Kieleckie Studia Bibliologiczne T. 4/1998

Tomasz Mielczarek

Polska prasa informacyjno-polityczna
w latach 1989-1996

1. Uwagi wstepne

W Trzeciej Rzeczypospolitej przecietnie kazdego roku ukazuje sie od 3 do
4 tys. tytulow prasowych. Systematyzacja tego dorobku jest nadzwyczaj trudna,
a dokladny opis loséw wszystkich najwigkszych tytuléw prasowych niemal
niemozliwy. Obecny stan badan umozliwia Jedynie zaprezentowanie dominuja-
ych obecnie typologicznych grup prasy, a w ich ramach tytuléw odnotowuja-
eych najwyzsze naklady. Taki tez cel stawiam sobie W niniejszym artykule po-
Swieconym prasie informacyjno-polityczne;.

- Przez prase informacyjno-polityczna rozumieé bedziemy wszystkie pisma
0golnoinformacyjne oraz polityczne, pamigtajac przy tym, ze wydawnictwa
)g0Inoinformacyjne, mimo iz nie deklaruja bezposrednio swych sympatii poli-
byeznych, odziatuja w sposéb zblizony do wydawnictw partyjnych lub zwiaza-
ych jawnie z partiami politycznymi!. Warto tez zauwazyc, ze ,,...pojgcie prasy
fiformacyjnej w praktyce prasowo-wydawniczej w wigkszym stopniu odnosi
1§ do cech idealnych (postulowanych) gazet niz rzeczywiscie spelianych.
Jazeta obok funkcji informacyjnych spelnia takze inne funkcje (np. ksztatto-
¥anie postaw). Funkcje agitacyjne i propagandowe prasa informacyjna pelni

7P

~4€) przez celowa selekcje i odpowiednie eksponowanie wiadomosci niz
Omentowanie wydarzei™.

przypadku prasy informacyjno-politycznej stosuje si¢ zazwyczaj kryteria
“tekeyine opierajace sie na edytorskich, finansowych i politycznych zwiazkach
“°80 wydawnictwa z konkretna partia polityczna. Zabieg ten jest szczegdlnie

Poglad ten wyrazit m.in. A. Paczkowski w swej pracy: Prasa polska 1918-1939, Warszawa
% 8, 29,

A A E”"yﬂﬂpﬁ"ﬁﬂ wiedzy o prasie, pod red. J. Maslanki, Wroclaw-Warszawa-Krakow-Gdansk
0, 5. 172




170 Tomasz Mielczarek

zasadny w odniesieniu do zamknigtych juz okresow historycznych, kiedy to
mozna positkowaé si¢ materiatami archiwalnymi. Jesli chodzi o pras¢ nam
wspélczesna nie dysponujemy jednak takimi zrédiami, a ponadto prasa ta, poza
nielicznymi wyjatkami, bardzo staranie zaciera wszelkie $lady swych politycz-
nych filiacji. Klasyfikacja polskiej prasy informacyjno-politycznej wydawane;
po 1989 roku pod wzgledem zwiazkow z podmiotami polityki wydaje sig¢ nie-
zbedna, ale w tym momencie przedwczesna, a ponadto wymagalaby dogigbne;
analizy tre$ciowej zawartosci kilkuset pism, co z kolei pociaga za soba ko-
nieczno$é dalszych szczegétowych badan. Dlatego tez w tym konkretnym wy-
padku postuze si¢ nieformalnymi kryteriami, ktore zaprezentuja kierunek ewo-
lucji, a jednoczesnie pozwola na unikniecie dyskusyjnej jeszcze dzisiaj klasyfi-
kacji politycznej.

Kolejnym nadzwyczaj zlozonym problemem okazuje si¢ statystyczna cha-
rakterystyka interesujacej nas grupy prasy. Zadanie to jest niemal niewykonal-
ne. Wynika to glownie z faktu rozwiazania koncernu Robotnicza Spétdzielnia
Wydawnicza ,,Ruch”, a co za tym idzie zlikwidowania podstawowego wydaw-
cy i kolportera prasy polskiej. Istotnym przeobrazeniom ulegly tez inne instytu-
cje wydajace prasg, a ponadto powstato kilkaset nowych firm, ktore nie zawsze
zainteresowane sa precyzyjnym rejestrowaniem swej dziatalnosci. Wykorzy-
stywanie jedynie danych opracowywanych przez Biblioteke Narodowa czy ez
Biblioteke Uniwersytetu Jagiellonskiego takze nie daje precyzyjnych odpowie-
dzi na interesujace nas pytania, albowiem do placéwek tych, mimo stosownych
uregulowan prawnych, nie trafiaja wszystkie pisma wydawane w Polsce.

Mimo tych réznorodnych utrudnien mozna stwierdzié, ze w interesujacym
nas okresie pras¢ polska charakteryzowata ogromna dynamika przeksztatcen
ilosciowych. U schylku lat osiemdziesiatych ogélna aktywno$¢ edytorska nie-
znacznie wzrosta (wydawano wowczas 3,1 tys. tytutéw prasowych), by ulec
powaznemu zatamaniu w 1989 roku. Natomiast w latach 19901991 odnoto-
wano znaczne ozywienie dziatalnosci wydawniczej. W owym czasie powolano
az 1026 nowych pism, z czego 636 w 1990 roku, a 490 w 1991 roku®. Z danych
statystyczaych, jakimi dysponujemy?, wynika, ze takze w kolejnych Jatach
ogolna liczba pism wydawanych w Polsce stopniowo rosta. W 1993 roku zare-
jestrowano 3,3 tys. pism, w 1994 — 3,1 tys., W 1995 roku ok. 3,4 tys.. ale
w 1996 byto ich tylko ok. 3 tys. Mozna przy tym przypuszczaé, ze ogolna liczbd

3 §. Dziki, Zmiany oferty prasowo-wydawniczej (1990-1991), _Zeszyty Prasoznawcze” 199}
nr 3—4. ‘.

4 Por. m.in. Ruch wydawniczy w liczbach za lata 1989-1995 oraz Katalog prasy P”f-“h"';
7a lata 1991/1992, 1993, 1994, pod red. S. Dzikiego, Krakéw OBP UJ 1992-1994; Kaitalog
mediow polskich za lata 1995-1996, pod red. S. Dzikicgo, Krakow OBRP UJ 1995-1996.



Polska prasa infnrmacyjnn—-pulityczna 17T

yism byla wyzsza, ale nie udato si¢ tego zarejestrowacé.
" Analiza katalogéw prasowych pozwala stwierdzi¢, ze ok. 20% ogdlu tytuléw
piescito si¢ w grupie prasy informacyjno-polityczne;. Wigkszos¢ tej prasy sta-
niskonakfadowe biuletyny organizacyjne oraz czasopisma adresowane
jo niewielkich kregow czytelniczych — gléwnie czionkéw konkretnych partii
solitycznych. Pod wzgledem spolecznego oddziatywania najwieksze znaczenie
mialy natomiast ogélnoinformacyjne dzienniki dlatego tez poswigcimy im naj-
iecej miejsca. ‘
‘Wielka niewiadoma pozostaja naklady prasy polskiej w latach dziewieédzie-
atych. W miare precyzyinie mozna okre<lic je jedynie dla dziennikow i tygo-
nikéw. Nalezy jednak pamietaé, ze w wigkszosci wypadkéw dane, jakimi tu
gdziemy operowac powstaly dzigki deklaracjom wydawcow, a prezentowane
przez nich informacie nie zostaly zweryfikowane. Do powstatego w koficu 1993
ku Zwiazku Kontroli Dystrybucji Prasy w 1996 roku nalezalo zaledwie
.90 cztonkéw. Zwiazek kontrolowat ok 110 tytutéw.
Ogolna liczba dziennikéw wydawanych w Polsce po 1989 roku zwigkszyta
. Jesli w 1980 roku wydawano ich 56, to po likwidacji koncernu RSW i cen-
y mogly ukazywac si¢ 83 tytuly. Jednakze powaznemu powigkszeniu liczby
Méw towarzyszylo znaczne zmniejszenie ich nakladéw. Co prawda w latach
21=1993 mozna bylo zaobserwowacé tendencj¢ powolnego odbudowywania
Melkosci naklad6w, ale w kolejnych trzech latach ulegfa ona zatamaniu. Zja-
KO to wigzalo sie ze zmianami wiasnosciowymi poszczegélnych tytuléw.
Wi — zagraniczni wydawcy organizowali réznorodne akcje promocyjne
krétkich okresach udawato si¢ im powigksza¢ naklady. Jednakze w odnie-
it do calego okresu widzimy zapoczatkowang juz po wprowadzeniu stanu
*inego trwala tendencj¢ obnizania sie nakladéw prasy codziennej. Dane na
femat prezentujemy w ponizszej tabeli.

B8 1. Gazety wydawane w Polsce w latach 19801996

g




172 Tomasz Mielczarek

Przeksztalceniom ulegla tez przestrzenna struktura wydawania dziennikow,
W latach 1993-1996 ustabilizowala sie liczba dziennikow ogélnopolskich
W 1993 roku bylo ich 22, a w 1996 roku — 21. Zmalala natomiast liczba dzien-
nikéw o zasiegu regionalnym. W 1993 roku bylo ich 59, a w 1996 roku — 48.

2. Moda na bezpartyjnos¢

Prasa informacyjno-polityczna ma w polskim systemie medialnym szczegol-
ne znaczenie. W XX wieku zakres oddzialywania tej prasy byl wyjatkowo du-
7y, a zjawisko to nasilito si¢ zwlaszcza w latach Polskiej Rzeczypospolitej Lu-
dowej. Ideologizacja i upolitycznienie dotyczylo nie tylko prasy informacyjne;,
ale dotknelo tez czasopism specjalistycznych lub adresowanych do wybranego
i, jakby moglo si¢ wydawa¢, apolitycznego audytorium. Tresci propagandowe
odnajdziemy bowiem m.in. w prasie hobbystycznej, sportowej itp.

Warto przypomnieé, ze wsréd prasy informacyjnej i politycznej prasa wy-
dawana przez RSW, cho¢ nie zbyt liczna, dominowala pod wzgledem nakfadow
i zakresu oddziatywania na opini¢ publiczna. W grupie tej szczegolnie wazng
role odgrywata prasa Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej, petniaca funk-
cje prasowych organdw tej partii. Prasa RSW, w tym partyjna, nie bez racji
postrzegana byla przez audytorium czytelnicze jako narzg¢dzie sprawowania
wladzy. Dlatego tez cho¢ w miar¢ popularna, byla czytana krytycznie, a jej
naklady po wprowadzeniu stanu wojennego, nie tylko ze wzgledow ekono-
micznych, systematycznie malafy.

Obserwujac przeksztalcenia polskiego rynku prasowego, mozna dojs¢ do
przekonania, ze wiosna 1989 roku polskie spoteczenstwo oczekiwalo na wy-
dawnictwa niezalezne i krytykujace dwczesny ustrdj spoteczno-polityczny. Na
takie zapotrzebowanie odpowiedziala prasa ,,Solidarnosci”. Wiosng 1989 roku
wyszlo z konspiracji okolo 1 tys. pism® tego obozu, a ponadto rozpoczgto W2
dawanie roznego rodzaju biuletynéw organizacyjnych Komitetow Obywatel-
skich przy Lechu Walgsie. Zadaniem tych biuletynow byto prowadzenie agitd”
cji wyborczej. Prasa ta, cho¢ miata znaczny wplyw na funkcjonowanie pis™
RSW, nie odniosta jednakze sukcesu. Wobec daleko idacej transformacji pism
postpezetpeerowskich oraz ,czytelnikowskich”, prasa solidarnosciowa” n¢
miala juz racji bytu. Czytelnicy odnajdywali podobne tresci w pismach wydd”

5 E. Ciborska, Pieciolecie transformacji prasy posipezetpeerowskiej (1989-1994), w Mate
rialy pomocnicze do najnowszej historii dziennikarstwa pod red. A. Slomkowskiej (dalej: Male”
rialy), Warszawa 1995, 1. 25, s. 191.



Polska prasa informacyjno-polityczna 173

wanych w profesjonalny sposéb, a ponadto znanych im od lat i dobrze zakorze-
pionych na rynku prasowym. Prasa pozostajaca jeszcze w gestii RSW staranie
zacierala swe uprzednie kontakty z PZPR i innymi partiami politycznymi funk-
'nnujqcym w latach PRL. Jeszcze przed rozwiazaniem PZPR usuwano z winiet
haslo ,,Proletariusze wszystkich krajow aczcie sie”, zmieniano tytuly poszcze-
golnych dziennikéw i czasopism. Nie bez znaczenia byt tez fakt, iz sondaze
opinii publicznej wykazywaly spoleczny ,przesyt” polityka. Po 1989 roku
1 teresowania czytelnicze czgiciej lokowano w tzw. »prasie teczowej”
(kobiecej, bulwarowej), co znacznie ostabito pozycj¢ pism informacyjno-poli-
;’ ICZ) ych.

- Prasa ,solidarnosciowa”, nie posiadajaca zbyt duzych $rodkéw finanso-
wych, odpowiedniego zaplecza technicznego, a niekiedy i doswiadczonych
kadr menedzerskich, rozwijata sie powoli. Dlatego tez Komisja Likwidacyjna
W podjefa intensywne starania zmierzajace do ideowe;j demonopolizacji
rynku prasowego. Z jednej strony dazyla do przekazania poszczeg6lnych tytu-

16w prasowych partiom i organizacjom politycznym, ktére zrodzity si¢ z obozu
wSolidarnosci”, z drugiej zag — do zawegzenia zakresu wplywow PZPR. Najbar-
dziej spektakularnym przejawem tych zmian byly losy ,, Trybuny Ludu”. Ostatni
umer (23/14090) tego dziennika ukazal si¢ w sobote 27 stycznia 1990 roku.
Od 29 stycznia dawny zespol redakeyjny wraz ze swym redaktorem naczelnym
Majka rozpoczal wydawanie »Irybuny Kongresowe;j”. ,, Trybuna Kon-
gresowa” wychodzita do 12 lutego 1990 roku, a nastgpnego dnia $wiatto dzien-
‘ € ujrzata ,, Trybuna”. W materiale redakcyjnym tak oto sprecyzowano jej
| ddania:

- Zaczynamy wydawaé nowg gazetg. Nowa, bo jestesmy pismem Socjaldemokracji

Rzeczypospolitej Polskiej. Czy bedzie to inna partia i lepsza gazeta, pokaze czas.
~ Miata by¢ ,,Wolna Trybuna”, ale stangto na ,, Trybunie”. Obiecujemy, ze bedzie wol-
- ha[..] Nie bedzie jadu, szczucia, ulubionego paliwa dla nienawisci i zgorzknienia
tych, ktorzy wezoraj jeszcze mieli wszystko i wszystko mogli [...] Zaczynamy two-
- rzyé nowg gazete nowoczesnej lewicy, wierzac, ze jest miejsce w Polsce dla wszyst-
kich orientacji politycznych, skoro jeste$my wreszcie we wlasnym domu®,

»Trybuna” rozpoczeta swa dziatalnosé jako gazeta codzienna SARP, a zatem

450wy organ tej partii. W stopce zapisano 15 pazdziernika 1991 roku, iz jest

) Bazela socjaldemokratyczna, co mialo sugerowac poszerzenie politycznych

Mstaw pisma. Jednak o faktycznym statusie dziennika nie przesadzaly jego

“Klaracje, ale organizacyjne i personalne zwiazki istniejace pomigdzy
bung” i SARP.

i‘M. Siwiec, Zaczynamy, , Trybuna™ 1990, nr | z 12.02.



174 Tomasz Mielczarek

Poczatkowo wydawca ,, Trybuny” byla RSW, od 31 marca do 30 kwietnia
1990 roku wydawnictwo ,,Edytor”, w maju i czerwcu koszty wydawania pismgy
ponosita SARP, a od 1 lipca 1990 roku — spotka ,Befra™ przeksztalcona nastep.
nie w spotke ,,Ad Novum”. Niezaleznie od tych formalnych przeksztalcep
pismo nadal pozostawalo w politycznej gestii SARP, a partia ta subsydiowala
dziennik w jego trudnych ekonomicznych i organizacyjnych poczatkach.

Dziennik socjaldemokratéw odziedziczyt po ,,Trybunie Ludu” system tele-
transmisji, sie¢ migdzynarodowych korespondentow oraz siedzib¢ redakcii
mieszaca si¢ przy pl. Starynkiewicza. Normalna dziatalno$¢ rynkowa dowiodla
jednak, ze u progu lat dziewieédziesiatych w Polsce zmalalo zainteresowanie
lewicowym pismem $ci$le zwigzanym ze swym politycznym dysponentem,
,, Itybuna” szybko tracita wszelkie atuty swej poprzedniczki. Zewngtrznym tego
wyrazem byto ograniczenie objetosci ,, Trybuny” do zaledwie czterech, niewy-
raznie zadrukowanych, kolumn. Spétka ,,Ad Novum” miata ogromne klopoty
z rozliczeniem si¢ z Komisja Likwidacyjng RSW. ,,Trybung” sprzedano w pa-
kiecie wraz z ,,Glosem Zyrardowa” oraz ,,Chlopska Droga” za 125 tys. z}. Nie-
wywigzywanie si¢ spotki z warunkow umowy doprowadzito w lipcu 1991 roku
do decyzji Komisji Likwidacyjnej, na mocy ktérej ,,Glos Zyrardowa” mial
przejs¢ na wlasno$¢ wojewody skierniewickiego, a pozostale dwa pisma na
wlasnos¢ skarbu panstwa. Wedlug opinii pracownikéw , Trybuny”, ktorym
grozono znacjonalizowaniem gazety, wszelkie te perturbacje mialy przede
wszystkim charakter polityczny, a Komisja Likwidacyjna zmierzata do wyel-
minowania z rynku prasowego pism reprezentujacych lewicowe poglady poli-
tyczne’. Te emocjonalne wypowiedzi, cho¢ zapewne mialy swe podstawy, nie
uwzglednialy jednak faktu, iz gléwnym celem Komisji Likwidacyjnej bylo
tworzenie zrdznicowanej ideowo oferty prasowej, a nie sekowanie jedne)
z wielu wystepujacych w demokratycznym spoteczenstwie opcji politycznych.

