty przetomowe znaczenie dla dalszej dzialalnosci ,,Pg).
satu”. Jeszcze przed wydaniem wyroku przez NSA 20% udziatow tej telewizji, za 3()
mln zt, wykupito Przedsigbiorstwo Handlu Zagranicznego ,,Uniwersal”, co znacznje
poprawito ekonomiczne potozenie spotki i dopasowato jej kapital zalozycielski (50
min zl) do wymogow koncesyjnych. W kolejnych miesigcach zamykano i plombg-
wano nadajniki ,,pirackich” telewizji. Dzigki temu ,,Polsat” stat si¢ jedyna ogdlnie

dostepna telewizja prywatna, a z racji m.in. kampanii prasowej, jaka towarzyszyla

nadawaniu koncesji, szybko zyskiwal nowych widzow>. Dodajmy, Ze po drugim pro-
cesie koncesyjnym zakonczonym w pazdzierniku 1996 r. ,,Polsat” uzyskat zgode na
zainstalowanie dalszych 13 nadajnikow (w 2006 r. posiadat ich 62), a to umozliwitg
pokrycie sygnatem tej stacji 80% terytorium kraju.

Po wniesieniu optaty koncesyjnej wynoszacej 9 min zt ,,Polsat” rozpoczat legalng
emisj¢ wiasnego programu. Wedlug zalozen koncesyjnych ,,Polsat” jest telewizjg
uniwersalna. W koncesji stwierdzono, ze ,,struktura gatunkowa programow w rocz-
nym czasie nadawania, pomniejszona o czas emisji reklam, powinna uwzgledniaé
nastepujace gatunki programowe: informacja — nie mniej niz 5%, fabuta — nie mniej
niz 40%, o$wiata, audycje dla rodziny, dzieci 1 modziezy — nie mniej niz 5%, audy-

cje artystyczne, muzyczne i rozrywkowe — nie mniej niz 7%, sport — nie mniej niz

2%, audycje religijne — nie mniej niz 1%”. Wazne, nie tylko ze wzgledu na interesy
polskich producentéw telewizyjnych, ale 1 polskiej kultury, byly zapisy obligujace
»Polsat” do emitowania nie mniej niz 15% wlasnej produkcji oraz programow in-
nych polskich producentow takze w wielkosci nie mniejszej niz 15%. Od 1995 .

»Polsat” mial przeznacza¢ 40% swego funduszu programowego na finansowanie

audycji wytworzonych przez producentow krajowych, w tym innych niz nadawca.
Stacja zobowigzana zostala nawet do rozpowszechniania raz w miesiagcu minimum
Jednogodzinnej audycji po$wigconej polskiemu teatrowi, operze lub baletowi.

W 1994 r. oferta programowa ,,Polsatu” opierata sie gléwnie na popularnych ame-
rykanskich serialach, talk show (,,Na kazdy temat” Andrzeja Woyciechowskiego),
natomiast ,,flagowym okretem” programéw publicystycznych byto ,,Polityczne graf-
fiti” prowadzone przez dziennikarzy radia RMF — Tomasza Skorego i Konrada Pia-
seckiego. Audycje te okazaly sie najstaranniej przygotowanymi i profesjonalnymi

punktami programowymi raczkujacego ,,Polsatu”. , Na kazdy temat” moglo sig po- -

nadto poszczyci¢ najwyzsza i nigdy pozniej nie notowana przez talk show ogladalno-
$cig — wyniosta ona 27%.

4 Tamze, s, 20.

3 Zob. m.in.: ,Zycie Warszawy™ nr z 20 XII 1995; , Rzeczpospolita” nr 242 z 18 X 1995 i nr 79
z2 IV 1996,

b Polsat: Uzasadnienie wyroku Naczelnego Sqdu Administracyjnego, .,Rzeczpospolita” nr 235
z89 X 1994, .12, 19, 20.

|



Telewizja ,,Polsat” Zygmunta Solorza 127

Popularno$é ,,Polsatu” rosta tez z innych powoddéw. Stacja nadawata, nisko oce-
niane przez fachowcow, lecz kochane przez mtodych widzow, audycje muzyczne
.Disco Polo Live™ i ,,Disco Relax”. W audycjach tych emitowano teledyski prezen-
tujace niezbyt wyszukana, lecz nadzwyczaj popularna w potowie lat 90. polska od-
miane muzyki tanecznej. ,,Polsat” epatowat erotyzmem. W piatkowe wieczory emi-
towano zas takie audycje, jak ,,Playboy” 1,,R6zowa landrynka™, a jednoczesnie szybko
rezygnowano z bardziej ztozonych 1 trudniejszych propozycji programowych. Cho¢
jednym z atutow ,,Polsatu” podczas zabiegow o koncesjg bylo posiadanie wiasnej
redakcji katolickiej, to kierujacy nig Ryszard Czarnecki nadzwyczaj szybko zrezy-
gnowat ze wspolpracy ze stacja, a redakcjg tg zamknigto®.

