
Rocznik Bibliologiczno-Prasoznawczy	 tom 10/21
Kielce 2018

Lidia Pokrzycka
Zakład Dziennikarstwa, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie

Słowa kluczowe: prasa regionalna, Lubelszczyzna, samorząd teryto-
rialny, analiza zawartości
Keywords: regional press, Lublin region, local government, content 
analysis

PRASA REGIONALNA A SPOSOBY UPOWSZECHNIANIA INFORMACJI 
PUBLICZNEJ. ANALIZA NA PRZYKŁADZIE LUBELSZCZYZNY

Wprowadzenie

Wydawanie i redagowanie prasy lokalnej jest kosztowne, odbywa się w trudnych 
warunkach i okolicznościach. W rezultacie niedostatku środków finansowych, nie-
przemyślanych decyzji, niedostatecznych kwalifikacji wydawniczo-dziennikarskich 
czy braku zainteresowania władz administracyjnych i samorządu w gminie, powie-
cie i województwie występuje zjawisko nietrwałości w wydawaniu gazet lokalnych 
w kraju. Polski rynek prasy lokalnej cechuje więc stałe upadanie i powstawanie ga-
zet lokalnych. W literaturze akcentuje się ograniczenia w praktyce dostępu do infor-
macji dotyczących działalności organów samorządu terytorialnego, dziennikarze są 
wypraszani z jawnych posiedzeń rady gminy. Występują również trudności z otrzy-
maniem przez prasę lokalną informacji, dostępu do akt, władze najchętniej milczą, 
licząc, że dziennikarze zrezygnują z dochodzenia prawa do informacji1. Dochodzi do 
tego, że czasami ukrywa się fakty, że posiedzenie np. komisji rady gminy w ogóle 
się odbyło2.

W artykule przyjęto hipotezę, że w związku z mało stabilną sytuacją prasy lokal-
nej część jej obowiązków przejęła prasa regionalna. Tytuły regionalne wydawane 

1  R. Kowalczyk, Prasa lokalna a dostęp do informacji, w: Prasa lokalna w budowie społeczeństwa 
obywatelskiego, oprac. M. Lipińska, Warszawa 2004, s. 95.

2  P. Piotrowicz, Praktyka dostępu gazety lokalnej do informacji a unormowania prawne, w: Prasa 
lokalna w budowie społeczeństwa, s. 137.



108 Lidia Pokrzycka

przez koncerny medialne (ale i niezależne wydawnictwa) mogą bez przeszkód pu-
blikować informacje publiczne i pełnić także funkcje kontrolne.

Celem artykułu jest przedstawienie sposobów upowszechniania informacji pu-
blicznej w lubelskich dziennikach regionalnych na podstawie wyników analizy za-
wartości z dwóch tygodni marca 2007 i 2017 r. Przyjęto przy tym, że informacją 
publiczną są wszystkie te informacje, które dotyczą władzy publicznej oraz zwią-
zane są z  wydatkowaniem funduszy publicznych i  realizacją zadań publicznych. 
W ramach badania przeprowadzono analizę jakościową i ilościową według klucza 
kategoryzacyjnego: gatunek dziennikarski, tematyka (działalność organów wła-
dzy publicznej, osób pełniących funkcje publiczne, realizacja zadań publicznych, 
inne) oraz publikacja artykułów w najważniejszych częściach gazet: „pierwsze pole 
optyczne”, czyli lewy górny róg strony, „martwy róg” – lewy dolny róg strony, „pole 
końcowe” – prawy dolny róg strony, oraz „po optycznej” – przekątna od lewego 
górnego rogu do prawego dolnego dziennika lub tygodnika. W ramach analizy ja-
kościowej skupiono się na dłuższych artykułach, pomijając wzmianki (które zostały 
ujęte w analizie ilościowej).

Lubelskie dzienniki regionalne

W Lublinie i regionie lubelskim ukazują się trzy dzienniki, które mają stosunko-
wo stabilną pozycję od wielu lat. „Kurier Lubelski” pozostaje w rękach niemieckiego 
koncernu Polskapresse, a „Dziennik Wschodni” od pewnego czasu może pochwalić 
się niezależnością od wpływów zagranicznych koncernów. Najtrudniejsza sytuacja 
dotyczy lubelskiego dodatku „Gazety Wyborczej”, który z uwagi na sytuację gazety 
matki ulega ciągłym zmianom (zmniejszeniu liczby stron).

Ukazujący się w Lublinie „Dziennik Wschodni” od 2006 do 2013 r. wchodził 
w skład Mediów Regionalnych, koncernu, którego właścicielem jest brytyjski Me-
com. Od 2013  r. „Dziennik Wschodni” był własnością Polskapresse. Od 1 maja 
2014 r. właścicielem gazety jest Corner Media. Sprzedaż „Dziennika” była wymu-
szona decyzją Urzędu Ochrony Konkurencji i  Konsumentów. Udziałowcami wy-
dawnictwa są: lubelski biznesmen Tomasz Kalinowski, Krzysztof Wiejak i 11 pra-
cowników redakcji.