Pierwszym redaktorem naczelnym ,, Trybuny” zostal byly szef ,ITD”, rzecz-
nik prasowy kongresu zatozycielskiego SARP, Marek Siwiec. Wraz z nim przy-
szli do pisma inni trzydziestolatkowie, przede wszystkim uprzedni pracowniﬂ}*"
pism miodziezowych: Stanistaw Cwik, J6zef Szewczyk, Zbystaw Rykowskl,
Piotr Gadzinowski (nast. z-ca red. nacz. ,,Nie”), Krzysztof Pilawski, Ryszafd
Wojciechowski, Iwona Konarska i Dariusz Szymczycha. Ten ostatni, gdY
M. Siwiec wszedt w sklad Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, objal obo-
wiazki redaktora naczelnego. Trwata jednoczeénie wymiana kadr dziennikar
skich. Sprowadzala si¢ ona gléwnie do zwolnien, pismo bowiem nie byto
w stanie utrzymaé uprzedniego, bardzo licznego zespolu. Najnizszy pozio™

T M. Kowalski, , Trybuna” (1990-1992),w: Materialy, t. 22, s. 231,



Polska prasa infurmacyjnn-polit}'czna 175

satrudnienia odnotowano w 1991 roku kiedy w , Trybunie” etatowo pracowalo
zaledwie 50 0sGb.
W poréwnaniu z ponadpétmilionowym nakfadem, jaki »1rybuna Ludu”
psiagneta w 1988 roku, ., Trybuna” miala niewielka grupe czytelnikow. W la-
gach 19901992 jej nakiady nieznacznie przekraczaly 100 tys. egz., ale liczba
gWrotow wynosita ponad 50%. W latach 1993—1996 redakcja deklarowata na-
flad od 100 do 120 tys. ©gz. w wydaniach codziennych i ponad 200 tys. w Wy-
janiach magazynowych. Liczba zwrotéw w owym okresie nie ulegta istotnym
mianom?,
~ Nawet bardzo pobiezny przeglad zawartosci » LTybuny” wskazuje, ze dzien-
pik ten staral sie dystansowaé od swego politycznego dysponenta. Nie ukrywa-
ae swych politycznych sympatii unikat jednakze drukowania partyjnych do-
fumentow, artykutow »hagiograficznych” itp. Gazeta socjaldemokratéw, z lep-
szym lub gorszym skutkiem, spelniala funkcje informacyjne. Waznym jej
glementem byly materiaty publicystyczne (rubryki: Sto stéw, Notowania T, rybu-
‘--Pytam'a do ministra) oraz rozbudowany dziat lacznosci z czytelnikami
(Wolna Trybuna, Zycie na gorqco). Swoistym novum — nie tylko w prasie lewi-
towej — byta ,,powiesé polityczna® (Przerwana dekada), w ktérej komentowa-
10 najwazniejsze wydarzenia polityczne w kraju i na $wiecie oraz procesy
poteczne zachodzace w Polsce.
- Dziatalno$¢ Komisji Likwidacyjnej RSW pozbawila SdRP pism regional-
yeh i lokalnych. Ich miejsce zajely réznego rodzaju biuletyny organizacyjne —
Miesigczniki lub pisma wydawane nieregularnie i spetniajace funkcje organiza-
Yine oraz propagandowe. Z informacji uzyskanych w SARP wynikato, ze
‘ Wletyny te wydawano praktycznie we wszystkich miastach wojewédzkich.
atalogi prasy odnotowaly natomiast zaledwie kilka z nich. Byly to m.in.:
Mletyn Informacyjny SdRP” wydawany w Dabrowie Goérniczej, ,,Glos Lewi-
Y™ W Czestochowie, zielonogérski ,,Glos Socjaldemokracji” czy tez olsztyn-
i€ ,,Nasze Sprawy”.
‘Rdwnie nieliczna byla prasa innych ugrupowan lewicowych. Wiadomo,
““Wlasne pisma miata Polska Partia Socjalistyczna (,,Robotnik”, .Lewa No-
S), komunigci (,,Brzask™), syndykalisci i trockici.
..V Brupie pism reprezentujacych opcje lewicowa lokujemy tez tygodnik
"NIe”. Niezaleznie od etykiet, jakie przypina sie , Nie” i jego redaktorowi na-
& B€mu, pismo to, z racji nakladu oraz poruszanej tematyki, pelni wazne
“fikcje informacyjne i polityczne. Pomyst powolania satyrycznego tygodnika

:-.1; ﬁgm Katalogi prasy poiskiej oraz Ile i komu zwraca , Ruch” wZycie Warszawy™ 1994,




176 Tomasz Mielczarek

politycznego zrodzit sig jesienia 1990 roku. Pismo tworzyli dziennikarze, kto.
rzy po 1989 roku przyjeli jednoznaczng postawe polityczna i w nowym piSmig
szukali szansy na sukces zawodowy i ekonomiczny: Jerzy Urban, Marek Baran.
ski, Ewa Adamczewska, Zbystaw Rykowski, Stanistaw Pelczar, Henryk
Schultz, Przemystaw Cwikliniski, Dariusz Cychol, Dorota Lipinska 1 Grzegorz
Dymarski. P. Gadzinowski, wspominajac poczatki tygodnika, napisat: jak be-
dzie wygladal nowy tygodnik, nikt chyba, nawet J. Urban, nie mial sprecyzo-
wanego pojecia’. Ostatecznie przyjgto koncepcje, ze ,,Nie” bgdzie wzorowane
na francuskim ,La Canard Enchainer”. Przyznawano sig tez do inspiracji ply-
nacych z innego francuskiego pisma satyrycznego ,,Harakir1”.

Tygodnik ,,Nie” powstat jako zaprzeczenie nowej polskiej rzeczywistosci.
Krytykowal nowe wiadze, od pierwszych swych dni atakowal Lecha Walese,
Kosciot katolicki, ksiezy. Ukazywal réznego rodzaju malwersacje i naduzycia
towarzyszace procesowi transformacji, odwotywat si¢ do spolecznej frustracji
i obaw przed nieznanym oraz szerzyt antyklerykalizm. Odrzucit wszelkie trady-
cje polskich pism satyrycznych. Operowal dosadnym, wulgarnym jezykiem
oraz obscenicznym humorem i grafika.

Wiascicielem tygodnika byt J. Urban, a jako wydawca wystgpowata polsko
-francuska sp. z 0.0. ,,Urma”, ktora byla takze wspolwydawca miesigcznika
Dzig"0.  Nie” rozpoczelo swa dziatalnosé od 100-tysigcznego naktadu i po-
czatkowo notowato 30 tys. egz. zwrotow. Jednakze juz po trzech miesiacach
osiagnieto naklad 300 tys. egz., a procesy sadowe, jakie wytoczono pismu.
przysporzyty mu jedynie popularnosci, tak ze w 1995 roku osiagneto ono na-
ktad 730 tys. egz. Byla to gorna granica popularnosci tygodnika. Juz w 1994
roku notowat on 30% zwroty.

Nie” czesto i wszechstronnie analizowalo zakres swego oddziatywania,
badato audytorium czytelnicze i szukato mozliwosci rozwoju. Dzigki tym son-
dazom wiadomo, ze tygodnik byt czytany przez ok. 2,4 min oséb, a grupa ta
w zasadzie odpowiadata przecigtnym socjologicznym cechom polskiego spole-
czefistwa, Dziennikarze tego pisma wielokrotnie podkreslali, ze cho¢ reprezen”
tanci polskich wladz panstwowych i parlamentarzysci nie przyznawali si¢ dO
lektury ,Nie”, to zaréwno z ich wypowiedzi, jak i stownictwa wynikato jedno-
znacznie, Ze pismo J. Urbana bylo przez nich wnikliwe czytane.

Z okazji swego pigciolecia ,Nie” przeprowadzito ankiete czytelnicza. nd
ktéra odpowiedziato 4,7 tys. 0s6b. Wigkszos¢ z nich stwierdzita, ze czyta tygo”

9 p. Gadzinowski, Tygodnik , Nie" (1993), w: Materialy, t. 24, s. 162.

10 Dzié. Przeglad Spoleczny”. Miesigeznik wychodzacy od pazdziernika 1990 roku redag®”
wany przez Mieczystawa F. Rakowskiego wydawany jest przez sp. z 0.0, ,Kier” — upm:dnwsl‘
wydawce ,Nie”.



Polska prasa informacyjno-polityczna 177

dnik niemal w calosci. Najwyzej ceniono artykuty P. Gadzinowskiego, D. Cy-
chola, J. Urbana, M. Barafiskiego, D. Lipiriskiej. Wigkszosé czytelnikow byta
zadowolona z pisma i nie widziala potrzeby modyfikowania jego zawartosci,
Najczesciej zglaszanym mankamentem byla natomiast zbyt mala liczba mate-
rialow poswigconych tzw. ,sferze budzetowej” — szkolnictwu, stuzbie zdrowia
itp. Czytelnicy domagali sig tez, by pismo ograniczylo swe wulgarne stownic-
two, albowiem przekleistwa uzywane byly w nim bez umiaru i czgsto bez
wigkszego uzasadnienia.

- J. Urban, podsumowujac ankiete stwierdzil, ze ,Nie” celowo ma prowin-
gjonalny, tj. polski charakter. Tematyka miedzynarodowa traktowana jest
w nim marginalnie, albowiem zazwyczaj nie interesuje ona czytelnikoéw. Do-
bitnie podkreslal, ze ,Nie” odcina sie od zwiazkoéw z SLD, a wobec tego
ugrupowania politycznego uprawiamy rzeczowq krytyke!'. Redaktor naczelny
dodal, ze Inne czasopisma i gazety twierdzq obludnie, ze sq obiektywne. Je-
stesmy pismem stronniczym, lewicowym, choé irytujqcym dla lideréw SLD.
Stwierdzil ponadto, ze w momencie powolywania ,Nie” przypuszczal, iz
dzie to tygodnik polityczny o charakterze satyrycznym, czasopismo wesole
1 peine wygtupdw. Ewolucja poszia w innym kierunku — jestesmy czasopi-
smem faktow, moze nawet smutnym ze wzgledu na wymowe tego, o czym pi-

- Ogromne powodzenie tygodnika , Nie” w pewnym sensie thtumaczylo kio-
poty innego czasopisma o lewicowej orientacji — »Przegladu Tygodniowego”.
Bdycje ,,Przegladu” rozpoczeto z poczatkiem 1994 roku, ale po wydaniu za-
ledwie pigciu numer6w tygodnik zostat zawieszony. Pismo zostato wznowio-
ie 13 stycznia 1995 roku. Jako wydawca wystgpowala sp. z 0.0. Agencja
Artystycznych ,, Tymoteusz”. ,,Przeglad” poczatkowo redagowata Hele-
ha Kowalik-Ciemniewska, a nastepnie Jerzy Domanski. Pismo drukowano —
Jak deklarowat wydawca — w naktadzie 50 tys. egz.

. Dzialalnos¢ Komisji Likwidacyjnej doprowadzila do demonopolizacji
¥nku prasowego, torowata droge pluralizmowi, a zarazem znacznie ograni-
“2yla wplywy prasy lewicowej. Swa dawna, uprzywilejowana pozycje utra-
Y tez inne partie i organizacje spoleczne dziatajace w latach Polski Ludo-

€j. Ugrupowania te, cho¢ formalnie nie zostaly pozbawione wlasnej prasy,
acity mozliwos¢ faktycznego wplywania na polski system medialny, a co
® tym idzie — polska opini¢ publiczna. Wystarczy w tym miejscu jedynie
‘SPomnieé, iz sztandarowy dziennik Stronnictwa Demokratycznego ,.Kurier
OIski” stat sie wiasno$cia Zygmunta Solorza, a pisma sygnowane przez

" Od Urbana, Nie” 1995, nr 47(269) 2 23.11.



178 Tomasz Mielczarek

Wydawnictwo Ludowe ukazywaty sie w niewielkich nakfadach i nie cieszyly
sie zbytnia popularnoscig'?.

Transformacji ulegt tez dziennik stowarzyszenia PAX ,,Stowo Powszechne”
Pierwszy numer _Stowa-Dziennika Katolickiego™ ukazat si¢ 22 stycznia 1993
roku. Od 1993 roku wydawca pisma byla sp. z 0.0. ,Inco Veritas” wchodzaca
w skiad wydawnictwa ,,Civitas Christiana”. Pierwszym redaktorem naczelnym
katolickiego ,Stowa” byl Jerzy Marlewski, zastapiony w 1995 roku przez
Adama Wieczorka, a w 1996 — Andrzeja Chojnowskiego. Wedlug deklaracji
wydawey w 1993 roku naklad ,Stowa” w codziennych wydaniach wynosil
60 tys. egz., a w wydaniach magazynowych — 140 tys. egz. Zwroty stanowily
35%. Pismo mialo 3 wydania: warszawskie, gnieznienskie i terenowe.

W 1996 roku naklad dziennika systematycznie spadal. Wedlug ,,Gazety
Wyborczej” sprzedaz pisma,w dni powszednie nie przekraczata 8 tys. egz,
a w wydaniach sobotnio-niedzielnych 80 tys. egz. Miesigczny deficyt pisma
wynosit ok. 0,4 min zi". Dlatego tez wydawca podjat decyzje o likwidacji
_Stowa”. Pismem zainteresowat sig szef radia ,Maryja™ o. Tadeusz Rydzyk, ale
i on uznal, ze nie da si¢ go uratowac.

,Stowo” bylo ogélnopolskim dziennikiem przedstawiajacym — procz bieza-
cych informacji migdzynarodowych i krajowych — przede wszystkim materialy
dotyczace zycia Kosciota w Polsce i na éwiecie. Opinie na temat tego dziennika
byly zréznicowane, i to zaréwno Episkopatu Polski, jak i czytelnikow. Analiza
pisma przeprowadzana przez Episkopat wykazala, ze ,,Stowu”™ brakowalo kon-
sekwencji programowej, a pomieszczana W nim publicystyka nie zawsze byla
wysokiego lotu. W zespole redakcyjnym trwaly konflikty pomigdzy pracowni-
kami wywodzacymi sig¢ z ,,Stowa Powszechnego” a osobami, ktore weszly do
niego w pézniejszym okresie — m.in. z upadlego ,Nowego Swiata”!4. Mimo
krytycznych uwag Episkopat podkreslat, ze ,Slowo” bylo potrzebne, w Polsce
bowiem winien funkcjonowaé wysokonaktadowy i wptywowy dziennik kato-
licki.

12 W 1991 roku PSL podjelo nicudana prob¢ wydawania ,,Powszechnego Dziennika Krajo-
wego”. Bardziej trwaly byl tygodnik redagowany przez Zenona Kraskg ,,Dziennik Ludowy
Pismo to wychodzito od pazdziernika 1991 roku do kwietnia 1994 roku w deklarowanym przct
wydawcg nakladzie 40 tys. egz. Naczelnym wydawnictwem PSL pozostawat tygodnik LZiclony
Sztandar”. Pismo to powolywalo si¢ na przedwojenne tradycje, a jako datg swego zatozenia PO
dawalo 19 kwietnia 1931 roku. ,Ziclonym Sztandarem” kierowal do 1996 roku Pawel Popiak-
pismo nie informowato o swym nakladzie. Nadto PSL dysponowat kilkoma innymi wydawnic
twami 0 zasiegu regionalnym i lokalnym. Byly to m.in.: ,,Koniczynka” (mies., Kluczbork), ,Pias!
Tarnowski” (mies.), ,,Siewca” (mies., Suwatki) i inne.

13 _Stowo" bez czytelnikéw, ,Gazeta Wyborcza” 1997, nr 5 2 7.01.

14 Czym ,, Stowo” si¢ stalo, ,Gazeta Wyborcza” 1994, nr 285z 8.12.



Polska prasa informacyjno-polityczna 179

- Wiasng pras¢ wydawaly tez partie polityczne i organizacje spoleczne, ktore
zyskaty mozliwos¢ legalnej dziatalnosci dopiero po 1989 roku. Niezaleznie od
liczby cztonkow i realnych wplywow politycznych, organizacje te staraly sie
wydawac periodyk (informacyjny lub teoretyczno-polityczny) o zasiegu ogol-
qopolskim oraz pisma regionalne i lokalne. W wielu wypadkach wydawanie
wilasnej prasy bylo podstawowa, a niekiedy jedyna, forma publicznej aktywno-
ugrupowan politycznych. Warto w tym miejscu zauwazy¢, iz najwigcej ty-
tuléw prasowych miata ,,Solidarnos¢™"s, Konfederacja Polski Niepodlegte;!s,
ale jej wydawcami byli ponadto Republikanie, Chrzescijafiska Demokracja,
Lonserwatysci, Porozumienie Centrum czy tez Zjednoczenie Chrzescijansko-
Narodowe i in. Z nowszych inicjatyw wydawniczych mieszczacych si¢ w tej
formule wypada wymieni¢ m.in.: utworzony 26 sierpnia 1995 roku dziennik
,Glos” Antoniego Maciarewicza (wyd. Dziedzictwo Polskie, naki. 20 tys. egz.),
powolany w koricu 1996 roku , Glos Narodu Polskiego” (wyd. Biuro Sekretarza
Generalnego BBWR), czy tez stworzony z myéla o parlamentarnej kampanii
wyborczej, wychodzacy od grudnia 1996 roku ,Tygodnik Matopolska —
AWS?17.

r, - Nawet dos¢ pobiezny przeglad pism pehiacych funkcje organéw organizacji
Spoteczno-politycznych skiania do wniosku, iz prasa ta nie cieszyla si¢ duza
popularnoécia. Swiadczyly o tym niewielkie Jej naklady oraz dos¢ hermetyczna
resciowa zawartos¢, adresowana do czytelnikow zaznajomionych z dziatalno-
icig konkretnego ugrupowania politycznego.

3. Nieudane podboje

Prasa polityczna, w tym partyjna, w polowie lat dziewigcdziesigtych miata
Mewielki wplyw na opini¢ publiczng i stanowila margines polskiego systemu
Medialnego. Dlatego tez partie, ktére odniosty polityczny sukces w 1989 roku

3 s Sztandarowym pismem zwigzku pozostawal, wydawany w 50-tysigcznym nakladzie,
"YRodnik Solidarnosé™. Nadto ,.Solidarnoéé” wydawala m.in.: ,Biuletyn Solidarnos¢ Swicto-
ISk, Solidarno$¢-Poznai”, ,,Co Drugi Tydzien™, . Feniks”, ,,Rezonans-Solidarnosé Olsztyn”
& 3 Podstawowym pismem KPN byla , Gazeta Polska”. Ten dwutygodnik byl wydawany przez
~HUP | Kompan™ sp. z 0.0.; mial mutacj¢ $laska (,,Gazeta thska“}. Wedlug deklaracji wydawcy
0 odbijano w nakladzie 30 tys. egz. Dwutygodnika KPN nic nalezy myli¢ z powolang
2. harcu 1993 roku ,,Gazeta Polska” Piotra Wierzbickiego. Tygodnik P. Wierzbickiego byl wy-
~rany przez Niezalezne Wydawnictwo Prasowe i w 1996 roku deklarowal naklad 125 lys. egz.
B ' Pismo to powolano na bazie wychodzacego od listopada 1989 roku ,.Tygodnika Malopol-




180 Tomasz Mielczarek

zainteresowaly si¢ tytulami juz istniejacymi na rynku prasowym. Staraly si¢ je
przejaé i dzigki nim oddziatywaé na postawy polityczne polskiego spoleczen-
stwa. Przykladem tego typu dziatalnosci byla proba zdobycia przez KPN
_Sztandaru Mlodych”. Rozglosu tej sprawie nadal konflikt, jaki wybucht po-
miedzy z?spolem redakcyjnym dziennika a jego potencjalnym politycznym
dysponentem.

Dzialania zmierzajace do wyodrebnienia ,Sztandaru Miodych™ z RSW
(Mtodziezowej Agencji Wydawniczej) zespot redakeyjny tego pisma podjat juz
w poczatkach 1988 roku, ale dopiero 1 stycznia 1990 roku Zarzad Gtowny kon-
cernu wydal zezwolenie na powolanie Oficyny Wydawniczej »Sztandaru Mio-
dych”. Nowa jednostka organizacyjna otrzymata 52 tys. zi pozyczki na rozpo-
czecie swej dziatalnosci.

Ustawa likwidujaca RSW dawata mozliwo$¢ przekazywania pism spotdziel-
niom dziennikarskim, w ktorych sktad weszta co najmniej polowa zespotu re-
dakcyjnego. W ,Sztandarze” nie doszio do tego albowiem miody zespol nie
posiadal stosownych srodkow finansowych, a ponadto znaczna czes¢ dzienni-
karzy wigzala swe nadzieje z organizowanym w owym czasie dziennikiem
.Nowa Europa”, ,Sztandarem” zainteresowata si¢ natomiast KPN. W paz-
dzierniku 1990 roku Konfederaci okupowali budynki publiczne, domagajac sie
dostepu do s$rodkow komunikowania masowego. Zaprzestali tej akcji, gdy
Komisja Likwidacyjna RSW obiecata im przyznanie kilku tytulow prasowych.
Zgodnie z wola Lecha Walgsy jednym z nich miat by¢ ,,Sztandar Mtodych”,
kierowany przez Krzysztofa Krola. Na wies¢ o przekazaniu dziennika KPN
praktycznie caty zespdt ztozyl wyméwienia z pracy i zaangazowat si¢ w spolce
.Zarzadzanie i Bankowos¢” — wydawcy ,Nowej Europy”. Decyzja Komisji
Likwidacyjnej zostata zanegowana przez Tadeusza Mazowieckiego. Premier
uznal, ze mianowanie ,politycznych komisarzy” w poszczegdlnych tytulach
prasowych prowadzi do ich upartyjnienia, a ponadto mija si¢ z duchem prowa-
dzonych w owym czasie reform. Dlatego tez zakazal Komisji Likwidacyjne)
dalszych takich decyzji'’.

,Sztandar Miodych” wystawiono na przetarg, a jego nowym wiascicielem
zostala spotka ,,.SM-Media”, w ktorej sklad wehodzili: kierowana przez Leszka
Balcerowicza Fundacja Edukacji Ekonomicznej, PP ,Polskie Nagrania”, Barba-
ra Holding SA i mieszkajacy w Wiedniu Wojciech Gaweda (49% udzialf:r“’)‘:
Pomiedzy pracownikéw rozdysponowano 15% udzialéw pisma. ,Sztandar
sprzedano za 1,2 min zt tj. ok. 1 min $. Taka struktura wiasnosci utrzymata s1¢

I8 p. Dybicz, Transformacja prasy méodziezowej (1989-1992), w: Materiaty, t. 22, s. 93.

19 Zob. A. Grajewski, Bitwa o prase. Krétki zarys likwidacji koncernu prasowego R
. Wiez” 1992, nr 11, s. 51.

N4



Polska prasa informacyjno-polityczna 181

- do 1994 roku kiedy to powotano ,,Dom Wydawniczy SM”, w skiad ktorego,
procz wspomnianych juz podmiotéw, weszly szwajcarska grupa kapitalowa
- Jiirga Marquarda i Fibak Investment Group. W 1995 roku dziennik byt wlasno-
- §cia sp. z 0.0. ,Dom Wydawniczy SM”, w ktdrej — procz Fibaka — 70% udzia-
t6w posiadat szwajcarski koncern JMG Ost Presse Jiirga Marquarda?.