Inng forma pozyskiwania widzow byla emisja w porze poniedziatkowego Teatru
Telewizji popularnych filmow — tzw. ,,megahitow”. Takie amerykanskie produkcje, jak
..Rambo”, ,,Top Gun” czy ,, Terminator” miaty niekiedy ogladalno$¢ wynoszaca 50%.

Strategia programowa ,,Polsatu” sprowadzata si¢ do wynajdowania luk w progra-
mie telewizji publicznej. Gdy telewizja ta emitowala ambitne, lecz nie zyskujace zbyt
wielu widzow programy, ,,Polsat” proponowatl filmy, seriale i r6znego rodzaju show.
Jednym z najchetniej ogladanych produkc;ji ,,Polsatu™ byta np. telewizyjna gra pro-
wadzona przez dziennikarza radiowego ,,Lata z Radiem” Zygmunta Chajzerapt. ., IdZ
na cato§¢”. Uczestnikow zabawy losowano sposrod osob obecnych w studio, dzigki
czemu od razu zyskiwali pieniezne nagrody. Mogli jednocze$nie wzia¢ udzial w dal-
szej czeScl programu 1 wskazac na jedno z trzech pudetek, w ktorym mogty kry¢ sig
nagrody rzeczowe. Program ten notowat blisko 20% ogladalnosc.

Organizowano tez audiotele 1 konkursy dla telewidzoéw. Pula nagrod, jaka prze-
znaczono dla widzow w konkursie ,,Paszporty Polsatu”, przekroczyla kilka milionéw
ztotych. W konkursie tym wystarczylo poda¢ numer, rozsytanych pocztg ,,paszpor-
tow Polsatu”, by wzia¢ udzial w losowaniu roweru, skutera czy samochodu.

Na efekty tych dziatan nie trzeba byto zbyt dlugo czeka¢. W 1994 r. udziat ,,Polsa-
tu” w czasie ogladania wszystkich stacji telewizyjnych nie przekraczat 10%. W 1995 .
bylo to $rednio ok. 15%, a w roku nastepnym przescignigto drugi program telewizj
publicznej — ogladalno$¢ przekroczyta 20%. Najwyzszy wskaznik w interesujacej nas
materii ,,Polsat™ osiagnat jesienig 1997 r. We wrzesniu ogladalnos¢ ,,Polsatu™ byla wyzsza
niz I programu telewizji publicznej i wyniosta 26,8%. Pierwszy program TVP S.A.
ogladalo w tym czasie 26,1%, program drugi TVP S.A.—17,7%,a TVN—-11,2%. W ca-
tym 1997 r. udzialy ,,Polsatu” wynosity blisko 26%, a publicznej jedynki ponad 32%”°.

,Polsat” odniost zatem niekwestionowany sukces, u podstaw ktorego leglo kilka
przyczyn. Byla to pierwsza polska telewizja prywatna z gory odrzucajaca kulturo-
tworcze i edukacyjne zadania nadawcy publicznego. Od poczatku jej istnienia po-

" A. Glowacka, Potencjalne tematy, ,,Press” nr 3 z 15 111 2000.

¥ R. Kasparow, J. Leski, Partia Seforza...

9 M. Bratkowska, Polsat przebija ., Jedynke ", ,.Gazeta Wyborcza™ z 27 X 1997 oraz M. Stoka-Chla-
bicz, Imperium bez zmysiéw, Press” nr 12 z 15 X11 2001,




128 Tomasz Mielczarej

szukiwano masowego audytorium, nie zwazajac przy tym na jako$¢ emitowanegg
programu. ,,Polsat” unikat pouczania i1 dostarczal gtéwnie rozrywki oraz prezento.
wat, lecz nie uprawiat polityki. Telewizja Z. Solorza w pierwszych latach swej dzia-
talno$ci pozbawiona byla konkurencji innych nadawcow prywatnych. Dysponowala
ponadto duzym zasiggiem technicznym, sukcesywnie poszerzanym dzigki budowie
wtasnych nadajnikow.

,.Polsat” udostepniat te nadajniki ,,Naszej Telewizji”, ktora po wielu dos¢ spek-
takularnych wydarzeniach przeksztalcita si¢ w TV4 - kolejny element telewizjj
Z. Solorza'®.  Nasza Telewizja” blisko wspolpracowata z wroctawska Telewizja Dol-
noslaska. Ta lokalna telewizja skupita wokot siebie pieciu innych niewielkich nadaw-
cow, co zaowocowato porozumiem programowym ,,Odra”. ,,Odra” zaczgta retrans-
mitowac program ,,Naszej Telewizji”, a nast¢pnie nawiazala bliska wspolprace z ,,Pol-
satem’.

