
Rocznik Bibliologiczno-Prasoznawczy	 tom 10/21
Kielce 2018

Tomasz Mielczarek
Instytut Dziennikarstwa i Informacji, Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach

Słowa kluczowe: telewizja, nadawca publiczny, informacja publiczna
Keywords: television, public broadcaster, public information

UPOWSZECHNIANIE INFORMACJI PUBLICZNEJ PRZEZ TVP SA. 
STUDIUM PRZYPADKU Z LAT 2016–2017

W  artykule przenalizowane zostaną sposoby realizowania obowiązku upo-
wszechniania informacji publicznej przez Telewizję Polską SA. Obowiązki te spre-
cyzowane zostały w ustawie z dnia 29 grudnia 1992 roku o radiofonii i  telewizji1 
oraz ustawie z dnia 6 września 2001 roku o dostępie do informacji publicznej2.

Podstawę źródłową opracowania stanowią, oprócz wspomnianych aktów norma-
tywnych, dokumenty upowszechniane przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji, 
Telewizję Polską SA, dane Nielsen Audience Measurement oraz informacje i wypo-
wiedzi publicystyczne drukowane na łamach prasy.

Uwarunkowania prawne

Na TVP SA ciąży obowiązek realizowania tzw. misji publicznej. Sprecyzowano 
go w pierwszym ustępie 21 artykułu ustawy o  radiofonii i  telewizji. Stwierdzono 
w nim, że:

Publiczna radiofonia i telewizja realizuje misję publiczną, oferując, na zasadach okre-
ślonych w ustawie, całemu społeczeństwu i poszczególnym jego częściom, zróżnico-
wane programy i inne usługi w zakresie informacji, publicystyki, kultury, rozrywki, 
edukacji i sportu, cechujące się pluralizmem, bezstronnością, wyważeniem i niezależ-
nością oraz innowacyjnością, wysoką jakością i integralnością przekazu.

1  Tekst ujednolicony, Dz.U. 2017, poz. 1414.
2  Tekst ujednolicony, Dz.U. z 2016, poz. 1764 i 2017, poz. 933.



86 Tomasz Mielczarek

W  dalszej części tego artykułu, w  ustępach 1a i  2 zdefiniowano kilkadziesiąt 
szczegółowych aspektów misji publicznej. Nawiązując do 1 artykułu ustawy, można 
przyjąć, że podstawowe zadania nadawcy publicznego sprowadzają się do: dostar-
czania informacji, udostępniania dóbr kultury i sztuki oraz dostarczania rozrywki.

Gdy dokładniej przeanalizujemy ustawę, dostrzeżemy, że kwestie kultury i sztuki 
oraz rozrywki opisane są w niej w niewielkim stopniu, a uwagę skoncentrowano na 
informacyjnej obsłudze podmiotów polityki. Dowodzi tego artykuł 22 gwarantujący 
naczelnym organom państwowym „bezpośrednią prezentację oraz wyjaśnianie po-
lityki państwa”. Podobne gwarancje zyskały partie polityczne, związki zawodowe 
i związki pracodawców (art. 23) oraz organizacje pożytku publicznego (art. 23a). 
Nadto ustawodawca w  artykule 24 zapewnił podmiotom uczestniczącym w  wy-
borach do Sejmu, Senatu, wyborach prezydenckich, do samorządu terytorialnego 
oraz Parlamentu Europejskiego możliwość rozpowszechniania audycji wyborczych 
w programach publicznej radiofonii i telewizji. Bezpłatny dostęp do tych programów 
zagwarantowano też podmiotom uczestniczącym w kampaniach referendalnych.

Wykładnię powyższych przepisów znajdujemy w  rozporządzeniach Krajowej 
Rady Radiofonii i Telewizji3. Bliższa ich analiza wykazuje, że jest to jedno z pod-
stawowych pól aktywności prawodawczej Krajowej Rady. Każdy akt wyborczy 
przeprowadzany w Polsce poprzedzają rozporządzenia Krajowej Rady określające 
komu przyznawany jest bezpłatny czas antenowy publicznego nadawcy, jakie będą 
sposoby emisji bezpłatnych audycji, maksymalny czas emisji audycji płatnych itp.

W ustawie o dostępie do informacji publicznej określono z kolei wykaz podmio-
tów, na które nałożono obowiązek upowszechniania takich informacji. Podmiotami 
tymi są: organy władzy publicznej, organy samorządów gospodarczych i zawodo-
wych, spółki Skarbu Państwa, podmioty samorządu terytorialnego oraz inne pod-
mioty dysponujące majątkiem publicznym (art. 4).

Zakres upowszechnianej informacji jest bardzo szeroki. Obejmuje m.in. następu-
jące kwestie szczegółowe: informacje o zamierzeniach władzy ustawodawczej oraz 
wykonawczej, projekty aktów normatywnych, informacje o organach władzy i oso-
bach sprawujących w nich funkcje oraz ich kompetencjach, naborze kandydatów 
do zatrudnienia na wolne stanowiska, treści aktów administracyjnych, dokumenty 
instytucji kontrolnych, treści orzeczeń sądowych (art. 6).

Sumując treść powyżej przytoczonych norm prawnych, przyjąć można, że TVP 
SA jest dla większości podmiotów sfery publicznej podstawowym kanałem upo-
wszechniania wiedzy o ich codziennej działalności. Jest to potencjalnie najważniej-
szy sposób prezentowania zamierzeń władzy, ludzi z nią związanych oraz wszel-
kich danych dotyczących sfery publicznej. Z oczywistych względów jest to kanał 
bardziej spektakularny i  wzbudzający większe zainteresowanie niż różnorodnego 
rodzaju repozytoria czy „Biuletyn Informacji Publicznej”.

3  Wykaz najnowszych rozporządzeń: http://www.krrit.gov.pl/regulacje-prawne/polska/kampania-
-wyborcza/ (dostęp: 13.09.2017).