Spotka ,,SM™-Media byla tez wydawca, procz ,,Sztandaru”, popularnego
miesi¢cznika ,,Flirt” oraz sensacyjno-kryminalnego miesiecznika dla dorostych
wGoniec Aferalny”. We wszystkich tych pismach zatrudniano 170 oséb, w tym
110 dziennikarzy. Zespét redakcyjny byt bardzo mtody. Srednia wieku dzienni-
- karzy nie przekraczata 30 lat.
~ ,Sztandar”, podobnie jak wszystkie polskie pisma, zmienit swq szat¢ gra-
ficzna. 5 lutego 1990 roku dziennik ukazat si¢ w zmniejszonym formacie (A-3),
 ale z uprzednia winieta. Kolejnej, bardziej radykalnej, zmiany szaty graficznej
~ dokonano w polowie 1994 roku. Sposob przeprowadzenia tej operacji oraz
- nowa konstrukcja graficzna gazety byt krytykowany zaréwno przez redaktora
- naczelnego pisma, jak i przez czytelnikow. ,Sztandar” najwyzszy naklad od-
~notowal w 1980 roku — 235 tys. egz. W 1989 roku odbito juz tylko 204 tys. egz.
pisma, a w 1991 roku zaledwie 130 tys. egz. W kolejnych latach zahamowano
- Spadek nakladu. W 1993 roku wynosit on ok. 150160 tys. egz. w wydaniach
codziennych i 450 tys. w wydaniach magazynowych, a w 1996 roku — jak
deklarowal wydawca — 100 tys. egz. w wydaniach codziennych i 230 tys.
- W wydaniach magazynowych?'. Biorac jednak pod uwage czytelnictwo tej ga-
- Zety, mozna przypuszczac, ze dane te byly zawyzone.

- Dziennik w latach 1990-1994 mial charakter ogélnoinformacyjny. Pbzniej
Jednak wraz ze zmiang redaktora naczelnego (Jerzego Domanskiego w marcu
1995 roku zastapit Michal Komar) ,,Sztandar” ewoluowal w strone pisma
- popularnego, w ktrym nie stroniono od sensacji. Jedng z form uatrakcyjnienia
Pisma byly kolumny lokalne mutowane dla duzych aglomeracii miejskich.

Innym przykiadem nieudanej proby opanowania tzw. ,starego” tytutu byly
dzieje ,Gromady-Rolnika Polskiego”. Pismo to utworzono w 1947 roku.
aw latach osiemdziesiatych, z racji swego blisko pétmilionowego naktadu,
| bylo drugim ogélnopolskim dziennikiem. Jeszcze w 1989 roku naklad
- »Gromady” wynosit 430 tys. egz.

Zgodnie z dyrektywa Komisji Likwidacyjnej, 29 lutego 1990 roku pracow-
Nicy dziennika powotali spéldzielnig, ktora obowigzki redaktora naczelnego
Powierzyta bylemu przewodniczacemu Zwiazku Miodziezy Wiejskiej Leszkowi

B

20 p. Dybicz, Przeksztalcenia ,, Sztandaru Miodych”, w: Materialy, 1. 26, s. 207.
2 Tenze, ,.SM" w nowej formule, w: Materialy, t. 24. s. 153 oraz Katalog mediéw z 1995,




182 Tomasz Mielczarek

Lesniakowi. Tytul, za 2,5 mln 24, przekazano jednakze spotce ,,Corso™ firmuja.
cej PSL ,,Solidarnos¢” (nast. jako: Stronnictwo Ludowo-Chrzescijanskie) Joze-
fa Slisza. Starania tego ugrupowania o prawa do ,,Gromady-Rolnika Polskiego™
wspieral m.in. L. Walgsa i przewodniczacy Obywatelskiego Klubu Parlamen-
tarnego Bronistaw Geremek?.

Przekazanie ,.Gromady” w rece PSL , Solidarno$¢” doprowadzito do powo-
fania nowego tytutu, kierowanej przez Leszka Lesniaka, ..Gromady Rolnikow”.
Dziennik ten ukazywat si¢ od 17 kwietnia 1991 roku, a od 25 kwietnia 1992
roku wydawano go pt. ,Gazeta Rolnicza”. ,,Gazeta Rolnicza” w latach 1993
~1994 wychodzita w deklarowanym przez wydawce nakladzie 70 tys. egz,
a w latach 1995-1996 deklarowany naklad wahal si¢ od 45 do 60 tys. egz.
w wydaniach codziennych i od 80 do 90 tys. w wydaniach magazynowych.

,Gromada-Rolnik Polski” sukcesywnie tracifa czytelnikéw. Cho¢ w latach
1993-1995 wydawca informowal, iz pismo odbijane byto w ilosci 100-150 tys.
egz. (50% zwrotow), to dziennik zostal zawieszony w marcu 1995 roku.
Umiarkowane powodzenie ,,Gazety Rolniczej” i upadek ,.Gromady” swiadczy-
ly, iz niezaleznie od politycznych perturbacji zwigzanych z transformacja tytu-
tu, prasa adresowana tylko dla wsi i rolnikow nie cieszyta po 1989 roku sig¢ zbyt
wielkim powodzeniem.

Zainteresowanie wlasnym pismem codziennym przejawialo takze Porozu-
mienie Centrum. Partia ta chciata przeja¢ jedna z najpopularniejszych polskich
popotudniéwek” — , Express Wieczorny”. Pismo to zalozono 20 maja 1946
roku. W latach siedemdziesiatych nakfady ,Expressu” siggaty 800 tys. egz.
a w latach osiemdziesiatych — 450 tys. Kiopoty wydawnicze, jakie wystapily na
poczatku lat dziewieédziesiatych, nie ominely takze tej gazety. W 1990 roku jej
nakfad spadt do 200 tys. egz.

Express Wieczorny” byl gazeta, o ktora rywalizowaly dwa ugrupowania:
Polska Partia Socjalistyczna — wydawca pisma w latach 1946-1948 — oraz Po-
rozumienie Centrum, wystepujace jako Fundacja Prasowa ,,Solidarnosci”. Sta-
rania tej ostatniej popieral m.in. dGwczesny prezydent — elekt L. Walgsa. Zgod-
nie z ustawa o likwidacji RSW 30 marca 1990 roku 100 (na 110) pracownikow
pisma zatozylo spoldzielni¢ dziennikarska. Mimo to dziennik, za 1,6 min zl,
sprzedano 11 stycznia 1991 roku Fundacji Prasowej ,,Solidarnosci”. Spotkalo
sie to ze zdecydowanym protestem czlonkéw spoldzielni pracowniczc):
W pierwszej polowie lutego 1991 roku blisko 80% zespotu redakcyjnego przc
szto do ,,Expressu” — pisma zatozonego 10 pazdziernika 1990 roku. Dziennik
ten wydawano rano, a redagowat go byly zespot ,Expressu Wieczornego™.

22 M. Pionkowska, Kontrowersje wokdt ,, Gromady-Rolnika Polskiego”, w: Materialy, t. 23,
s. 216.



Polska prasa informacyjno-polityczna 183

Po zakupieniu ,Expressu Wieczornego” przez Fundacje Prasowa ..Soli-
darnosci” redaktorem naczelnym pisma zostat Krzysztof Czabanski. Pelit on
'swe obowiazki do sierpnia 1991 roku kiedy to nowym redaktorem naczelnym
zostal Andrzej Urbanski. Juz we wrzesniu 1992 roku A. Urbanski zostat jed-
‘nakze odwotany z tej funkcji. Wszedt on bowiem w konflikt z prezesem zarza-
du Fundacji Prasowej ,,Solidarno$ci” Stawomirem Siwkiem, bliskim wspolpra-
‘cownikiem Jarostawa Kaczynskiego. A. Urbariski zaproponowal, by PC weszlo
‘w skiad koalicji rzadowej. Postulowat tez przeksztalcenie wydawnictwa wspot-
ke, w ktorej wigkszo$¢ udzialéw mieliby prywatni inwestorzy. Partia utracifaby
co prawda wplyw na linig polityczna pisma, ale wydawnictwo mialo przynosié
Jej dochody. Koncepcj¢ A. Urbaniskiego zrealizowano tylko czesciowo. 1 paz-
‘dziernika 1992 roku powotano spétke, ale w 100% byta ona witasnoscia Funda-
¢ji Prasowej ,,Solidarnosci”. Nowym redaktorem naczelnym pisma i prezesem
spotki zostat ponownie K. Czabariski. W lipcu 1993 roku 80% udziatow w
‘spolce kupit holding prasowy JMG Ost Presse AG, a pozostate 20% Fibak
Press S.A. W slad za tym redaktor naczelny stwierdzit, ze do przesztosci naleza
czasy, kiedy to ,,[Express Wieczorny” byt organem PC2,
~ Perturbacje zwiazane ze zmianami wiasnosciowymi ,Expressu” odbity sie
‘niekorzystnie na jego nakladzie. W 1991 roku wynosit on 140 tys. egz.,
aw 1992 roku juz tylko 120 tys. egz. w wydaniach codziennych i 380 tys.
‘W wydaniach magazynowych. W 1993 roku wydawca deklarowat 150-tysigczny
‘naktad, w 1994 — 160 tys. egz. (nakiad zweryfikowany — 153 tys. egz., sprzedaz
=102 tys.), a w 1995 — 150 tys. egz. w wydaniach codziennych i 400 tys. egz.
‘W wydaniach magazynowych?. W 1996 roku zweryfikowany $redni naklad
Pisma wynosit 136 tys. egz., a zwroty siegaly 30%.
~ Ograniczenie zasiggu oddziatywania ,Expressu Wieczornego” wynikato
takze z faktu dynamicznego rozwoju ,,Super Expressu”. Dziennik ten do lutego
1991 roku wydawata i finansowata Komisja Likwidacyjna RSW, co w pewnym
Sensie rekompensowalo wezesniejsze jej decyzje dotyczace sprzedazy ,,starego”
Wiuhu. 27 lutego 1991 roku Zjednoczone Przedsiebiorstwa Rozrywkowe
1 Dziennikarska Spoldzielnia Pracy zawiazaly spotke ,Express Wieczorny-
Kulisy”, celem ktorej byto wydawanie ~EXpressu” (nast¢pnie ,,Expressu Poran-
f1ego™). W 1991 roku pismo to znajdowato si¢ w bardzo zlym potozeniu finan-
SOWym. Pod wzgledem zawartosci i szaty graficznej bylo niemalze identyczne
“»Expressem Wieczornym” dlatego tez czytelnicy prawie go nie dostrzegali.

B Zycie Warszawy” 1993, z 17/18.07.
2 D. Grzelewska, Kontrowersje wokél przetargu ,, Expressu Wieczornego”, w: Materialy,
~23,5.212.

25 Rynek Prasowy” 1996, nr 8, s. 46.




184 Tomasz Mielczarek

Przy nakladzie wynoszacym 40 tys. egz. zwroty wynosily ok. 50%. Spotka
przynosifa straty, a ,,Express” utracit swa drukarnig i siedzibg redakcji miesz-
czaca si¢ przy pl. Zawiszy.

1 listopada 1991 roku Walne Zgromadzenie Udzialowcow spotki ,.ZPR-
Express” odwotalo uprzednie kierownictwo redakcji (Andrzeja Bunna i Marka
Adamskiego), a losy gazety oddalo w rece wspétautora sukcesu ,,Gazety Wy-
borczej” Grzegorza Lindenberga.

G. Lindenberg poczatkowo pehnit funkcje prezesa Zarzadu spoiki, a redakto-
rem naczelnym pisma zostal po formalnym odejsciu A. Bunna 15 lutego 1992
roku. Nowy redaktor naczelny, wspélnie z amerykarska firma konsultingowy
,Reyher-Reyher”, wystapil z propozycja catkowitej reorganizacji pisma. Zmie-
niono tytu} z ,.Express Poranny” na ,,Super Express” oraz przyjeto koncepcje
wydawania ilustrowanego dziennika lamanego w formie tabloidu. Teksty pu-
blikowane w piémie odznaczaly si¢ jezykowa prostota i jasnoscia wypowiedzi.
Byly krétkie i dotyczyly codziennych spraw Polakéw?¢. Jak wspominat dzien-
nikarz ,.Super Expressu”: Przez kilka miesiecy w redakcji pracowali cenzorzy -
ludzie z ulicy, ktérzy czytali teksty i zaznaczali to, czego nie rozumiejq?’.

Super Express” od kwietnia 1992 roku rozpoczal wydawanie kolorowego
dodatku telewizyjnego ,,Super Tydzien”. Pozniej pojawily si¢ dodatki specjali-
styczne: muzyczny ,.Super Rock”, dziecigcy ,,Super Expressik”, feministyczny
~Super Baba”, motoryzacyjny ,Motorynek” i inne. Juz w grudniu 1991 roku
uruchomiono wydanie magazynowe, ktore w sierpniu 1992 roku przejela
Urszula Surmacz-Imienifiska, poprzednio dziennikarka todzkiego ,.Expressu
Ilustrowanego”. Magazyn zawieral glownie materialy poradnikowe, reportaze
kryminalne, kronike¢ matrymonialng i plotki z zycia gwiazd telewizyjnych.
Latem 1993 roku magazyn zyskat nazwe ,,Weekend”, a 19 wrzesnia tego roku
U. Surmacz-Imienifiska objefa funkcje redaktora naczelnego ,,Super Expressu’
G. Lindenberg zostal ponownie prezesem spotki wydawniczej i obowiazki
te petnit do kwietnia 1996 roku.

.Super Express” jest typowg popotudniowka, ale pismo jest wydawane ra-
no®. Ma zdecydowanie apolityczny charakter i zajmuje si¢ gtéwnie tematykd

26 G. Lindenberg, Testament prezesa, czyli jak pisa¢é w . Super Expressie”, ,Press” 1996.

nr3,s. 15-17.

21 M. Pietraszczyk, Od buntu do koncernu. Historia ,, Super Expressu”, w: Materiaty, U 20,
s. 220.

28 Dzienniki popoludniowe wyrézniaja si¢ swoista formula wydawnicza i dynamiczna 57
graficzng. Adresowane s do masowego odbiorcy, operujg prostym i przystgpnym jezykiem: 1c
profil jest bardzo bliski prasie bulwarowej. Zob. Encyklopedia wiedzy o prasie, s. 73. Ostatni®
polska popotudniéwka bylo , Echo Krakowa”. Jednak od 6 maja 1996 roku takze i ta gazeta wy*
dawana byla rano.

gzald



Polska prasa informacyjno-polityczna 185

sensacyjng i obyczajowa. Pismo bylo tez znane z nie zobowiazujacego stosunku
‘do prawa wyborczego. Mimo stosownych zakazéw tamalo tzw. ,cisze wybor-
cza” i drukowato przed wyborami parlamentarnymi i prezydenckim wyniki
‘sondazy opinii publiczne;j. Niewatpliwa zaleta dziennika byt bliski kontakt
'z czytelnikami. Inicjowano réznorodne akcje, uruchomiono ,,goracy linig” —
telefon, dzieki ktoremu czytelnicy informowali gazete o swych problemach, ale
tez dostarczali jej dobrze platnych sensacyjnych informacji.
~ Gléwnym zrodtem sukcesu pisma okazala si¢ jednakze nie jego tresciowa
zawartosc, ale konkursy organizowane przez redakcjg¢. Poczatkowo souper
Express” drukowal numery dowodéw osobistych, a nastgpnie — po uzyskaniu
licencji od angielskiej firmy ., Thompson” — uruchomit konkursy ,.zdrapki”.
Czytelnicy wraz z egzemplarzami gazety otrzymywali pokryta specjalng farbg
karte konkursowa. Zgodnie z zaleceniami pisma wyszukiwali (zdrapywali) od-
powiednie liczby i symbole, ktorych kombinacje dawaty wysokie nagrody.
Dzigki ,zdrapce” ,,Super Express” odnotowal rekordowy wsrod polskiej prasy
‘codziennej naklad, ktory 15 maja 1995 roku wyniést 2 min egz. Rzecz jasna,
~ Srednie naklady byly nizsze. W 1994 roku pismo drukowano w przecietnej ilo-
8¢ 408 tys. egz., z czego sprzedawano 324 tys. egz.. W 1995 roku w wydaniach
©odziennych bylo 460 tys. egz., a magazynowych — 794 tys. egz. W 1996 roku
Sredni zweryfikowany naklad wynosit 432 tys. egz. Juz w 1994 roku ,Super
Express” pod wzglegdem nakfadu byt drugim polskim pismem codziennym.
Mimo to dziennik popadt w klopoty finansowe. Zatamanie sprzedazy prasy
Codziennej widoczne latem 1994 roku oraz zaangazowanie duzych srodkow
W budowe nowej drukarni spowodowato, ze pismo rok 1994 zamkneto deficy-
~ em 6,7 min zt. Dlatego tez rozpoczeto poszukiwania zagranicznego inwestora,
~ Ktéry wspariby ,,Super Express™ znacznym zastrzykiem finansowym. Ostatecz-
1y wybor padt na szwedzki koncern Tidnings AB Marieberg, nalezacy do ro-
| iziny Bonnier i wydajacy popotudniéwke »EXpressen” (380 tys. egz. naktadu)
Oraz opiniotwoérezy dziennik »Dagens Nyheter” (384 tys. nakiadu)?’,
- »ZPR-Express” podpisal umowe z Tidnings AB Marieberg 20 grudnia 1994
Oku. Szwedzi za 30% udzialéw wykupili dtugi firmy, otrzymali obietnice wy-
MIpu dalszych 20% akeji, a kapital zalozycielski spotki podniesiono do
I“ 3 min zt. Dzigki temu »Super Experess” ukonczyl wczesniejsze inwestycje
Mogt od 12 kwietnia 1995 roku ukazaé si¢ w kolorowej szacie graficznej.

2 Reprezentanci tego koncernu pojawili si¢ w Polsce juz wiosna 1994 roku, Wspdlnic a An-
*Zejem Wilmowskim prowadzili w owym czasie przygotowania do wydawania ogélnopolskiego
o onika |24 godziny”. Z inicjatywy tej Jednak nic nie wyszlo. Zob. A. Bilik, Jak nie powstat
Elennik 24 godziny™. w: Materialy, 1. 26, s. 251-252.




186 Tomasz Mielczarek

W 1995 roku zatrudniano w redakcji 339 oséb. ,,Super Express” mial 6 od-
dzialow i 24 korespondentéw terenowych3’.

Obserwujac nieudane proby przejecia tzw. ,starych” tytutéw, wypada za.
uwazy¢, iz ugrupowaniom reprezentujacym prawa czes¢ sceny politycznej nie
udalo sie po 1989 roku utworzy¢ dlugowiecznego i wysokonakladowego pisma,
Pierwsza probe edytorska podjeto juz w grudniu 1990 roku. Ukazal si¢ wow-
czas pierwszy numer ilustrowanego tygodnika informacyjnego pt. ,.Spotkania™.
Pismo to powstalo z inicjatywy paryskiego wlasciciela ,,Editions Spotkania®
Piotra Jeglinskiego. Zachecit on koncern Groupe Express Paris (wydawce ty-
godnika ,,L’Express”) do poczynienia znacznych inwestycji w Polsce i uru-
chomienia magazynu o niezaleznych pogladach, mieszczqcych sie w granicach
kultury europejskiej i chrzescijanskiej. P. Jegliniski byt pierwszym prezesem
spotki ,,Spotkania-Presse”, a funkcje¢ redaktora naczelnego objat poczatkowo
Maciej lfowiecki, pozniej za$ penit ja Anatol Arciuch. Mimo znacznych inwe-
stycji poczynionych przez Francuzéw (komputeryzacja redakcji, nowoczesna
drukarnia itp.) tygodnik nie zainteresowat czytelnikéw. Zachodnioeuropejscy
inwestorzy liczyli na 150-tysigczny naklad, wydawca deklarowat, iz drukowat
100 tys. egz., faktycznie za$ udato mu si¢ sprzedac¢ zaledwie 20 tys. egz.’' swe-
go pisma. Mimo zaangazowania znanych dziennikarzy (m.in. Jerzego Wysoc-
kiego i Jacka Maziarskiego) ,,Spotkania” zamknigto w maju 1993 roku. Pismo
nie przybralo zdecydowanego kierunku politycznego. Przez caly czas jego ist-
nienia $cieraly si¢ w nim opcja liberalna z chrze$cijanisko-prawicowa. Francu-
ski wydawca nie byl zainteresowany dyskusjami programowymi, a decyzj¢
likwidacyjng umotywowat ogromnym deficytem tygodnika.