Pierwszego marca 1997 r. uruchomiono drugi kanat telewizji Solorza ,,Polsat 27,
Program ten emitowano droga satelitarng. Miat on rozrywkowo-muzyczny charakter.
Choc¢ jego emisja wzbudzita pewne watpliwosci Krajowej Rady, kierownictwo ,,Pol-
satu” powolywalo sig na koncesjg z 1993 r., w mys$l ktorej stacja mogla nadawac swoj
program satelitarny przez 10 lat'’.

W poczatkach XX w., ze znacznym poparciem kapitatu spotek Skarbu Panstwa,
powolano Telewizjg ,,Puls”. Telewizjg ,,chrzescijanska i prorodzinna, bedaca odpo-
wiedzia na lewicowo-ludowa — zdaniem prawicy — telewizj¢ publiczng 1 komercyjne
do cna Polsat i TVN™!2, Poczatkowo wydawato sie, ze telewizja ta przypominaé be-
dzie telewizjg publiczna z lat 1994-1996, tj. okresu, gdy kierowal nig Wiestaw Wa-
lendziak. Przesadzac¢ o tym miala nie tylko oferta programowa, ale nade wszystko
prezes zarzadu Telewizji Familijnej Waldemar Gasper oraz prezes Telewizji ,,Puls”
Maciej Pawlicki. Osobom tym nie udato sig jednak zbyt dlugo piastowac swych sta-
nowisk. W kwietniu 2001 r. W. Gaspera zastapit, uprzednio szef Telewizji Niepoka-
lanow, franciszkanin ojciec Jan Suhak, a w lipcu 2001 r. Marek Budzisz zostat prze-
wodniczacym rady nadzorczej Grupy Medialne;.

Nim jednak doszio do tych przetasowan, Telewizja Familijna dokonata znacznych
inwestycji, warto$¢ ktorych szacowano na ok. 120 min PLN". Jak twierdzit W. Ga-
sper, pod wzgledem technicznym byla jedna z najlepiej wyposazonych polskich tele-
wizji. Wypada tez zauwazy¢, ze o ile Telewizja Niepokalanéw wystepowala jako
nadawca spoteczny, emitujac reklamy w czasie nie wigkszym niz 2% emisji, to Tele-

wizja ,,Puls” uzyskata prawo do emisji reklam nie przekraczajacej 15% czasu nada- .

wanial4,

19 J. Murawski, Telewizyjne przvezepki, ,Press” nr 5 z 15 V 2004, s. 50.

" M. Matys, Solorz na kazdy temat...

12 M. Janicki, Familia w rozsypce, ,Polityka” nr 39 z 29 1X 2001,

1> Og6lng wartos¢ TN szacowano na 34-58 min $. Por.: ,,Rzeczpospolita™ nr z 25 1V 2001.
14V, Makarenko, Mocniejszy Puls, ,Gazeta Wyborcza™ z 11 V 2001.



Telewizja ,,Polsat” Zygmunta Solorza 129

Telewizje ,,Puls” uruchomiono 18 marca 2001 r. Nie zachwycila ona jednak ani
telewidzow, ani tzw. ,media planerow”. W pierwszych miesigcach funkcjonowania
Telewizji ,,Puls” jej ogladalno$é wynosila zaledwie 0,2%, a udzial w rynku oscylo-
wat wokaot 0,5%!°,

Na stabe wyniki ogladalnosci i trudng sytuacje finansowa nalozyla si¢ zmiana
konfiguracji sceny politycznej. Po zwycigskich dla lewicy wyborach z 2001 r. inwe-
storzy — spotki Skarbu Panstwa przyjeli wyczekujaca postawe. Juz wiosng 2002 r.
prasa zaczeta informowac o ktopotach finansowych Telewizji Familijnej, a jedno-
czesnie o zmianie programu ramowego na bardziej komercyjny 1 rozrywkowy, a nade
wszystko o zwolnieniach dziennikarzy i ucieczce gwiazd'®. Jesienig 2002 r., wobec
zadtuzenia TV ,,Puls”, telekomunikacja zmuszona byla wylaczy¢ warszawski nadaj-
nik tej telewizji. Dnia 14 listopada 2002 r. zarzad TF ztozy! do sadu wniosek o upa-
dlos¢. Wniosek ten zaakceptowal 8 kwietnia 2003 1. stoteczny Rejonowy Sad Gospo-
darczy. Ogloszono przy tym, ze Telewizja Familijna pozostawita po sobie dtug znacznie
przekraczajacy 100 min PLN.

Pierwszego 1 kwietnia 2003 r. program TV ,,Puls” zostal czasowo wstrzymany.
Kilka tygodni pozniej pojawil sig program telewizji Niepokalanéw/Puls produkowa-
ny przez Anteng 1 Mariana Terleckiego. Dos¢ szybko udzialy tej firmy wykupit wia-
Sciciel Polsatu Zygmunt Solorz, ktory w czerwecu 2003 r. udostgpnit katolickiej tele-
wizji wlasny nadajnik i cyfrowa platforme Polsatu'’.