87Upowszechnianie informacji publicznej przez TVP SA

Gdy bliżej przeanalizujemy informacyjną zawartość programu telewizyjnego, 
dostrzeżemy, że pojęcie informacji publicznej sprowadzone zostało w niej właściwie 
do informacji politycznej. Informacja ta koncentruje się na kwestiach zdobywania 
i sprawowania władzy. Przejawy działalności organizacji społecznych, różnorodne 
formy samorządności, działalność organizacji pozarządowych, ruchów społecznych 
itp. dostrzegane są w niewielkim stopniu.

Władza i telewizja

Odwołując się do wspomnianych aktów prawnych, można przyjąć, że infor-
macyjne zadania TVP SA zostały jasno i dokładnie sprecyzowane. Mimo to przez 
ostanie ćwierć wieku ich realizacja zyskiwała niskie oceny. Wynikało to z  faktu, 
że wszystkie kolejno zmieniające się rządy traktowały telewizję jako swoisty łup 
polityczny. Nadawano jej charakter propagandowej tuby, która nie miała rzetelnie 
prezentować i wyjaśniać poczynań władz, ale ocieplać ich wizerunek, a nawet upra-
wiać rządową propagandę. Byłoby zatem dużym nadużyciem twierdzenie, że in-
strumentalne podejście do publicznej telewizji było właściwe jedynie ugrupowaniu 
politycznemu, które przejęło władzę w 2015 r.

Nim do tego doszło, politycy Prawa i  Sprawiedliwości krytykowali przede 
wszystkim zaniedbanie przez TVP SA funkcji misyjnych. W  listopadzie 2015  r. 
Piotr Gliński w  wywiadzie udzielonym portalowi Wirtualne Media stwierdził, że 
„Trzeba odbudować funkcję edukacyjną telewizji publicznej i przywrócić pozycję 
Teatru Telewizji jako teatru dla każdego Polaka. Dostęp do kultury wyższej powi-
nien być spopularyzowany”4. Wicepremier i minister kultury zapowiadał też, że pu-
bliczny nadawca udostępni więcej czasu antenowego organizacjom obywatelskim 
oraz odbuduje swe funkcje edukacyjne. Innym wyróżnikiem nowej telewizji miało 
być nadanie jej charakteru narodowego. Jak tłumaczył Gliński „w szerokim pojęciu 
»narodu« mieści się wielorakość, chociaż trzonem wciąż pozostaje tradycja, kultura, 
historia, język, wspólnotowość, bo naród to jest wspólnota wyobrażona”5.

Tezę o potrzebie nadania mediom charakteru narodowego popierał też Krzysztof 
Czabański. Wyjaśniał powody nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji oraz po-
wołania Rady Mediów Narodowych. Rada ta zajmie się – jak stwierdził – „mediami, 
które dotychczas nazywano publicznymi”. Czabański uznał ponadto, że

Media publiczne są elementem silnego społeczeństwa i  silnego państwa. Bez nich 
nie ma kworum do dyskursu publicznego, a co za tym idzie obywatele są pozbawieni 
możliwości wpływania na kształt państwa oraz mogą być pozbawieni rzetelnej infor-

4  http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/piotr-glinski-mamy-mandat-spoleczny-do-przeksztalcen-
w-mediach-publicznych-wywiad (dostęp: 17.09.2017).

5  Ibidem.



88 Tomasz Mielczarek

macji o jego stanie. Silne media publiczne leżą w interesie każdego obywatela, bez 
względu na to, czy je konsumuje6.

Koncepcje te zmaterializowano w Ustawnie z dnia 22 czerwca 2016 roku o Ra-
dzie Mediów Narodowych7. Jak stwierdzono w uzasadnieniu do zmiany ustawy o ra-
diofonii i telewizji, powołanie Rady Mediów Narodowych:

stanowi pierwszy etap reformy polskich mediów publicznych, zmierzającej do usta-
nowienia systemu mediów narodowych. Jego filarami będą instytucje niemające cha-
rakteru spółek akcyjnych, którym zapewni się stabilne źródła finansowania. Stworze-
nie nowego systemu organizacji i finansowania mediów narodowych wymaga kilku 
miesięcy intensywnych prac i będzie następnym etapem reformy8.

Mimo zapowiedzi o „unarodowieniu” i odbudowie dochodów mediów narodo-
wych, nowelizacja sprowadziła się jedynie do kwestii personalnych. Zgodnie z nową 
ustawą powołano Radę Mediów Narodowych, która składa się z pięciu członków. 
Trzech z nich powołanych przez Sejm reprezentuje PiS, a dwóch powołanych przez 
Prezydenta największe parlamentarne partie opozycyjne – Platformę Obywatelską 
i Kukiz 15. Rada Mediów Narodowych de facto pełni funkcje rady nadzorczej me-
diów. Kontroluje ich finanse oraz powołuje prezesa TVP SA. Na funkcję tę powoła-
no Jacka Kurskiego.

Nim do tego doszło wspomniani politycy PiS-u krytykowali audycje informacyj-
ne i  publicystyczne emitowane przez publicznego nadawcę. Krzysztof Czabański 
stwierdził nawet, że jego wyborcy „mają już dość Tomasza Lisa, Beaty Tadli oraz 
Piotra Kraśki. Nazwali ich funkcjonariuszami władzy”9. Nie można zatem się dzi-
wić, że wraz objęciem przez Jacka Kurskiego funkcji prezesa TVP SA natychmiast 
zostali oni odsunięci od prowadzenia audycji informacyjnych i publicystycznych. 
Wymiana kadr w redakcjach zajmujących się informacją i publicystką była bardzo 
głęboka i objęła około stu osób10. Nowych pracowników pozyskiwano z Telewizji 
Trwam i  Telewizji Republika. Dokonano też przesunięć w  ramach TVP SA. Do 
głównych wydań „Wiadomości” trafili dziennikarze i prezenterzy zatrudnieni wcześ- 
niej w TVP 3 lub TVP Regiony.