Jeszcze wezesniej — 14 lutego 1993 roku — zamknigto ,,pismo codzienne dla
wszystkich sfer” pt. ,Nowy Swiat”. Pierwszy numer ,,Nowego Swiata” ukazal
si¢ 1 grudnia 1991 roku. Pismo wydawal Niezalezny Instytut Wydawniczy.
W spotce 10% udzialéw posiadata Fundacja Prasowa ,,Solidarnosci™. Dziennik
redagowal Andrzej Karnkowski, a nastgpnie Piotr Wierzbicki; mutowano 20
dla Krakowa i Lodzi. Deklarowany naktad wynosit 120 tys. egz.

Kontynuacja ,Nowego Swiata” byla, redagowana przez dziatacza BBWR
Mieczystawa Gila, ,,Nowa Gazeta”. Pismo adresowano do czytelnikow o kon-
serwatywnych pogladach. Z ,Nowa Gazety” wspélpracowali m.in. Maciej 1o~
wiecki, Tadeusz Szyma, Lech Dymarski i Ryszard Terlecki. W kolegium redak-
cyjnym znalezli si¢ tez dziatacze BBWR — Tadeusz Zyro i Wiestaw 105
Dziennik zamierzal wspiera¢ ugrupowania prawicowe: PC, RdR, ZC hN

30 M. Pietraszczyk, Od buntu do koncernu, s. 225-226.
31 Zycie Warszawy” 1993, nr z 27.05.1993,



Polska prasa informacyjno-polityczna 187

i BBWR Pismo korzystato z bazy lokalowe;j i materialnej ,,Spotkan”. Edytora —

»Koncern Wydawniczy SA” wspomagat finansowo stale mieszkajacy za grani-

cq Roman Zalewski, ktéry juz wczesniej byl zaangazowany w wydawanie
-, Nowego Swiata™?, »Nowa Gazetg” zawieszono po kilku zaledwie tygodniach
jej dziatalnosci — jesienig 1993 roku.

Ugrupowania polityczne, ktére po 1989 roku przejely wladze, podejmowaly
ponadto zabiegi o pozyskanie wplywow w pismach o zasiggu regionalnym
i lokalnym. Dla osiagnigcia tego celu wystepowaly w ramach réznorodnych
- spotek nierzadko wspomaganych kapitatem zagranicznym. Np. w przetargu
0 ,,Gazete¢ Poznariska” wystapita apolityczna — jak wskazywata nazwa — Wiel-
- kopolska Izba Przemystowo-Handlowa, za ktora kryto sie Zjednoczenie Chrze-
Scijansko-Narodowe. ZChN, wspierane przez L. Walgse, zabiegalo tez
0 ,,Gazet¢ Poznanska”. Firma ,,Semico” zainteresowana .Gazeta Olsztyriska”™
zwiazana byla z Kongresem Liberalno-Demokratycznym. O wroctawska
- Gazete Robotnicza”, bydgoska ,Gazete Pomorska” i o ,,Glos Szczecinski”
“zabiegalo Porozumienie Centrum. O ~Gazete Krakowska” rywalizowaly PC
i Unia Demokratyczna. W rzeszowskich . Nowinach” udziaty zdobyly ,,Soli-
‘darnos¢” i Stronnictwo Ludowo-Chrzescijanskie Jozefa $lisza®. Solidarnogé¢”

partycypowata tez w ,,Dzienniku Polskim”, ,.Dzienniku Zachodnim” i ,,Dzien-
niku Baltyckim”¥,

4. Gdzie lezy polityczny $rodek?

Przytoczone powyzej przyklady, a nade wszystko losy ,,Sztandaru Mio-

dych”, »~Gromady-Rolnika Polskiego” i ,,Expressu Wieczornego™ dowiodly.,
2e bezposrednie podporzadkowanie tzw. »starego” tytutu prasowego partii po-
litycznej prowadzito jedynie do konfliktow i podwazato dalsza egzystencje
Pisma. Z nieco lepszym skutkiem, ale réwniez nie bez konfliktéw, przebiegato
Przejmowanie pism przez grupy dziennikarskie reprezentujace $cisle okreslony
Swiatopoglad i zwiazki ideowe, ale nie utozsamiane z konkretna partia poli-
yezna. W taki bowiem sposob mozna interpretowaé przejecie ,,Zycia Warsza-
WY” przez spotke ,,Zycie Press”.

2 Tamze 1993, nr z 9.07.

_ 3 E. Ciborska, Pigciolecie transformacji prasy posipezetpeerowskiej (1989-1994), w: Mate-
Flaly, 1.25, 5. 191-207.

M D. Gdanska, Transformacja dziennikow poczytelnikowskich (1 989-1992), . Zeszyty Praso-
“lawceze” 1992 nr 1-2.s. 110-111.



188 Tomasz Mielczarek

Takze i w tym wypadku préby transformacji pisma podejmowano juz
w koncu 1989 roku. Motorem tych zmian byt 6wczesny redaktor naczelny tego
dziennika Artur Howzan. Powolal on, zarejestrowana 29 marca 1990 roku,
spotke w ktorej sktad wszedt Krakowski Bank Handlowo-Przemystowy, Zrze-
szenie Prywatnego Handlu i Ustug oraz Urzad Miasta Stotecznego Warszawy.
RSW otrzymata 25% akcji. Wspolnicy zadeklarowali, ze nie bgdg ingerowac
w linie programowa pisma, ktora jednak winna mie¢ charakter centrowy. Wo-
bec znacznej dekapitalizacji drukarni oraz odseparowania od pisma Biura
Ogloszen Warszawskiego Wydawnictwa Prasowego spotka utracila plynnosc
finansowa i rozpoczela poszukiwania zagranicznego inwestora. Dziennikiem
interesowali sie w owym czasie: szwedzki koncern Tidnings AB Marieberg,
Rupert Murdoch, Robert Maxwell*® i Westdeustche Allgemeine Zeitung,
Z tygodnia na tydzien pogarszala si¢ sytuacja finansowa dziennika, a pierwszy
kwartat 1990 roku zamknat on stutysigcznym deficytem. W poczatkach 1990
roku powstata ponadto inna spétka zainteresowana prawami do tytutu. Byt to
Dom Prasy Przyjaciét ,,Zycia Warszawy” (zarejestrowany 20 marca 1990 ro-
ku). Roszczenia wiasnosciowe zglaszaly ponadto Spéidzielnia ,,Czytelnik™ oraz
powolana 31 maja 1990 roku Spotdzielnia Pracy Dziennikarzy. 2 czerwca 1990
roku na famach pisma ukazala si¢ deklaracja spotdzielcow, ktorzy obiecali
redagowaé pismo niezalezne, obiektywne i reprezentujace centrowg lini¢ poli-
tyczng. Zapowiedzi tych nie udalo si¢ im jednak zrealizowa¢. Komisja Likwi-
dacyjna RSW funkcje p.o. redaktorow naczelnych powierzyta Kazimierzowi
Woycickiemu i Tomaszowi Wotkowi.

Nowi redaktorzy reprezentowali t¢ grupe dziennikarzy, ktora nie poddala si¢
weryfikacji w stanie wojennym badz tez nie przeszla jej pomyslnie. W latach
osiemdziesiatych dziennikarze ci pracowali w prasie katolickiej (T. Wotek byl
zatrudniony w miesieczniku pallotynéw pt. ,,Krélowa Apostotow”, a K. Woy-
cicki w ,,Wiezi”), prasie niskonaktadowej lub tez imali si¢ innych zawodow.
W potowie 1990 roku do ,Zycia Warszawy”, procz wspomnianych juz osob,
przeszli m.in.: Pawel Hertz, Jerzy Jaruzelski, Jerzy Wysocki i Janusz Reiter.
6 czerwea 1990 roku ukazala sie ich deklaracja programowa, w ktorej stwier-
dzili, iz nowe ,,Zycie” nie zamierza by¢ niczyim organem, ale tez nie bedzie
podchodzito do nowej rzeczywistosci obojetnie. Nowe kierownictwo pismé
zamierzalo harmonijnie zestroié¢ dotychczasowe dokonania ,Zycia” z tym 0Zyw-
czym porywem, ktory [...] wyrwal Polske z marazmu i pchngl jq ku suwerenno-

35 R, Maxwell zamierzal ponadto kupi¢ ,Dziennik Lodzki”. Szerzej o dziatalnosci tego kon
cernu w Polsce w poczatkach lat dziewigédziesiatych w: R. Frister, Przygoda z Maxwellem. Pol-
skie gazety na sprzedaz, Polityka™ 1996, nr 31 z 3.08.



Polska prasa informacyjno-polityczna 189

$ci | demokracji*S. Tekst deklaracji miat charakter ogolny i w zasadzie nie prze-
sadzal o ideowej linii pisma. Bardzo szybko doszio jednakze do transformacji
tresciowej zawartosci dziennika. Jak uwazala »Gazeta Polska™’, uplasowal sie
orr na prawo od centrum, a dla kierunku ewolucji nie byly bez znaczenia pogla-
dy szefow pisma oraz ich kontakty z Forum Prawicy Demokratycznej, Ruchem
Miodej Polski i Partia Konserwatywna. T. Wolek Jako byly szef biuletynu
I Zjazdu ,,Solidarnosci”, Biura Informacji Prasowej ,,Solidarnosci” oraz ,Glosu
Wolnego” utrzymywal bardzo bliskie kontakty z prezydentem L. Walesa.
Rownolegle z przetasowaniami kadrowymi dokonujacymi si¢ w lonie gazety
trwaly przygotowania do sprzedazy tytulu. Ostatecznie prawa wilasnosciowe
uzyskala spétka ,Zycie Press”. Nabyta ona tytut za 4 mln zi, chod jej oferta pod
wzgledem cenowym ustepowala trzem innym kontrahentom. O Zwyciestwie
wZycia Press” przesadzilo polityczne poparcie, jakie spotka zyskala od Belwe-
deru, Unii Demokratycznej, wSolidarnosci”, Zwiazku Pisarzy Polskich i Zrze-
szenia Filmowcow Polskich, lokalnych wiadz Warszawy oraz kilkudziesieciu
postow OKP.
. ,Zycie Press” skladato si¢ poczatkowo z kilkunastu podmiotéw — m.in.: STEI
Nicoli Grauso (400 udzialéw), ,,Czytelnika” (160 udziatéw), Wielkopolskiego Ban-
ku Kredytowego (150 udziatéw), ,.Lexomu” Roberta Smoktunowicza (40 udziatow)
‘oraz ,Varsovi Press” (90 udzialéw). Z biegiem czasu wycofat si¢ z niego
»Czytelnik™ i WBK, a praktycznie wszystkie akcje znalazly si¢ we wloskich rekach.
Jednakze aby zadoséuczyni¢ zezwoleniu Agencji Inwestycji Zagranicznych dopusz-
Czajacej mniejszosciowy udziat Wiochow w . Zyciu Press” N. Grauso utworzyl
‘W Polsce spotke SEI, ktéra odkupita cze$é¢ udzialéw od STEL W ten sposob
N. Grauso kontrolujac faktycznie ponad 98% udziatéw ~Zycia Press”, nominalnie
‘mial mniejszosciowy pakiet akcji’®,
Dobér wioskiego kontrahenta nie by} przypadkowy. Redaktorzy pisma doszli
Dowiem do przekonania, iz zagraniczny partner, choé powinien gwarantowac
Znaczny przyptyw kapitatu niezbednego dla modernizacji redakcji i budowy nowo-
C2zesnej drukarni, nie moze pisma zdominowaé. Odrzucili zatem propozycje mig-
9zynarodowych koncernéw medialnych dominujacych na rynku europejskim
;iéwiatowym. Wybierali pomigdzy stosunkowo niewielkimi, ale wyspecjalizowa-
I partnerami: norweskim koncernem wydawniczym Orkla Media i grupa
. Grauso. O zwycigstwie Wiochéw zadecydowat fakt, iz N. Grauso podejmowat
Gecyzje osobiscie i robit to szybko. Gwarantowat on tez unikalng pozycje dla spotki

% Jakiego Zycia chcemy, ,,Zycie Warszawy” 1990, z 6.06.
37 Gazeta Polska” 1995, nr 50 z 14.12.

3% W. Lewandowska, Dolegliwosci transformacji Zycia Warszawy”, w: Materialy, t. 25,
360.



190 Tomasz Mielczarek

K. Wéycickiego i T. Wolka. To wiasnie od ,,Varsovi Press” zalezata obsada funkcj;
redaktora naczelnego, polityka kadrowa prowadzona w pismie oraz jego ideowe
oblicze. Natomiast wszelkie aspekty finansowego funkcjonowania dziennika uza-
leznione byty od strony wloskiej. Ona takze powotata spolke ,,Publicitas Poland” —
jedynego koncesjonariusza reklam i ogloszen publikowanych w LZyciu Warszawy”,

Zgodnie z umowa kupna strona wioska dokonata znacznych inwestycji. Redak-
cja zostala skomputeryzowana, uruchomiono nowoczesng drukamig. Inwestycje te
pozwolity na opracowanie nowej — ciekawszej szaty graficznej pisma. Nowe
Zycie”, reklamujac si¢ haslem ,.gazeta duzego formatu”, trafito do czytelnikow
29 czerwca 1992 roku. Dziennik zyskal codzienny dodatek publicystyczny
(uruchomione w pazdzierniku 1993 ,.Zycie Extra”), sobotnio-niedzielny magazyn
.Niedziela”, poniedziatkowy dodatek komputerowy ,,Bit”, piatkowy ogloszeniowy
Z6lty Serwis”, sobotni dodatek telewizyjny oraz redagowany przez Aleksandre
Jakubowska kolorowy magazyn pt. ,Femina”. Od dnia wyboréw samorzadowych
(19 czerwca 1994) , Zycie”, jako jedyna gazeta w Polsce, wychodzilo takze w nie-
dziele. Srednia objetos¢ dziennika w latach 19931994 wynosifa ponad 60 kolumn.
Nadto wydawca zorganizowat hojnie sponsorowane konkursy prasowe, a w 1994
roku przeprowadzit huczne obchody 50-lecia gazety. Jednym z elementow uswiet-
niajacych te rocznice byt koncert mediolanskiej orkiestry La Scali pod batuta Ricar-
do Mutiego.

Wszelkie dziatania promocyjne oraz modemizacja ,Zycia” ustaty, gdy stato sic
jasne, ze N. Grauso nie otrzyma koncesji na ogélnopolska telewizje prywatna. Za-
mkniecie nadajnikow ,,Polonii 17 spowodowato drastyczne cigcia w gazecie.
Zmniejszono jej objetosé o ok. 50%, ale utrzymano poprzednia — wysoka cenc.
W drugiej potowie 1994 roku docieraly do opinii publicznej informacje
o rozmowach N. Grauso majacych na celu sprzedaz tytutu. Jednakze pismo nadal
pozostawato we wloskich rekach.

Daleko idaca modernizacja pisma, transformacja jego zawartosci i zmiana szaty
graficznej bez niezbednego w takim przypadku przygotowania czytelnikow dopro-
wadzily do znacznego spadku nakladow. W latach siedemdziesiatych i osiemdzic-
sigtych ,,Zycie” znajdowato ponad 370 tys. nabywcow. W roku 1989 byto ich ponad
270 tys., a w dwa lata pozniej — 168 tys. Juz po modernizacji, tj. w 1993 roku pismo
wychodzito, jak deklarowat wydawca, w nakladzie 200 tys. egz. Podobny nakfad
podano takze w 1994 roku. Jednakze wielkosci zweryfikowane przez Zwiazek
Kontroli Dystrybucji Prasy byly nizsze i wynosily 113 tys. egz. (sprzedaz — 82 1y5
egz.) W 1995 roku wydawca deklarowal nakfad 128 tys. egz., ale jego konkuren¢!
uwazali, ze byl on znacznie nizszy, a sprzedaz — jak sadzono — nie przekroczyla 5”_
tys. egz. W 1996 roku zweryfikowany naklad wynosit 61 tys. egz., a sprzedaZ
40 tys. egz.



Polska prasa informacyjno-polityczna 19]

Jedng z wielu przyczyn degradacji dziennika mozna bylo tez upatrywaé
w podziale zespotu ,starego” ,,Zycia Warszawy”. Byli pracownicy pisma, korzy-
stajac ze starej bazy poligraficznej, utworzyli 27 sierpnia 1992 roku lokalny
- dziennik warszawski pt. ,Zycie Codzienne”. Pismo to w deklarowanym przez
-wydawce nakladzie 50 tys. egz. wychodzito do 27 wrzeénia 1993 roku. Pdzniej
zostalo przeksztalcone w ,Nasze Zycie Codzienne”, by ostatecznie znikna¢
- zrynku prasowego w poczatkach kwietnia 1994 roku. Podobne podzialy mialy tez
miejsce w Czgstochowie, gdzie czgsé bylych pracownikow lokalnej mutacji pod-
jeta nieudang prébg wydawania dzielnika pt. »Czgstochowskie A-Z"39,

W poczatkach lat dziewieédziesiatych ,Zycie Warszawy” odgrywato role
‘ogolnopolskiego dziennika informacyjno-opiniotwérczego. Choé kierownictwo
 redakcji nie skrywato swych pogladéw, pismo starato si¢ zachowa¢ pelny obiek-
‘tywizm. Informujac o konkretnych faktach lub zjawiskach, publikowano komen-
ftarze dziennikarzy prezentujacych rozne, czasem catkowicie przeciwstawne racje
- polityczne. Dlatego tez zestawiano na jednej kolumnie lewicowe felietony Alek-
sandra Matachowskiego i prawicowa publicystyke Krzysztofa Czabanskiego oraz
Aliny Grabowskiej. Chociaz pismo otwarcie przyznawato sie do swych prezy-
~denckich sympatii, i bylo bodaj najlepiej poinformowane o funkcjonowaniu pre-
- zydenckiej kancelarii, nie unikalo ostrej krytyki niektorych pociagnig¢ L. Walesy.

~ Kilopoty finansowe wydawcy odbily sie niekorzystnie na tresciowej zawartosci

dziennika. (W 1989 roku zysk pisma wynosit 0,2 min zt, w 1992 roku straty

Wynosity 0,12 min zt, a w 1994 roku — 5,5 min zL.)*. Ograniczono, a nastepnie

zlikwidowano kolumny publicystyczne, zaniechano publikowania tekstow zna-

fych komentatoréw politycznych. W 1990 roku w , Zyciu” zatrudnionych byto

170 dziennikarzy, ale wobec ograniczenia objetosci pisma wydawca w potowie

1994 roku zmniejszyt ich liczbe do 90. To z kolei zmusilo redakcj¢ do zmiany

Struktury tresci gazety i skoncentrowania si¢ na problematyce policyjno-

Obyczajowej. Problematyka ta wystepowata w , Zyciu” juz wezesniej. W 1993

foku K. Woycicki podat nawet jako jedna z glownych przyczyn swej rezygnaciji

Z funkc;ji redaktora naczelnego ,.Zycia” fakt, iz pismo obierato popularng formule
I 2atracalo preferowany przez niego charakter opiniotworczy. Jednoczesnie przy-
“nal, 7e zamierzona koncepcja pisma nie moze by¢ realizowana, albowiem
Zostalo ono ,,przeinwestowane”, za co odpowiedzialnos¢ ponosi jego ekonomicz-
fie kierownictwo, a nie dziennikarz jakim Jest redaktor naczelny*!.

4 »T. Mielczarek, ,, Czestochowskie A-Z" - nieudana proba wydawania dziennika sublokla-
ego, w: Materiaty, 1. 24, s, 251-262.

- 0 Gazeta Polska” 1995, nr 50 2 14.12.,

41 W. Lewandowska, Dolegliwosci transformacji, s. 360).



192 Tomasz Mielczarek

Niezaleznie od faktycznych powodéw zmiany na stanowisku redaktora na-
czelnego, faktem bylo, iz pismo zaczglo si¢ w wigkszym stopniu interesowa¢
tropieniem malwersacji i naduzy¢ w zyciu politycznym i spofecznym. Na takiej
tez plaszczyznie zwalczano rzady Waldemara Pawlaka i Jozefa Oleksego.
Natomiast w 1995 roku ,.Zycie” prowadzito otwarta wojn¢ z kandydatem na
funkcje prezydenta RP Aleksandrem Kwasniewskim. Te¢ kampani¢ prasowa
rozpoczeto 28 pazdziernika 1995 roku artykulem Czerwona pajeczyna®® i kon-
tynuowano niemal do dnia wyboréw. 17 listopada 1995 roku ukazal sig
w ,Zyciu Warszawy” artykul T. Wolka, w ktérym autor, opowiadajac si¢ za
L. Walesa i przewidujac rozwdj wypadkow po jego klgsce, napisat m.in.:

Na pierwszy ogien p6jda media, potem firmy panstwowe i prywatne — czerwona
pajeczyna rozsnuje swoja sieé. Skonczyly si¢ zarty. [..] To jest gra o wszystko.
O pelna stawke. Zwycigzca zgarnia cala pulg. Polske*.