Fakt, ze Solorz zyskal wptyw na TV4 i Telewizjg ,,Puls” nie oznaczatl istotnego
poszerzenia zasiegu oddziatywania ,,Polsatu”. Dziatania te byly raczej udang realiza-
cja strategii zajmowania czestotliwosci telewizyjnych i blokowania potencjalnej eks-
pansji innych, zwlaszcza zagranicznych, nadawcow.

W 1997 r. zatrudnienie w Polsacie wynosito zaledwie 200 osob, gdy w tym sa-
mym czasie w TVP S.A. utrzymywano ok. 7 tysigcy etatow. Z. Solorz stwierdzit, ze
w 1996 1., Polsat” przyni6st po raz pierwszy zyski — 50 min zt'®,

Nie oznaczalo to jednak, iz stacja rozwijala si¢ bez problemow, a jej wiasciciel
nie miat zadnych klopotow. Bodaj najwigkszym z nich stal sig pakiet 20% akcji beda-
cych w rekach ,,Uniwersalu”. Jak juz wiemy, akcje te kupita w 1994 r., bedaca w owym
czasie w dobrej sytuacji ekonomicznej, polska spotka gietdowa. Cztery lata pozniej
,.Uniwersal” popadt jednak w powazne klopoty finansowe i wziat pozyczke pod za-
staw interesujacych nas papierow wartosciowych. Aby zachowac ptynnosc finanso-
wa, rozwazal ponadto mozliwo$¢ sprzedazy akeji zachodnioeuropejskiemu koncer-
nowi medialnemu. Wiosna 1998 r. Z. Solorz, za ok. 100 mIn PLN, kupit obligacje
zamienne ,,Uniwersalu”. Po tej transakcji, zyskujac ok. 30% gltosow na Walnym Ze-
braniu Akcjonariuszy, stal si¢ jednym z dominujacych wlascicieli ,,Uniwersalu”. Nie

'S Dane za: ,Rzeczpospolita™ nr 78 z 3 1V 2002.

16 Zob. np. 1. Solska, Stabnqey puls, Polityka™ nr 30 z 27 VII 2002.
17 Rzeczpospolita™ nr 200 z 28 VIIL 2003.

18 Press” 1997, nr 5(16), s. 37.




130 Tomasz Mielczarek

dosé, ze mogt skutecznie zablokowac niekorzystne dlan operacje finansowe, to ofj-
cjalnie informowat o potrzebie zmiany zarzadu, tj. odwotaniu z funkcji prezesa Da-
riusza Przywieczerskiego. W koficu maja 1998 r. obie firmy wymienity sig akcjami,
a Solorz zostat niemal w 100% wiascicielem ,,Polsatu”, cho¢ kosztowato go to osta-
tecznie 120 mln PLN'?. Kwota ta nie powinna zbytnio zaskakiwa¢ bo, jak juz wiemy,
w 1996 r. ,,Polsat” odnotowat 50 min zt zysku, a w 1997 r., wedlug sprawozdania
przedstawionego przez ,,Uniwersal”, ,,Polsat” miat przychod 486 min z1, zysk brutte
101 min zt, a netto — 56 min zt%°,

Sukcesy odniesione na polskim rynku audiowizualnym sktonity Z. Solorza dg
ekspansji w panstwach nadbattyckich; po rocznych zmaganiach w 1999 r. kupit on
51% akcji litewskiej telewizji ,,Baltijas TV”, a w 2001 r. stal sie jej jedynym wiasci-
cielem. Telewizja ta od 1993 r. byta wlasnoscia Kestutisa Makatiusa. Pod jego kie-
rownictwem zyskala 16% ogladalnos¢, ale jej rozwoj powstrzymywat brak kapita-
tu. Poczatkowo BTV pod polsko-litewskim kierownictwem odniosta pewne sukce-
sy, co zaowocowato wzrostem ogladalno$ci do 24%. Wkrétce jednak doszio do kon-
fliktu pomigdzy wiascicielami i ogladalno$¢ spadla w 2001 r. do 12%?!. Jak stwier-
dzit Z. Solorz, konflikt 6w wynikat ze zmian, jakie do statutu telewizji wprowadzit
K. Makatius. Cho¢ strona polska miala wigkszo$¢ udziatow, pozbawiono ja wpltywu
na program-2.

Inne prywatne telewizje litewskie (LNK 1 TV3) rozpoczely w owym czasie wojng
rabatowa, co odbito sie niekorzystnie takze na dochodach BTV. Solorz poniost na
Litwie straty, ktore szacowat na ok. 8 min $.