Dziennikarze ci bardzo szybko stali się symbolem nowej telewizji. Byli wśród 
nich m.in.: Marzena Paczuska, Jarosław Olechowski, Klaudiusz Pobudzin, Ewa Bu-
gała, Bartłomiej Graczak, Danuta Holecka.

6  http://www.wirtualnemedia.pl/print/krzysztof-czabanski-silne-media-publiczne-leza-w-interesie-
kazdego-obywatela-wywiad (dostęp: 17.09.2017).

7  Dz.U. 2017, poz. 929.
8  Druk sejmowy nr 158 z 28 grudnia 2015 r., s. 5.
9  A. Kublik, I. Szpala, Oto recepta PiS na media, „Gazeta Wyborcza” 25.11.2015.
10  Towarzystwo Dziennikarskie prowadzi rejestr zatytułowany „Dobra zmiana w mediach”. Odno-

towano w nim 228 osób, które odeszły z TVP SA, PR SA i PAP w latach 2016–2017; http://towarzy-
stwodziennikarskie.org/ (dostęp: 20.09.2017).



89Upowszechnianie informacji publicznej przez TVP SA

Zmieniono też zespół komentatorów politycznych. Nowi komentatorzy prezen-
towali przede wszystkim prawicowo-konserwatywną prasę: „Do Rzeczy”, „wSieci” 
(następnie jako „Sieci Prawdy”), „Gazetę Polską” i  „Gazetę Polską Codziennie”. 
Z biegiem czasu znaczna ich część zyskała etaty w TVP SA, jak np. Cezary Gmyz, 
który został wysłany na placówkę korespondencką do Berlina11.

Program

Sposoby upowszechniania informacji, w tym informacji publicznej, przez TVP 
SA w ostatnich latach nie doczekały się jeszcze zbyt wielu analiz. Dysponujemy je-
dynie dwoma opracowaniami przygotowanymi na zlecenie Krajowej Rady Radiofo-
nii i Telewizji. Pierwsze z nich opublikowane zostało w 2016 r., a dotyczyło wybor-
czych audycji publicystycznych emitowanych przez publicznego nadawcę w latach 
2014–201512. Analiza ta przedstawiała zatem sytuację, gdy prezesem telewizji był 
jeszcze Juliusz Braun.

Zespół badawczy analizował funkcjonowanie wszystkich uniwersalnych nadaw-
ców, ale z  racji obranego tematu skoncentrujemy uwagę jedynie na telewizji pu-
blicznej. Z analiz statystycznych wynikało, że zaledwie ok. 50% czasu emisji prze-
znaczano w audycjach publicystycznych tego nadawcy na prezentowanie tematyki 
wyborczej. Jak to ujęli przygotowujący raport badacze, „w audycjach publicznego 
nadawcy dominowała tematyka autoreferencyjna”13. Pozostałą część emisji zajęły 
tzw. tematy interferujące (wydarzenia zakłócające, skandale) oraz inne zagadnienia 
związane z bieżącym życiem politycznym.

Przed I  turą wyborów prezydenckich w  programach nadawcy publicznego 
(TVP 1, TVP 2, TVP Info) dominowali eksperci. W programach tych zajmowano 
się przede wszystkim Platformą Obywatelską i w nieco mniejszym stopniu Prawem 
i  Sprawiedliwością. Niewiele natomiast mówiono o  Polskim Stronnictwie Ludo-
wym i  Sojuszu Lewicy Demokratycznej. Przed drugą turą wyborów sytuacja nie 
uległa istotnej zmianie, choć nieco więcej uwagi zwrócono na PSL i SLD, a swo-
istym novum było zainteresowanie się Polską Razem.

Bardziej szczegółowa analiza zawartości programów uniwersalnych wykazała, 
że pierwszy program TVP SA miał najbardziej pluralistyczny i zrównoważony cha-
rakter. Zapraszano do audycji nawet przedstawicieli komitetów, których kandydaci 
mieli niewielkie szanse wyborcze. Proporcje te był natomiast zachwiane w progra-

11  Bogatą dokumentację zmian kadrowych zachodzących w TVP SA gromadziła „Gazeta Wybor-
cza” oraz portal Wirtualne Media. 

12  T. Gackowski i in., Monitoring wyborczy telewizyjnych audycji publicystycznych. Przegląd kam-
panii wyborczych 2014–2015. Kluczowe wnioski empiryczne, Warszawa 2016.

13  Ibidem, s. 8.



90 Tomasz Mielczarek

mie drugim. Stało się tak dlatego, że przedstawiciele komitetu wyborczego PiS nie 
uczestniczyli w audycjach prowadzonych przez Tomasza Lisa.

W TVP Info dominowali z kolei eksperci i komentatorzy. Do udziału w audy-
cjach zapraszano jedynie reprezentantów czterech największych komitetów wybor-
czych. Inną cechą charakterystyczną audycji publicystycznych nadawcy publiczne-
go była duża aktywność prowadzących je dziennikarzy i wysokie natężenie pytań 
o informacje.

Kolejne badanie audycji informacyjnych upowszechnianych przez wszystkich 
nadawców uniwersalnych zostało przeprowadzone w początkach 2016  r.14 Z  racji 
przyjętego tematu analizy skoncentrujemy się jedynie na „Wiadomościach” TVP 1.