Od 15 października 2007 r., wraz z podpisaniem umowy o współpracy „Kuriera 
Lubelskiego” z Polskapresse, widoczne są starania o nowoczesną szatę graficzną tytu-
łu, przy zachowaniu większości stałych rubryk „Kuriera”. Od 3 listopada 2008 r. „Ku-
rier”, po wejściu we wrześniu 2008 r. w skład „Polskapresse”, zmienił szatę graficzną. 
Nowy kształt graficzny gazety powstał we współpracy z brytyjskim grafikiem Matem 
Brownem. Dzięki wejściu do projektu „Polska The Times” na łamach „Kuriera” za-
częły ukazywać się relacje z najważniejszych wydarzeń krajowych i zagranicznych.

Z kolei na Lubelszczyźnie od 7 czerwca 1990 r. ukazuje się „Gazeta w Lubli-
nie” – dodatek do „Gazety Wyborczej”; początkowo wychodziła tylko w czwartki. 



109Prasa regionalna a sposoby upowszechniania informacji publicznej

Od sierpnia 1991 r. „Gazeta w Lublinie” ukazuje się codziennie. Od kilku lat syste-
matycznie ograniczana jest objętość dodatku lubelskiego do „Gazety Wyborczej”, 
w 2017 r. była to tylko strona w wydaniu codziennym i kilkustronicowy dodatek 
w weekend.

Analiza zawartości lubelskich gazet regionalnych (marzec 2007 i 2017 r.)

Autorka przeprowadziła analizę zawartości lubelskich gazet regionalnych od 
1 do 14 marca 2007 i 2017 r. Wybrany okres był charakterystyczny z uwagi na spra-
wowanie rządów przez Prawo i Sprawiedliwość na szczeblu krajowym oraz Platfor-
mę Obywatelską we władzach samorządowych regionu lubelskiego.

W  marcu 2007  r. „Gazeta Wyborcza. Lublin” zamieściła 15 artykułów/infor-
macji/wzmianek dotyczących informacji publicznych, „Dziennik Wschodni” – 30, 
a „Kurier Lubelski” – 22.

Z kolei w marcu 2017 r. w „Gazecie Wyborczej. Lublin” pojawiło się 5 tekstów 
związanych z informacją publiczną, 34 w „Dzienniku Wschodnim”, a w „Kurierze 
Lubelskim” – 23.

Analizując jakościowo informacje w  lubelskich dziennikach, można zauważyć 
pewną pobieżność przekazywania wiadomości dotyczących np. spraw samorzą-
dowych. W 2007 r. „Gazeta Wyborcza. Lublin” akcentowała, że menadżer kultury 
Dariusz Jachimowicz został pełnomocnikiem prezydenta Lublina, który ma przy-
gotować miasto do startu w konkursie o tytuł Europejskiej Stolicy Kultury3. Infor-
mowano także na bieżąco o funkcjonowaniu Urzędu Miasta Lublin. „Praca na dwie 
zmiany i wydłużenie godzin otwarcia tylko niektórych wydziałów Urzędu Miasta – 
takich zmian domagają się od prezydenta pracownicy ratusza. Na szybkie zmiany 
się nie zanosi, bo pomysł prezydenta nie podoba się ratuszowym związkowcom”4.

Sygnalizowano także – w formie wzmianek – że miasto chciało przeznaczyć po-
nad 23 mln zł na remont Centrum Kultury w ciągu 3 najbliższych lat. Dzięki temu 
Lublin miałby szansę na drugie tyle z funduszy europejskich5. Z kolei grunty pod 
zdewastowanym budynkiem dawnej przychodni kolejowej przy ul. Kunickiego prze-
jąć miał od PKP Urząd Marszałkowski. Dla zniszczonego budynku byłaby to szansa 
na remont6. Na miejscu dawnego otwartego 50-metrowego basenu obok hali MOSIR 
miasto chciało wybudować nową krytą pływalnię7. Informowano również, że lotni-
sko regionalne – według marszałka województwa – powinno powstać w Świdniku. 

3  G. Józefczuk, Spec od spraw Lublina europejskiego, „Gazeta Wyborcza. Lublin”, 2.03.2007, s. 3.
4  T. Nieśpiał, Spór o godziny zamknięcia urzędu, „Gazeta Wyborcza. Lublin”, 3–4.03.2007, s. 3. 
5  T. Nieśpiał, M. Bielesz, Miliony na Centrum Kultury, „Gazeta Wyborcza. Lublin”, 6.03.2007, s. 1. 
6  S. Luciński, Ziemia od kolei dla marszałka, „Gazeta Wyborcza. Lublin”, 7.03.2007, s. 4. 
7  M. Bielesz, Olimpijski basen znów w Lublinie. Nie będzie plaży, będzie basen, „Gazeta Wyborcza. 

Lublin”, 12.03.2007, s. 1. 