Z. Solorz w 1999 r. zainwestowal tez w telewizje prywatne w Estonii 1 Lotwie.
W Estonii kupiono 60% udziatéw TV 1, ktéra przyniosta straty ok. 2 mln §. Minimal-
ny zysk, 325 tys. § odnotowatla natomiast, bedaca w 60% witasnoscia Solorza, lotew-
ska Latvijas Neatkariga Televizija (LNT). Telewizja ta byta najchetniej ogladana przez
Lotyszoéw. Odnotowata 24% ogladalnosc 1 partycypowata w 45% rynku reklam.
W 2003 r. zainteresowat sig¢ nig Rupert Murdoch, ktory poprzez swa spotkg News
Corp. wykupit 40% jej udziatlow?,

Zainteresowanie Z. Solorza rynkami baltyckimi odbilo sie niekorzystnie na funk-
cjonowaniu,.Polsatu”. Przeoczono moment, kiedy pojawilo sie nowe wyzwanie tech-
nologiczne, jakim byla telewizja cyfrowa. Jako pierwsza telewizje tg¢ uruchomifa
amerykanska firma @ Entertainment, znana juz w Polsce z obecno$ci w sieciach ka-
blowych wlasnego kanatu satelitarnego ,,Atomic TV” oraz partycypujaca w ,,Nasze]

' Szerzej na ten temat w: ,,Gazeta Wyboreza™ — numery z 19 111 1998, 7, 12, 26 i 28 V 1998, ,,Rzecz-
pospolita™ z 7 V 1998 oraz ,,Wprost” nr z 24 V 1998.

0 R. Kasparow, J. Leski, Plany i interesy Zygmunta Solorza-Zaka, ,Rzeczpospolita” nr 252
z 27 X 1998.

2! 1. Komar, 7 po zajezdzie, ,Gazeta Wyboreza™ z 12 XI11 2001,

*2 V. Makarenko, Walczymy z recesjq. Rozmowa z szefem ,, Polsatu " Zyvgmuntem Solorzem, ,,Gazeld
Wyborcza™ z 24 1X 2001,

3y Makarenko, Wspolny interes Solorza i Murdocha, .,Gazeta Wyborcza” z 18 111 2003, s. 17.




Telewizja ,,Polsat” Zygmunta Solorza 131

Telewizji”. Na poczatku 1998 r. informowano, Zze nowy projekt kosztujacy ok. 200
mln § — ,,TV Wizja” docelowo obejmowac bgdzie 32 satelitarne, polskojezyczne
kanaly tematyczne. Pierwotnie ,, TV Wizja” miata by¢ uruchomiona w kwietniu 1998 r.
Nie doszlo jednak do tego, cho¢ w owym czasie podpisano list intencyjny z polska
edycja ,,Canal+”, w ktorym zadeklarowano che¢ wspolnej realizacji tego przedsie-
wziecia. Inicjatywa ta takze nie zostata zrealizowana. Kolejny list intencyjny podpi-
sal natomiast w lipcu 1998 r. ,,Polsat™ i ,,Canal+”. I tym razem umowa nie doszta do
skutku.

Dlatego tez w latach 1999-2001 funkcjonowaty w Polsce trzy platformy cyfrowe.
TV Wizja” informowala o sprzedazy ponad 400 tysigcy swych dekoderow, ,,Canal+”
deklarowat 330 tysigcy abonentow, a uruchomiony w 1999 r. ,,Cyfrowy Polsat” — 220
tysigcy. Ten ostatni w 2006 r. docierat do blisko 400 tysigcy gospodarstw domowych.
W tzw. ,,pakiecie podstawowym” oferowal m.in. takie kanaty, jak: Discovery Chan-
nel, Animal Planeta, Reality TV. W ofercie poszerzonej obejmujacej ok. 40 kanatow
pojawil si¢ m.in.: Polsat sport, Filmax, On, Ona, Relaks, Junior. Nadto w materiatach
reklamowych pisano, ze dzigki ,,Cyfrowemu Polsatowi” mozna korzystac z Internetu
oraz zachgcano potencjalnych telewidzéw do ogladania programéw ,, Teleuniwersy-
tetu”?4,

W 2001 r. ,, TV Wizja” i cyfrowy ,,Canal+” polaczyly sig¢ w dysponujaca ok. 600
tysiecy klientow, ,,Cyfre+". Jesli dodamy do tego fakt, ze Z. Solorz toczyt w owym
czasie z publicznym nadawca spor o rozprowadzanie jego programéw w ,,Cyfrowym
Polsacie”, to pojawienie si¢ jednego trzykrotnie liczniejszego konkurenta stanowito
dla niego nie lada problem?®.