Przegrana L. Walesy usytuowala ,,Zycie Warszawy” w nadzwyczaj trudnym
potozeniu. W dwa dni po wyborach do redakcji dotarty sygnaly, iz wydawca
nie jest zadowolony z ekonomicznej kondycji pisma i jego politycznej sytuacji.
L. Walesa — jeszcze jako urzedujacy prezydent — odwiedzil ,Zycie Warszawy”
29 listopada. T. Wolka poparli tez dzialacze ZChN, Stronnictwa Ludowo
-Chrzescijanskiego, niektore kregi UW, ,Solidarnosci” oraz szefowie SDP
(Andrzej Sawicki) i SDK (Maciej Letowski). 5 grudnia ,Zycie” wydrukowalo
calg kolumne listow czytelnikow solidaryzujacych si¢ z redaktorem naczelnym.
Nastepnego dnia doszto do posiedzenia zarzadu spotki, podczas ktorego repre-
zentanci strony whoskiej starali si¢ odwola¢ T. Wotka. Ten nie zgodzil si¢
z decyzja i uznal ja za polityczna zemste. 7 grudnia ,,Zycie” na swej pierwszc)
kolumnie wydrukowato protest redakcyjnej organizacji ,Solidarnosci” oraz
artykut bronigcy T. Wolka.

Na konflikty polityczne natozyly si¢ problemy pracownicze. W niedziele,
10 grudnia 1995 roku odbyt si¢ strajk dziennikarzy, w ktérego wyniku pismo
nastepnego dnia nie trafilo do czytelnikow. Cho¢ cele strajku interpretowano
gléwnie na plaszczyznie politycznej, mial on socjalny charakter, a dziennikarze
domagali si¢ poprawy warunkéw pracy i podpisania uktadu zbiorowego*.

Wloscy wlasciciele pisma nie poddali si¢ presji. Uznali, iz petnigcym obo-
wiazki redaktora naczelnego jest Jerzy Wysocki, cho¢ w stopce LZycia” nadal
wymieniano T. Wolka. Przestat on pehi¢ swe obowiazki 6 stycznia 1996 roku:

2 Czerwona pajeczyna, ,.Zycie Warszawy” 1995, nr 294 z 28.11; Lider SLD zatail akcje
tamze 1995, nr 305 z 9.11; Kwasniewski pod lupq, tamze 1995, nr 306 z 10.11 i in.

43T, Wolek, Dzier po, czyli przebudzenie, ,Zycic Warszawy” 1995, z 17.11, 5. 6.

44 7Zob. Jednodniéwka , Fundusz Strajkowy Solidarnosci Zycia Warszawy”, bmr.



Polska prasa informacyjno-polityczna 193

W tym samym czasie wydawcy podjeli decyzje o zamknieciu niedzielnego wy-
dania gazety oraz nadal poszukiwali kupca na ,Zycie Warszawy”. Ostatecznie
zostal nim, ubiegajacy si¢ o to pismo jeszcze w 1990 roku, Zbigniew Jakubas?s,
Ceny zakupu nie ujawniono, cho¢ spekulowano, iz sama drukarnia warta byta
10 min $4.

Nim jednak doszlo do sprzedazy, wiosng 1996 roku na lamach ,Zycia”
deprecjonowano przysziego wlasciciela, sugerujac, ze zamierza on kupié pismo
glownie po to, by zmieni¢ jego linie polityczna. Zespolt redakeyjny uwazat bo-
wiem, Ze:

Zmiana charakteru ,,Zycia“ to, naszym zdaniem, czg$¢ ofensywy rzadzacej dzis
koalicji na polskie media. [...] Sojusz Lewicy podjat prébe bojkotowania naszej ga-
zety. Odmowa udzielania wywiadéw czy wypowiedzi towarzyszyly znaczace zapo-
wiedzi politykéw Sojuszu: kupujemy was.[...] Nie twierdzimy, ze gazeta pomystu
pana Jakubasa bedzie partyjnym organem SLD na wzér » I Tybuny”. Mamy jednak
podstawe sadzi¢, ze bedzie gazeta nie podejmujaca tematow niewygodnych dla rza-
dzacych. Unikajacg whasnych ocen, ktére polemizowatyby z programem i metodami
rzadzenia SLD. Czy pan Jakubas dazy do tego z powodu wiasnych sympatii partyj-
nych i z géry uzgodnionego z politykami planu? Czy jest moze tylko przedsiebiorca,
ktéry w warunkach znacznej ingerencji paristwa w gospodarke, chce po prostu zy¢
dobrze z kazda wladza? Nie wiemy, ale efekt jest dokladnie taki sam?’.

- Zmiana wiasciciela pociagnela za soba odejscie z gazety calego kierownic-
‘twa redakcji oraz wszystkich pracownikéw dziatu krajowego. W swym poze-
. gnalnym manifescie 35 dziennikarzy stwierdzito m.in.:

: Uwazamy, ze to cud, iz po dwéch i p6t roku catkowicie destrukcyjnej polityki
- Wydawniczej poprzedniego, wloskiego wydawcy, pismo jeszcze istnieje. Drastyczna

¥ Z Jakubas — wiasciciel firm odziezowych, rozlewni wod mineralnych (,Multivita™), dru-
kujacej ksiazki i albumy Oficyny Wydawniczej ,Multico” oraz . Kuriera Lubelskiego™. , Kurier
Lubelski” zakupit w 1991 roku. Transakcji towarzyszyly dosé dramatyczne okolicznogci. Cho¢
'Z. Jakubasa wspieral zespol redakcyjny gazety, Komisja Likwidacyjna RSW w ostatnim momen-
Cie, widzac determinacj¢ przedsigbiorcy, podniosta ceng pisma do 250 tys. zi. Z. Jakubas prébo-
- Wal ponadto uruchomi¢ w Lublinie inne pismo ,Express-Fakty”, ale dziennik ten funkcjonowat
Jedynie péttora roku i przynidsi straty rzedu 650 tys. zl. Z. Jakubas procz 250 tys. zI zainwestowal
- W modernizacje redakcji , Kuriera Lubelskiego™ 650 tys. zt., a w 1995 zakupil 78,7% udzialéw
"W Lubelskich Zaktadach Graficznych, gdzie obok jego gazety drukowano tez konkurencyjny
“wDziennik Wschodni”. Zob. W. Klusek, Transformacja , Kuriera Lubelskiego", w: Materialy,
.24, 5 262-270; tegoz, ,.Express-Fakty" — porazka nowego tytulu, tamze, t. 25, s. 415-421;
wZ ,, Kurierem" po ., Zycie”, ,Gazela Wyborcza™ 1996, nr z 22.04; Jakubas na nowej drodze
wZycia”, Rzeczpospolita™ 1996, nr 121 7 25/25.05.

| 46 Finansowa strong przejecia ,,Zycia Warszawy” przez Z. Jakubasa zajmowal sie Artur
Howzan.

47 Zycie Warszawy” 1996, nr 102 2 30.04./1.05. 5. 1.



194 Tomasz Mielczarek

podwyzka ceny w 1994 roku, polaczona z réwnie drastycznym ograniczeniem obje-

toéci, oszczedzanie na wszystkim, lacznie z korekta, odmowa jakichkolwiek inwe-

stycji, zaniechanie jakiejkolwiek promocji — wszystko to wymagalo i od dziennika-

rzy, i od czytelnikéw znacznego samozaparcia, aby przy pismie wytrwac®s.

Jako gléwny motyw tak dramatycznej decyzji podano wspomniane juz
wzgledy polityczne oraz cheé zachowania zawodowej niezaleznosci.

,Zycie Warszawy”"— stwierdzili dziennikarze — bylo przez ostatnie lata gazety
probujaca spelnia¢ rolg czwartej wiadzy wobec wszystkich kolejnych ekip rzado-
wych. Starali$my si¢ patrze¢ na rece politykom wszystkich opcji, co skazywalo nas
na konflikty, takze z ludZzmi z ugrupowan solidarno$ciowych.

J. Wysocki za$, komentujac dzieje ,.Zycia Warszawy” kierowanego przez
spotke ,.Varsovia Press”, stwierdzil, iz jego pismo staralo si¢ byC centrowe.
Uznal on, ze: :

Nowy zesp6l dziennikarski — zgodnie z zapowiedziami — zmienia profil tej ga-
zety. Na jaki? Na centrowy. Nie ma sensu przerabia¢ ,Zycia Warszawy” na druga
Trybune”. Bedzie to gazeta $rodka. Problem w tym, ze Srodek ten jest juz zupelnic
gdzie indziej*’.

Takie tez nadzieje wyrazil Z. Jakubas. Informujac czytelnikow o przejeciu
WZycia”, stwierdzil, ze pismo

bedzie gazeta obiektywna, piszaca prawde i niepodatna na jakiekolwiek opcje
polityczne. Gazeta nie bedzie zwiazana z zadna partig polityczng i nie bedzie repre-
zentowata ich interesow?’.

Nowy whasciciel deklarowat ponadto, iz pismo bgdzie wnikliwe wstuchiwac
sie w glosy czytelnikow. Nowi szefowie pisma: Aleksander Checko (uprzednio
redaktor naczelny ,Prawa i Zycia”) oraz jego zastgpca Karol Malcuzynski
(dziennikarz BBC, nast. TVP SA) nie byli zwiazani z zadnym ugrupowanicn
politycznym. Do pisma przeszli zarowno dziennikarze z ,, Wprost” (szef dzialu
krajowego — Marek Sarjusz Wolski) ,,Super Expressu” jak ,Rzeczpospolite]
czy tez , Trybuny”, a jednym z czolowych jego publicystéw zostal wieloletn!
pracownik ,,Polityki” Stanistaw Podemski.

A. Checko, obejmujac funkeje redaktora naczelnego, deklarowat, ze

Bedziemy z dziennikarska rzetelno$cia przedstawia¢ fakty, udostepnia¢ famy
najprzerézniejszym pogladom, atakowaé i ujawnia¢ falsz, ztodziejstwo i glupot¢ beZ
wzgledu na polityczne pigtro i barwe’!.

8 Tamze.

49 J_ Wysocki, Poskramianie wolnosci mediéw, ,Rzeczpospolita™ 1996, nr 120 z 24.05.

30 Szanowni Czytelnicy ., Zycia Warszawy™ , ,.Zycie Warszawy™ 1996, nr 103/104 z 4-5.05
51 Zycie Warszawy™ 1996, nr 228 z 28.09.



Polska prasa informacyjno-polityczna 195

Po zwolnieniu przez Wiochow T. Wolek podjat intensywne starania majace
- na celu uruchomienie wiasnej gazety. Sygnalny numer ..Zycia"— taka bowiem
nazwe przyjeto dla nowego dziennika — ukazat si¢ 16 wrzesnia, a stala edycje
rozpoczeto 28 wrzesnia 1996 roku. Pismo wychodzito poczatkowo w nakladzie
- 200 tys. egz., a nastgpnie — jak deklarowal wydawca naktad wynosit 120 tys.
-egz., a sprzedaz 76 tys. egz. Edytorem byt Dom Wydawniczy ,,Wolne Stowo”,
- ktorego wiascicielami, procz T. Wolka, byli przedsigbiorcy budowlani Woj-
cciech Mikulecki i Heinz Ruhl. W sktad okolo 80-osobowego zespohu redakeyj-
nego weszli byli dziennikarze WZycia Warszawy” | telewizyjnego ,,Pulsu
- Dnia”™,

~ Nowy dziennik piérem swego redaktora naczelnego zadeklarowat sie jako
niezalezny i konserwatywny, pod wzgledem ideowym plasujacy sie pomigdzy
»Gazeta Wyboreza™ i ,Gazetg Polska”. Zamierzal publikowa¢ eseje m.in. takich
- autoréw jak: Krzysztof Skubiszewski, Tadeusz Konwicki, Krzysztof Zanussi,
- Wojciech Mtynarski czy tez Jarostaw Gowin. Nadto deklarowano pelnienie
funkeji informacyjnych oraz uprawianie ,dziennikarstwa $ledczego”. Zamie-
rzano podglada¢ kazda wladze, lecz szczegolnie takq, ktdra sprawuje rzqdy
monopolistyczne>,

- Trudno juz dzisiaj przewidzie¢, jakie beda dalsze losy pisma. Wypada jed-
mak zauwazy¢, ze wydawcy mieli $wiadomo$é ogromnego wZageszezenia” pol-
skiego rynku prasowego i przewidywali poczatkowy deficyt ,,Zycia”. Ogromne
-naklady poniesione na kampanie reklamowa zwiazang z uruchomieniem dzien-
nika oraz spor sadowy z Z. Jakubasem o prawo do tytuhu wZycie” sugerowaly,
- Ze czekaly ich jeszcze bardzo ciezkie chwile.

5. Stary tytul w nowych szatach

- Przykladem udanej i raczej bezkonfliktowej transformacji starego tytutu
Prasowego byla natomiast ,Rzeczpospolita”. Z inicjatywa powofania tego
Yziennika wystapit na forum Sejmu w kwietniu 1981 roku Edmund Osmariczyk.
Smo mialo symbolizowaé 6wczesne rozdzielenie kompetencji PZPR i rzadu.

2 Redaktorem nacz. wZycia” zostal T. Wolek, a jego zastgpcami: Jerzy Wysocki i Bronistaw
Wildstein, Funkeje dyrektora wydawniczego pelnila Joanna Lubieniecka, a sekretarza redakcji
l"~ Fafara. Nadto w sklad zespolu wehodzili m.in.: Piotr Skwiecinski (kierownik dzialu krajo-
- Wego) Andrzej Mictkowski (zagranica), Marek Budzisz (gospodarka), Piotr Krasowski (opinie),
Flotr Pytlakowski (reportaz). Dyrektorem wydawnictwa zostal Leszek Staflej.

BT, Wolcek, 7o wlasnie my. Prospekt reklamowy ,Zycia” publikowany m. in. w ,.Rzecz-
Pospolitej” 1996, nr 226 z 27.09.



196 Tomasz Mielczarek

co podkre$lono m.in. poprzez powotanie nowej, niezaleznej od RSW, oficyny
wydawniczej — Panstwowego Przedsigbiorstwa Wydawniczego ,Rzeczpos-
polita”. Pierwsze numery dziennika ukazaly si¢ juz w stanie wojennym -
w styczniu 1982 roku. ,,Rzeczpospolita” z racji niewydolnosci catego rzadowe-
go systemu wydawniczego stala si¢ podstawowym Zrodiem informacji prawne].
Jako pierwsza drukowala sejmowe i rzadowe akty normatywne, ktore dopiero
w kilka miesiecy pézniej oficjalnie oglaszano w ,Dzienniku Ustaw”
i .Monitorze Polskim”. Jak zauwazyt Dariusz Fikus*™, dziennik stat si¢ organem
polskiej biurokracji, a 2/3 jego blisko 250-tysigcznego nakladu upowszechniano
W prenumeracie’.

Podobny status utrzymata ,Rzeczpospolita” w koncu lat osiemdziesigtych.
Premier T. Mazowiecki 15 pazdziernika 1989 roku na redaktora naczelnego
pisma desygnowal D. Fikusa. Nastepnego dnia do redakcji dziennika wprowa-
dzit go szef Urzedu Rady Ministrow Jacek Ambroziak. Cho¢ T. Mazowiecki
nie byl zainteresowany posiadaniem wlasnego organu rzadowego, .Rzecz-
pospolita” byla w poczatkach lat dziewig¢dziesiatych postrzega jako pismo
oficjalne. Jej wyjatkowy status potwierdzal udziat D. Fikusa w posiedzeniach
Rady Ministrow (byl tam obserwatorem) oraz 150-tysi¢czna dotacja jakiej rzad
udzielit pismu w 1990 roku.

Takie usytuowanie ,,Rzeczpospolitej” nie zadowalato ani rzadu, ani zespolu
redakcyjnego. Dlatego tez w 1990 roku rozpoczgto poszukiwanie zagraniczne-
go partnera, ktory zainwestowatby w pismo, a zarazem przyczyni si¢ do jego
prywatyzacji. Wybor padl na grupe Roberta Hersanta, reprezentowang przez
hrabiego Miche’a d’Ornano, ktérego to z kolei rekomendowal D. Fikusowi
6wezesny minister spraw zagranicznych Krzysztof Skubiszewski. 1 lutego 1991
roku zarejestrowano sp. z 0.0. ,,Press Publica”, w ktorej skiad weszio PPW
~Rzeczpospolita” (51% udziatow) i francuska spotka ,.Socpress SA™ (49%
udziatéw). Polskim wkiadem do spétki byl tytul wlasnosci +Rzeczpospolite)
ktorej wartos¢ w 1991 roku oszacowano na 4,7 min §. Strona francuska, wzo-
rujac si¢ na do$wiadczeniach ,Le Figaro”, wprowadzita nowy system pracy.
skomputeryzowata redakcje oraz dostarczyla nowoczesng maszyng offsetowd:

$4). Fikus (1932-1996) prace dziennikarska rozpoczat w ,Sztandarze Mlodych” i ,[Expressi©
Wieczornym” jednak najdiuzej — ponad 25 lat — zwiazany byt z ,Polityka”. W 1980 roku wybrany
na sekretarza generalnego SDP. Po wprowadzeniu stanu wojennego odszedt z , Polityki” i WSP“!'_
nie z Stefanem Bratkowskim, Jackiem Kalabifiskim i Aleksandrem Paszyfiskim rozpoczal prace *
.Niewidomym Spoidzielcy”. W latach 1987-1989 pracowal w ,Gazecie Bankowej”, jako wolon”
tariusz wspolorganizowal ,Gazete Wyborcza™. Zob. D. Fikus, Od , Sztandaru Mlodych " do
. Rzeczpospolitej ", w: Materialy . 24, s. 152-157.

55 D. Fikus. Kontrowersje wokot ,, Rzeczpospolitef”, w: Materialy, t. 23, 5. 201-202,



Polska prasa informacyjno-polityczna 197

Wartos¢ inwestycji francuskich oszacowano na 4,5 min $, z czego 2 min §
wyasygnowano w gotéwcee. W lipcu 1995 roku rzad wystapit z inicjatywa prze-
- ksztalcenia PPW w jednoosobowa spétke skarbu panstwa. Spowodowalo
to gwaltowna reakcje Francuzow i zespolu redakcyjnego. Strona francuska za
= 2,595 min § dokupifa 2% udzialéw. Zobowiazata sig takze do kolejnej moder-
- mizacji redakcyjnego systemu komputerowego oraz budowy samodzielnej dru-
- karni prasowej. Wartos¢ tej inwestycji miata wyniesé 15 min zI56.
- W 1988 roku naklad ,,Rzeczpospolitej” wynosit 240 tys. egz. P6zn iej jednak
zaczat spada¢ i w 1990 roku zapewne oscylowat wokét 200 tys. egz. W 1994
rroku zweryfikowany nakfad dziennika wahat si¢ w granicach od 270 do 300 tys.
- egz., w 1995 byt zblizony do 280 tys. egz., a w 1996 — 266 tys. egz. W prenu-
meracie sprzedawano ok. 50% nakladu. Zwroty wynosity od 20 do 40 tys. egz.
W koncu 1995 roku ,,Rzeczpospolita™ miala charakter spotki z ograniczona
odpowiedzialnoscia. W jej skiad wchodzily ,,Press Publica” — 51% udzialéw —
i jednoosobowa spétka skarbu panistwa. ,,Press Publica” miata 4-osobowy za-
' rzad, skladajacy si¢ z 2 Polakéw i 2 Francuzéw. Strategiczne decyzje mogly
zapadaC jedynie przy poparciu 80% gloséw. Natomiast jako jednoosobowa
- spotka skarbu panstwa PPW ,Rzeczpospolita” miata 6-osobowa rade nadzorcza
skladajacq si¢ z 2 przedstawicieli gazety i 4 reprezentantéw skarbu paristwa.
Pracownicy mogli wykupi¢ 20% akcji po cenach preferencyjnych. W wypadku
sprzedazy akcji przez rzad prawo pierwokupu mieli Francuzi.
- Taka struktura spotki utrzymata si¢ do 22 maja 1996 roku. Wtedy to norwe-
ska spotka Orkla Media kupita od Francuzéw 51% udzialéw Press Publiki”
150,8% udzialéw w drukamni gazety ,,Warszawa Print”. Cene transakcji okre-
Slono na 46 miIn $7. Zmieniono sktad zarzadu. Prezesem spotki zostat Norweg
Jan Lindh. Ponadto w skiad zarzadu weszli wiceprezesi: Elzbieta Ponikato
1 Piotr Mikosz oraz Piotr Aleksandrowicz.
# Précz ,,Rzeczpospolitej” , Press Publica” byla wydawca dwu miesigcznikow
(,Detektyw”, ,,Sam na sam”), dwutygodnika (,,Polski Farmer”), whascicielem
Studia elektronicznego, w ktérym opracowywano kolorowe materialy przezna-
C2one dla gazet i wielkoformatowe plakaty’®. Ponadto posiadata 50% udziatéw
W kolorowym miesieczniku , Businessman” i 49% udzialéw w spétce wydaja-
C€j na Litwie polskojezyczny dwutygodnik ,,Znad Wilii”.
»Press Publica” byla takze wspéledytorem ,,Stowa Wilenskiego” — tygodni-

% Por. ,Rzeczpospolita™ 1994, nr 33  8.02 i 1995, 180 z 18.08.