110 Lidia Pokrzycka

To nie była decyzja polityczna, lecz ekonomiczna. Województwa lubelskiego nie 
stać było na inwestycję w Niedźwiadzie8.

Z kolei „Kurier Lubelski” pisał, że powstanie strefa ekonomiczna przy ul. Wi-
tosa. Procedury miały potrwać do połowy 2007, a pierwsza inwestycja w 2008 r. 
Akcentowano, że miasto odkryło karty w sprawie lokalizacji „lubelskiej podstrefy” 
ekonomicznej. Objąć zasięgiem miała kilkadziesiąt hektarów gruntów przy al. Wi-
tosa, w rejonie ul. Doświadczalnej. W drugim etapie dołączyć miały do niej parcele 
na Hajdowie i Zadębiu. Łącznie obszar miał sięgnąć 200 ha. Strefa miała być uru-
chomiona w połowie roku9.

Informowano także, że Instytut Pamięci Narodowej występował do samorządów, 
aby zmieniły nazwy ulic, których patronami są komuniści oraz organizacje i instytu-
cje związane z totalitarnym systemem komunistycznym10.

Zajmowano się również sprawami samorządów miast i gmin regionu. Sygnalizo-
wano, że „spóźnialscy” wójtowie i burmistrzowie z Lubelszczyzny pożegnają się ze 
stanowiskami. Miał bowiem upływać termin, kiedy radni powinni wygasić mandaty 
burmistrzom Zwierzyńca, Kazimierza Dolnego i wójtowi Wohynia. Żaden z samo-
rządów jednak nie zdecydował się na taki krok. Teraz sprawy weźmie w swoje ręce 
wojewoda. Podstawą takich działań były oświadczenia majątkowe burmistrzów lub 
o działalności gospodarczej współmałżonka złożone po terminie11. Finalnie jednak 
mandaty ocalały12.

Informowano także, że w 2008 r. magistrat odda do użytku 2 bloki komunalne 
dla 280 rodzin. „To przełom w wiecznym problemie braku mieszkań komunalnych 
i socjalnych w Lublinie – twierdzi Stanisław Flis, z-ca prezydenta miasta Lublin. 
Zapowiada też kolejne inwestycje. Nowe, tanie osiedle w rejonie Drogi Męczenni-
ków Majdanka, wyburzenia starych budynków i stawianie w ich miejsce nowych”13.

„Kurier” pisał również, że Urząd Miasta nie chce izby wytrzeźwień, gdyż bar-
dziej opłaca się dołożyć pieniądze policjantom14. Magistrat inwestował za to w infra-
strukturę, chciał bowiem połączyć al. Solidarności z zachodnią obwodnicą Lublina, 
tworząc w ten sposób nowoczesny, szeroki wjazd do miasta od strony Warszawy15.

Z kolei „Dziennik Wschodni” zajmował się także sprawami mniejszych miej-
scowości regionu. Pisano, że mieszkańcy Ewunina obronili przed likwidacją swoją 
szkołę, choć uczy się w niej tylko 5 dzieci. Na czarną listę urzędników i kuratorium 

8  W.  Spasiewicz, M.  Pielak, Jeśli lotnisko, to tylko w  Świdniku, „Gazeta Wyborcza. Lublin”, 
14.03.2007, s. 1. 

9  A. Jurkowski, Strefa będzie przy ul. Witosa, „Kurier Lubelski”, 1.03.2007, s. 5. 
10  DUN, Miejskie ulice bez komunistów, „Kurier Lubelski”, 2.03.2007 r., s. 4.
11  JAXA, Wojewoda odbierze mandaty, „Kurier Lubelski”, 3–4.03. 2007, s. 3.
12  DUN, Mandaty ocalały, „Kurier Lubelski”, 14.0. 2007, s. 2.
13  T. Stawecki, Komunalna rewolucja, „Kurier Lubelski”, 5.03.2007, s. 5. 
14  MOUL, Miasto nie chce izby wytrzeźwień, „Kurier Lubelski”, 7.03.2007, s. 6.
15  T. Stawecki, Dwupasmowo od strony Warszawy. Al. Solidarności będzie połączona z przyszłą 

obwodnicą, „Kurier Lubelski”, 10.03.2007, s. 5. 



111Prasa regionalna a sposoby upowszechniania informacji publicznej

trafiło jednak mnóstwo większych placówek16. Podkreślano, że ponad 3,5 tysiąca 
urzędników z Lubelszczyzny drży o swoje posady. To pracownicy izb oraz urzędów 
skarbowych i celnych, które od nowego roku miały zostać zlikwidowane. Zastąpić 
je miała Krajowa Administracja Skarbowa17. Także pracownicy z czarnej listy mar-
szałka województwa, przeznaczeni do zwolnienia, masowo chorowali. Władze nie 
mogły im wręczyć wypowiedzeń. Pracę miało stracić 20 urzędników, przykładowo 
z  powodu reorganizacji urzędu, złej pracy, przekroczenia kompetencji czy utraty 
zaufania przełożonych18.