Znacznie istotniejszym dla ,,Polsatu” problemem byt jednak rozwoj innej prywat-
nej polskie] telewizji — TVN. Sukcesywnie rosia jej ogladalnos¢, a w 2001 r. wpro-
wadzila ona do swego programu nowg propozycj¢ programowa — reality show pt. ,.Big
Brather”. Ten kontrowersyjny program cieszy! sig¢ wyjatkowo wysoka ogladalnoscia
wynoszaca poczatkowo ok. 26% (cata emisja — ok. 23%). Podobna produkcja ,,Pol-
satu” znalazla sie na antenie kilka tygodni p6zniej i nosita nazwe ,,Dwa $wiaty”. Cho¢
przyniosta znaczne zyski z emisji reklam, to jednak jej ogladalnos¢ byla nizsza 1 wahata
si¢ w granicach 17-21%7°,

Polsat”, podobnie jak TVN, prébowal zdyskontowaé powodzenie reality show.
Dlatego tez wyemitowal m.in. program pt. ,.Gladiatorzy”. Produkcja ta spotkala si¢ jed-
nak z krytyka Krajowej Rady, ktora zarzucita nadawcy pokazywanie obscenicznych scen
przed godz. 23.00 i natozyta na telewizjg Z. Solorza karg w wysokosci 200 tys. zl.

Lekcja ,,Wielkiego Brata™ zmusila ,,Polsat” do znacznej reorientacji polityki pro-
gramowej. Na poczatku XXI w. okazalo si¢ bowiem, Ze jego najwigkszym konkuren-

>4 Materiaty promocyjne ,,Polsatu™, brak daty i miejsca wydania.

3 Rzeczpospolita” nr 261 z 8 X1 2002.

26 Reklamy zyskane dzieki programowi ,,.Dwa Swiaty™ przyniosly , Polsatowi™ 65 min zi. Dzigki
. Wielkiemu Bratu”™ TVN zarobil zag 108 min zl. ,,Gazeta Wyborcza™ z 25 VI 2001.




132 Tomasz Mie}czamk

tem nie jest, jak to bylo kilka lat wczesniej, nadawca publiczny, lecz wyrastajaca
pod bokiem prywatna konkurencja. Zmiany programowe wynikaly tez z presji re.
klamodawcow poszukujacych zamoznych odbiorcow zamieszkujacych duze mig.
sta. Poczatkowo, z racji posiadanego zasiggu technicznego, ,,Polsat” byl ,,nadogla-
dany” na terenach wiejskich, a TVN gorowat w aglomeracjach. Program ,,Polsaty”
chetniej ogladali tez telewidzowie o relatywnie nizszym wyksztalceniu. Zjawiskg
to w miare precyzyjnie przedstawia tabela 1, w ktorej porownano audytoria , Po]-
satu” 1 TVN.

Tabela 1. Struktura widzow Polsatu 1 TVN w 2002 r.

Telewizja/Wyksztalcenie Podstawowe | Zawodowe Srednie Wyzsze
Polsat 36,23 28,70 25,61 5,90
TVN 27,64 27,24 3242 9,23

Zrodto: TNS/OBOP cyt. za: ,,Gazeta Wyborcza™ z 28 V 2002.

Emisja filmow 1 niezbyt wyszukanych programow muzycznych data poczatkowo
,,Polsatowi” szybki wzrost ogladalnosci, ale w dhuzszej perspektywie ograniczala fi-
nansowe zyski. Gwoli sprawiedliwosci trzeba jednak przyznac, ze pierwsze przeja-
wy nowej polityki programowej widoczne byty w ,,Polsacie” juz w 2000 r. Stopnio-
wo znikaly z anteny audycje zawierajace disco polo, a pojawily sie takie seriale fil-
mowe, jak ,,13 posterunek™ (26% ogladalnosci), ,,Rodzina zastepcza™ (20%) czy
~Miodowe lata” (20%). W nastgpnym roku wyemitowano ,,Swiat wedhig Kiepskich”
(20% ogladalnos¢), ale pierwszym sygnatem faktycznych zmian stat si¢ show Krzysz-
tofa Ibisza ,,Zyciowa szansa” (20%).

W 2002 r., w przeciwienstwie do TVN, ,,Polsat” postawil na sprawdzone koncep-
cje programowe, tzw. ,,formaty™: ,Idola”, , Bar” i serial ,,Samo zycie”. Oryginalnymi
propozycjami programowymi byly ,, Kuba Wojewddzki”, teleturnieje ,,Awantura o ka-
se” i ,,Rosyjska ruletka™?’.

»~Awantura o kase™ zastgpila w grudniu 2002 r. nadawana przez p6t roku ,,Zycio-
wa szansg”. Oba programy prowadzit Krzysztof Ibisz. Pierwszy mial ogladalnosé
wynoszaca 7%, a drugi 9%. Program ,,Kuba Wojewodzki™ adresowany byt do nowel,
w przypadku ,,Polsatu”, grupy widzow — mlodych mieszkancow miast. Cho¢ mial on
ogladalno$¢ 5%, to w grupie docelowej wyniosta ona 7%. Cykl ,.Zakazane reklamy”
zawierajacy tresci erotyczne, po interwencjach Krajowej Rady zostal przesunigty na .
godz. 23.00 i odnotowal ogladalnosé 4%.