%7, Nowy wspébwydawca ,, Rzeczpospolitey”, ~Rzeczpospolita” 1996, nr 119 z 23.05. oraz
Yrkla kupuje ,, Rzeczpospolitq”, ,Gazeta Wyborcza” 1996, nr 119 z 23.05.

. 7 inicjatywy ministerstwa. Jak prywatyzowano ,, Rzeczpospolitq”, ,,Rzeczpospolita® 1995,
ir 203 7 2/3.09.



198 Tomasz Mielczarek

ka wydawanego na Litwie od 11 listopada 1994 roku. Jak stwierdzit D. Fikus:

Stowo Wilenskie” ma by¢ tygodnikiem przerzucajacym mosty migdzy spolecz-
nosciami oddzielonymi murami niecheci i urazéw [..]. Bedziemy tygodnikiem
zwréconym w przyszto$é, bo tak wyobrazamy sobie pokonywanie wzajemnych
uprzedzen. Skoncentrujemy si¢ na gospodarce, ktéra jest silnym spoiwem spole-
czenstw. Historia nas podzielila, interesy moga zblizy¢*.

.Stowo” mialo charakter informacyjny i bylo adresowane do wszystkich
obywateli Litwy. Pismo, redagowane przez Stanistawa Widtmana, zamierzalo
byé otwarte dla wszystkich liczacych sig litewskich ugrupowan politycznych.

W 1994 roku w redakcji ,,Rzeczpospolitej” pracowato ok. 200 oséb, z czego
ponad 140 na stanowiskach dziennikarskich. Zespol redakcyjny podzielony byl
na nastepujace dziaty: polityczny, ekonomiczny, prawny, zagraniczny, kultury.
telewizyjny, sportowy, nauki,’ fotograficzny, dokumentacji i acznosci z czytel-
nikami. W dziale ogloszeni pracowaly 44 osoby. Redakcja byla wyposazona
w ok. 200 komputeréwe,

Pismo miato przecietnie 24 kolumny formatu A-2 podzielone na sekcje:
ogblna (drukowana na bialym papierze), Ekonomia i rynek (sekcja zielona),
Prawo co dnia (sekcja zolta) i sobotni Plus-minus (sekcja rézowa). Integralna
czeécia gazety byly dodatki: ,Tele” w wydaniu pigtkowym i comiesigczny ko-
lorowy ,,Magazyn”.

Jak juz wspomniano, zgodnie z decyzjag T. Mazowieckiego w 1989 roku
~Rzeczpospolita™ przestata petni¢ funkcj¢ organu rzadowego. Ambicja zespolu
redakcyjnego byto uczynienie z dziennika pisma informacyjnego, stroniacego
od wszelkich filiacji politycznych, albowiem — jak stwierdzil jego redaktor
naczelny — informacja jest bezpartyjna®'. Zespét redakcyjny nie odzegnywat si¢
jednak od ideowych inspiracji. Podkreslano, ze cho¢ kierownictwo redakcj!
prezentuje roznorodne preferencje polityczne, to jednak wywodzi si¢
z ,.Solidarnoéci” i dlatego sprzyjato wszystkim rzadom zwigzanym z tym ru-
chem spolecznym. Lezato to w interesie pisma, ktorego gros nakfadu kupowaly
instytucje lub osoby uzaleznione od funkcjonowania administracji panstwowe).
Jednym wyjatkiem okazat si¢ rzad J. Olszewskiego. Wedtug opinii D. Fikusa
gabinet ten mial zamiar ponownie zawladna¢ pismem. Kontrolowano statut
spotki, a na forum Sejmu zgloszono interpelacje, ktérej intencja sprowadzala

59 Rzeczpospolita” 1994, nr 253 z 29/30.10.
%0 D. Fikus, ,, Rzeczpospolita” (1993), w: Materialy, t. 24, s. 137.
51 D. Fikus, Kontrowersje wokét ,, Rzeczpospolitej”, w: Materialy, L. 23, s. 206.



Polska prasa informacyjno-polityczna 199

- si¢ do pytania ,,Czyja wlasnoscia jest ,»Rzeczpospolita®?? Podobne zaintereso-
wane gazeta wykazaly gabinety centro-lewicowe. Rzad J. Oleksego zlecil
‘Naczelnej Izbie Kontroli przeprowadzenie kontroli poprawnosci sprzedazy
‘wigkszosciowego pakietu akcji R. Hersantowi. Jednakze kontrola ta nie wyka-
 zala zadnych prawnych uchybie.

Po Smierci D. Fikusa nowym redaktorem naczelnym pisma zostal Piotr
Aleksandrowicz. W liscie skierowanym do czytelnikéw stwierdzil, iz nie za-
mierza przeprowadza¢ zadnych rewolucyjnych zmian w »Rzeczpospolite;j™.
Gazeta miata zachowa¢ informacyjny charakter, tego bowiem wiasnie oczeki-
- wali od niej czytelnicy i ogloszeniodawcy, a zarazem byt to dlug wobec
D. Fikusa. Model pisma miat odpowiadaé¢ oczekiwaniom i potrzebom spotecz-
nym:

dziennikarstwa informacyjnego, analitycznego, niezaleznego od zewnetrznych
naciskow, wiernego prawdzie i wszechstronnemu opisywaniu rzeczywistoscit3,

~ P. Aleksandrowicz zapowiedzial, ze pismo bedzie dociera¢ do czytelnikow
- zardwno w swej klasycznej — papierowej — formie jak i w postaci zapisu elek-
tronicznego.

6. Nie ma wolnosci bez ,,Solidarnosci”

Po 1989 roku, jedynym nowym pismem informacyjno-politycznym, procz
wSuper Expressu”, ktére odniosto niekwestionowany sukces wydawniczy,

%2 2 lutego 1992 roku pigciu postéw reprezentujacych ZChN (Jacek Turczynski, Maciej Sre-
Or0, Marian Pilka, Marek Jurek i Ryszard Czarnecki) zlozylo interpelacje nastepujacej tresci:
W ostatnich tygodniach dziennik ~Rzeczpospolita™ opublikowal szereg artykuléw krytykujacych
T23d. Mozna odnies¢ wrazenie, ze ,Rzeczpospolita” chetniej mowi glosem opozycji niz rzadu.
W sytuacji, gdy wickszo$¢ dziennikéw i czasopism jest niezyczliwa wobec gabinetu premiera
Jana Olszewskiego taka postawa dziennika ,,Rzeczpospolita” budzi niezrozumienie. Jest to prze-
A€2 dziennik, w ktérym panstwo posiada 51% praw wlasnosci. Pytamy: 1. Jaki jest aktualny
SWlUs prawny dziennika ,,Rzeczpospolita™ 2. Kto personalnic podjal decyzje o wyprzedaniu
Czesci wRzeczpospolitej” w rgce kapitalu zagranicznego? 3. Kto podpisal umowe spolki wydajacej
,,'ennik wRzeczpospolita™ 4. Co rzad zamierza uczyni¢ w celu uzyskania wplywu na pismo,
MOrego jest w 51% wilascicielem? 5. Kto personalnie reprezentuje udzialy panfstwowe w spolce
MYdajacej dziennik ,Rzeczpospolita™? 6. Czy w sytuacji, gdy umowa sp6lki uniemozliwia rzado-
W1 efektywny wplyw na ksztalt pisma, zasadne jest partycypowanie panstwa w tytule wlasno-
r“ ", Informacja dla postéw z sejmowej Komisji Kultury i Srodkéw Przekazu, w: Materialy.
: y 8. 207,

B P. Aleksandrowicz, Szanowni Paristwo, Drodzy Czytelnicy, ,Rzeczpospolita™ 1996, nr |14
17,05,




200 Tomasz Mielczarek

a zarazem stalo si¢ podstawowym dziennikiem ogodlnopolskim jest, ,,Gazeta Wy-
borcza”. Jej poczatki nalezy datowac na kwiecient 1989 roku. Wtedy to powstal
zespOt kierowniczy tego dziennika powolany przez Komitet Obywatelski przy
Lechu Walesie. W sklad zespolu weszli: Helena Luczywo, Adam Michnik i Er-
nest Skalski. Prace przygotowawcze zmierzajace do uruchomienia pisma nabraty
zywszego tempa po podpisaniu umow zawartych przy ,,Okraglym stole”. Powola-
no wowczas spotke ,Agora”, ktora miata by¢ oficjalnym wydawca ,,Gazety
Wyborczej”. W sklad spotki weszli: Zbigniew Bujak, Aleksander Paszynski
I Andrzej Wajda. Pierwszy numer pisma ukazal si¢ z data 8 maja 1989 roku.

W materiale zatytulowanym Drodzy Czytelnicy zespot redakcyjny deklarowat,
iz gléwnym zadaniem ,,Gazety” bedzie pelnienie funkcji informacyjnych. Podkre-
$lano tez Sciste zwiazki z ,,Solidarnoscia”. Fakt ten uwypuklano ponadto poprzez
umieszczenie na pierwszej kolumnie zdjgcia i sygnowanej wlasnorgcznym podpi-
sem wypowiedzi Lecha Walegsy oraz hastem ,Nie ma wolnosci bez Solidarnosci™.
W materiale redakcyjnym tlumaczono niewielki format pisma (28x40 cm) ograni-
czong iloscig papieru. Rekompensata miat by¢ jednak wysoki naktad dziennika®.

Bezposrednie zwiazki pisma z NSZZ ,,Solidarnos¢” utrzymano do wrzesnia
1990 roku. Toczaca si¢ wowczas prezydencka kampania wyborcza doprowadzita
do podzialu obozu ,Solidarnosci”. Decyzja Komisji Krajowe) pozbawila
,,Gazete” prawa do uzywania symbolu zwigzkowego. Dziennik wychodzit przez
kilka dni z okrojonym hastem (,,Nie ma wolnosci™), a nastgpnie w ogdlne z niego
rezygnowal. Zmieniala si¢ tez struktura wiasnosciowa pisma. W 1992 roku doko-
nano reorganizacji i podzielono spotke na dwa podmioty: , Agore Gazet¢”
i ,,Agore Druk”. W sierpniu 1993 roku 12,5% akeji ,,Agory Gazety” zakupit ame-
rykanski koncern ,,Cox Enterprises”, wiasciciel m.in.: 18 dziennikéw (1 mln jed-
norazowego nakladu), 13 stacji radiowych, 24 kanaldéw telewizji kablowej i po-
siadlosci ziemskich. Sprzedaz udzialéw miala na celu zdobycie pieniedzy na
ujednolicenie systemu komputerowego we wszystkich redakcjach oraz wdrozenie
nowoczesnego systemu redakcyjnego, ogloszeniowego i biznesowego. Ponadto
potrzebowano w owym czasie $rodkéw na autopromocije i reklamets. W 1995
w skiad spotki wehodzily 24 osoby — gléwnie pracownicy gazety. Wiasciciele ni¢
pobierali dywidendy, a zyski ponownie inwestowano w wydawnictwo. Udzialy
byly niezbywalne 1 nie podlegaty dziedziczeniu.

W pierwszych miesiacach funkcjonowania pisma jego dziatalno$é¢ nie miald
zbytnio sformalizowanego charakteru. Wiekszo$¢ decyzji dotyczacych przydziait
papieru, a co za tym idzie i nakladu, zapadata na podstawie uzgodnien telefonicz-

64 Gazeta Wyborcza” 1989, nr 1 z8.05. s. 1.
65 k. Szafranska. Historia jednej ,, Gazety”, ,Rynek Prasowy™ 1994, nr 5(17).



Polska prasa informacyjno-polityczna 201

nych®. (Zajmowat si¢ tym Grzegorz Lindenberg). Réwniez represyjnos¢ ingeren-
¢cji cenzorskich (dotyczyly one glownie tekstow podejmujacych problematyke

panstw Europy Srodknwn—Wschodniej) udawato si¢ zmniejszyé dzieki telefo-
nicznym konsultacjom z GUKPiW. Z tygodnia na tydzien praca pisma ulegata
doskonaleniu. Zyskiwalo ono, organizowane przez Seweryna Blumsztajna, lokal-
ne dodatki. Pierwszym z nich byla uruchomiona 7 stycznia 1990 roku ,.Gazeta
Stoleczna™. Dziatalnos¢ mutacyjna ulegala stopniowemu powigkszeniu. Ostatni —
18. dodatek lokalny uruchomiono 1 lutego 1993 roku. Jest nim »Gazeta Zachod-
‘nia” obejmujaca swym zasiggiem wojewddztwa zielonogorskie i gorzowskie.
Procz wkiadek lokalnych ,,Gazeta Wyborcza™ drukowata 3 ogolnopolskie maga-
zyny. Pierwszy z nich to wydawany w kolorze »~Magazyn”. Istnieje on od 5 marca
1995 roku, a ukazuje si¢c w piatki. W soboty wychodzi . Gazeta Telewizyjna”,
‘aw poniedziatki — uruchomiona 14 marca 1994 roku i zamknieta wiosng 1996 —
nGazeta — The Wall Street Journal Europe™. Ponadto drukowane sq wkiadki te-
é.ﬁlatyczne — m.in.: ,,Praca”, Gazeta-Biuro-Komputer”, ,.Gazeta-Budownictwo-
Dom™ itp. Wkiadek tych drukowano ok. 50 kwartalnie.

Druk pisma byl zdecentralizowany. Poczatkowo wykorzystywano system te-

letransmisji uruchomiony jeszcze dla , Trybuny Ludu”, ~Gazete” odbijano row-
noczesnie w Warszawie, Bydgoszczy, Krakowie, Lodzi i Wroclawiu. Od lipca
1991 roku w wydaniach lokalnych zrezygnowano z antydaty. W 1991 roku wy-
Stapiono do Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju o kredyt na uruchomie-
nie whasnej drukarni. Otrzymano go w 1993 roku. Sume 8 min $ przeznaczono na
uruchomienie nowoczesnego zakladu poligraficznego przy ul. Czerniakowskie;.
‘Gmach, pomiedzy 15 wrzesnia 1993 a lipcem 1994 roku, zbudowat . Budimex”.
4 Wyposazono go w niemieckie maszyny firmy Koenig und Bauer.
- Pierwsze numery dziennika odbijano w nakladzie 80 tys. egz. Jednakze juz
W koricu 1989 roku naklad pisma siegnat 0,5 min egz. W 1990 roku, w zwiazku
“gwaltowna podwyzka cen papieru, naklad obnizyl sie do 350 tys. egz., by
Ponownie wzrosna¢ w 1991 roku do ok. 0,5 min. Taki tez éredni naklad roczny
Miata , Gazeta” w 1994 roku. W wydaniach sobotnio-niedzielnych przekraczat on
00 tys. egz. W 1994 roku srednia sprzedaz pisma wyniosta 418 tys. egz., a jego
Objetos¢ — 78,3 kolumny. W 1996 roku $redni naklad wynosil 490 tys. egz.
Jazeta Wyborcza™ pod wzgledem wielkosci naktadu zajmowala pierwsze miej-
Sce w Poisce. W wydaniu krajowym inseraty stanowily ok. 35% objetosci pisma,
4 Wydaniach lokalnych — do 70%. Ponad 2/3 dochodéw dziennika plyneto z druku
Teklam i ogloszen®’.

S g, Skalski, Pigciolecie ,, Gazety Wyborcze”, w: Materiaty, 1. 25, s. 340,
67 Tamze, s. 342.



202 Tomasz Mielczarek

Zespol redakeyjny dziennika ksztattowal si¢ w kilku etapach. Poczatkowo byli to
dziennikarze . Tygodnika Mazowsze”, ,.Przegladu Wiadomosci Agencyjnych”.
.Gazety Niecodziennej”, ,,Woli” oraz innych pism konspiracy] nych. Nadto zorgani-
zowano otwarty nabor dziennikarzy, ktorych rekrutowano poprzez ogloszenia
drukowane w pismie lub upowszechniane na Wydziale Dziennikarstwa i Nauk
Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego. Druga zwarta grupa dziennikarzy prze-
szla do ,,Gazety” z . Tygodnika Solidarno$¢”. Wiazalo si¢ to z odejsciem T. Mazo-
wieckiego ze stanowiska redaktora naczelnego tego tygodnika po wyborze na pre-
miera. Nowym redaktorem .. Tygodnika Solidarnosc™ zostal Jan Dworak, ale nie
zyskal on akceptacji L. Walesy. Na jego miejsce wyznaczyt on Jarostawa Kaczyn-
skiego. Gdy J. Dworak odszedt z . Tygodnika Solidarnos¢™, na znak protestu pismo
opuscila tez grupa dziennikarzy. Zyskali oni pracg w,.Gazecie”. Byl wsrod nich
m.in. Jan Turnau, ktory wkrotce potem objat funkcje sekretarza redakeji ,,Gazety
Wyborczej”. W 1996 roku w ,.Gazecie™ zatrudnionych bylo 1,8 tys. 0sob, z czego
ok. 700 pracowato na stanowiskach dziennikarskich. Dla 90% z nich byta to pierw-
Sza praca w zyciu. Srednia wieku dziennikarzy wynosita 32 lata.

Trudno jest nie doceni¢ ideowo-politycznego znaczenia pisma. To wlasnie na
jego famach Adam Michnik wystapil z artykulem Wasz prezydent, nasz premier,
w ktorym sprecyzowal zadania ,.Solidarmnosci” w drugiej polowie 1989 roku.
W pierwszych miesiacach istnienia Trzeciej Rzeczypospolite] ,,Gazeta™ i jej redak-
tor naczelny byli rzecznikami calego obozu ,.Solidarnosci”. Wraz ze zréznicowa-
niem tego ruchu spolecznego doszlo tez do podzialow w dzienniku. Czgs¢ dzienni-
karzy przeszla do ,,Tygodnika Solidarnos¢”, inni zas do ,Nowego Swiata” Piotra
Wierzbickiego.

. Gazeta” nie chee uchodzi¢ za organ Unii Wolnoéci (Demokratycznej), jednakze
nie odzegnuje si¢ od tego zwiazku. Z ankiety przeprowadzonej posrod pracownikow
redakcji warszawskiej w 1992 roku wynikalo, iz ich sympatie rozkladaty si¢ w mia-
re rownomiernie pomiedzy Unia i Kongresem Liberalno-Demokratycznym. Ni¢
stroniono takze od kontaktow z Unig Pracy i Partia Konserwatywna Aleksandra
Halla. Jak stwierdzil A. Michnik, bliskie kontakty zugrupowaniem kierowanym
przez Leszka Balcerowicza nie oznaczaly, ze szczedzono mu krytyki®®. Faktem bylo
tez, iz pismo krytykowalo PC i ZChN. Jednakze giéwnym obiektem polemicznych
atakéw pozostawali reprezentanci SLD. Walka z tym ugrupowaniem prowadzon?
byla na demokratycznej plaszczyznie, a pismo nie nawolywalo do przepmwadzaﬂiﬂ
czystek, odcinato si¢ od idei odpowiedzialnosci zbiorowej. Dlatego tez popﬂqlt‘
w ostry konflikt z rzadem Jana Olszewskiego. W walce o prezydencki fotel pop'”
ralo T. Mazowieckiego, aw 1995 roku — Jacka Kuronia. Gdy stalo si¢ jasne

08 A Michnik, ..Gazeta" — klopoty wolnosci, ,.Gazeta Wyborcza™ 1995, nr z 9.05.



Polska prasa informacyjno-polityczna 203

ze J. Kuron nie przejdzie do II tury wybor6w, rozpoczeto polemike z Aleksandrem
Kwasniewskim.

Strefa zainteresowan ,,Gazety” byla bardzo szeroka. Obejmowata zaréwno pro-
blematyke niewielkich spolecznosci lokalnych, jak i stosunki miedzynarodowe.
W pierwszych miesiacach funkcjonowania ,.Gazety” szczegélnie bliskie byly jej
sprawy Europy Srodkowo-Wschodniej. Radosnie witano zwolnienie Z wigzienia
przyjaciela A. Michnika Vaclava Havla czy tez symboliczny pogrzeb Imre Nogya.
»Gazeta”, jako jedna z pierwszych poparla ide¢ zjednoczenia Niemiec, entuzja-
zmowata si¢ demokratycznymi przemianami w Czechostowacii. Wydano specjalny
numer poswiecony wolnosciowemu zrywowi w Rumunii. Duzo miejsca powieca-
no tez przeksztatceniom w Rosji. Leon Béjka opisywat funkcjonowanie tamtejszych
srodowisk opozycyjnych, a nastgpnie — demokratycznych.