Audycja ta została zdominowana przez sprawy krajowe, a na pierwszy plan wy-
suwała się tematyka polityczna. Analiza porównawcza wykazała, że newsy TVP 
skoncentrowane były wokół trzech najistotniejszych kwestii:
1.	 działania państwa i jego instytucji;
2.	 rozliczeń z dalszą i bliższą przeszłością (także w odniesieniu do Rosji);
3.	 pogłębiającemu się kryzysowi imigracyjnemu, przedstawianemu jako postępują-

ca katastrofa humanitarna, co, przy braku skutecznej polityki unijnej, doprowa-
dzić mogło do zagrożenia bezpieczeństwa Polaków (coraz wyraźniej budowane 
poczucie zagrożenia)15.
Badanie wykazało, że w porównaniu do stacji komercyjnych konstrukcja new-

sów u nadawcy publicznego była wyjątkowo złożona, co utrudniało odbiór i zrozu-
mienie przekazywanych informacji. „Wiadomości” przedstawiały świat monocen-
tryczny, zawężony do sfery politycznej, a jednocześnie rozbity na dwa zwalczające 
się obozy. Nadawca publiczny koncentrował się jedynie na pozytywnych efektach 
pracy rządu, co można było określić mianem swoistej propagandy sukcesu.

Podstawową osią tematyczną wielu newsów była przeszłość, kultywowanie pa-
mięci i obrona historii. Uwidaczniała się też tendencja do budowania poczucia za-
grożenia wewnętrznego i  zewnętrznego, kreowania obrazu świata jako oblężonej 
twierdzy.

Tematykę „Wiadomości” określały poczynania władz i instytucji państwowych. 
Inne czynniki wpływające na informacyjną agendę w zasadzie nie były widoczne. 
Analitycy dopatrzyli się też w  „Wiadomościach” dziennikarskiej stronniczości, 
określeń wartościujących, zajmowania się sprawami ludzkimi w  celu dokonania 
oceny moralnej.

Twórcy omawianego dokumentu, biorąc pod uwagę wspomniany już art. 21 usta-
wy o radiofonii i telewizji, doszli do następujących wniosków:
1.	 wymóg pluralizmu informacji i punktów widzenia w analizowanych wydaniach 

„Wiadomości” realizowany był w zakresie ograniczonym;

14  M. Mrozowski, T. Popadiak-Kuligowska, Ekspertyza programów informacyjnych głównych wy-
dań TVP1 Wiadomości, TVN Fakty, Polsat Wydarzenia z okresu 4.02.2016 r. do 11.02.2016 r. Raport 
końcowy, Warszawa 2016.

15  Ibidem, s. 8.



91Upowszechnianie informacji publicznej przez TVP SA

2.	 wymóg bezstronności relacji w żadnej istotnej kwestii politycznej nie został do-
trzymany;

3.	 wymóg wyważenia nie był przestrzegany, o  czym świadczyły wyniki anali-
zy struktury tematycznej newsów, konstrukcji świata w nich przedstawionego, 
a także wyniki analizy warsztatowej;

4.	 wymóg niezależności został naruszony w  sposób jednoznaczny przynajmniej 
w dwóch przypadkach16.
W związku z tym autorzy raportu doszli do ostatecznego wniosku, że „Wiadomo-

ści świadomie przedstawiają zafałszowany obraz rzeczywistości, pokazując rzeczy 
takimi, jakimi chcą je widzieć rządzący, a  nie takimi, jakimi powinni je widzieć 
dociekliwi i bezstronni dziennikarze”17.

Swoistą odpowiedzią na ten raport był publicystyczny tekst Stanisława Janeckiego 
opublikowany w tygodniku „wSieci”18. Autor dokonał w nim analizy porównawczej 
„Faktów” TVN i „Wiadomości” TVP 1. „Wiadomości” określił mianem „poważnego 
programu informacyjnego, a „Fakty” TVN – „dziennika propagandowo-rozrywko-
wego”. Publicysta „wSieci” nazwał „Fakty” „pamfletami”. Stwierdził ponadto: „Naj-
krócej: jest to rozrywka z morałem (...) jak w tzw. dyrektywnej pedagogice marksi-
stowskiej”. O  rozrywkowym charakterze „Faktów” miały też świadczyć aktorskie 
zachowania prezenterów oraz ich przejaskrawione wypowiedzi mające na celu nega-
tywne etykietowanie zwalczanych podmiotów polityki. Wypowiedzi te były „wyrazi-
ste i teatralne po to, żeby wzmocnić funkcje perswazyjne”. Autor cytowanego tekstu 
miał też zastrzeżenia do sposobu i kolejności podejmowanych tematów. Stwierdził, że 
„14 kwietnia [2016 r. – T.M.] w »Faktach« sprawa chrztu Mieszka I była dopiero na 
trzecim miejscu”. Poważne informacje pojawiły się natomiast w „Wiadomościach”, 
w których „każdego dnia rocznicowych obchodów materiał dotyczący Chrztu Polski 
był jedynką”. Różnica między TVN a TVP1 była więc zdaniem Janeckiego „poraża-
jąca”. Tak, jakby ci dwaj nadawcy należeli do różnych cywilizacji.

Miał on też zastrzeżenia do materiałów z zagranicy. „Fakty” traktowały widzów 
niepoważnie i  obraźliwie, tak jakby nie znali oni świata i  niczego nie rozumieli. 
Poza tym obawiano się pokazywać rzeczywiste intencje polityki Rosji kierowanej 
przez Władimira Putina. „Wiadomości” natomiast, podejmując tematykę zagranicz-
ną, były „poważne i bezstronne”, a ponadto podawały ich wielokrotnie więcej.

Janecki stwierdził na koniec, że „»Fakty« mają tyle wspólnego z programami 
informacyjnymi, co astrologia z astronomią”, a w porównaniu z „Wiadomościami” 
są tym, „czym piłkarski Real Madryt wobec Huraganu Wołomin (…) to inna półka, 
inna liga i inna klasa”.