W kolejnych latach utrzymano podobna konstrukcje programu. Wprowadzono na
antene m.in. takie seriale, jak: ,,Samo zycie”, ,,Pierwsza milo$¢”, , Pensjonat pod r6za"s
»Daleko od noszy”, czy niezbyt udane ,,Tango z Aniotlem”. Pojawil sie tez program
z pogranicza teleturnieju 1 show zatytutowany ,,Grasz czy nie grasz”.

7 J. Murawski, Hity i kiksy, .,Press” nr 12 z 15 XII 2002.



Telewizja ,,Polsat” Zygmunta Solorza 133

Najbardziej jednak do zahamowania ogladalnosci ,,Polsatu” przyczynily sie nada-
wane w tej telewizji glosne filmy®®. Mimo to w grudniu 2005 r. po raz pierwszy w hi-
storii ogladalno$¢ TVN byta wyzsza od ,,Polsatu”. Stacje te odnotowaly odpowied-
nio: 16,95% i 16,42%%°. Dane na temat ogladalnosci wybranych stacji telewizyjnych
w Polsce w latach 1997-2004 prezentuje tabela 2.

Tabela 2. Ogladalnos¢ wybranych polskich stacji telewizyjnych w latach 1997-2004 (w %)

Rok/stacja TVPI TVP2 ,Polsat” TVN Tv4 |RTL7/TVN7

1997 32,3 18,9 25,7 1,3 - -

1998 30,0 18,3 25,2 6,4 = -

1999 27,5 18 23,4 10,7 1,8 =

2000 25,7 19,1 25,3 11,4 23 2.9
2001 24,4 197 22,6 13,9 0 2,4
2002 26,5 20,6 18,5 13,8 3,9 2,2
2003 26,5 214 17,5 13,4 4,1 1,5
2004 249 21,4 17,4 14,2 3,1 1,5
2005 24,6 21,7 16,7 15,0 2,2 1,6

Zrodto: Informacja o podstawowyeh problemach radiofonii i telewizji, KRRiTV, Warszawa 1998-2006,
passim.

Rywalizacja dwoch rownorzednych prywatnych nadawcow doprowadzita do
upodobnienia, ale i zréznicowania ich programéw. Pierwotnie w ,,Polsacie” domino-
waty filmy (ok. 40% ogolnego czasu emisji), a audycje rozrywkowe uzupetniaty ofertg
programowa (ok. 15% czasu emisji). W TVN niemal rowno dzielono czas emisji na
film (ok. 35%) 1 rozrywke (30%). W 2004 r. film w ,,Polsacie” stanowit 33% czasu
emisji, a w TVN 26,7%. Audycje rozrywkowe stanowily zas odpowiednio: 27,8%
i 34,9%%, Dlatego tez rywalizacja przenoszona byla do innych obszarow programo-
wych. Jednym z ostatnich ,,p6l bitewnych” byly programy informacyjne®!. Szansa
dla poprawy i ulepszenia tej cze$ci programu byto rozstanie z TVN Tomasza Lisa,
ktory wilasnie w ,,Polsacie” zbudowal nowy program informacyjny 1 zapoczatkowat
inne formy publicystyczne (telewizyjna debata ,,Co z ta Polska?”).

W niemal wszystkich wywiadach udzielanych prasie Z. Solorz podkreslal, ze te-
lewizje traktuje jak kazde inne przedsiewziecie biznesowe*2. Choé¢ na poczatku lat

8 M. Stoka-Chlabicz, Zmiana pozycji, Press™ nr 8 z 15 VIII 2002 oraz J. Murawski, Hity i kiksy,
WwPress” nr 12 z 15 V 2002,

2 Dane AGB Nielsen cyt. za: ,,Gazeta Wyborcza™ z 3-4 XI1I 2005.

W Informacja o podstawowych problemach..., passim.

3 R. Gluza, Z lapanki. Rozmowa z Dorotq Gawryluk, dziennikarkq ., Polsatu”, prowadzqcq ,, Poli-
tvezne graffiti”, Press” nr 9 z 15 IX 1999, _

32 R. Gluza, Rozprowadzacz. Rozmowa z Zygmuntem Selorzem-Zakiem, prezesem Rady Nadzorczej
Polsatu, ,.,Press” nr 8 z 15 VII1 1999, 5. 44-46.