Informowano również, że raczej nie będzie internetowej transmisji obrad lubel-
skiej Rady Miasta. Od technicznej strony wszystko było gotowe, ale część rajców 
nie chciała, by mieszkańcy Lublina mogli podsłuchiwać, co dzieje się na sali obrad, 
gdyż bali się, że ich koledzy zaczną popisywać się przed wyborcami19.

W przypadku „Gazety Wyborczej. Lublin” w 2017 r. tematyka związana z infor-
macjami publicznymi była pomijana (zapewne z uwagi na okrojoną liczbę stron – 
tylko jedną w  dniu powszednim). Skupiano się na wydarzeniach kulturalnych 
i związanych z życiem środowiska akademickiego. W ramach informacji dotyczą-
cych funkcjonowania władz województwa (PiS) przedstawiono wydarzenia zwią-
zane z zachowaniem wojewody lubelskiego. Pisano, że Przemysław Czarnek wziął 
udział w manifestacji organizowanej przez skrajnie prawicowy ONR i zrelacjono-
wano oficjalne reakcje władz Lublina oraz regionu potępiające takie zachowanie 
wojewody20. Zamieszczono także kilka wzmianek dotyczących zmian w cennikach 
usług miejskich i rozwiązań problemów komunikacyjnych.

Z kolei w „Kurierze Lubelskim” szczegółowo opisano sytuację, w której konse-
kwencji Andrzej Pruszkowski (PiS) przestał już pełnić funkcje wiceprzewodniczą-
cego Sejmiku Województwa Lubelskiego. Koalicji PO-PSL nie spodobały się jego 
wypowiedzi o poprzedniej sesji. Pruszkowski uważał, że posiedzenie się nie odbyło, 
gdyż było to tylko partyjne spotkanie za pieniądze podatników21.

Relacjonowano także sukcesy władz regionu. Informowano, że ani samorząd, ani 
lotnisko nie będą musiały zwracać żadnych środków uzyskanych w ramach dofinan-
sowania do budowy Portu Lotniczego w Świdniku, chociaż były postawione zarzu-
ty Komisji Europejskiej wobec rozliczenia dotacji do budowy lubelskiego lotniska. 
Podstawą interwencji Komisji były parametry techniczne pasa startowego, o którym 
unijni urzędnicy mówili, że jest za długi, oraz zbyt mała liczba pasażerów obsłu-

16  F. Plapis, Szkoła nie całkiem stracona, „Dziennik Wschodni”, 1.03.2007, s. 3. 
17  M. Bożko, Ponad 3,5 tys. urzędników z Lubelszczyzny drży o swoje posady, „Dziennik Wschod-

ni”, 3.03.2007, s. 2. 
18  R. Panas, Zaraźliwa choroba urzędowa. Marszałek chce zwalniać z pracy, ale nie może, „Dzien-

nik Wschodni”, 7.03. 2007, s. 2. 
19  D. Smaga, W Internecie sesji nie znajdziecie, „Dziennik Wschodni”, 12.03.2007, s. 4.
20  K. Sulowski, Burza po słowach wojewody, „Gazeta Wyborcza. Lublin”, 1.03.2017, s. 6.
21  A. Jurkowski, Awantura na sesji Sejmiku Województwa Lubelskiego. PiS stracił wiceprzewodni-

czącego, „Kurier Lubelski”, 12.03. 2017, s. 5.



112 Lidia Pokrzycka

giwanych przez lotnisko. Dofinansowanie z Unii do budowy lotniska w Świdniku 
wyniosło 36,6 mln euro22.

Pisano również, że w  2021  r. powstanie ekspresowa trasa S19 łącząca Lublin 
z Rzeszowem. Koszt powstania „lubelskiego” odcinka o długości ok. 75 km mógł 
sięgnąć ok.  3 mld zł. Nowa trasa miała mieć 2 jezdnie, każda z  2 pasami ruchu 
(miała zostać zostawiona rezerwa pod budowę trzeciego pasa). Przyszły wykonawca 
z  inwestycją (wykonanie projektu oraz zrealizowanie samych robót drogowych) 
miał się uporać w ciągu 34 miesięcy23.

Na bieżąco relacjonowano w „Kurierze Lubelskim” inwestycje lubelskiego ratu-
sza. „Ruciana, Tymiankowa, Tatarakowa – ratusz bierze się za remont nawierzchni 
ulic. Nowy asfalt na jezdniach ma być układany od maja. (...) Na wiosenne remonty 
ulic i chodników ratusz przeznaczył 4 mln zł”24.