Tej ocenie sposobu realizowania informacyjnych zdań telewizji narodowej prze-
czą szokujące zachowania niektórych jej pracowników. W maju 2017 r. w programie 
publicystycznym „Woronicza 17” pokazano wulgarny tweet o Hannie Gronkiewicz-

16  Ibidem, s. 13–14.
17  Ibidem, s. 103.
18  S. Janecki, Nokaut „Wiadomości”, „wSieci” 2016, nr 17.



92 Tomasz Mielczarek

-Waltz. Początkowo odpowiedzialny za to pracownik został zawieszony. Sprawą 
zainteresował się jednakże poseł PO i podczas sejmowej interpelacji stwierdził, że 
„Bardzo trudno uwierzyć w błąd moderatora, wykorzystywanie kanału komunikacji 
tweetowej weszło w krew pracownikom TVP, zacierając różnicę pomiędzy tym co 
prywatne a publiczne”. W związku z tym szef telewizji narodowej zwolnił pracow-
nika odpowiedzialnego za ten incydent19.

W lipcu 2017 r. podczas demonstracji opozycji przed Sejmem reporterzy TVP Info 
Filip Styczyński i  Lucjan Ołtarzewski pokazywali wyciągnięte środkowe palce, co 
było ich oceną demonstracji. Skrytykowało ich za to na Twitterze wielu dziennikarzy, 
nawet Paweł Szot z „Wiadomości”. Dyrektor TAI Klaudiusz Pobudzin szybko poinfor-
mował, że zdecydował o zawieszeniu współpracy ze Styczyńskim i Ołtarzewskim20.

W październiku 2017 r. w portalu TVP.info pojawił się artykuł, w którym części 
ze strajkujących lekarzy rezydentów wytknięto, że chociaż skarżą się na niskie zarob-
ki, to w mediach społecznościowych chwalili się podróżami do egzotycznych czę-
ści świata oraz jedzeniem kanapek z kawiorem. Marszałek Senatu lekarz Stanisław 
Karczewski materiały ten ocenił jako „niestosowny, niepotrzebny, szkodliwy hejt”. 
Tekst skrytykowała ponadto większość dziennikarzy komentujących go na Twitterze. 
Publikację uznano za przejaw nagonki wobec protestujących. Zwrócono też uwagę, 
że opisana w artykule młoda lekarka pojechała do Kurdystanu z misją humanitarną 
i służyła tam pomocą lekarską poszkodowanym. W związku z tym zarząd TVP SA 
zawiesił dziennikarza TVP.info Ziemowita Piasta Kossakowskiego21. Powodem tej 
decyzji były poważne zastrzeżenia do rzetelności przygotowanych przez niego mate-
riałów, co było sprzeczne z kodeksem zasad etyki dziennikarskiej TVP SA22.

Kolejne przejawy takich zachowań dostarczyła zadziwiająca dyskusja dotycząca 
wojennej przeszłości Władysława Bartoszewskiego zainicjowana przez Cezarego 
Gmyza i Michała Adamczyka. Powątpiewali oni w powody zwolnienia Bartoszew-
skiego z Auschwitz i sugerowali, że zablokował on przyznanie Orderu Orła Białego 
rotmistrzowi Pileckiemu23.

19  http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/pracownik-tvp-info-zwolniony-za-publikacje-na-antenie-
wulgarnego-tweeta-o-hannie-gronkiewicz-waltz (dostęp: 10.10.2017).

20  http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/filip-styczynski-i-lucjan-oltarzewski-z-tvp-info-z-fuckami-
na-demonstracji-przed-sejmem-pereira-to-bylo-pozowanie-do-zdjecia-wideo (dostęp: 22.10.2017).

21  Ziemowit Kossakowski dołączył do redakcji TVP.info w połowie 2016 r., po odbyciu trzymie-
sięcznego stażu. W lipcu 2017 r. po demonstracji opozycji zapytał Adama Michnika, „kiedy przeprosi 
za brata, który był stalinowskim mordercą”, na co redaktor naczelny „Gazety Wyborczej” opowiedział: 
„Jak zmądrzejesz, sk…synu”. W programach informacyjnych i publicystycznych TVP pokazywano to 
nagranie jako przejaw agresywności środowisk opozycyjnych.

22  http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/strajk-lekarzy-rezydentow-ziemowit-kossakowski-
zawieszony-zawinil-tez-samuel-pereira-z-tvp-info-oceniaja-dziennikarze (dostęp: 16.10.2017). Zob. 
też: A. Kublik, W TVP jest trochę rzeczowości [rozmowa z Krzysztofem Czabańskim], „Gazeta Wybor-
cza” 10.10.2017.

23  https://www.wprost.pl/kraj/10083821/kuriozalne-wpisy-dziennikarza-tvp-jest-reakcja-muzeum-
auschwitz-birkenau.html; http://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/7,114883,22580309,niewiarygod-
na-hejterada-z-udzialem-gwiazdora-tvp-klocil-sie.html (dostęp: 30.10.2017).



93Upowszechnianie informacji publicznej przez TVP SA

Wydaje się, że najbardziej miarodajny w kwestii sposobów i metod realizowania 
zadań informacyjnych narodowej telewizji jest jej prezes Jacek Kurski. Pytany, jak 
ocenia własną telewizję, stwierdził, że:

telewizja publiczna jest dużo bardziej państwowa, ma zadanie i misję publiczną, czyli 
więcej informuje o  działaniach rządu i  władzy publicznej niż telewizje komercyj-
ne. Ale to nieuchronna konsekwencja reakcji na wcześniejszy obraz, który nie był 
obiektywny, tylko bardzo przechylony w stronę środowisk dzisiejszej opozycji. TVP 
po prostu stała się przeciwwagą dla TVN i Polsatu, które prawie już nie informują 
o pracach państwa i rządu, tylko zajmują się metodycznym zwalczaniem obozu rzą-
dzącego. Telewizja publiczna musi to równoważyć. Dlatego wyważenie i pluralizm 
nie powinny być rozliczane na poziomie TVP, tylko w bilansie wszystkich wiodących 
mediów elektronicznych w Polsce24.