Posiadanie licznych wkiadek lokalnych utatwialo ,Gazecie” doskonalg orienta-
cj¢ w sprawach krajowych. Pismo nie tylko rejestrowalo wydarzenia w lokalnych
spotecznosciach, ale tez w wielu przypadkach nadato im range ogdlnokrajowa. Wy-
starczy w tym miejscu przypomnie¢ zaangazowanie ,,Gazety” w sprawe wykrycia
korupcji w poznariskiej policji. ,,Gazeta” inicjowata tez réznorodne akcje spoleczne.

‘Bodaj z najwigkszym rezonansem spotkata si¢ jej akcja zorganizowana pod hastem
»Rodzi¢ po ludzku”.

Zamiarem pisma bylo prezentowanie pefnej i rzetelnej informacji. Juz w 1990
roku opracowano wewnatrzredakcyjny dokument zatytulowany Karta Gazety
Wyborczej. Przyjeto generalne zalozenie precyzyjnego oddzielenia informacji od
komentarzy oraz prezentowania w miarg pelnej gamy pogladéw dotyczacych zycia
Ppublicznego.

Wedlug ocen czytelnikow najwigksza wada pisma byta tendencyjnosé, cheé po-
uczania odbiorcéw oraz brak poczucia humoru. Pismo atakowato famanie prawa,

korupcie, czasy i ludzi Polski Ludowej. Opowiadato sie za UW, umiarkowanie
Popieralo prawicg i L. Walese, bezwzglednie atakowato SLD. Wsréd zalet wymie-
Niano natomiast wszechstronno$¢ informacyjna i paraliterackie reportaze. Czytelni-
€y jednoznacznie kojarzyli z pismem dwu dziennikarzy: Adama Michnika i Emesta
Skalskiego. Nie rozpoznawali natomiast os6b zajmujacych si¢ tematyka migdzyna-
Todows, spofeczng i kulturalna. Wéréd ulubionych dziennikarzy wymieniano osoby
Znane z telewizji lub zajmujace si¢ biezaca informacja polityczna: Jacka
hkowskiegu, Ewg Milewicz, Jerzego Jachowicza, Dawida Warszawskiego, Danute
I Michata Ogérka®.

.

5 Na ankiet¢ ,Gazety” odpowiedzialy 4402 osoby. Zob. Cala prawda o , Wyborcze™,
wGazeta Wyborcza™ nr 1996, z 8.05.




204 Tomasz Mielczarek

7. Jak zdoby¢ czytelnikow?

Polski rynek prasowy wykazywal mala chionnos¢ na nowe tytuly. Zaledwie dwa
nowe ogodlnopolskie pisma informacyjne: ..Super Express™ i ,Gazeta Wyborcza®
odniosty niekwestionowany sukces i nie tylko si¢ na nim utrzymatly, ale tez staly sie
jego podstawowymi elementami. Nie udalo si¢ to ..Obserwatorowi Codziennemu”
i ..Globowi 24”, a szeroko reklamowany dziennik ,,24 godziny™ nigdy nie ujrzal
swiatla dziennego.

Pierwszy numer dziennika ,Obserwator Codzienny™ ukazat si¢ 5 lutego 1992
roku. Pismo wydawalo Przedsigbiorstwo Zagraniczne ,Beatex™, a kierowal nim
Damian Kalabarczyk. ..Obserwatora” odbijano w nakladzie 120 tys. egz. Pismo
miato objeto$¢ 16 kolumn i 3 wydania: warszawskie, krajowe 1 lubelskie. Dziennik
miat charakter og6lnoinformacyjny i nie byl zwiazany z zadna partia polityczna. Nie
zyskal jednakze zainteresowania tzytelnikow, a jego ostatni numer wydano 16 maja
1992 roku.

Nieco dluzsza okazala sie historia ,.Globu 24”. Ten informacyjny dziennik
wydawano pomigdzy 19 sierpnia 1991 roku, a 5 lipca 1992 roku. Redaktorem na-
czelnym pisma byta Dobrochna Kedzierska. Edytorem ,.Globu™ byt Dom Wydaw-
niczo-Handlowy ,.Vega™ SA. Dziennik obijano w nakladzie 60 tys. egz.; mial on
2 wydania: warszawskie i krajowe. Po upadku dziennika, ,Vega™ (w lipcu 1992)
rozpoczeta edycje tygodnika ,,Glob 247, Takze i to przedsigwzigcie okazalo sig
nieudane.

Recepta umozliwiajgca utrzymanie si¢ pisma na rynku bylo zawgzanie pola
zainteresowan gazety do $cisle okreslonej i specjalistycznej problematyki, a co za
tym idzie przyjecie zalozenia, iz krag potencjalnych czytelnikow bedzie niewielki.
Jednym z przyktadow tego zjawiska byt dziennik ,,Nowa Europa”. Pomyst powofa-
nia pisma zrodzit si¢ latem 1991 roku, a jego tworcami byli Krzysztof Teodor To-
eplitz, Karol Szyndzielorz oraz reprezentujacy ..Zarzadzanie i Bankowos¢” Jozel
Sniecinski™. Wydawca dziennika zostala spotka z 0.0., w ktorej udzialy posiadal
Bank Inicjatyw Gospodarczych oraz .,Zarzadzanie | Bankowos¢”.

70 5. $niecifiski (1933-1996) bankowiec; w 1963 wraz z Kazimierzem Milajem organizowal
Komunistyczna Parti¢ Polski, za co zostal skazany na 4 lata wig¢zienia. Po odbyciu calej kary zajal
si¢ dziennikarstwem. Wspolorganizowal Rozglosni¢ Harcerska, kierowal wydawnictwem 1 mie-
sigcznikiem ,,Zarzadzanie”, zalozy! ,,Gazet¢ Bankowa™” oraz wydawnictwo ,Fakt”, w ktorym swe
wspomnienia drukowali dygnitarze Polski Ludowej. Byl ponadto wspdttworea takich pism jak:
.Kobieta i Megzezyzna”, ,Nowy Detektyw”, , Pentliczek”. Po wycofaniu si¢ z ,Nowgj Eiurup}':
i ,Gazety Bankowej” oraz klgsce . Tygodnika Samorzadowego™ wspélnic z Uniwersalem’
i Mieczystawem Rakowskim zalozyl w Kaliningradzie Radio Baltic. Ponadto byl wspoltworci
Instytutu Dokumentacji Historycznej PRL, w ktorym swe archiwa skladali dziatacze PZPR.
reaktywowal ,,Przeglad Tygodniowy™. Rzeczpospolita™ 1996, nr 110 z 13.05.



Polska prasa informacyjno-polityczna 205

Wedlug zamierzen twoércow gazety ,,Nowa Europa” (,,Dziennik niezalezny”)
miata by¢ ,.gazeta dla wszystkich, ale nie dla kazdego”, przeznaczona dla
winteligenta zmeczonego rozpolitykowana, partyjniacka prasa”, miata repre-
zentowac centrolewicowg opcje polityczna. Pismo wzorowano w pewnym sen-
sie na ,.Finacial Times”, co podkreslat nietypowy tososiowy kolor papieru uzy-
tego do druku oraz nieco archaizujaca szata graficzna gazety?'.

Pierwszy numer dziennika ukazat si¢ 28 stycznia 1992 roku. Kolportowano
go glownie w Warszawie, ale trafil tez do kilkunastu wigkszych miast Polski.
Pismo mialo dos¢ znaczng objetosé — 32 kolumny formatu A-3. Poczatkowo
»Nowa Europa™ miafa 3 wydania: warszawskie, krajowe i antydatowane. P6-

‘niej jednak, aby obnizy¢ koszty produkeji, ograniczono sie do dwu wydan
(warszawskiego i antydatowanego) oraz zmniejszono objetoéé gazety o polowe.

W . Nowej Europie™ zatrudnionych byto ok. 60 0sob, z czego 40 na stanowi-
~skach dziennikarskich. W poczatkowym okresie swego funkcjonowania pismo
miato 4 podstawowe dzialy: polityczny, ekonomiczny, kulturalny i sportowy.
W taki tez sposob podzielono zawarto$¢ pisma, a swoistym novum byta ostatnia
‘kolumna pbdajaca skrot podstawowych informacji w jezyku angielskim.

»Nowej Europie” nie udalo si¢ wejs¢ przebojem na polski rynek prasowy.
Miesigczne straty tytulu wynosity ok. 0, 3 min zi, sprzedawano ok. 10 tys. egz.

gazety dziennie, nie udalo si¢ tez zdobyé licznych i dobrze optacanych insera-
tow. Jak juz wspomniano, wydawca podjat decyzje oszczednoSciowe oraz
zmienit reaktora nmaczelnego dziennika. Po K. T. Toeplitzu funkcje te objal
W polowie wrzesnia 1992 roku poset Kongresu Liberalno-Demokratycznego
Witold Gadomski. Oficjalnie decyzje te ogloszono pazdziernika 1992 roku,
aw tydzien pézniej (od numeru 201) ukazata si¢ ,,Nowa Europa” z podtytutem
»Gazeta Finansowa”,

Nowa formuta pisma wyrazala si¢ przede wszystkim w rekonstrukcji jej tre-
Sciowej zawartosci. Dzialy kultury i publicystyki zredukowano do wydania
Magazynowego, ograniczono objetos¢ komentarzy i informacji politycznych.
Zrezygnowano z zagranicznych wspofpracownikéw, wiadomoéci z kraju i ze
Swiata czerpano z innych gazet i doniesien agencyjnych. W pismie zaczely
“dominowa¢ informacje biznesowe.

Zadbano o wlasciwg promocj¢ dziennika. Zorganizowano konkursy praso-
We, pismo rozpoczglo wspdtprace z radiem »Eska”, zdobylo ok. 10 tys. prenu-
Mmeratoréw. Pozwolito to na znaczng poprawe jego sytuacji finansowej, a nawet
Osiagnigcie niewielkiego zysku. Nad »Nowa Europa” ciazyly jednak dlugi
' Zwigzane z uruchomieniem dziennika, dlatego tez przez caly rok 1993 poszuki-

| —

71 M. Lubieniecki, ,Nowa Europa” (1992-1994), w: Materialy , 1. 25, s. 364,



206 Tomasz Mielczarek

wano zagranicznego inwestora gotowego wspomodc wydawnictwo znacznym
zastrzykiem gotowki. Inwestorem tym okazal si¢ wydawca najwigkszego (300
tys. egz. nakladu) wloskiego dziennika ekonomicznego — ,Il Sole 24 Ore”.
W koncu 1993 roku powolano spétke ,,Wydawnictwo Nowa Europa”, w ktorym
ok. 90% posiadat Editore 11 Sole 24 Ore”, a ok. 10% ,,Nowa Europa” sp. z 0.0.
tj., BIG SA™.

Przeksztalcenie struktury wiasnoéciowej spowodowato kolejna transforma-
cj¢ pisma. Pojawit si¢ nowy podtytut — ,Polityka, Gospodarka, Finanse™ co
miato symbolizowaé rozszerzenie formuly gazety. Na tamach ,,Nowej Europy”
zamieszczano wigcej informacji gieldowych, analiz rynku kapitalowego oraz
publikacji na temat rynkow zagranicznych. Zlikwidowano dzial sportowy, a do
objetosci 2 —3 kolumn dziennie rozbudowano dziat prawny. W pismie pojawily
sie tematyczne wkladki. Udoskonalono system kolportazu, co umozliwito zli-
kwidowanie antydatowania w wydaniu krajowym. W pazdzierniku 1994 roku
gazeta przeszia na szesciodniowy cykl produkcji. W 1995 roku deklarowany
przez redakcje naklad dziennika wynosit 35 tys. egz.

Wioscy wydawcy nie przedtuzyli kontraktu uprzedniemu redaktorowi na-
czelnemu pisma K. Szyndzielarzowi. Od stycznia 1995 roku obowiazki te peinil
Waldemar Kedaj, a 28 kwietnia 1995 redaktorem naczelnym ,,Nowej Europy”
zostat uprzedni szef ,Gazety Bankowej”. Andrzej K. Wréblewski. Akwizycje
reklam powierzono firmie N. Grauso Publicistas Poland. Znacznie podniosia
ona ceny inseratow, od ktorych pobierata 30-% marz¢”. Kontakty z grupa
N. Grauso ograniczono w koncu 1995 roku. Reprezentanci Il Sole 24 Ore”
poczuli si¢ ,,zeszpeceni” przez N. Grauso, ktérego notabene uwazali za Sardyn-
czyka, a nie Wiocha™. Rozpoczeli tez poszukiwanie partnera dla wydawania
swej gazety. Nowym wspotwlascicielem pisma zostata spotka ,,Infor””* specja-
lizujaca siec w wydawaniu prasy prawniczej — m.in: kupione w sierpniu 1995
roku od J. Frey ,Prawo i Zycie”, kupione od tej samej firmy w 1996 roku
wZycie Gospodarcze” oraz ,Gazeta Prawna”, ,Doradca Podatnika” i ,,Prawo
Przedsigbiorcy”. W grudniu 1996 roku ,Infor” uruchomi, kierowany przeZ
Zbigniewa Biskupskiego, tygodnik ,, Twoj Biznes”. Pismo to dos¢ szybko osid-
gnelo naklad wynoszacy ok. 100 tys. egz.

72 Tamze, s. 367.
73 Por ,,Polityka” 1995, nr 5 z 4.02.
74 Nowy w ,, Nowej Europie”, ,Rzeczpospolita” 1995, nr 294 z 20.12.

75 Wydawnictwo to w 1987 roku zalozyl radca prawny Ryszard Piefikowski. Dziesi¢¢ lat po”
niej zatrudnial ok. 500 os6b, a wydawnictwo posiadato 27 tytutéw prasowych. W 1996 roku
obroty ,Infor” wynioesly ok. 60 min zl, a zyski 4 min z1.



Polska prasa informacyjno-polityczna 207

W poczatkach stycznia 1996 roku ,,Infor” desygnowat na redaktora naczelnego
sNowej Europy” Krzysztofa Sobczaka.

Proces transformacji polskiej prasy informacyjnej miat swoj wymiar lokal-
ny. Takze i w tym przypadku szczegélnie burzliwe zmiany zaszty w latach
1989-1992 — miedzy wyborami parlamentarnymi, a zakonczeniem pierwszego
etapu pracy Komisji Likwidacyjnej RSW. Porozumienia spoleczne zawarte
przy ,,Okraglym stole” uruchomity zywiolowy proces tworzenia lokalnych pism
informacyjno-politycznych reprezentujacych badz to szeroko rozumiany oboz
»olidarnosci”, badz tez konkretne ugrupowania polityczne. Ze zrozumiatych
wzgledéw nie zaprezentujemy tu wszystkich tych pism, ale ograniczymy si¢

jedynie do Kilku przyktadéw z Gdanska, Krakowa i Lodzi””. Powolano tam:
»Tygodnik Gdanski” (poczatkowo jako: ,Tygodnik Wyborczy™; 1989-1991),
,Mloda Polske™ (1989-1991), ,,Gazete Gdanska” (1990-1993) i ,.Czas Kra-
kowski” (1990-1995). Pisma te swe najwigksze sukcesy odniosly w pierwszych
‘miesiacach edycji. Bezkompromisowo walczyly z reliktami poprzedniego sys-
temu spoteczno-politycznego, upowszechnialy idee i poglady znane wczesniej
w waskich — elitarnych krggach spotecznych. Ich radykalizm i, w pewnym sen-
sie, awangardowos¢, czynily z nich pisma popularne i zyskujace wielu czytel-
nikow. Z biegiem czasu ich formufa tracila jednakze na powabie i atrakcyjno-
Sci. Pozbawione powaznych podstaw ekonomicznych stopniowo znikaly z ryn-
ku prasowego.

Lepiej powiodlo si¢ nowym lokalnym pismo informacyjno-politycznym,
ktore poczatkowo mialy charakter informacyjno-polityczny pézniej zas przy-
braly kierunek popularny, a niekiedy sensacyjny. Bodaj najciekawszym tego
Przykladem byly zwiazane poczatkowo z ZChN 1odzkie ., Wiadomosci Dnia”.
Pismo to bylo wydawane przez SA ,Lus”, a kierowata nim Ewa Kluczkowska.
Mimo niezbyt wysokiego nakladu (50 tys. egz.) ,,Wiadomosci” mialy az pie¢
Mmutacji i szeroko rozbudowany system pozyskiwania inseratow. Gwarantowato
1o dziennikowi dobra kondycje ekonomiczng i trwala egzystencje.

Na ogd6lny stan lokalnej prasy informacyjno-politycznej niebagatelny wplyw
Miala , Gazeta Wyborcza”. Jak juz wspomniano, wydaje ona 18 wkladek muta-
Cyjnych, ktére traktowane sa jak samodzielne gazety lokalne. Choé tylko
W jednostkowych przypadkach udato si¢ im zdominowaé lokalna prase,
A niekiedy ich nakfady sa znacznie nizsze od innych gazet, to jednak zawsze

e —

" Teraz Jja bede szefem, ,,Gazeta Wyborcza, 1996, nr 9 z 11.01.

_ 7 w. Peplinski, Transformacja prasy gdahskiej i pomorskiej (1989-1992), w: Materialy,
% 22, 5. 135-145; tegoz, Kontrowersje wokél transformacji prasy gdanskiej i pomorskiej, tamze,
£ 24, 5. 206-216; ). Jarowiecki, Zmiany w prasie krakowskiej, tamze, 5. 193-205; Przerzedzito
g, , Rzeczpospolita” 1996, nr4 z 5.01.




208 Tomasz Mielczarek

odgrywaja znaczna rolg na rynku reklam i ogloszen. Finansowe i organizacyjne
wsparcie plynace z centrali warszawskiej gwarantuje im stabilng prac¢ oraz
mozliwo$¢ perspektywicznego planowania, co dla zazwyczaj stabej ekono-
micznie prasy lokalnej ma podstawowe znaczenie’®. W ostatnim okresie, nie
bez pewnych sukcesoéw, dziatalnos¢ mutacyjng zaczal takze rozwijac ,,Super
Express”.

8. Ekspansja zagranicznego kapitalu

Niezaleznie od sukcesow odnoszonych przez ,.Gazetg¢ Wyborcza” i niektore
tytuly prasowe utworzone po 1989 roku nalezy stwierdzi¢, iz kondycja lokalne;
prasy informacyjno-politycziej uzalezniona jest od tzw. ,starych” tytutow.
Proces transformacji tej prasy przebiegal w dwéch kierunkach. Tytuty o nie-
wielkich nakladach i lokalnym, a niekiedy i sublokalnym znaczeniu znalazly si¢
w rekach spotdzielni dziennikarskich lub polskich grup kapitalowych™. Nato-
miast prasa regionalna, dysponujaca jednorazowymi naktadami znacznie prze-
kraczajacymi 50 tys. egz., zainteresowat si¢ kapital zagraniczny.

W poczatkowym okresie transformacji najbardziej aktywna okazata si¢
francuska grupa kapitalowa Roberta Hersanta®. Grupa ta zainteresowala si¢
czterema o$rodkami wydawniczymi. W Gdansku, wspolnie ze spotka ,,Przekaz”
(lokalna organizacja ,,Solidarnosci”) wykupifa udzialy w ,,Dzienniku Baftyc-
kim” i ,,Wieczorze Wybrzeza”. Wykupiono tez krakowska gazet¢ sportowa
,Tempo” i ,,Gazete Krakowska”. W Katowicach grupa R. Hersanta partycypo-
wata w prawach wlasnosciowych , Trybuny Slaskiej” (uprzednio: ,,Trybuna

78 Szerzej zjawisko to scharakteryzowalem analizujac prasg czgstochowska. Zob. T. Mielcza-
rek, Prasa czestochowska w latach 19891995, ,Zeszyty Prasoznawcze”, 1995 nr 3-4, s. 109-
124,

79 Przykladem udanej ekonomicznej transformacii starego tytulu bylo kieleckie ,,Echo Dnia”
Ta zalozona w 1971 roku popoludniéwka — jak podawal wydawca — odbijana jest w naktadzic
60 tys. egz. w wydaniach codziennych i 100 tys. egz. w wydaniach poprzedzajacych Swigta.
Pismo bylo wlasnoscia polskicj Spotki Akcyjnej Echo Press”. Spélka ta jako pierwsza polska
firma zajmujaca si¢ mediami wyemitowala akcje, ktére trafily na gielde papieréw wartosciowych.