Dziennikarze „Kuriera” zajmowali się także sprawą docieplenia biurowca, w któ-
rym mieści się Urząd Miasta. Prace miały potrwać ok. półtora roku, a  inwestycja 
mogłaby pochłonąć ponad 3,4 mln zł. Reporter na podstawie oficjalnych dokumen-
tów i wypowiedzi przedstawiciela Urzędu Miejskiego Lublin podkreślał, że podsta-
wowym celem zmian jest obniżenie kosztów ogrzewania. Dzięki termomodernizacji 
rachunki mogą spaść nawet o połowę. Podczas prac będzie zachowany dostęp do 
budynku zarówno dla urzędników, jak i mieszkańców25.

Najbardziej ciekawym wydarzeniem marca 2017  r. dla „Kuriera” była jednak 
sądowa batalia wokół wygaszenia mandatu prezydenta Lublina Krzysztofa Żuka. Od 
jej wyniku zależało, czy lublinian czekają wcześniejsze wybory.

Pierwszym starciem była czwartkowa rozprawa dotycząca tego, czy radni miejscy 
mieli prawo wezwać wojewodę lubelskiego do niepodejmowania działań zmierzają-
cych do wygaszenia mandatu prezydentowi Lublina. Wojewódzki Sąd Administracyj-
ny stwierdził, że „tak”. To oznacza, że zwolennicy Krzysztofa Żuka odnieśli zwycię-
stwo w pierwszym boju z wojewodą lubelskim Przemysławem Czarnkiem.

Centralne Biuro Antykorupcyjne zarzuciło Żukowi, że złamał ustawę antykorup-
cyjną, gdy był członkiem rady nadzorczej PZU Życie, i złożyło wniosek o wyga-
szenie mandatu prezydentowi Lublina. Zasadniczy spór dotyczył zarządzenia nad-
zorczego wojewody. Czarnek stwierdził w nim wygaszenie mandatu prezydentowi 
Żukowi. Zarządzenie mogło pozbawić prezydenta Lublina stanowiska i sprawić, że 
lublinianie wybieraliby już nowego prezydenta miasta. Sprawa trafiła jednak do Wo-

22  A. Jurkowski, Nie trzeba będzie zwracać dofinansowania do budowy Portu Lotniczego, „Kurier 
Lubelski”, 13.03. 2017, s. 3.

23  A.  Jurkowski, Budowa S19. Autem do Rzeszowa w  półtorej godziny, „Kurier Lubelski”, 
13.03.2017, s. 1.

24  A.  Jurkowski, Remonty dróg w  Lublinie. Z  wiosną przyjdzie nowy asfalt, „Kurier Lubelski”, 
12.03.2017, s. 3.

25  A. Jurkowski, Biurowiec przy Wieniawskiej błyśnie złotem. Urzędnikom zrobi się ciepło, „Kurier 
Lubelski”, 10.03.2017 , s. 7.



113Prasa regionalna a sposoby upowszechniania informacji publicznej

jewódzkiego Sądu Administracyjnego. Decyzję wojewody zaskarżyli też – ze swojej 
inicjatywy – miejscy radni26.

Dziennikarze „Kuriera” zajmowali się także sprawą decyzji środowiskowej, klu-
czowej dla przebudowy ulic: Racławickich, Lipowej oraz Poniatowskiego. Ratusz 
walczy o dofinansowanie unijne. Koszt inwestycji jest szacowany na 105 mln zł. 
„Utrzymaliśmy w mocy decyzję środowiskową dla przebudowy Al. Racławickich. 
Samorząd może przystępować do realizacji kolejnych etapów inwestycji – poinfor-
mował w środę Paweł Sadowski z Samorządowego Kolegium Odwoławczego”. Na 
takie rozstrzygnięcie czekał ratusz. Oznaczało ono bowiem, że nie ma zagrożenia 
dla unijnego dofinansowania do przebudowy27.

Przedstawiono również nowy taryfikator opłat w  Miejskim Przedsiębiorstwie 
Wodociągów i  Kanalizacji. Akcentowano, że przez kolejny rok mieszkańcy będą 
płacili takie same rachunki. Opłaty za wodę i ścieki zostały utrzymane na dotych-
czasowym poziomie. To pierwszy taki przypadek w historii tego przedsiębiorstwa28.

„Kurier” pisał także o  miejskiej akcji „Wiosenne porządki”. Ratusz zachęcał 
mieszkańców, właścicieli i  administratorów nieruchomości do aktywnego w  niej 
udziału, a informacje o miejscach, które należy posprzątać, można było zgłaszać na 
adres mailowy Urzędu Miasta29.

Z kolei „Dziennik Wschodni” relacjonował, że lubelski ratusz chce pójść na rękę 
firmie, z  którą w  atmosferze skandalu zerwał umowę na przewozy komunikacji 
miejskiej. „Chociaż spółka PKS Zielona Góra powinna zapłacić 1 mln zł kary, to 
skłonna jest wyłożyć nieco ponad połowę kwoty, a miasto gotowe jest na to przystać. 
Ratusz uznał, że lepiej pójść z przewoźnikiem na ugodę”. Dziennikarz akcentował, 
że urzędnicy są zdania, iż proces sądowy mógłby trwać latami i nie gwarantowałby 
rozstrzygnięcia korzystnego dla miasta30.