Kurski zarzucił pozostałym telewizjom pomijanie istotnych informacji i stron-
niczość. Niewspółmiernie nikłą obecność reprezentantów opozycji na antenach 
państwowego nadawcy tłumaczył obowiązkiem realizowania misji, tj. koniecz-
nością relacjonowania poczynań władz państwowych. Odpierał ponadto zarzuty 
uprawiania propagandy, „Bo propaganda, która żywi się fikcją, jest oderwana od 
faktów, prawdy i realiów staje się kontrskuteczną antypropagandą”. Dodał ponadto, 
że „w czasach gwałtownych konfliktów politycznych, tożsamościowych, kulturo-
wych, ideowych i cywilizacyjnych [obiektywizm – T.M.] jest po prostu nierealny 
i  już nieosiągalny. Ludzie – i  to pokazują różne badania – chcą wyboru spośród 
wyrazistych tożsamości”.

Jak zatem mogliśmy się przekonać, analiza informacyjnej wartości programu 
TVP SA dokonana zarówno na podstawie zobiektywizowanych schematów, jak i po-
przez pryzmat wypowiedzi publicystycznych dowodzi, że medium to stało się jedną 
ze stron sporu politycznego. Nadawca narodowy w niewielkim stopniu kieruje się 
zapisami zawartymi w 21 artykule ustawy o radiofonii i telewizji. Także dyrektywy 
zawarte w ustawie o informacji publicznej nawet w nikłym stopniu nie są brane pod 
uwagę.

Taki sposób funkcjonowania TVP SA w zasadzie zyskuje pełne poparcie władz 
państwowych. Potwierdził to m.in. minister kultury i dziedzictwa narodowego Piotr 
Gliński, który zwrócił uwagę, że do przejęcia władzy przez PiS w mediach domino-
wał tzw. przemysł pogardy wymierzony w środowiska prawicowe i konserwatywne. 
Obecna sytuacja, w której w mediach narodowych dominuje tylko jeden przekaz, 
jest swoistą sprawiedliwością dziejową25.

24  M.  Piasecki, Jacek Kurski: Obiektywizm mediów jest nieosiągalny, „Rzeczpospolita”, 
18.10.2017. Zob. też: J. Nizinkiewicz, Krzysztof Czabański: Prawda nie leży pośrodku, „Rzeczpospoli-
ta”, 25.10.017; K. Kołodziejski, Naprawianie telewizji, „Sieci Prawdy” 2017, nr 44.

25  http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/szklo-kontaktowe-w-tvn24-dzieli-polakow-w-tyle-wizji-
w-tvp-info-delikatniejsze-i-oparte-na-humorze-ocenia-piotr-glinski (dostęp: 10.10.2017).



94 Tomasz Mielczarek

Oglądalność

O skutkach przyjęcia nowej koncepcji telewizji publicznej, określanej obecnie 
telewizją narodową, w ostatecznym efekcie przesądza parametr oglądalności. Nim 
przedstawimy charakteryzujące ją dane, zauważmy, że oglądalność telewizji wy-
nika nie tylko z jakości oferty programowej czy jej rzetelności informacyjnej, ale 
warunkowana jest też stanem całego rynku telewizyjnego, postępem technologicz-
nym, dywersyfikacją form przekazu oraz kształtowaniem się nowych zachowań 
odbiorców.

Liczba programów nadawanych w języku polskim zbliża się do 300. Powoduje 
to, że oglądalność tzw. wielkiej czwórki (TVP 1, TVP 2, Polsat i TVN) spadała do 
ok. 40%. Naziemna telewizja linearna osiągnęła już swój maksymalny stopień na-
sycenia sięgający ok. 30%. Stagnację tego fragmentu rynku potwierdziło nikłe zain-
teresowanie najnowszą linearną ofertą telewizyjną upowszechnianą przez MUX 8.

Sukcesywnie powiększa się zainteresowanie usługami audiowizualnymi, takimi 
jak VOD, telewizje strumieniowe itd. Oznacza to, że widz w dowolny sposób kom-
ponuje własny program telewizyjny, który jest swoistą hybrydą treści wytwarzanych 
zarówno przez nadawców profesjonalnych (w tym TVP SA), jak bibliotek audycji 
czy też nieprofesjonalnych treści audiowizualnych wytwarzanych przez samych wi-
dzów. Większość badań socjologicznych potwierdza fakt, że w najbliższej przyszło-
ści taka forma recepcji treści telewizyjnych będzie miała charakter dominujący.

Tabela 1. Oglądalność audycji informacyjnych w  polskich telewizjach uniwersalnych we 
wrześniu 2016 i 2017 r. w podziale na grupy wiekowe 

Program 
2017 2016

Dynamika AMR 
w proc.AMR  

(w mln)
SHR 

(proc.)
AMR  

(w mln)
SHR 

(proc.)
1 2 3 4 5 6

Wszyscy 4+
Fakty TVN 2,900 24,00 2,800 23,6 4,7
Wiadomości TVP 1 2,600 19,30 2,800 21,6 –10,0
Teleexpress TVP 1 2,300 26,00 2,400 29,0 –3,5
Wydarzenia Polsat 2,000 17,30 1,900 16,9 6,4
Panorama TVP 2 1,400 13,90 1,100 11,8 23,1

16–49
Fakty TVN 0,930 22,20 0,982 23,4 –3,7
Wydarzenia Polsat 0,761 18,70 0,780 19,4 –2,4
Wiadomości TVP 1 0,526 11,25 0,654 13,6 –19,5
Teleexpress TVP 1 0,479 15,40 0,514 17,0 6,9
Panorama TVP 2 0,306 8,70 0,248 7,1 23,2



95Upowszechnianie informacji publicznej przez TVP SA

1 2 3 4 5 6

16–59
Fakty TVN 1,500 23,50 1,500 24,3 –1,6
Wydarzenia Polsat 1,200 18,90 1,100 19,0 2,4
Wiadomości TVP 1 1,000 14,10 1,200 17,2 –18,7
Teleexpress TVP 1 0,905 19,20 1,000 22,3 –10,5
Panorama TVP 2 0,576 10,70 0, 490 9,3 17,6

Źródło: Wirtualnemedia.pl.