80 R, Hersant (1920-1996) w miodosci byt dzialaczem socjalistycznym, a w latach Il wojny
$wiatowej wspolpracowat z rzadem Vichy. Po 1945 roku pozbawiono go praw publicznych, ktore
odzyskat w 1952 roku. W 1953 roku zalozyl swe pierwsze pismo (,,Osie-Matin”), ale prawdziwy
sukces osiagnal dopiero w 1958 roku dzigki pierwszemu francuskiemu pismu walczacemy
o prawa konsumentéw — , L’ Auto-Journal”. W potowie lat dziewig¢dziesiatych R, Hersant kon-
trolowal 1/3 francuskiego rynku prasowego. Posiadal 4 dzienniki centralne: ,Le Figaro'
L’Aurore”, ,France-Soir”, ,,Paris-Turf” oraz 31 dziennikéw regionalnych i kilkanascie innych
periodykow. Po 1989 roku rozpoczat inwestycje prasowe na Wegrzech, w Czechach i Polsce.



Polska prasa informacyjno-polityczna 209

Robotnicza™) i ,.Dziennika Zachodniego”. W Lodzi zas wykupiono udziaty
w .Expressie Ilustrowanym” i ,,Dzienniku L6dzkim”. Pisma te kupowano pod-
Czas przetargow zorganizowanych przez Komisje Likwidacyjng RSW. Francu-
ski inwestor wchodzil w spotki z lokalnymi organizacjami spoteczno-
-politycznymi i grupami kapitalowymi. Poczatkowo zadowalat si¢ mniejszo-
Sciowym pakietem akcji. Pézniej jednak kupowal kolejne udziaty, albo doko-
nywal znacznych inwestycji w redakcjach i drukarniach, co powodowato
powigkszenie puli jego udziatéw. W 1994 roku grupa R. Hersanta posiadala
8 dziennikéw (w tym ,Rzeczpospolity”), ktére dysponowaly jednorazowym
nakfadem 1 min egz. w wydaniach codziennych i 2 min egz. w wydaniach
magazynowych. Wszystkie te pisma mialy wspélny dodatek telewizyjny
drukowany w nakladzie 2 min egz. Polskie inwestycje R. Hersanta, facznie
z modernizacja drukari w Raszynie, Pruszczu Gdanskim i Lodzi, szacowano na
ok. 40 min 8, a warto$¢ catego majatku miata wynies¢ ok. 80 min $8!.

Kiopoty, jakie spotkaty R. Hersanta na rynku francuskim (zwiazane z ogra-
niczeniem wplywow z reklam i ogloszen), zmusity go do sprzedania swych
udzialéw w polskiej prasie lokalnej. Ich nabywceg za 100 min DEM okazat si¢
niemiecki koncern Passauer Neue Presse$2. W 1996 roku koncern ten mial
udziaty w 12 pismach, m.in w: ,Dzienniku Zachodnim” (93% udziatow),
~Trybunie Slaskiej” (60%), .Gazecie Krakowskiej” (100%), ,.Dzienniku

- Polskim” (25%), krakowskim dzienniku sportowym ,, Tempo”, , Dzienniku
Baltyckim”, . Wieczorze Wybrzeza”, | Expressie [lustrowanym™, _.Dzienniku
- Lodzkim” i ,,Gazecie Wroctawskiej” (70%)%, W lipcu 1996 roku wykupiono
95% udzialéw firmy Fibak Inwestment Group — wydawcy ,,Gazety Poznaii-

81 Zob. . Gazeta Wyborcza™ 1994, nr 206 z 5.09. oraz +Polityka™ 1994, nr 1 2 4.01.

82 Wedlug oficjalnych danych koncern ten Jest grupg rodzinng zal, w 1946 roku przez Hansa
- Kapfingera wydajaca 15 gazet lokalnych w Niemczech i Austrii (m.in.: niemiecki . Passauer Neue
* Presse™ — 180 tys. nakladu i austriacki ~Oberrosterreichische Rundschau™) oraz 38 gazety w
- Czechach, gdzie dzialalnoé inwestycyjng rozpoczeto w 1990 roku. Ogélne obroty finansowe
-~ koncernu szacowane sa na ok. 750 min DEM. z czego w Polsce na ok. 150 min DEM. Polskim
Teprezentantem tej firmy jest Franz Xavery Hirtreiter. Wedlug opinii szefa URM w rzadzie W.
Pawlaka — M. Straka grupa Passauer jest finansowo wspomagana przez niemiecki koncern me-
‘dialny Bertelsmana. M. Stragk w swym wystapieniu sejmowym stwierdzit: Niedawno szef PNP
Przyznal publicznie, ze sklad inwestujqcej w Polsce szwajcarskief [? ~TM] tym razem spotki
Interpublication Jest identyczny ze skladem PNP. Komentatorzy ekonomiczni wysuwajq na tej
Podstawie wniosek, ze taka spotka powolana zostala w powiqzaniu z Bertelsmanem. Poniewaz
akcje Interpublication wystawiane sq na okaziciela, trudno ustalic tozsamo$é udziatoweow.
Sprawozdanie stenograficzne z 43. posiedzenia Sejmu Rzeczpospolitej Polskiej w dniach 13, 16,
17 lutego 1995, Warszawa 1995, s. 223. Zob. tez: Bertelsman: Nie mam ud=ialéw w polskich
dziennikach, .,Rzeczpospolita 1995, nr z 14.04.

83 Do grudnia 1995 jako ,,Gazeta Robotnicza™.



210 Tomasz Mielczarek

skiej” i, Expressu Poznanskiego”. Polska prasa koncernu w dni powszednie
wychodzita w nakladzie 0,7 mln egz., a w wydaniach magazynowych — ok. 2,5
min egz.

Innym inwestorem zagranicznym interesujacym si¢ lokalna prasa informa-
cyjno-polityczna byt norweski koncern Orkla Media®. W 1990 roku podjal on
wspdlnie z regionalng organizacja ,Solidarnosci” nieudana probg utworzenia
nowej gazety lokalnej — ,,Dziennika Dolnoslaskiego™. Pozniej jednak nastawil
sie na kupowanie ,,starych” tytutéw prasowych. W 1996 roku Norwedzy party-
cypowali w 12 tytufach: ,,Wieczorze Wroctawia” (95% udzialoéw), wroctaw-
skim ,,Slowie Polskim” (39,2%), rzeszowskich ,Nowinach™ (25,5%), bydgo-
skiej ,,Gazecie Pomorskiej” (50%), biatostockiej ,Gazecie Wspolczesnej”
(100%) i ,,Kurierze Porannym” (51%), lubelskim ., Dzienniku Wschodnim”
(62,7%), ,Nowej Trybunie Opolskiej” (33%) oraz koszalinskim ,,Glosie Pomo-
rza” (100%). Nadto koncern partycypowal w ,Filipince™ (43,75%) oraz
Przekroju” (41,2%). Jednorazowa sprzedaz gazet koncernu, tacznie z ,,Rzecz-
pospolita”, w 1996 roku wynosita — jak deklarowat wydawca — 630 tys. egz.®

Oddzielny problem stanowifa polsko-szwajcarska firma Wojciecha Fibaka.
Fiabak Inwestment Group i Fibak-Noma Press SA, wspolnie z szwajcarska
firma prasowa JMG Ost Presse Holding SA, dysponowaly poczatkowo udzia-
tami m.in.: ,,Gazety Poznanskiej”, ,.Expressu Poznanskiego”, ,,Dziennika Slag-
skiego”, ,,Sportu”, ,,Dziennika Beskidzkiego™ oraz kilkoma czasopismami —
— m.in. ,Panorama” i ,Ekranem”®. Przypomnijmy, iz firmy te byly ponadto
wlascicielami ,Sztandaru Mtodych” i ,,Expressu Wieczornego”. Po 1994 roku
W. Fibak stopniowo wyzbywat si¢ udzialow w polskich mediach. Sprzedal
akcje ,,Sztandaru Mtiodych”, ,Expressu Wieczornego™ oraz lokalnych dzienni-
kow poznanskich.

Kapital zagraniczny miat zatem znaczne udzialy w strukturze wlasnosci pol-
skiej prasy informacyjno-politycznej. W wypadku gazet lokalnych liczba tytu-
tow bedacych w jego posiadaniu wynosita ok. 50%, a naklady wahaly si¢ po-
migdzy 60 i 70% nakladu jednorazowego tych pism. Zagraniczni inwestorz)
posiadali tez ponad polowe pism ogélnopolskich, ktérych nakiad wynosil

84 Grupa Orkla zajmuje si¢ glownie produkcja i handlem artykutami zywnosciowymi. Wed!ug
rankingu ,Finanicial Times” byla pod wzgledem wielkosci 330 firma europejska. Jej roczne
obroty wynosily niespeina 3 mid $, a zyski w 1995 roku osiagnely 275 min $. Koncern posiadal
udzialy w 17 skandynawskich dziennikach lokalnych i kolorowych magazynach (zysk 18 min $)
oraz 25% udzialéw w Norsk Lokal TV. Zob. Nad rzekq, ktora jest, ,Rzeczpospolita™ 1994
nr 250 z 26.10.

85 Nowy wspétwydawca ,, Rzeczpospolitej”, ,Rzeczpospolita™ nr 1996, 119 z 23.05.

86 7ycie Warszawy™ 1993, z 17.07,



Polska prasa informacyjno-polityczna 211

ok. 60% jednorazowego nakiadu w tej grupie. Tak znaczne wplywy zagranicz-
nych inwestoréw nie poddaja sie jednoznacznej interpretacji. Z Jednej strony
pojawialy si¢ opinie, iz doszto do nie kontrolowanej wyprzedazy majatku naro-
dowego, co w przypadku mediéw moze mieé wplyw na postawy polityczne
spoleczenistwa, czy tez poziom jego tozsamosci narodowej. Najdobitniej obawy
te wyrazit Artur Howzan. Stwierdzit on m.in., ze:

Zrédio klgski polskiej prasy tkwi w ustawie o likwidacji RSW P-K-R i w p6z-
niejszych dziataniach Komisji Likwidacyjnej RSW, ktéra, rozdzielajac I sprzedajac
tytuly, nie przewidziala, ze z taka szybkoscia wpadng one po uszy, az do utraty nie-
zaleznosci, w obce rece®’,

Z drugiej zas$ strony trzeba zaznaczyC, ze bezposredni wptyw zagranicznych
~ inwestorow na lini¢ ideows i polityczng pisma ma raczej incydentalny charak-
ter. Jak dotychczas udato si¢ odnotowa¢ tylko dwa takie przypadki. Pierwszym
z nich bylo polecenie R. Hersanta, aby posiadane przezen polskie gazety
obligatoryjnie opublikowaty wywiad z premierem Francji Edouardem Balladu-
rem. Drugi przypadek dotyczyt ,Zycia Warszawy”. Te ostatnia sprawe mozna
takze interpretowaé na plaszczyznie ckonomicznej. N. Grauso zanegowat nie
tylko polityczng lini¢ pisma, ale réwniez Jego wyniki finansowe. Obawial sig
zbytniej radykalizacji dziennika, podwazenia jego wiarygodnosci i konfliktow
Z nowymi wladzami panstwowymi, a w konsekwencji utraty czytelnikéw i inse-
ratow, tzn. zyskow.

Obserwacja pozostatych pism informacyjno-politycznych, w tym lokalnych
i specjalistycznych, dowodzi, iz zagraniczni inwestorzy w zasadzie nie intere-
8uj3 si¢ tresciowa zawartoscig swych polskich gazet do momentu, kiedy sa one
‘dochodowe. Jesli nie sa zadowoleni z konkretnego tytutu nie wahaja sie podej-
‘mowa¢ drastycznych decyzji, ktére przede wszystkim maja wymiar kadrowy.
Dowodza tego personalne zmiany w: ,,Cash’u”, ,Gazecie Bankowe;j”, , Zyciu
Gospodarczym”, , Sztandarze Miodych” czy tez ,,Nowej Europie”. Odwotania
Karola Szyndzielorza, Karola Szwarca, Andrzeja Wréblewskiego, Jerzego Do-
Marskiego i Witolda Gadomskiego motywowano przede wszystkim spadkiem
hakiadu pism, ktérymi kierowali. Oczywiscie za kazdym razem zagraniczni
Wydawcy zglaszali swe postulaty programowe, ale ich glownym celem — jak sie
Wydaje — bylo osiagniecie zysku, a nie proby ksztattowania polskiej opinii pu-
blicmej. Warto w tym miejscu przytoczy¢ opini¢ Zygmunta Broniarka, ktory
Stwierdzit, ze:

87 A. Howzan, Uderzenie w giowe, , Polityka” 1994, nr 50 z 10.12.



212 Tomasz Mielczarek

obcy kapital nie knebluje polskich mediéw, bo gdyby tak bylo, to znalaziby on
sposoby, by przeciwstawi¢ si¢ jego krytyce w tychze mediach®s.

Powyzsze spostrzezenia i uwagi maja jedynie wstepny charakter, a relacje
pomigdzy zagranicznymi wiascicielami prasy polskiej a linia polityczng tych
pism winny by¢ dalej wnikliwie badane. Warto przy tym pamigtac, ze to wia-
$nie dzigki zastrzykowi zagranicznego kapitatu polska prasa i poligrafia ulegla
modernizacji i unowoczesnieniu. Do Polski trafil nie tylko nowoczesny sprzet,
ale tez nowe techniki zarzadzania i organizacji pracy®.

Jak zatem mogliSmy si¢ przekona¢ wraz ze zmiang systemu spoleczno-
-politycznego dokonata si¢ transformacja prasy informacyjno-politycznej. Na
podstawie ustawy likwidujacej RSW zamknigto czgs¢ tytutow prasowych kon-
cernu, inne za$ wystawiono na sprzedaz lub przekazano spotdzielniom dzienni-
karskim. Niezaleznie od réznorodnych deklaracji gloszonych przez cztonkéw
Komisji Likwidacyjnej RSW nalezy stwierdzi¢, iz glownym celem dziatalnosci
tego organu byto rozbicie monopolu informacyjnego PZPR, co w konsekwencji
doprowadzilo do znacznego ograniczenia zakresu wplywOw prasy zwigzanej
z ugrupowaniami politycznymi funkcjonujacymi przed 1989 rokiem.

W pierwszych latach Trzeciej Rzeczypospolitej doszlo do zaniku prasy
petniacej funkcje organow partyjnych. Prasa ta w calosci systemu medialnego
odgrywala marginalng role. Wydawano ja w niewielkich naktadach. Byla
czytana przez cztonkow i sympatykéw konkretnych partii politycznych.

Ugrupowaniom politycznym, ktére po 1989 roku zyskaly warunki legalnej
dziatalnoéci nie udalo si¢ pozyskaé tzw. ,starych tytutow”. Wszelkie proby
przejecia tych pism prowadzily do podziatu zespoléw redakcyjnych lub tez do
degradacji tytulu. Jak dotychczas jedynym dziennikiem ogdlnopolskim, ktory
tego uniknat okazata si¢ ,,Rzeczpospolita”. Dziennik ten, wraz z ,,Gazeta Wy-
borcza” i ,,Super Expressem” w polowie lat dziewigédziesiatych dominowal
wsrod polskich pism informacyjno-politycznych.

Zmienila si¢ panorama prasy regionalnej. Podczas kampanii wyborczej po-
przedzajacej wybory z 1989 roku mielismy do czynienia z Zywiotowym proce-
sem powstawania nowych pism, ktére w poczatkowym okresie spelnialy
zadania agitacyjne i propagandowe. Nieliczne z nich przerodzily si¢ w profe-
sjonalna prase. Z biegiem czasu prasa ta zaczela $cislej wiazaé si¢ z partiami
politycznymi, tracita na §wiezosci, wikiata si¢ w walki polityczne, stopniowo®

88 Z. Broniarek, Nie utoniemy, w: Materialy, 1. 26, s. 316.

89 O zaangazowaniu zagranicznego kapitalu w polskich mediach zob. tez: Z. Bajka, Kapitd!
zagraniczny w polskich mediach, ,Zeszyty Prasoznawcze”, 1994, nr 1-2 |, s. 5-22; tegoz, Suf ol it
ment do artykutu z , Zeszytéw Prasoznawczych” z 1994, nr 1-2, ,Zeszyty Prasoznaw cze”
1994 nr 34, 5. 5-9.



Polska prasa informacyjno-polityczna 213

tracita czytelnikow i znikata z rynku prasowego.

Zwycigzcami procesu transformacji polskiej prasy informacyjno-polityczne;
okazali si¢ zagraniczni inwestorzy. Wkraczali oni do Polski stopniowo. Poczat-
kowo zadowalali si¢ mniejszosciowymi udziatami w poszczeg6lnych tytutach
prasowych, ale w 1996 roku w ich rekach bylo co drugie polskie pismo infor-
macyjno-polityczne. Zagraniczni inwestorzy podzielili mi¢dzy soba poszcze-
golne regionalne rynki prasowe. Zazwyczaj w jednym osrodku wystepowat
jeden inwestor dysponujacy jednym, a niekiedy i dwoma pismami informacyj-
no-politycznymi. Zapewne jest tylko kwestia czasu racjonalizacja tych rynkow
- ograniczenie ogdlnej liczby tytulow oraz podniesienie ich naktadéw.

Wspolczesna polska prasa informacyjno-polityczna, choé nie wyrzekla sig
swych ideowych zwiazkéw, stronita od jednoznacznych filiacji politycznych.
Starata si¢ przy tym zachowa¢ niezalezno$é, a podkreslata to m.in. poprzez
radykalizm publikowanych materialéw, prowadzenie wihasnych §ledztw dzien-
nikarskich i organizowanie réznorodnych kampanii prasowych. Z drugiej zas
strony nie unikala taniej sensacji i szukala metod dotarcia do Jak najwigkszej
liczby czytelnikéw. Ewolucja ku formule popularnej byta szczeg6lnie widoczna
wsrdd regionalnych i lokalnych pism informacyjno-politycznych.

Tabela 2. Zasigg odbioru (stalego i dorywczego) dziennikéw ogolnopolskich
w latach 1991 —1996 w %

ut / Rok 1991 1992 1993 1994 1995 1996
azeta Wyborcza 14,6 25,3 22,7 20,0 19.6 177
uper Express - 1,4 4,0 4.0 6,0 18,1
eczpospolita 4.6 5,6 4,1 58 4,7 8,5
cie Warszawy 3.7 4,5 3.8 3,7 2,0 39
Sztandar Mlodych 2.4 4,5 38 3,7 2,0 2,1
rybuna 2.3 3,1 2.4 1,5 1,2 4,0
fowo-Dziennik
tolicki 1,6 1,5 0,5 0,5 0,7 2.4
urier Polski 1,7 2,7 24 1,1 0,6 1,2 I
Rolnicza 0,2 0,9 0,1 0,2 0,1 0,7
owa Euro - 0,3 0,1 0,2 0,1 0,6 |

Zr6dio: R. Filas, Czytelnictwo s. 146 oraz Press Track, . Press” 1997, nr 4,
5. 60.

W demokratycznym spoleczefistwie prasa rzadza prawa rynku, a zatem o ich
Ostatecznym powodzeniu decydujg czytelnicy. Z badain OBP UJ i innych osrod-
kéw analizujacych stan opinii publicznej wiemy, ze po 1989 roku maleje liczba
0s6b stale czytajacych dzienniki. W 1991 roku w ogéle nie czytalo ich 56%



214 Tomasz Mielczarek

dorostych Polakow, a w 1996 roku — ok. 68%. Kontakty z prasa codzienng za-
stepowaly czasopisma (tzw. prasa ,tgczowa™), co w pewnym sensie mozna bylo
okre$li¢ mianem ,,0gladactwa”, ale nie czytelnictwa®. Dane na temat czytel-
nictwa dziennikdw zaprezentowano w powyzszej tabeli.

Tomasz Mielczarek
The Polish Newspapers in the Years 1989-1996

Summary

This article deals with the Polish newspapers published in the years 1989-
1996. The author tries to characterise the whole group of these newspapers, but
he concentrated attention on the nationwide high-circulation dailies, such as
,,Gazeta Wyborcza”, ,,Super Express” and ,,Rzeczpospolita”.

Until 1989, the information and political press was published by the party
syndicate ,,RSW - Prasa - Ksiazka - Ruch”. That syndicate was gradually priva-
tised, and the press titles which it controlled were sold to new, mainly foreign
OWReTs.

The contemporary Polish political newspapers avoided political affiliation al-
though they did not renounce ideological bonds. They tried to preserve independ-
ence and emphasised it first of all by carrying their own journalistic investigations
and organising different press campaigns. However, it did not avoid cheap sensa-
tion and sought methods of finding access to the greatest number of readers.
Evolution towards the popular formula was particularly visible in many region-
aland local newspapers.

% R. Filas, Czytelnictwo prasy w polowie lat dziewigédziesiqtych: Od czytelnictwa do ogla
dactwa? ,,Zeszyty Prasoznawcze” 1995 nr 3-4 , s.144.