Dziennikarze zajęli się także sprawą powstania Biura Obsługi Mieszkańców 
w dzielnicy Dziesiąta. Dzięki jego otwarciu tysiące osób nie musiałoby pokonywać 
zbędnych kilometrów, by załatwić sprawę w Urzędzie Miasta. Deklaracja, że takie 
biuro może powstać, padła w odpowiedzi na prośbę miejskiego radnego Leszka Da-
niewskiego (PO). Ratusz zapewnia, że szuka już odpowiedniego lokalu31.

Niezmiennie popularnością cieszył się temat związany ze sprawą prezydenta 
Żuka. Na pierwszej stronie „Dziennik Wschodni” relacjonował, że do sądu trafi 

26  JAXA, Sąd nad mandatem prezydenta Krzysztofa Żuka. Za nami pierwsze starcie, „Kurier Lu-
belski”, 9.03.2017, s. 3.

27  A. Jurkowski, Buspasy na Racławickich – oskarżenie odparte, „Kurier Lubelski”, 09.03.2017, 
s. 3.

28  JAXA, Nowy taryfikator opłat w MPWiK Lublin. Cena za wodę i ścieki nie poszła w górę, „Ku-
rier Lubelski”, 1.03.2017, s. 3.

29  A.  Jurkowski, Wiosenne porządki w  Lublinie. Łatają, zamiatają, grabią, „Kurier Lubelski”, 
2.03.2017, s. 3.

30  D. Smaga, Miliona miasto nie zobaczy, „Dziennik Wschodni”, 1.03.2017, s. 5.
31  D. Smaga, By Dziesiąta nie musiała zrywać się przed siódmą, „Dziennik Wschodni”, 2.03.2017, 

s. 4. 



114 Lidia Pokrzycka

druga skarga na zarządzenie wojewody wygaszające mandat prezydentowi Lublina. 
Głosami koalicji PO i Wspólnego Lublina przyjęto złożony przez tę koalicję projekt 
uchwały w tej sprawie. „Zaskarżone zarządzenie zostało wydane przez wojewodę 
po tym, jak Rada Miasta nie odpowiedziała na jego wezwanie do podjęcia uchwały 
stwierdzającej, że Krzysztof Żuk przestał być prezydentem Lublina. Wzywając rad-
nych do podjęcia takiej uchwały wojewoda powoływał się na zarzuty formułowane 
przez CBA”. Żuk miał złamać prawo, łącząc stanowisko prezydenta Lublina z za-
siadaniem w radzie nadzorczej spółki PZU Życie. Teraz już tylko prawomocny, nie-
korzystny dla prezydenta wyrok może odsunąć go od władzy, a on sam twierdził, że 
nie złamał prawa, wojewodzie zarzucając, że ograniczył się do błędnych wniosków 
Centralnego Biura Antykorupcyjnego32.

W dodatku chełmskim do „Dziennika” pisano także o tym, że trzy firmy stanęły 
do przetargu na remont miejskiego odcinka krajowej drogi nr 12. Problem w tym, że 
dwie z nich złożyły zaskakująco niskie oferty. Rażąco niskie ceny wymagają analiz 
ze strony zarządu Dróg Miejskich33.

„Dziennik Wschodni” informował również o tym, że nie będzie śledztwa w spra-
wie projektu „Wrota Lubelszczyzny”. Prokuratura nie podzieliła argumentów Cen-
tralnego Biura Antykorupcyjnego. Uznała, że urzędnicy marszałka nie złamali 
prawa. Agenci Biura uznali, że urzędnicy nie naliczyli kar umownych firmie, któ-
ra realizowała projekt. Według nich wykonawca spóźnił się z jego realizacją o pół 
roku, więc powinien zapłacić pół miliona zł kary34.

Na bieżąco także informowano (ale już w formie wzmianek w martwym rogu) 
o sprawie prezydenta Żuka. 10 marca pisano, że Wojewódzki Sąd Administracyjny 
przyznał rację Radzie Miasta, a nie wojewodzie, i prezydent utrzyma stanowisko35. 
Zajmowano się również sprawami komunikacyjnymi, informowano, że część dróg 
ekspresowych trafi do zamrażarki36, ale z kolei lotnisko w Świdniku nie musi zwra-
cać unijnej dotacji37.

Wnioski

Podsumowując analizę zawartości i  sposób przekazywania informacji publicz-
nych w lubelskich dziennikach, można stwierdzić, że w 2007 r. średnio 80% ana-
lizowanych tekstów umieszczonych było w  pierwszym polu optycznym (chociaż 
stosunkowo rzadko na pierwszych stronach). Z  kolei w  2017  r. średnio 60% ar-

32  DRS, Radni w obronie Żuka, „Dziennik Wschodni”, 3.03.2017, s. 1.
33  J. Barczyński, Gra o miliony, „Dziennik Wschodni”, 2.03.2017, s. 11.
34  JSZ, Wrota Lubelszczyzny, „Dziennik Wschodni”, 8.03.2017, s. 3. 
35  DRS, Pierwszy wyrok w sprawie Żuka, „Dziennik Wschodni”, 10.03.2017, s. 3. 
36  P. Puzio, Ekspresówki trafią do zamrażarki, „Dziennik Wschodni”, 13.03.2017, s. 1.
37  TOMA, Lotnisko nie musi zwracać unijnej dotacji, „Dziennik Wschodni” , 13.03.2017, s. 1. 