134 Tomasz Mielczarey

90. XX w. ,,Polsat” byl jego najwigkszym przedsigbiorstwem, to stopniowo posze.
rzal on swa dzialalnos¢, interesujac sig zwlaszcza ustugami finansowymi. Na przetq.
mie wiekow nalezaty do niego m.in. Telewizja Polsat, Polsat Cyfrowy S.A., Polsat
Media (reklama), telewizje baltyckie, Telewizja Kablowa Dami, RSTV w Radomjy
Teleaudio oraz spotki internetowe: eMarket 1 TPIP. Posiadat takze udziaty w [HWes;
Banku S.A., funduszu emerytalnym Polsat i firmie ubezpieczeniowej Polisa Zycie,

Zapewne dlatego w lutym 2002 r. poinformowano, Ze Solorz wystal memoranda
do kilku koncernéw w sprawie sprzedazy udziatéw w ,,Polsacie”. Jedynym polskim
podmiotem, do ktorej trafit ten dokument byta ,,Agora”. Owczesna warto$é ,,Polsa-
tu” oszacowano na 750 min euro®’. Byt to zatem jednoznaczny sygnal, ze Z. Solorz
chce si¢ wycofac z dziatalnosci telewizyjnej. Jak wiadomo, w zwiazku z ,,aferg Ry-
wina” ,,Agora” nie kupita udzialow w , Polsacie” 1 telewizja ta jest nadal w pelnj
wiasnoscig Solorza. Cho¢ zapewne sprawia mu wiele klopotow, jest dochodowym
przedsigbiorstwem, ktore jeszcze przez wiele lat stanowi¢ bedzie o ksztalcie oferty
telewizyjnej w Polsce.

Trudno jest jednoznacznie oceni¢ zyski, jakie przynosi ,,Polsat”, dostgpne bo-
wiem informacje sa zazwyczaj rozbiezne 1 sprzeczne. Dlatego tez dane prezento-
wane w ponizszej tabeli wypada potraktowac raczej jako obraz pewnych tendencji,
a nie precyzyjne wielkosci, ktére moga by¢ zweryfikowane przez bieglych ksiggo-
wych 1 audytorow.

Tabela 3. Wyniki finansowe 1 zatrudnienie w ,,Polsacie” w latach 1996-2004

Rok Przychod (w min zi) Dochod netto (w min zl) Zatrudnienie
1996 486 101 167

1997 517 65 198 10
1998 826 55 225

1999 878 -141 b.d.

2000 764 14 b.d.

2001 630 -60 314 TN
2002 621 4 284
2003 730 121 344
2004 753 232 41

Zrodto: Dodatek do +Rzeczpospolitej” - Lista 500 za lata 1997-2005; Dodatek do ,,Polityki” — Pigéset= .
ka Polityki z lata 1997-2005 oraz ,.Rzeczpospolita™ nr 212 z 11 1X 2002,

NiezaleZnie jednak od tych zastrzezen wypada stwierdzic, ze ,,Polsat” od ok. dzil_?'
sigciu lat jest jednym z najwigkszych polskich przedsigbiorstw prywatnych. NiEWielkl‘?
zatrudnienie czyni go za$ firma wysoce rentowna. Trudno przy tym nie doda¢, ze cho¢

33 Puls Biznesu” z 18 11 2002,

Fo



Telewizja ,,Polsat” Zygmunta Solorza 135

komercja jest podstawowa cechg kazdej kapitalistycznej firmy, to w ,,Polsacie” jest
ona nadzwyczaj widoczna. Odbior programu tej telewizji coraz bardziej utrudnia
przetadowanie go reklama. ,,Polsat” niemal w stu procentach wykorzystuje, dozwo-
lone ustawowo, czasy emisji ptatnych elementow programu. Nie tagodzi tego nawet,
prowadzona pod egidg Matgorzaty Zak, akcja ,,Podaruj dzieciom stonce” i zapew-
nienia, ze czes¢ zdobytych ta droga srodkéw wspiera najbardziej potrzebujacych™.

ZYGMUNT SOLORZ’S “POLSAT” TELEVISION

Summary

The history of “Polsat” Television perfectly reflects the development of capitalism in Po-
land after 1989, which goes far beyond any schemata. This Television began with not very
successful programme. Lack of professionalism, and in the pioneer period its programmes
aroused embarrassment and indignation. In the course of time “Polsat” has become a fully
valuable television channel, an element of the present Polish television-market. Although lately
its position has become challenged by another private nationwide channel TVN Television, it
can still boast of 17% viewing figures. “Polsat” has been one of the major Polish private enter-
prises for the last ten years. Limited employment makes this firm extremely rentable. It should
be added that although commercial programmes are a basic feature of any private broadcaster,
it is particularly visible in “Polsat”. The reception of the programmes is more and more ham-
pered by overloaded publicity. “Polsat” broadcasts almost one hundred percent of the time
permitted by law to paid programme items.

3 R. Gluza, Dwie Malgorzaty, ,Press” nr 9 z 15 1X 1998; M. Stoka-Chlabicz, Imperium bez zmy-
slow, Press” nr 12 z 15 XII 2001.