Jak wynika z  tabeli 1 zainteresowanie audycjami informacyjnymi wszystkich 
profesjonalnych nadawców jest w stadium stagnacji albo maleje. Spadki oglądalno-
ści szczególnie dotknęły TVP SA. Utrzymuje ona w miarę wysoką pozycję jedynie 
w najstarszych grupach wiekowych. W tzw. grupie komercyjnej (16–49 lat) „Wia-
domości” lokują się dopiero na trzeciej pozycji. Tak samo przedstawia się sytuacja 
w poszerzonej grupie komercyjnej (16–59 lat).

Podobnie kształtuje się oglądalność trzech głównych stacji newsowych – TVN24, 
TVP Info i Polsat News. W grupie wiekowej do 19 roku życia ogląda je zaledwie kil-
ka procent populacji. Wskaźnik oglądalności rośnie wraz z wiekiem. Zdecydowanie 
najwyższe wyniki oglądalności stacje newsowe mają wśród widzów, którzy przekro-
czyli 65 rok życia. Widownia Polsatu News w tej grupie stanowi 33,44% wszystkich 
widzów, TVN24 – 44,08%, a TVP Info – aż 52,19%26.

Wyniki oglądalności podważane są przez prezesa TVP SA. Uważa on, że Nielsen 
Audience Measurement używa do badań zbyt małej próby, koncentruje uwagę na 
aglomeracjach, a nawet celowo zaniża wyniki oglądalności TVP SA. Niższa oglądal-
ność oznacza niższe wpływy reklamowe, a to – jak stwierdził Jacek Kurski – prowa-
dzi do „systematycznego ograbiania TVP”27. W poglądach dotyczących metodologii 
badań oglądalności oraz wyników osiąganych przez TVP SA był on jednak osamot-
niony, czego dowodzi m.in. opracowanie szefa OMD Jakuba Bierzyńskiego28.

Telewizja pod kierownictwem Jacka Kurskiego straciła rentowność i zaczęła ge-
nerować potężne straty. W 2016  r. wyniosły one ok.  180 mln zł29. Próby zmiany 
prawa, które miałoby na celu poprawienie ściągalności abonamentu, okazały się nie-
udane, dlatego też TVP SA zaciągnęła 800 mln zł pożyczki w Banku Gospodarstwa 

26  M. Kurdupski, Stacje newsowe najchętniej oglądane przez starszych widzów. TVN24 z widownią 
miejską i z wysokimi dochodami, TVP Info śledzą mieszkańcy wsi z niskimi dochodami, http://www.
wirtualnemedia.pl/artykul/stacje-newsowe-najchetniej-ogladane-przez-starszych-widzow-tvn24-z-
widownia-miejska-i-z-wysokimi-dochodami-tvp-info-sledza-mieszkancy-wsi-z-niskimi-dochodami 
(dostęp: 24.10.2017).

27  M. Piasecki, Jacek Kurski: Obiektywizm mediów jest nieosiągalny, „Rzeczpospolita”, 18.10.2017.
28  J. Bierzyński, Czy leci z nami pilot?, „Polityka” 2017, nr 42.
29  Sprawozdanie Zarządu z wykorzystania przez Telewizję Polską S. A. wpływów z opłat abonamen-

towych na realizację misji publicznej w 2016, Warszawa 2017.



96 Tomasz Mielczarek

Krajowego. Pożyczka ta – jak stwierdzono – miała na celu „poprawę oferty progra-
mowej”.

W listopadzie 2017 r. parlament przeznaczył z budżetu 980 mln zł dla mediów 
narodowych na wyrównanie za ostatnie siedem lat utraconych wpływów z abona-
mentu z powodu ustawowych zwolnień z opłat. Znaczna część tej kwoty trafiła do 
TVP SA.

Podsumowanie

Telewizja Polska SA zawsze była podatna na presję władz państwowych. Naj-
większy problem sprawiało jej realizowanie zadań misyjnych związanych zwłaszcza 
z  upowszechnianiem informacji publicznej. Od blisko ćwierćwiecza wielokrotnie 
stwierdzano przypadki łamania standardów dziennikarskich: obiektywności, rze-
telności, relacjonowania opinii wszystkich stron sporu politycznego, szacunku dla 
poglądów mniejszości.

Chociaż obecne władze państwowe deklarowały powrót do misyjnych zadań 
TVP SA, praktyka wykazuje, że wcześniejsze naganne działania nie tylko nie uległy 
zmianie, ale zostały nasilone. Prezes narodowego nadawcy wychodzi bowiem z za-
łożenia, że medium to jest stroną politycznego sporu, a zatem nie może ono pozwolić 
sobie na wewnętrzny pluralizm i obiektywizm w przedstawianiu rzeczywistości.

Przyjęcie przez narodowego nadawcę charakteru tożsamościowego przybiera 
niekiedy skrajną formę łamania zasad etyki dziennikarskiej, naruszania dóbr oso-
bistych i nieuwzględniania poglądów różnych grup publiczności. Przypadki takie-
go braku profesjonalizmu młodych i niedoświadczonych dziennikarzy zdarzały się 
w latach 2016–2017 zaskakująco często.

Jednym z efektów takiego podejścia do zadań publicznego nadawcy okazał się 
spadek oglądalności jego oferty programowej. Chociaż spadki oglądalności odno-
towali też inni uniwersalni nadawcy, to programy i audycje informacyjne TVP SA 
w ostatnich dwóch latach utraciły ok. 20% publiczności. TVP Info oglądali przede 
wszystkim emeryci.