115Prasa regionalna a sposoby upowszechniania informacji publicznej

tykułów umieszczono w pierwszym polu optycznym (zazwyczaj na dalszych stro-
nach). Coraz częściej informacje dotyczące funkcjonowania władz samorządowych 
umieszcza się w martwym rogu (ok. 30% tekstów).

Hipoteza, którą przyjęto w artykule, została częściowo potwierdzona. Faktycznie 
część obowiązków prasy lokalnej przejmuje prasa regionalna (ok. 30% informacji 
w 2017 r. dotyczyło małych miejscowości w regionie). Niezależnych tytułów prasy 
lokalnej na Lubelszczyźnie jest coraz mniej, więc prasa regionalna chociaż w części 
wzięła na siebie ciężar przekazywania także informacji z mniejszych miast regio-
nu. Jednak tytuły regionalne wydawane przez koncerny medialne muszą się liczyć 
z realiami wydawniczymi i stosują autocenzurę. Większość analizowanych tekstów 
była dość zachowawcza, chociaż czasami są widoczne sympatie do władz samo-
rządowych, szczególnie w przypadku „Dziennika Wschodniego”, niezależnego od 
koncernów medialnych. „Kurier Lubelski” i „Gazeta Wyborcza. Lublin” zamiesz-
czały krótkie informacje pozbawione komentarzy. W 2007 r. „Kurier Lubelski” sku-
piał się na wzmiankach, jednak w 2017 r. widać było więcej dłuższych informacji, 
a dziennikarze dość często skupiali się na pozytywnych stronach funkcjonowania 
samorządu lokalnego. W przypadku „Gazety Wyborczej. Lublin” można stwierdzić, 
że tytuł w 2007 r. otwarcie wskazywał na swoje sympatie polityczne, w 2017 r. (za-
pewne z powodu braku miejsca w gazecie) pomijano kwestie samorządowe i ogólne 
informacje publiczne, skupiając się na artykułach społeczno-kulturalnych oraz pro-
blemach lubelskich uczelni. Na podstawie przeprowadzonej analizy można wnios- 
kować, że głównym źródłem informacji publicznej dla dziennikarzy pozostają kon-
ferencje prasowe oraz oficjalne komunikaty przesyłane z urzędów czy sądów. Funk-
cja kontrolna realizowana jest więc w minimalnym stopniu. Na pierwszych stronach 
i w pierwszym polu optycznym analizowanych tytułów często znajdują się infor-
macje dotyczące regionalnych i  lokalnych inwestycji komunikacyjnych. Bieżące 
funkcjonowanie np. samorządów to zazwyczaj wzmianki i krótkie informacje coraz 
częściej zamieszczane w martwych rogach trzecich, czwartych, piątych czy nawet 
jedenastych stron lubelskich gazet. Informacje publiczne nie są więc atrakcyjne dla 
dziennikarzy (chyba że zawierają w  sobie elementy sensacji), a  forma przekazu 
w formie wzmianek w martwych rogach stron zniechęca do lektury samych czytel-
ników (nawet ich nie zauważą).

Bibliografia

Publikacje drukowane
Kowalczyk R., Prasa lokalna a dostęp do informacji, w: Prasa lokalna w budowie społe-

czeństwa obywatelskiego, oprac. M. Lipińska, Warszawa 2004.
Piotrowicz P., Praktyka dostępu gazety lokalnej do informacji a unormowania prawne, w: 

Prasa lokalna w budowie społeczeństwa obywatelskiego, oprac. M. Lipińska, Warszawa 
2004.



116 Lidia Pokrzycka

Prasa
Barczyński J., Gra o miliony, „Dziennik Wschodni”, 2.03.2017.
Bożko M., Ponad 3,5 tys.  urzędników z  Lubelszczyzny drży o  swoje posady, „Dziennik 

Wschodni”, 3.03.2007.
DRS, Pierwszy wyrok w sprawie Żuka, „Dziennik Wschodni”, 10.03.2017.
DRS, Radni w obronie Żuka, „Dziennik Wschodni”, 3.03.2017.
DUN, Mandaty ocalały, „Kurier Lubelski”, 14.03. 2007.
DUN, Miejskie ulice bez komunistów, „Kurier Lubelski”, 2.03.2007.
JAXA, Nowy taryfikator opłat w MPWiK Lublin. Cena za wodę i ścieki nie poszła w górę, 

„Kurier Lubelski”, 1.03.2017.
JAXA, Sąd nad mandatem prezydenta Krzysztofa Żuka. Za nami pierwsze starcie, „Kurier 

Lubelski”, 9.03.2017.
JAXA, Wojewoda odbierze mandaty, „Kurier Lubelski”, 3–4.03. 2007.
JSZ, Wrota Lubelszczyzny, „Dziennik Wschodni”, 8.03.2017.
Jurkowski A., Awantura na sesji Sejmiku Województwa Lubelskiego. PiS stracił wiceprze-

wodniczącego, „Kurier Lubelski”, 12.03. 2017.
Jurkowski A., Biurowiec przy Wieniawskiej błyśnie złotem. Urzędnikom zrobi się ciepło, 

„Kurier Lubelski”, 10.03.2017.
Jurkowski A., Budowa S19. Autem do Rzeszowa w  półtorej godziny, „Kurier Lubelski”, 

13.03.2017.
Jurkowski A., Buspasy na Racławickich – oskarżenie odparte, „Kurier Lubelski”, 9.03.2017.
Jurkowski A., Nie trzeba będzie zwracać dofinansowania do budowy Portu Lotniczego, „Ku-

rier Lubelski”, 13.03. 2017.
Jurkowski A., Remonty dróg w Lublinie. Z wiosną przyjdzie nowy asfalt, „Kurier Lubelski”, 

12.03.2017.
Jurkowski A., Strefa będzie przy ul. Witosa, „Kurier Lubelski”, 1.03.2007.
Jurkowski A., Wiosenne porządki w Lublinie. Łatają, zamiatają, grabią, „Kurier Lubelski” 

2.03.2017.
MOUL, Miasto nie chce izby wytrzeźwień, „Kurier Lubelski”, 7.03.2007.
Panas R., Zaraźliwa choroba urzędowa. Marszałek chce zwalniać z  pracy, ale nie może, 

„Dziennik Wschodni”, 7.03. 2007.
Plapis F., Szkoła nie całkiem stracona, „Dziennik Wschodni”, 1.03.2007.
Puzio P., Ekspresówki trafią do zamrażarki, „Dziennik Wschodni”, 13.03.2017.
Smaga D., By Dziesiąta nie musiała zrywać się przed siódmą, „Dziennik Wschodni”, 

2.03.2017.
Smaga D., Miliona miasto nie zobaczy, „Dziennik Wschodni”, 1.03.2017.
Smaga D., W Internecie sesji nie znajdziecie, „Dziennik Wschodni”, 12.03.2007.
Stawecki T., Dwupasmowo od strony Warszawy. Al. Solidarności będzie połączona z przyszłą 

obwodnicą, „Kurier Lubelski”, 10.03.2007.
Stawecki T., Komunalna rewolucja, „Kurier Lubelski”, 5.03.2007.
Sulowski K., Burza po słowach wojewody, „Gazeta Wyborcza. Lublin”, 1.03.2017.
TOMA, Lotnisko nie musi zwracać unijnej dotacji, „Dziennik Wschodni”, 13.03.2017.



117Prasa regionalna a sposoby upowszechniania informacji publicznej

Streszczenie

W artykule przestawiono wyniki analizy zawartości lubelskich dzienników z dwóch tygodni marca 
2007 i 2017 r. Opisano sposoby upowszechniania informacji publicznej na konkretnych przykładach 
(analiza jakościowa) oraz przedstawiono dane ilościowe. Po przeprowadzeniu analiz można wniosko-
wać, że prasa regionalna wzięła na siebie przynajmniej część obowiązków prasy lokalnej, dzięki temu, 
że ma większą siłę oddziaływania i jest bardziej niezależna. Chociaż tylko „Dziennik Wschodni” moż-
na określić jako tytuł niezależny od koncernów medialnych, to jednak liczba upowszechnianych infor-
macji pozostaje na podobnym poziomie we wszystkich lubelskich dziennikach. Widać jednak sympatie 
prasy do władz samorządowych, z  tendencją do krytyki władz województwa (w 2007 i 2017 r. PiS 
przejął rządy na szczeblu ogólnopolskim i wojewódzkim).

REGIONAL PRESS AND THE METHODS OF INFORMATION DISSEMINATION ANALYSIS  
ON THE BASIS OF THE LUBLIN REGION

Summary

This article presents the results of a content analysis of Lublin journals from the years 2007 and 
2017, respectively, released in the two weeks of March. The methods of information dissemination 
were described through specific examples (qualitative analysis) with the inclusion of quantitative data. 
After performing the analysis, it could be concluded that the regional press has at least partially as-
sumed the responsibilities of the local press due to a greater impact and more independent status of 
the former. While only Dziennik Wschodni could be considered a publication independent from media 
concerns, the amount of published information in all of Lublin regional journals remains at a similar 
level. The press, however, displays a noticeable bias in favor of the local government and an inclina-
tion towards criticizing the provincial authorities (in the years 2007 and 2017 the political party Prawo 
i Sprawiedliwość took over national and provincial governance).