Bibliografia

Bierzyński J., Czy leci z nami pilot?, „Polityka” 2017, nr 42.
Gackowski T. i in., Monitoring wyborczy telewizyjnych audycji publicystycznych. Przegląd 

kampanii wyborczych 2014–2015. Kluczowe wnioski empiryczne, Warszawa 2016.
Gazeta PL, http://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/
Janecki S., Nokaut „Wiadomości”, „wSieci” 2016, nr 17.
Kołodziejski K., Naprawianie telewizji, „Sieci Prawdy” 2017, nr 44.
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, http://www.krrit.gov.pl/



97Upowszechnianie informacji publicznej przez TVP SA

Kublik A., Szpala I., Oto recepta PiS na media, „Gazeta Wyborcza”, 25.11.2015.
Kublik A., W TVP jest trochę rzeczowości [rozmowa z Krzysztofem Czabańskim], „Gazeta 

Wyborcza” 10.10.2017.
Kurdupski M., Stacje newsowe najchętniej oglądane przez starszych widzów. TVN24 

z  widownią miejską i  z  wysokimi dochodami, TVP Info śledzą mieszkańcy wsi z  ni-
skimi dochodami, http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/stacje-newsowe-najchet-
niej-ogladane-przez-starszych-widzow-tvn24-z-widownia-miejska-i-z-wysokimi-
dochodami-tvp-info-sledza-mieszkancy-wsi-z-niskimi-dochodami

Mrozowski M., Popadiak-Kuligowska T., Ekspertyza programów informacyjnych głów-
nych wydań TVP1 Wiadomości, TVN Fakty, Polsat Wydarzenia z okresu 4.02.2016 r. do 
11.02.2016 r. Raport końcowy, Warszawa 2016.

Nizinkiewicz J., Krzysztof Czabański: Prawda nie leży pośrodku, „Rzeczpospolita”, 
25.10.2017

Piasecki M., Jacek Kurski: Obiektywizm mediów jest nieosiągalny, „Rzeczpospolita”, 
18.10.2017.

Sprawozdanie Zarządu z wykorzystania przez Telewizję Polską S. A. wpływów z opłat abona-
mentowych na realizację misji publicznej w 2016, Warszawa 2017.

Towarzystwo Dziennikarskie, http://towarzystwodziennikarskie.org/
Tygodnik Wprost, https://www.wprost.pl/kraj/
Ustawa z dnia 22 czerwca 2016 roku o Radzie Mediów Narodowych, DzU 2017, poz. 929.
Ustawa z dnia 29 grudnia 1992 roku o radiofonii i telewizji, DzU 2017, poz. 1414.
Ustawa z dnia 6 września 2001 roku o dostępie do informacji publicznej, DzU 2016, poz. 

1764 i 2017, poz. 933.
Uzasadnienie do zmiany ustawy o radiofonii i telewizji, Druk sejmowy nr 158 z 28 grudnia 

2015 r.
Wirtualne Media, http://www.wirtualnemedia.pl/

Streszczenie

W  artykule przenalizowano sposoby realizowania obowiązku upowszechniania informacji pu-
blicznej przez Telewizję Polską SA w latach 2016–2017. Analiza wykazała, że chociaż obecne władze 
państwowe deklarowały powrót do misyjnych zadań TVP SA, wcześniejsze naganne działania tego 
nadawcy nie tylko nie uległy zmianie, ale zostały nasilone. Prezes narodowego nadawcy wychodzi 
bowiem z założenia, że medium to jest stroną politycznego sporu, a zatem nie może ono pozwolić sobie 
na wewnętrzny pluralizm i obiektywizm w przedstawianiu rzeczywistości.

Przyjęcie przez narodowego nadawcę charakteru tożsamościowego przybiera niekiedy skrajną 
formę łamania zasad etyki dziennikarskiej, naruszania dóbr osobistych i nieuwzględniania poglądów 
różnych grup publiczności. Przypadki takiego braku profesjonalizmu młodych i niedoświadczonych 
dziennikarzy zdarzały się w latach 2016–2017 zaskakująco często.

Jednym z efektów takiego podejścia do zadań publicznego nadawcy okazał się spadek oglądalności 
jego oferty programowej. Chociaż spadki oglądalności odnotowali też inni uniwersalni nadawcy, pro-
gramy i audycje informacyjne TVP SA w ostatnich dwóch latach utraciły ok. 20% publiczności. TVP 
Info oglądali przede wszystkim emeryci.



98 Tomasz Mielczarek

DISSEMINATION OF PUBLIC INFORMATION BY TVP SA.  
CASE STUDY OF YEARS 2016–2017

Summary

The article examines how Telewizja Polska SA (Polish Television – TVP) was fulfilling its duty of 
disseminating public information in the years 2016–2017. The analysis shows that although the current 
state authorities have declared the return of TVP SA to its mission tasks, previous reprehensible actions 
of the broadcaster not only have not been changed but rather intensified. That is because the chairman 
of the national broadcaster is of the opinion that the medium is a party to a political dispute; therefore, 
it cannot afford internal pluralism and objectivity in presenting the reality.

The national broadcaster’s stance on not being impartial took at times an extreme form of breaking 
the rules of journalistic ethic, infringing personal interests, and disregarding opinions of various groups 
of the audience. Cases in which young and inexperienced journalists behaved in such an unprofessional 
way happened surprisingly often in the years 2016–2017.

One of the results of such an approach by the public broadcaster to its tasks was a drop in view-
ership of its programming. Although other multichannel broadcasters also experienced a decrease in 
ratings, TVP SA program and news segments have lost approximately 20% of their audience in the last 
two years. TVP Info was watched primarily by pensioners.


